ضرورت دستیابی به آمار در صنعت چاپ به منظور پیشرفت

    0
    68
    آمار در صنعت چاپ

    معاون توسعه مدیریت و امور استان‌های مرکز آمار ایران که از بازدیدکنندگان سی‌امین دوره از نمایشگاه ایران پرینت پک بود در خلال این رویداد طرف مصاحبه چاپ و نشر قرار گرفت. وی دستیابی به آمار در صنعت چاپ به صورت دقیق در بخش‌های مختلفی چون اشتغال‌زایی، تولید ناخالص ملی، مالیات، ارزآوری و غیره را یک ضرورت انکارناپذیر برای سهم‌خواهی این حوزه از دولت و رسیدن به جایگاه واقعی‌اش در میان دیگر صنایع دانست.

     

    دکتر حسین وزیری معاون توسعه مدیریت و امور استان‌های مرکز آمار ایران در رابطه با چگونگی دستیابی صنعت چاپ به جایگاه واقعی خود در میان دیگر صنایع به خبرنگار چاپ و نشر گفت: مهم‌ترین راه برای اینکه صنعت چاپ به جایگاه واقعی خود برسد، دستیابی به یک آمار دقیق از وضعیت این حوزه در کشور است.

    وی در توضیح بیشتر موضوع آمار در صنعت چاپ اظهار داشت: سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد می‌شود، باید ببینم سهم صنعت چاپ در اشتغال‌زایی به‌عنوان یکی از ابر چالش‌های کشور، چقدر است. برای مثال هلدینگ نقش الماس هیچ‌گاه اتباع بیگانه را در مجموعه خود به کار نگرفته است. به‌کارگیری کارگران افغانی در مجموعه‌های صنعتی به معنای استفاده از نیروی ارزان، فرار مالیاتی و فرار از پرداخت بیمه است. دغدغه شخصی من این است که صنعت چاپ چه قدر کمک کرده است که بیمه‌پردازی اتفاق بیفتد؟ از سوی دیگر باید آمار دقیقی از سهم صنعت چاپ در پرداخت مالیات هم وجود داشته باشد.

    دکتر وزیری تصریح کرد: با درنظر گرفتن موارد مطروحه، دو موضوع اساسی به وجود می‌آید. اگر آمار در صنعت چاپ دقیق باشد، باید دید نقش صنعت چاپ در نرخ GDP و تولید ناخالص ملی تا چه اندازه تأثیرگذار است و اینکه کاری که صنعت چاپ می‌کند تا چه اندازه به‌صرفه است؟ اگر چرخ این صنعت می‌چرخد که این به معنای توسعه است، در غیر این صورت نباید به این منوال ادامه داد.

    وی تصریح کرد: اگر نرخ صنعت چاپ در GDP مشخص شود در تخصیص بودجه تأثیرگذار است و می‌تواند اعتبار، فاینانس و وام‌های بین‌المللی بیشتری را دریافت کند. با یک دید توسعه‌ای درصورتی‌که صنعت چاپ ارقام درستی از ایجاد اشتغال، تولید ناخالص ملی و مالیات داشته باشد می‌تواند به‌صورت دقیق از آورده‌هایش برای کشور سخن بگوید و برای اهداف آینده‌اش در زمینه‌های ذکرشده برنامه‌ریزی کند. برای مثال می‌تواند این ادعا را طرح کند که در سال پیش رو توانایی ایجاد ۲۰ هزار شغل را دارد یا می‌تواند مانع خروج ارز از کشور بشود. مجموعه این تمهیدات و دستیابی به آن‌ها می‌تواند فشار را از روی فروش نفت یا مالیات کشور بردارد.

    آمار در صنعت چاپ

    مشارکت هلدینگ های چاپی برای دستیابی به آمار در صنعت چاپ

    معاون توسعه مدیریت و امور استان‌های مرکز آمار ایران در ادامه خطاب به هلدینگ‌های فعال در صنعت چاپ کشور پیشنهادی را به منظور دستیابی به آمار دقیق در صنعت چاپ ارائه کرد و گفت: این دست از مجموعه‌ها می‌توانند خودشان اقدام کنند و به یک ‌نهاد آماری بروند یا اتحادیه را متقاعد کنند که یک آمار و اطلاعات از اقداماتی که در راستای صنعت چاپ کشور انجام داده‌اند را جمع‌آوری کنند. ما هم آمادگی خود را برای هرگونه کمکی دراین زمینه اعلام می‌کنیم.

    معاون توسعه مدیریت و امور استان‌های مرکز آمار ایران در ادامه بیان داشت: مسئله ما این است که هیچ جا از آمار در صنعت چاپ اطلاعات دقیقی وجود ندارد. نه باید پیش‌داوری کنیم، نه آمارسازی کنیم و نه با آمار بازی کنیم بلکه آمار صحیح باید چراغ راه ما باشد.

    بیشتر بخوانید: شبکه چاپ؛ ارائه محصولات جدید و نوآورانه

    وی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت چاپ برای به دست آوردن جایگاه خود و سهم‌خواهی از دولت گریزی جز جمع‌آوری آمار و اطلاعات دقیق درباره آورده‌های این صنعت ندارد. امیدواریم نظام آماری کشور نیز با توجه به سهم خوبی که چاپ و بسته‌بندی در نرخ رشد و ارزآوری برای کشور دارد، به این صنعت توجه بیشتری نشان بدهد تا از این بستر نهایت استفاده برای پیشرفت و آبادانی کشور برده شود. آمار در صنعت چاپ

    مقاله قبلیبیست‌و‌سومین جشنواره ملی صنعت چاپ و رویکرد جدید در داوری آثار
    مقاله بعدیگروه صنایع سلولزی پرشیا؛ رقابت تنگاتنگ صادراتی و لزوم حمایت دولت ها

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.