دیجی کالا پرایز؛ خلاقیت محور در بسته بندی های نوین

    0
    9

    دیجی کالا پرایز و اجرایی کردن ایده ها

    مدیرهنری دیجی کالا پرایز طی یک گفت و گو در رابطه با جشنواره دیجی کالا پرایز سخن گفت. وی در طول سخنان خود به مواردی همچون خلاقیت محوری این مسابقه و جذب ایده های جدید بدون هیچ محدودیتی از سوی جوانان فعال و هنرمند در طراحی اشاره کرد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین، امیر شبانی مدیر هنری دیجی کالا در رابطه با انگیزه و ایده اولیه دیجی کالا برای برگزاری دیجی کالا پرایز گفت: یکی از مهم ترین لحظه های برخورد مخاطب دیجی کالا با برند دیجی کالا زمانی است که سفارشاتشان را در یک بسته کارتنی نسبتا آشنا برای همه، تحویل می گیرند. در آن لحظه مخاطب خیلی حس خوبی به برند دیجی کالا دارد. هرچه بتوانیم این لحظه را با تجربه ای که آن بسته ایجاد می کند، بهتر کنیم، طبیعتا می توانیم آن حس خوب را نسبت به برند دیجی کالا بیشتر کنیم.

    وی ادامه داد: در سال های گذشته چنین مسابقه ای را با تاکید بر گرافیک روی جعبه ایجاد کرده بودیم. تقریبا دو سال قبل این ایده را داشتیم که مجدد این مسابقه را برگزار کنیم. به واسطه یک سری از شرایط سال اول نشد و نهایتا ما تصمیم گرفتیم سال قبل این مسابقه را شروع کنیم. تفاوت این دوره با دوره گذشته این بود که فقط روی گرافیک جعبه ها تاکید نکردیم و مسابقه را روی تجربه مخاطب با بسته های دیجی کالا گذاشتیم.

    شبانی در رابطه با نحوه داوری ها در دیجی کالا پرایز اظهار داشت: مهم ترین مسئله برای ما به ویژه در این دوره، بحث خلاقیت بود. به دلیل اینکه ما هیچ قید و بند و محدودیتی در موضوع مسابقه نگذاشتیم و دست طراحان را باز گذاشتیم و علاقمند بودیم که خلاقیت هایی را ببینیم که به اصطلاح میخکوبمان کند. بنابراین حداقل برای بنده خلاقیت مهمترین معیار بود و پس از آن نیز جنبه های زیبایی شناسی و قابل اجرا بودن ایده ها اهمیت داشت.

    وی افزود: اینکه آثار ارسال شده به مسابقه به مرحله اجرا برسند برایمان خیلی جذاب است؛ هرچند که چنین شرایطی را در فراخوان ذکر نکرده بودیم تا مانع خلاقیت شرکت کنندگان نشویم. اینکه یک شرکت کننده این درک را داشته باشد که از شیوه ها، متریال اجرا، سختی ها و موانع در پروسه بسته بندی یک بیزینس مثل دیجی کالا آگاه باشد باعث می شد که امتیاز بالایی هم دریافت کنند.

     مدیر هنری دیجی کالا در رابطه با نحوه اعلام نتایج داوری توضیح داد: ما در اواخر دی ماه یک رویداد خصوصی را با عنوان «جشن اختتامیه دیجی کالا پرایز» برگزار خواهیم کرد که آثار برگزیده را اعلام و جوایز را به برگزیدگان تقدیم می کنیم.

    شبانی در رابطه با تجربه دیجی کالا از برگزاری اولین دوره مسابقات اظهار داشت: من از حجم خلاقیتی که دوستان به کار برده بودند شگفت زده شدم. انتظار نداشتم کارهایی دریافت کنیم که در عین خلاقیت قابلیت اجرا هم داشته باشند که این نشان دهنده درک درست مخاطبان مسابقه از بیزینس دیجی کالا و انتظاراتی که یک جعبه در یک بیزینس آنلاین باید فراهم کند، است.

    وی در رابطه با مقبولیت آثار در جلب رضایت وی به عنوان مدیرهنری برند دیجی کالا بیان داشت: یکی از مواردی که باعث می شد من به عنوان شروع کننده این پروژه کمی از نتایج مسابقه اضطراب داشته باشم این بود که به خاطر باز بودن موضوع مسابقه افراد دچار سردرگمی شوند که ما چه معیارهایی برای داوری داریم و تعداد کار کمتری دریافت کنیم اما از نظر تعداد و کوالیتی با توجه به شرایطی که در مسابقه داشتیم همچنین با توجه به شرایط حاکم بر جامعه احساس می کردیم افراد حس و حال شرکت در مسابقه را نداشته باشند.

    شبانی تصریح کرد: وقتی آثار برای داوری در اختیارمان قرار گرفت، کاملا راضی کننده بود. این موضوع که شرکت کنندگان خیلی درگیری گرافیک بسته ها نشده بودند و در نحوه باز و بسته شدن بسته ها ایده داده بودند یا اینکه ایده هایی داده بودند در رابطه با اینکه پس از استفاده بسته ها چگونه طول عمرشان را با تبدیل به چیزهای دیگر مانند اسباب بازی، کتاب داستان، وسایل خانه افزایش بدهند، برای من خیلی جذاب بود.

    مدیرهنری دیجی کالا در رابطه با انتخاب آثار بیان داشت: انتخاب کار اول تا سوم برای من بسیار سخت بود. ابتدا فکر می کردم که کار اول را راحت و کار دوم و سوم را با یک مقدار چالش انتخاب می کنم اما واقعا هر سه سخت بود و حتی یک جاهایی مجبور شدیم ایده های جدید پیدا کنیم تا به این شکل از لطق همه شرکت کنندگان قدر دانی کنیم.

    وی در رابطه با تجربه همکاری جشنواره دیجی کالا پرایز با داوران بین المللی گفت: ما به سراغ داوران بین المللی رفتیم تا بتوانیم در نگاه اول خودمان با معیارهای سنجش یک کار خوب از نگاه یک داور بین المللی که در مسابقات بین المللی حضور داشته تطبیق داده و دیدمان را گسترش بدهیم اما با خاطر مباحثی مانند دوری مسافت و آنلاین بودن ارتباطات چندان توفیق نیافتیم که ساعات طولانی در خدمت این عزیزان باشیم و خودمان را در پرسپکتیو دید آنها بگذاریم.

    شبانی افزود: اما در همین فضای آنلاین و در جلسات داوری برای یکسان سازی معیارهای داوری هم مطالب آموزنده ای وجود داشت. ترندهای جدید دیزاین و معیارهایی از این دست که امروز یک دیزاین خوب صرفا از منظر هنری کافی نیست بلکه باید مواردی را از جمله سازگاری با محیط زیست یا کاربرد یا تجربه احساس مشترک هم در آن درنظر گرفته شود، برای ما بسیار آموزنده بود.

    وی در رابطه با تاثیر این همکاری بین المللی در برند دیجی کالا بیان داشت: صد در صد چنین همکاری هایی باعث می شود که دید تجاری ما وسیع تر شود و حتی یک جاهایی روی اعتماد به نفسمان هم تاثیر دارد. شاید ما یک تصوری داشته باشیم که خومان را از کشورهای دیگر دور ببینیم اما وقتی چنین تماس هایی برقرار می شود، می بینیم با اینکه نسبتا جدا افتاده هستیم در مسیر درستی حرکت می کنیم و این اعتماد به ما کمک می کند که قدم هایمان را سریع تر و استوارتر در این مسیر برداریم.

    شبانی افزود: امیدواریم بتوانیم چنین تجربه هایی را در سایر بخش های دیجی کالا رقم بزنیم هرچند دیجی کالا بیزینسی است که با این فضا غریب نیست و تا دو سال گذشته مدیران خارجی در این مجموعه حضور داشتند و این دانش همیشه در دیجی کالا بوده است. خوشحالم که سعی می کنیم این انتقال تجربه قطع نشود.

    مدیر هنری دیجی کالا در رابطه با چالش ها و فرصت های داوری باتوجه به عدم محدودیت برای شرکت کنندگان اذعان داشت: در ایران مسابقه ای که به این نحو برگزار شود، مسبوق به سابقه نیست. شرکت کنندگان عادت کرده اند که همیشه یک موضوعی وجود داشته باشد که در چهارچو.ب آن ایده پردازی کنند. حتی در فضای کار واقعی هم همیشه این محدودیت وجود دارد. ریسک ما در مسابقه دیجی کالا پرایز این بود که درنظر داشتیم که هیچ محدودیتی که مزاحم خلاقیت آدم ها شود را ایجاد نکنیم.

    شبانی ادامه داد: این موضوع هم چالش جذابی برای ما بود و هم اینکه محدودیتی برای شرکت کنندگان ایجاد نمی کرد. در ابتدا حجم تماس های زیادی در رابطه با روشن شدن عدم وجود این محدودیت ها داشتیم که می گفتند حداقل یک قید و بندی را به ما بگویید و ما در پاسخ تنها می گفتیم که تنها محددیت ما این است که در رابطه با بسته بندی دیجی کالا صحبت می کنیم و شما باید به این فکر کنید که چگونه می توانید تجربه مخاطب را بهبود بخشید. بنابراین تنها چالش ما این بود که مقدار زیادی تماس در این رابطه داشتیم.

    وی در رابطه با اینکه آیا شرکت کنندگان برای خود محدودیتی ایجاد کردند، گفت: طبیعتا افرادی که سابقه کار و انجام طراحی برای شرکت های دیگر داشتند ناخوداگاه قواعدی در ذهنشان شکل گرفته بود که حس می کردند باید در همان فضا طراحی کنند اما افراد جوانتر و کسانی که سابقه کمتری داشتد ایده های دیوانه واری می دادند که ما لذت می بردیم. گاهی پرزنت کردن این ایده ها سخت می شد و به خاطر همین بخشی را در نظر گرفتیم تا افراد درباره ایده هایشان توضیح بدهند.

    بیشتر بخوانید: دیجی‌کالا پرایز و همکاری با رویداد بسته ها

    شبانی در پاسخ به این پرسش که آیا دیجی کالا پرایز در دوره های آتی هم بدون محدودیت برگزار خواهد شد، گفت: این دوره تجربه خیلی جذابی برای من بود و من طرفدار این هستم که دیجی کالا پرایز دو هم بدون محدودیت باشد اما دیجی کالا پرایز یک نقشه چهارساله دارد که توسط آن به عنوان یک برند ثبت می شود و هرسال قرار است که به سمت موضوعات متفاوت در صنایع متفاوت برود. بنابراین ممکن است که از متریال تولید بسته بندی تا تکنولوژی ارسال بسته بندی محدودیت هایی داشته باشد اما هنوز هم خودمان نمی دانیم چه نوع چالش های جذابی را قرار است ایجاد کنیم.

    مقاله قبلیاستفاده از کاغذ قابل بازیافت در بسته بندی محصولات پرینگلز
    مقاله بعدیتوسعه دستگاه‌ های چاپ گاس در خاورمیانه

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.