معرفی بازاریابی تجاری؛ مزایا و معایب

    0
    38
    بازاریابی تجاری

    بازاریابی تجاری یا ترید مارکتینگ (Trade Marketing) یکی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین روش های بازاریابی است. در بازاریابی تجاری، تمرکز تولیدکننده روی نقطه فروش و زنجیره ارزش است. با بازاریابی محصولات خود به خرده فروشان، قبل از خریدن مصرف کنندگان، تقاضا برای محصول خود در بازار را ایجاد می کنید. بازاریابی تجاری قدیمی ترین شکل بازاریابی است که توسط هر شرکت کوچک و بزرگ برای بازاریابی محصولات خود استفاده می شود.

    آیا تا به حال توسط یک صاحب فروشگاه محلی متقاعد شده اید که وقتی می خواهید یک برند متفاوت بخرید، برند خاصی از دهانشویه بخرید؟ دلیل این امر چیست؟ فروشنده باید نسبت به رقبای خود سود بیشتری از فروشنده آن برند خاص بگیرد. بله، این به دلیل بازاریابی تجاری اتفاق می افتد.

    به دلیل رقابت شدید در بازار و در دسترس بودن چندین جایگزین برای یک محصول در بازار، تولید کنندگان موظف هستند محصولات خود را به واسطه هایی مانند خرده فروشان، عمده فروشان و توزیع کنندگان تبلیغ کنند. اینها بازرگانانی هستند که با خرید محصولاتی از تولیدکنندگان با قیمت های تخفیف دار و فروش آن به مصرف کنندگان در بازار، سود خود را تولید می کنند.

    بنابراین می توان گفت که بازاریابی تجاری زمینه منحصر به فردی از بازاریابی است که در آن محصولات به مشاغل عرضه می شود. بازاریابی تجاری به عنوان بازاریابی B2B نیز شناخته می شود. بازاریابی تجاری توسط تولید کنندگان برای فروش محصولات خود به خرده فروشان استفاده می شود.

    خرده فروشان و عمده فروشان نقش مهمی در ارتقاء محصولات به مصرف کنندگان نهایی دارند. به همین دلیل تولیدکنندگان محصولات را به خرده فروشان و عمده فروشان با قیمت پایین تر از رقبای خود می فروشند و همچنین مزایای دیگری را در اختیار آنها قرار می دهند تا محصولات شما را نسبت به رقبای شما تبلیغ کنند.

    به عنوان مثال از پپسی، نوشیدنی استفاده کنید. مهم نیست که شما به یک شهر بزرگ یا یک منطقه کوچک روستایی در کشور خود بروید. شما می توانید به راحتی یک بطری پپسی را در هر دو مکان پیدا کنید. این امر به دلیل بازاریابی عالی تجاری با نام تجاری پپسی امکان پذیر است. نمونه های بسیاری از برندهای معروف وجود دارد که همراه با هزینه کردن روی روش های گران قیمت بازاریابی، در روش های بازاریابی تجاری نیز سرمایه گذاری می کنند.

    در مقاله پیش رو ، با تعریف بازاریابی تجاری، بهترین استراتژی های بازاریابی تجاری، مزایا و معایب بازاریابی تجاری آشنا می شوید.

    تعریف بازاریابی تجاری

    بازاریابی تجاری چیست؟ بازاریابی تجاری را می توان به عنوان یک استراتژی بازاریابی تعریف کرد که عمدتاً روی فروش به مشاغل متمرکز است. در بازاریابی تجاری، محصولات به خرده فروشان ، عمده فروشان و توزیع کنندگان بازار عرضه می شوند تا بتوانند آن محصولات را به مصرف کنندگان نهایی بفروشند.

    بازاریابی تجاریبهترین استراتژی های بازاریابی تجاری

    استراتژی بازاریابی تجاری برنامه استراتژیک شما برای فروش محصولات خود به خرده فروشان است تا آنها محصول شما را در فروشگاه های خود نگه داشته و آنها را به مصرف کنندگان نهایی بفروشند.

    اتخاذ استراتژی های مختلف بازاریابی برای اینکه محصول شما قابل مشاهده باشد تا تقاضای محصول شما در بازار افزایش یابد.

    برندسازی

    اولین و بهترین استراتژی بازاریابی تجاری که می خواهم در مورد آن صحبت کنم، برندسازی یا برندینگ است. برندسازی ضروری است. این کار به محصول شما هویت می بخشد. فقط از خود بپرسید چند بار با تلفن همراه اپل تماس می گیرید و نه آیفون.

    آیا می دانید چرا این اتفاق می افتد؟

    این به دلیل برندسازی هوشمندانه تلفن اپل اتفاق می افتد. به همین ترتیب ، بسیاری از محصولات به جای نام واقعی آنها مانند Google ، Microsoft ، Airbnb با نام برند خود شناخته می شوند.

    بنابراین در برندسازی خود سرمایه گذاری کنید. این ممکن است در ابتدا کمی هزینه داشته باشد ، اما به ما اعتماد کنید، این هزینه برگشت می شود.

    علاوه بر این مثل یک خرده فروش فکر کنید. اگر خرده فروش باشید، آیا می خواهید محصولات یک شرکت بی نام و نشان را بفروشید و یا محصولات یک شرکت شناخته شده را بفروشید. ما مطمئن هستیم که شما گزینه دوم را انتخاب می کنید.

    نمایشگاه های تجاری

    از هر نمایشگاه تجاری به عنوان یک فرصت استفاده کنید. نمایشگاه های تجاری همچنین به عنوان بازارها و نمایشگاه های بین المللی و محلی شناخته می شوند و در سراسر جهان برگزار می شوند. سعی کنید تا آنجا که ممکن است در نمایشگاه های تجاری شرکت کنید.

    از طریق نمایشگاه های تجاری این فرصت را خواهید داشت تا با مشتریان خود ملاقات کرده و دانش خود را در مورد محصولات خود با آنها به اشتراک بگذارید. در نمایشگاه های تجاری، شما همچنین می توانید با خرده فروشان و عمده فروشان ملاقات کنید و می توانید آنها را متقاعد کنید که محصولات شما را بفروشند.

    پروموشن های تجاری

    در واقع پروموشن های تجاری یا ترفیعات تجاری به معنای پیشنهادهایی است که شما به خرده فروشان و عمده فروشان می دهید تا آنها را ترغیب به خرید محصولات خود کنید. پروموشن تجاری کاملاً شبیه پروموشن  مشتری است. شما می توانید از ترفیعات تجاری برای افزایش فروش خود و بالا بردن موقعیت بازار استفاده کنید.

    به عنوان مثال شما می توانید محصولات خود را با ۵۰٪ تخفیف یا با سایر مزایا به خرده فروشان تحویل دهید. با این حال، پروموشن های تجاری مانند ترفیعات مصرف کننده ارائه نمی شود. شما ملزم به ملاقات با خرده فروشان و ارائه پیشنهادات خود به آنها هستید.

    همکاری استراتژیک با برند های از قبل تاسیس شده

    می توانید با سایر برند های موجود همکاری کنید. از این طریق می توانید با استفاده از محبوبیت خود راهی برای حضور در بازار داشته باشید. این استراتژی گزینه خوبی برای محصولات تازه راه اندازی شده است.

    مزایای بازاریابی تجاری

    بازاریابی تجاری یکی از قدیمی ترین روشهای بازاریابی است و انتخاب مورد علاقه افراد در تجارت بوده است. بنابراین این بازاریابی مزایای بسیاری دارد.

    در غیر این صورت مانند سایر روش های بازاریابی از چهره دیگران محو می شد. در این بخش به مزایای بازاریابی تجاری خواهم پرداخت. بعد از یادگیری این مزایا، شاید بخواهید این روش را برای بازاریابی محصول خود لحاظ کنید.

    حضور در بازار محصول خود را افزایش دهید

    اولین مزیت بازاریابی تجاری که می خواهم در مورد آن صحبت کنم افزایش حضور بازار محصول شما است. محصول خود را با استفاده از بازاریابی تجاری بازاریابی می کنید ، سپس محصولات خود را به صاحبان فروشگاه های محلی، خرده فروشان و عمده فروشان می فروشید.

    این بازرگانان مشتری معمولی دارند که به صورت آنلاین خرید نمی کنند و به یک مجتمع بزرگ خرید نمی روند. این مشتریان به خرده فروشانی که از مدت ها قبل اقدام به خرید وسایل خود می کنند، اعتماد دارند.

    آنها بیشتر از تبلیغات شما در تلویزیون به پیشنهاد فروشنده مورد نظرشان اعتماد می کنند. بنابراین ، با استفاده از روش بازاریابی تجاری در برنامه بازاریابی خود، به بخش بزرگی از مصرف کنندگان می رسید که هرگز در مورد محصول شما نمی دانستند.

    بازاریابی تجاری

    لبه رقابتی

    با استفاده از روش بازاریابی تجاری می توانید مزیت رقابتی نسبت به رقبا کسب کنید. به عنوان مثال، اگر حاشیه مناسبی را به همراه سایر مزایا به فروشنده ارائه دهید، در این صورت فروشنده محصولات شما را نسبت به سایر محصولات سایر رقبا به مصرف کنندگان عرضه می کند.

    شما می توانید از فروشندگان بخواهید محصولات خود را در چنین مکان فروشگاهی نمایش دهند که سریع بتوانند در معرض دید مصرف کنندگان قرار بگیرند. علاوه بر این، شما می توانید ابزار بازاریابی را نیز به فروشندگان ارائه دهید ، که می توانند در فروشگاه های خود به نمایش بگذارند و می توانند مواردی مانند بروشور را به مصرف کنندگان تحویل دهند.

    آینده مطمئن برای تجارت شما

    از طریق بازاریابی تجاری، شما با فروشندگانی که سالهاست در این زمینه فعالیت می کنند، رابطه برقرار می کنید و سالها در این تجارت قرار خواهید گرفت. با داشتن یک رابطه قوی با این فروشندگان، اطمینان حاصل کنید که برای مدت طولانی در تجارت باقی می مانید.

    دسترسی بهبود یافته

    استراتژی بازاریابی تجاری بهترین روش برای دستیابی به افرادی است که در مناطق روستایی یا دورافتاده زندگی می کنند و وسایل زیادی برای خرید محصولاتی که در تلویزیون می بینند ندارند. اگر وارد مذاکره با فروشندگان این مناطق شوید، نه تنها مشتری خود را افزایش می دهید بلکه دسترسی به محصول خود را نیز بهبود خواهید بخشید.

    مناسب برای هر دو کسب و کار کوچک و بزرگ

    روش بازاریابی تجاری گزینه ای عالی برای بازاریابی برای شرکت های جدید است. زیرا این یک گزینه بازاریابی عالی برای مشاغل در سال های اولیه آنها است که سود زیادی ندارند.

    شما می توانید با خرده فروشان تماس بگیرید و به آنها پیشنهادات پرسود بدهید تا آنها محصول شما را در فروشگاه های خود بفروشند. با این حال مشاغل بزرگ یا موفقیت آمیز قبلاً در بازار به رسمیت شناخته شده و مشتری مستقیمی دارند.

    با این وجود  با استفاده از روش بازاریابی تجاری، می توانید میزان دستیابی محصول خود را افزایش داده و می توانید اطمینان حاصل کنید که عرضه محصول شما همیشه مطابق تقاضا است.

    سودآوری مداوم

    بازاریابی تجاری سودآوری مداوم برای تجارت شما را تضمین می کند. بازاریابی تجاری مناسب برای مشاغلی است که نمی دانند کاربران نهایی آنها چه کسانی هستند.

    شما می توانید به خرده فروشان نزدیک شوید و می توانید به آنها پیشنهادات خوبی بدهید تا محصولات خود را در فروشگاه خود قرار دهند.

     

    بازاریابی تجاری بهترین گزینه برای محصولاتی است که نیازی به ارتقا ندارند

    اگر در حال فروش محصولاتی هستید که در آینده نیازی به آپ گرید ندارند، بازاریابی تجاری بهترین گزینه بازاریابی برای شما است. زیرا نیازی به تماس مستقیم مشتریان با شما نیست.از طریق خرده فروشان و عمده فروشان می توانید به آنها برسید.

    مضرات بازاریابی تجاری

    حاشیه سود کم

    خرده فروشان معمولاً در صورت ارائه حاشیه های کلان در قیمت فروش محصولات، آماده فروش و تبلیغ محصولات شما به مشتریان خود می شوند. زیرا آنها همچنین می خواهند با فروش محصول شما در فروشگاه خود سهم سود خود را بدست آورند. دادن یک حاشیه سود عظیم به خرده فروشان سود شما را پایین می آورد.

    عدم تماس مستقیم با مشتریان

    با فروش از طریق بازاریابی تجاری، شما نمی توانید با مشتریان نهایی خود تماس بگیرید. از این طریق به طور مستقیم؛ شما قادر به یادگیری در مورد نیازها و خواسته های آنها نخواهید بود. برای یادگیری شکایات مشتریان خود همیشه باید به خرده فروش وابسته باشید.

    بازده پایین در مقایسه با سایر روش های بازاریابی

    بازاریابی تجاری برخلاف سایر روش های بازاریابی که روی جمعیت زیادی متمرکز است، روی خرده فروشان منفرد متمرکز است. علاوه بر این در استفاده از بازاریابی تجاری ، شما موظف هستید حاشیه قیمت های زیادی را به فروشندگان ارائه دهید، که این باعث کاهش حاشیه سود شما می شود.

    استراتژی بازاریابی تجاری

    چگونه یک استراتژی بازاریابی تجاری برای محصول ایجاد کنیم؟

    استراتژی بازاریابی تجاری شامل مراحل مشابه با سایر استراتژی های بازاریابی ، به همراه چند مرحله دیگر است. در این بخش از مقاله، ما به شما یاد می دهیم که چه اقداماتی باید دنبال کنید تا یک استراتژی موثر بازاریابی تجاری را تهیه کنید.

    تحقیقات بازار را انجام دهید

    اولین و مهمترین مرحله بازاریابی تجاری، تحقیق در بازاری است که می خواهید وارد آن شوید. این ایده خوبی است که قبل از اینکه پول خود را در آن قرار دهید، با عمق بازار آشنا شوید. در مورد نیازها و خواستهای مخاطبان هدف خود بیاموزید.

    دریابید که رقبای مستقیم شما چه کسی هستند و در مورد محصولات و استراتژی های آنها اطلاعات کسب کنید. شما می توانید از این اطلاعات در تهیه برنامه خود و تصمیم گیری در مورد قیمت بازار محصول خود استفاده کنید.

    علاوه بر این با انجام تحقیقات دقیق در مورد بازار، می توانید در مورد فرصت های شغلی موجود در بازار که می توانید برای منافع خود بهره برداری کنید، اطلاعات کسب کنید.

    با روند فعلی بازار آشنا شوید

    قدم بعدی برای تهیه استراتژی بازاریابی تجاری، آگاهی از روندهای فعلی بازار است. در مورد رفتار خرید مخاطبان مورد نظر خود بیاموزید و سپس کمی نوآوری از طرف خود بیفزایید تا محصول شما از بسیاری از محصولات موجود در بازار متمایز شود.

    مرحله دوم بسیار مهم است و نباید از آن صرفنظر کرد زیرا دانستن آخرین روند بازار خطر شکست را کاهش می دهد.

    محصول خود را طراحی و توسعه دهید

    هنگامی که شما تمام اطلاعات حیاتی مانند بازاری را که می خواهید وارد جدیدترین روندهای آن بازار شوید ، داشته باشید. مرحله بعدی مرحله طراحی و توسعه محصول شما می باشد. نکات اساسی را که از دو مرحله فوق آموخته اید، به خاطر داشته باشید.

    اطمینان حاصل کنید که محصول شما نیاز مردم را برآورده می کند و همچنین می تواند در بین کلیه محصولات مشابه موجود در بازار بهترین انتخاب را داشته باشد. طراحی محصولات شامل تصمیمات مربوط به شکل و بسته بندی محصول می باشد.

    بسته بندی را انتخاب کنید که برند شما و کیفیت محصولات شما را تکمیل کند. انتخاب رنگ بسته بندی محصول شما باعث می شود تا نام تجاری شما در بین سایر محصولات مشابه موجود در بازار متمایز شود. به عنوان مثال، برند Nivea محصولات خود را بیشتر با رنگ های آبی و سفید به فروش می رساند.

    بنابراین رنگ ها و شکل هایی را انتخاب کنید که نه تنها محصول شما را جذاب جلوه می دهد بلکه کیفیت این محصول را منعکس می کند.

    برند خود را ایجاد کنید

    مرحله چهارم خصوصاً در دوران مدرن بسیار مهم است. نام برند برای یک شرکت آنقدر مهم است که شرکت ها میلیون ها دلار برای برندسازی هزینه می کنند.

    بنابراین شما هرگز از سرمایه گذاری در ایجاد برند خود پشیمان نخواهید شد. خرده فروشان می خواهند محصولات شما را در صورت داشتن یک نام برند شیک در فروشگاه خود نگه دارند. علاوه بر این در زمان حال، مردم تصمیمات خرید خود را بر اساس تصویر یک برند اتخاذ می کنند.

    با فروش نام برند و  محصولات خود ، کالای فروش خود را آماده کنید. داشتن تصویر مناسب از برند، برتری سریع شما را نسبت به رقبا نشان می دهد.

    گزاره محصول خود را آماده کنید

    گزاره محصول خود را که می خواهید به خرده فروشان و عمده فروشان بدهید، آماده کنید. برنامه ریزی صحیح انجام دهید و عملیات ریاضی خود را قبل از ارائه پیشنهاد به خرده فروش یا عمده فروش انجام دهید.

    گزاره کاملاً آماده محصول به شما کمک می کند تا سود خود را به دست آورید و همچنین خرده فروشان و عمده فروشان را راضی نگه دارید.

    برنامه تبلیغاتی خود را ایجاد کنید

    دستور کار تبلیغات و روابط عمومی خود را تنظیم کنید. شما موظف هستید تبلیغات صحیح از محصول خود انجام دهید تا افراد بیشتر و بیشتر در مورد محصول شما بدانند و از خرده فروشان و عمده فروشان درخواست پرس و جو درباره محصول را شروع کنند.

    با این کار لازم نیست تلاش کنید تا خرده فروشان را ترغیب کنید تا محصول شما را در فروشگاه خود نگه دارند. آنها خود می خواهند محصول شما را برای تحقق خواسته های مشتریان خود نگه دارند.

    برای اینکه بتوانید جایگاه خود را در بازار بدست آورید می توانید به نمایشگاه های تجاری بروید یا کمپین های مختلف بازاریابی را اجرا کنید.

    بیشتر بخوانید: بازاریابی اجتماعی و مزایای استفاده آن در کسب و کار

    برنامه خود را اجرا کنید

    آخرین و آخرین مرحله از روند بازاریابی تجاری، اجرای این طرح است. برنامه خود را اجرا کنید. صبور باشید و طبق نیاز ، در پروژه خود تغییراتی ایجاد کنید.

    منبع: مارکتینگ ایران تلنت

    مقاله قبلیفراخوان رویداد ملی طراحی و بسته بندی خلاق صنایع دستی رفسنجان
    مقاله بعدیتعیین سقف ارزشی واردات کارت‌ بازرگانی با رتبه‌بندی اعتباری

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.