گزارشی از برگزاری نخستین نشست شورای راهبردی صنعت چاپ
نخستین نشست شورای راهبردی صنعت چاپ دوشنبه نهم بهمنماه ۱۴۰۲ در محل اتحادیه چاپخانهداران تهران برگزار شد. در این نشست که بهمنظور ساماندهی، پیگیری و نتیجهبخشی اموری که در کارگروهها و جلسات گوناگون اتحادیه پیرامون مشکلات، چالشها و نیازهای فعالان صنعت چاپ مطرحشده؛ برپا شد، تصمیم بر تشکیل شورای راهبردی اتحادیه چاپخانهداران تهران گرفته شد تا به ترتیب اولویت همه امور ذکر شده، عمیق و کارشناسانه بررسی و برای به انجام رساندن آنها برنامهریزی صورت بگیرد.
در همین راستا مجید خادمی مدیرعامل مجموعه پویا هنر نوین درباره اهداف، سیاستگذاریها و انواع برنامهریزیهای این کارگروه در نشست مورخ نهم بهمن مطالبی را عنوان کرد. مجله چاپ و نشر نیز در ادامه برای شفافسازی هر چه بیشتر این کارگروه با علی طارمی پیشکسوت صنعت چاپ و مدیر سابق شرکت چاپ افست در این حوزه گفتوگو داشته است.
جلسات هدفمند در اتحادیه
صنعت چاپ همواره جزو صنایعی بوده که تغییرات به شکل محسوسی بر آن اثرگذار بوده است؛ از همین رو به طور مداوم باید بتواند خود را با تغییرات همگام کند و با گامهای بلند گاهوبیگاه در برابر رخوت و سستی ایستادگی کند تا بتواند قبراق و پرتوان به حیات پویای خود ادامه دهد. اتحادیه صنعت چاپ در این چند سال اخیر تغییرات عمدهای کرده است.
احمد ابوالحسنی رئیس این اتحادیه به همراه جمعی از نخبگان و هوشمندان حوزه چاپ گرد هم آمدهاند تا راهحلی مناسب بهمنظور رویارویی با تغییرات بیابند. در همین راستا نیز جلسات و کارگروههای متفاوتی در حوزههای مختلف صنعت چاپ برگزار شد و رستههای مختلف این بخش به بیان چالشها، مشکلات و معضلات خود پرداختند.
این جلسات لازم بود اما کافی خیر؛ از همین رو جمعی از رؤسا و مدیران چاپخانههای برتر کشور گرد هم آمده و به این نتیجه رسیدهاند که برای به ثمر نشستن جلسات مکرری که بر پا میشود باید کارگروهی ویژه ایجاد کرده و تعدادی از مدیران و مشاوران این بخش با برنامهریزیهای اصولی و منسجم پیگیر به ثمر نشستن جلساتی باشند که در اتحادیه برپا میشود. در همین راستا جلسهای در روز دوشنبه نهم بهمنماه با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ برگزار شد. در این نشست آییننامهای تحت عنوان آییننامه شورای راهبردی صنعت چاپ تدوین و به تصویب رسید و ترکیب آن نیز مشخص شد.
این جلسه نخستین نشست از سلسله نشستهای این کارگروه بود، مسلماً برای آنکه جلساتی که در رستههای مختلف صنعت چاپ برگزار میشود، خروجیهای خوب و هدفمندی داشته باشد نیازمند برنامهریزی است؛ برنامهریزیهایی که ماهیتهای متفاوت و سیاستهای متفاوتی دارند و اهداف گوناگونی را نیز دنبال میکنند. این کارگروه در نظر دارد تا با برنامهریزیهای هدفمند ناوگان عظیم صنعت چاپ کشور را در جهت یافتن ساحلی امن همراهی کند.
حل معضلات صنعت چاپ به کمک متفکران
مجید خادمی مدیرعامل مجموعه پویا هنر نوین در مورد هدف اتحادیه چاپخانهداران تهران از راهاندازی چنین کارگروهی گفت: اتحادیه اهداف و برنامههایی دارد، برای مثال هدف این است که اتحادیه را از صفر به ۲۰ برسانیم. برای رسیدن به این هدف باید یک برنامهریزی صورت بگیرد و چالشها و مشکلات بررسی شوند، در برنامه باید یکسری سیاستگذاری داشته باشیم، برنامهها نیز به سه قسمت حمایتی، هدایتی و نظارتی تقسیم شوند.
وی افزود: یکی از کارها این است که شورایی متشکل از انسانهای متفکر حوزه چاپ ایجاد کنیم تا آنها برای هدایت اتحادیه و رساندن ما به اهداف فکر کنند، راهحل ارائه دهند و بعد از شور و مشورت تصمیم بگیرند که چگونه مشکلات حل شوند. برای مثال باید مشخص شود که چگونه با سیاستگذاران و مسئولان ارتباط برقرار شود و با چانهزنیهای لازم حقوق این صنعت از بدنه دولت مطالبه شود. در این شوراها تصمیمهای متفاوتی گرفته میشود که با تصویب هیئتمدیره همراه است و ما را به نتیجه نهایی نزدیک میکند. این تنها راهی است که میتوان با معضل عدم برنامهریزی اصولی و هدفگذاری روبرو شد.
بیشتر بخوانید: ارشاد حمایتگر سند راهبردی صنعت چاپ ایران باشد
رویارویی با مشکلات به شیوههای نوین
علی طارمی از فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ نیز دراینباره بیان داشت: در دوره جدید هیئتمدیره اتحادیه چاپخانهداران تهران رویکرد جدیدی ایجاد شده است. بیشترین هدف ما آن بود که جایگاه صنعت چاپ به مسئولان و جامعه صنعتی کشور بهدرستی معرفی شود؛ از همین رو جلسات متعددی با کارشناسان و فعالان صنعت چاپ کشور برگزار شد. در همین راستا نیاز داشتیم تا گروهی که به مسائل صنعت چاپ آگاه باشند بتوانند نیازها، چالشها و اهداف را بررسی و معرفی کنند و مهمتر از همه به یک نتیجهگیری درست برای حل مشکلات دست یابند.
وی در ادامه افزود: اعضای این کارگروه شامل فعالان و مدیران برتر صنعت چاپ هستند. عزیزانی که با این حوزه آشنایی کامل دارند و با زیروبم چالشها بهخوبی آشنا هستند. رئیس اتحادیه، چهار نفر از اعضای هیئتمدیره، دو نفر از مشاوران اتحادیه، سه نفر از مدرسان حوزه صنعت چاپ، شش نفر از فعالان و چاپخانهداران در این کارگروه حضور دارند. مجموعه این ترکیب به همه حوزههای علمی آموزشی، برنامهریزی، آیندهنگری و… وقوف دارند. این عزیزان برای مسائلی که در گذشته مطرحشده و برای هدفهایی که در آینده داریم برنامهریزی خواهند کرد. برنامهها و سیاستهای گروه در قالب برنامههای حمایتی، نظارتی و هدایتی تدوین و پیگیری خواهند شد.
طارمی همچنین اظهار داشت: بنده به برنامهریزی معتقد هستم، هیچ کاری بدون این مهم از پیش نخواهد رفت. به نظرم دورهای که بتوان در آن جلسات را بدون هدف و برنامهریزی گذراند طی شده است؛ با نظم و ترتیب و نگاه منظم باید به نتیجه رسید. صنعت چاپ بهجایی رسیده است که روشهای سنتی قدیم دیگر در آن جواب نمیدهد. اگر بخواهیم در عصرجدید صنعت چاپ در منطقه و جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ باید از ابزارهای مخصوص این دوره استفاده کنیم.