کیمیای نقش الماس

نگاهی به سال‌های اعتلای مجموعه‌ای پیشرو

0
106
کیمیای نقش الماس

کیمیای نقش الماس؛ کربن تحت فشار و حرارت بسیار زیاد الماس می شود. الماس سختی بیش از حدی کشیده تا در عین زیبایی شگفت‎انگیز، سخت‎ترین جسم جهان باشد؛ وه که چه زیباست نقشی که الماس می‎زند.

وقتی به فکر توسعه هستی باید به صورت همه ‎جانبه به آن بنگری و تغییرات کلی را مدنظر قرار دهی، این خصیصه‎ی مدیران کارآزموده و فهیم است. حرکت های حساب‌شده‎ چنین مدیرانی است که الگویی برای دیگران می‎شود و صنفی را تحت تأثیر قرار می‎دهد.

نقش الماس مجموعه‌ای است که طی سال‌های فعالیت خود روند رو به توسعه‌ی مداوم و موفقی را تجربه کرده و توانسته پوششی بی‌خلل بر نیازهای بازار و مخاطبانش داشته باشد. این مجموعه‌ی پیشرو با مدیریت برادرانه و یکدلش، شعب مختلف و نمایندگی‌های متعدد و دفاتر فروشش، با کارهای تولیدی‌اش و حتی با جشنواره‌ها و قرعه‌کشی‌هایش برای رسیدن به اصل مشتری مداری، مایه مباهات صنعت چاپ ایران شده و جایگاه رفیعی در چشم یک صنف معظم پیدا کرده است.

کیمیای نقش الماس یک هلدینگ فعال در صنعت چاپ محسوب می‌شود که با توسعه‌ی عمودی طی سال‌های اخیر توانسته از تولید مواد اولیه تا چاپ و توزیع را متناسب با نیاز روز بازار این حوزه پوشش دهد. ما نقش الماس را به عنوان یک مجموعه‎ی پیشرو می‎شناسیم، مجموعه‎ای که همواره چیز جدیدی در چنته دارد و دائم در حال تغییر به سمت بهبود است. این مجموعه‎ی عظیم که به‎عنوان بزرگ‎ترین مجتمع چاپ فرم‎های عمومی در خاور‎میانه محسوب می‎شود، سه سال پیش از مکان قبلی خود در پاساژ شقایق به مکانی اختصاصی در خیابان ظهیرالاسلام نقل‌مکان کرد. مکانی شیک و خاص که به صورت تخصصی و بنا به نیازهای این مجموعه طراحی و ساخته شده بود.

حدود یکسال پیش نیز راه‌اندازی خط حرفه‌ای تولید سلفون نقش الماس کاسپین غوغایی در بازار چاپ به راه انداخت و نشان داد که این مجموعه‌ی پیشرو برنامه‌های بزرگتری را برای ادامه‌ی راه ارتقا و توسعه‌ی خود در سر دارد. امروز کیمیای نقش الماس یک هلدینگ بزرگ و منظم است که از اتحاد برادران حاجیلو نتیجه شده و با نگاه به تاریخچه‌ی آن است که می‌توان سیر صعودی‌شان را درک و هر دم منتظر رسیدن بری از باغ خوش‌فکری‌شان بود.

خط ممتد صعود

نقش الماس در سال ۱۳۸۱ به عنوان یک واحد کوچک خدمات پس از چاپ پا به عرصه‌ی این صنعت گذاشت. بعد از گذشت حدود سه سال در سال ۱۳۸۴ وارد بخش افست شد و در کنار آن دفتر فروش خود را راه‌اندازی کرد. نقش الماس به سال ۱۳۸۶ جزو چاپخانه‌هایی شد که روی فرم‌های عمومی و بخش کارت ویزیت و تراکت و پاکت و پوستر و کاتالوگ متمرکز بود و توانست یک نرم‌افزار بومی برای سیستم‌های چاپی خود طراحی و تولید کند. همچنین این مجموعه جزو اولین چاپخانه‌هایی بود که به صورت استارت‌آپ سامانه‌ی فروش آنلاین اختصاصی خود را راه‌اندازی کرد.

نقش الماس در سال‌های اولیه شروع فعالیت با توجه به نقش گسترده و اهمیت مراکز خدمات پس از چاپ، کیفیت را سرلوحه‌ی کار خود قرار داد و پس از مدت کوتاهی توانست علاوه بر ترفیع خدمات پس از چاپ، خدمات چاپ و قبل از چاپ خود را راه‌اندازی کند.

عمده مشتریان این مجموعه را همکاران و دفاتر تبلیغاتی تشکیل می‌دادند که هرروز بر تعدادشان افزوده شده و راه ارتقا را برای این کسب‌وکار پیشرو و باانگیزه هموار می‌کردند. آن‌ها با بهره‌گیری از پرسنل مجرب و با ایده و خلاقیتی که از بازارهای اروپایی و نمایشگاه‌های بین‌المللی برداشت کردند، توانستند تنوع محصولات خود را بالا برده و به تولید بیش از ۷۰ قلم کالای چاپی در محصولات فرم‌های عمومی دست یابند.

گام بعدی برای نقش الماس جوان و باانگیزه توسعه‌ی افقی کار بود. این مجموعه با هوشمندی و حسن انتخاب به تجهیز مجتمع چاپی خود پرداخت و تهیه آخرین تکنولوژی‌های جهانی را سرلوحه‌ی کار قرار داد. به‌روزرسانی ماشین‌آلات این مجموعه تبدیل به یک روند همیشگی شد و با توجه به استقبال مشتریان حالا دیگر نیاز به توسعه‌بخشی مکانی در آن احساس می‌شد.

پس از توسعه‌ی افقی اساسی، نوبت به توسعه‌بخشی عمودی رسید. نقش الماس با تصمیمی قاطع دست به راه‌اندازی کارخانه‌ای برای تولید انواع سلفون و طلق در شهرک صنعتی کاسپین قزوین زد؛ کاری بزرگ که با دوندگی‌های بسیار و صرف سرمایه‌های هنگفت بعد از چند سال برنامه‌ریزی بالاخره در ۱۶ تیر ۱۳۹۹ افتتاح و به بهره‌برداری رسید و از آن پس بود که نقشه‌ی راه آنان برای بازار چاپ مشخص شد و این مجتمع چاپی نام‌آور تحت هلدینگ کیمیای نقش الماس خود را مطرح کرد تا انتظارات بیشتری را از توسعه‌های آتی خود برانگیزد.

نقش الماس که خود یکی از پرمصرف‌ترین مجموعه‌ها در این حوزه بود توانست با خوش‌فکری خط تولید سلفون و طلق را که پیش از این کاملاً به واردات وابسته بود، در کشور راه‌اندازی کند تا ضمن پوشش‌دهی به نیازهای خود بسیاری دیگر از همکاران رسته‌ی چاپ و پیش از چاپ را منتفع سازد.

هلدینگ کیمیای نقش الماس با مجتمع چاپی عظیم خود اکنون کارنامه‌ای پربار در حوزه چاپ فرم‌های عمومی، اختصاصی و کارت‌های هوشمند دارد و جزو برندهای کم رقیب چاپ کشور محسوب می‌شود؛ مجموعه‌ای که توانسته با کمک شعب نقش الماس در استان‌های مختلف و فعالیت حرفه‌ای خود در شبکه‌های مجازی و اینترنت، پوششی همه‌جانبه بر بازار کشور داشته باشد.

بد نیست داستان تولد و سال‌های بلوغ نقش الماس جوان را از زبان مدیران این مجموعه جویا شویم و سپس به نقاط عطف راه توسعه بخشی آن‌ها با جزئیات بیشتری بنگریم که خود درس امید و استقامت و تلاش است.

توکل، اعتماد، تلاش

کیمیای نقش الماس حاجیلومصطفی حاجیلو: سن من و برادرم سعید در مرحله‌ای بود که باید وارد بازار کار می‌شدیم، از همین رو به دنبال تحقیق و بررسی برای انتخاب شغل بودیم. نیمه‌ی دوم سال ۱۳۸۱ بود که به واسطه‌ی سابقه‌ای که برادرم در کار چاپ سیلک اسکرین داشتند با سرمایه‌ای شش میلیون تومانی وارد کار پس از چاپ شدیم.

من برای ارائه‌ی سرویس بهتر به مشتریان و همکاران به چاپخانه‌ی نوآوران می‌رفتم و پای دستگاه‌های یک رنگ و دو رنگ مبتدی‌گری می‌کردم تا کار بهتر و سریع‌تر آماده شود و بتوانم UV آن را انجام دهم. یک مشتری به نام آقای خنده‌رو بودند که سفارش‌هایشان را به من نمی‌دادند اما یک روز کارهای چاپی ایشان به مجموعه ما ارجاع داده شد و من هم مثل همیشه با سرعت و کیفیت کار چاپی آماده شده را بردم و بعد از زدن UV و برش آن، سفارش‌ها را قبل از ظهر به دفتر ایشان رساندم.

بعد از آن جناب خنده‌رو تماس گرفتند و پرسیدند که آیا سفارش‌های امروز را شما انجام دادید؟ و پس از شنیدن پاسخ مثبت گفتند که آیا می‌توانید هرروز با همین سرعت و کیفیت سفارش‌های ما را به انجام برسانید؟ جواب مثبت بود، قرارداد بسته شد و ایشان از آن روز تاکنون یکی از بهترین مشتریان ما هستند.

ما رفته‌رفته به فکر توسعه‌ی کار افتادیم و با مشورتی که با آقا سعید داشتیم قرار بر این شد که وارد حوزه چاپ افست بشویم و دستگاه خریداری کنیم. برای انجام این کار من به بانک مسکن و شعبه‌ای که در آن حساب داشتیم رفتم و مسئله را با رئیس شعبه مطرح کردم. ایشان گفتند که بانک ما می‌تواند تا سقف ۵۰ میلیون به شما وام اعطا کند. ما وام را گرفتیم و با آن یک دستگاه تک رنگ از ساری خریداری کرده و در کوچه‌ی مقیمی جای بزرگ‌تری کرایه کردیم.

ما با بضاعتی محدود و آرزوهایی بزرگ کار را شروع کردیم و به جایگاه فعلی رسیدیم. در وهله‌ی اول همیشه نیتمان این بود که حق‌وحقوق کارگرانمان را رعایت کنیم و رضایت کامل آن‌ها را کسب کنیم و الباقی را هزینه‌ی خودمان و سرمایه‌ی توسعه‌ی کارمان کنیم. ما با اتحاد و همبستگی نقش الماس را ارتقا دادیم و این را مدیون خداوند، اعتماد پدر و تلاش برادرانه می‌دانیم.

اتحاد، همبستگی، پشتکار

کیمیای نقش الماس حاجیلوسعید حاجیلو: من در دوره خدمت سربازی در چاپخانه‌ی هوانیروز بودم که مجموعه‌ای بزرگ و کامل بود و آنجا این لطف نصیبم شد که با تمامی دستگاه‌های چاپ آشنا شوم و تجربه‌اندوزی کنم. ما کار نقش الماس را با یک دستگاه UV و یک خشک‌کن آغاز کرده و در ابتدا فقط قاب‌های موتورسیکلت تولید می‌کردیم.

تازه شروع کار ما بود و سرمایه‌ای در دست نداشتیم، بیش از شش ماه به‌طور مرتب و بدون تعطیلی من و آقا مصطفی در شیفت‌های دوازده‌ساعته‌ی چرخشی پای دستگاه می‌ایستادیم و سفارش می‌زدیم. اولین دستگاه ما یک خشک‌کن UV بود که یادم هست آن را به سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خریداری کرده بودیم. یک سیلک دومیلیونی، دستگاه دیگری بود که ما در ملک ۱۸ متری اجاره‌ای واقع در ظهیرالاسلام به کار گرفتیم.

رفته‌رفته جذب بازار شدیم و به این فکر افتادیم که خودمان وارد کار فرم‌بندی شویم. تحقیق و بررسی‌های انجام شده نشان می‌داد افرادی که دست به این کار زده‌اند نهایتاً بین شش ماه تا دو سال مجبور به تعطیلی و خروج از بازار شده‌اند ولی ما با اعتماد به ایده و فکر بکرمان و اتکا به پشتکار و توکلی که داشتیم از سال ۱۳۸۵ وارد این عرصه شدیم و تاکنون هم پرقدرت ادامه داده‌ایم.

یک وام ۵۰ میلیونی به ایده و تلاش ما اضافه شد که نقش بسزایی در پیشرفت نقش الماس داشت و چون چرخی محرک، کار ما را جلو برد. ما حتی برای گرفتن این وام مشکل داشتیم و مالک محل استیجاری ما سند خود را وثیقه گذاشت.

به‌طور کلی کارهای چاپی در آن زمان به شکلی سنتی به انجام می‌رسید و هنوز واحدی به صورت امروزی، مجتمع چاپ نشده بود. سفارش‌ها توسط یک دفتر تبلیغاتی دریافت می‌شد و مراحل لیتوگرافی (مراحل پیش از چاپ)، چاپ، روکش‌های احتمالی، صحافی و برش (مراحل پس از چاپ) هر کدام در یک مجموعه‌ی جداگانه به انجام می‌رسید.

ما از همان ابتدا به قصد انجام امور در شکل یک مجتمع چاپ پا به عرصه‌ی توسعه نهادیم. هدفمان این بود که تمامی کارهای مربوط زیر یک سقف به انجام برسد تا ضمن افزایش سرعت، هزینه‌‌ی باطله‌ی کارها کاهش پیدا کند و کیفیت کار نیز کنترل شده و بالا برود. خود من انسانی آرمان‌گرا و رؤیاپرداز بودم و نقشه‌ی راه را طوری تنظیم کرده بودم که به خواسته‌هایمان برسیم. به نظر من اتحاد، همبستگی و اعتماد بین برادران و از طرفی به کار بستن درست MIS و استفاده از تبلیغات مناسب، نیروهای متخصص و مدیران میانی کارآزموده و زبده بود که راه تعالی نقش الماس را هموار کرد و آن را به جایگاه فعلی رساند.

هماهنگی، همدلی، برادری

کیمیای نقش الماس حاجیلومهدی حاجیلو: به خاطر دارم که از راه مدرسه مستقیماً به سر کار و به کمک برادرانم می‌رفتم. کار من از حدود ساعت دو بعدازظهر آغاز می‌شد و تا ساعت ده الی دوازده نیمه‌شب طول می‌کشید.

شروع فعالیت ما در بخش پس از چاپ بود و مکانی را گرفته بودیم که به پاساژ شقایق و مرکز فرم‌بندی‌های عمومی نزدیک بود و سفارش‌های ما بیشتر از این مکان تأمین می‌شد و همین آشنایی با حوزه فعالیت بود که ما را به سمت کار در زمینه‌ی فرم‌های عمومی سوق داد.

خاطرم هست که ما برای پر کردن کار ماشین تصمیم گرفتیم یک دفتر تبلیغاتی تأسیس کنیم. به هدف رسیدیم و شش ماه پس از شروع کار دفتر بود که یک دستگاه دو رنگ به مجموعه اضافه شد و از آن پس ما کار چاپ را نیز به انجام رساندیم و همین طور پله به پله کار را گسترش دادیم و حوزه فرم عمومی به عنوان کار اصلی نقش الماس مطرح شد.

به نظر من راز موفقیت ما قبل از هر چیز همدلی بین چهار برادر بود و بعد پشتکاری که هر کدام به نوبه‌ی خود در کار مصروف داشتیم. اعتماد کاملی بین ما در جریان بود که در موفقیتمان تأثیری مستقیم داشت. وظایف هر یک از ما به‌طور کامل مشخص بود و هر کس مسئولیتی را به عهده داشت؛ ما معتقدیم که هیچ‌کداممان به‌تنهایی توان راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای را نداشت.

 امروز کارکنان هلدینگ کیمیای نقش الماس چندین برابر شده‌اند و مدیریت این مجموعه، با توجه به کیفیت و سرعت کاری که ما از خود نشان داده‌ایم، تنها با هماهنگی ممکن است؛ هماهنگی که از همدلی و برادری ما نشئت می‌گیرد.

 

توسعه‌مداری

می‌توان گفت برند شدن هلدینگ کیمیای نقش الماس با حضور پررنگ آن در پاساژ شقایق کلید خورد. این مجموعه به‌تنهایی نُه واحد از مغازه‌های این پاساژ را در اختیار گرفته بود. با توسعه کار و افزایش مشتریان و سفارش‌ها، برخی از این دفاتر به هم پیوسته شدند اما این تغییرات نیز مقطعی بودند و باید فکری برای پوشش‌دهی به نیازهای اساسی این برند مترقی می‌شد.

پیرو این احساس نیاز مکانی جدید در خیابان ظهیرالاسلام خریداری و تجهیز شد و بخش اداری، سفارش‌گیری و انبارهای تحویل نقش الماس به آنجا منتقل شد. لزوم هم‌جواری قسمت‌های مرتبط، نیاز به منفک کردن برخی بخش‌ها از هم، ایجاد آرامش برای ارباب‌رجوع، سفارش‌گیری در اسرع وقت، عدم ایجاد مزاحمت برای کارکنان بخش‌های دیگر و همکاران ساکن در پاساژ شقایق، نیاز به محلی بزرگ‌تر و اصولی برای انبارش سفارش‌ها، وضعیت آسانسور عمومی پاساژ و احتیاج مبرم به یک آسانسور حمل بار، لزوم داشتن مکانی استاندارد برای تخلیه و بارگیری ازجمله مسائلی بود که به گفته‌ی مدیران این مجموعه، نقل‌مکان آن‌ها را لاجرم کردند.

در ادامه مشخصات، جزئیات و مزیت‌های مکان جدید آن‌ها را از نظر می‌گذرانیم و همچنین نگاهی به به‌روزرسانی چاپخانه و راه‌اندازی مجموعه نقش الماس کاسپین خواهیم داشت تا بر نقشه‌ی راه بی‌انتهای توسعه‌ی هلدینگ کیمیای نقش الماس واقف شویم.

مزیت‌های یک مکان تخصصی

خریداری مکان جدید (واقع در خیابان جمهوری، نرسیده به میدان بهارستان، خیابان ظهیرالاسلام، بعد از کوچه‌ی شهید سلطانی، جنب موزه صبا، بن‌بست اول، پلاک یک) حدود سال ۱۳۹۵ انجام گرفت و ما از همان زمان خرید، ساخت آن را آغاز کردیم تا در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید. ساختمان جدید نقش الماس با هزار متر زیربنا تأسیس شد که ۵۰۰ متر از آن به بخش اداری و ۵۰۰ متر دیگر به واحد تحویل کالا تخصیص داده شد.

اولین حسن جابه‌جایی ما رفع مزاحمت نقش الماس برای پاساژ شقایق بود؛ اکنون ما در مکان جدید زحمتی برای کسبه‌ی دیگر نداریم. از همان ابتدا یک پارکینگ اختصاصی برای تخلیه و بارگیری وانت‌ها تعبیه کردیم که مستقیم به بخش انبار ما متصل است و کار حمل‌ونقل را آسان کرده است.

انبار نقش الماس یکی از بخش‌هایی بود که ما به صورت تخصصی به آن ورود پیدا کردیم. امروز ما سالنی استاندارد با راهروهایی متعدد و کدگذاری شده داریم که به راحتی می‌توانیم چرخ‌های مخصوص بخش تحویل را در آن بگردانیم. همچنین در این محل آسانسور حمل باری نصب شده که جابجایی و تحویل سفارش‌های پرتیراژ و بزرگ را آسان کرده است.

قسمت صندوق‌داری ما یکی دیگر از بخش‌هایی بود که با انتقال به ساختمان جدید توسعه‌یافته و سر و سامان گرفت. ما اکنون سه صندوق پرداخت داریم که دقیقاً به بخش حسابداری متصل هستند. قسمت فرم‌بندی ما نیز دقیقاً در اتاق پشتی بخش ذخیره‌سازی قرار دارد تا ضمن نظارت، ارتباط مستمری بین این دو بخش مربوط به هم وجود داشته باشد.

بخش‌های سفارش‌گیری استان‌ها و یا بخش مربوط به سفارش‌های اختصاصی و VIP نقش الماس نیز از دیگر بخش‌هایی بودند که در ساختمان جدید مجزا شدند و امکان مراجعه حضوری بی‌مزاحت و همچنین تشکیل جلسات لازم را مقدور کردند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که با انتقال به ساختمان جدید امکان راه‌اندازی آن به وجود آمد، بخش اطلاعات است، این کار باعث شد فضای آرام‌تری بر مجموعه حکم‌فرما شود و کارها به راحتی و به سرعت هر چه تمام‌تر به انجام برسند.

ارتقای نرم‌افزاری

ما سیستم شبکه را ارتقایی کلی و چشم‌گیر دادیم تا ارتباط تلفنی، دوربینی و شبکه‌ای ما تا حد ممکن به‌روز شوند و حتی ژنراتوری را تعبیه کرده‌ایم که در صورت قطع برق شهری همچنان تا چند ساعت سرورهایمان را فعال نگه دارد و سرویس‌دهی‌های ما به مشتریان بدون اختلال پیگیری شوند.

نقش الماس روزانه پوشش‌دهنده سفارش‌های متفاوتی از جای‌جای کشور است و ما برای کنترل و مدیریت کردن این حجم از کار به نرم‌افزاری نیاز داشتیم که بتواند در حین سرعت، دقت و سهولت در کار را برای ما به وجود بیاورد. ما نرم‌افزارهای مورداستفاده‌مان را قدرتمندتر کردیم و شاهد تسهیل نظارت و کنترل جامع‌تر بودیم. این دقت و نظم تا حدی است که کارهای هر بخش دقیقاً مشخص و منفک هستند، به‌طوری که اپراتورهای ماشین‌های چاپ ما در همان ابتدای روز کاری دقیقاً می‌دانند که چه کارهایی را باید به انجام برسانند و این مهم بدون بهره‌بری از آخرین تکنولوژی‌های سیستمی و مدیریتی ممکن نبود.

اکنون در چاپخانه‌ی نقش الماس پای هر دستگاه ما یک کامپیوتر کار گذاشته شده است و تمامی مراحل کار به هم متصل شده‌اند که این‌ها توسط نرم‌افزار صد درصد اختصاصی نقش الماس ساماندهی شده‌اند. اکنون مشتری ما تمامی مراحل را از سفارش‌دهی تا تحویل به انبار و حمل‌ونقل را با جزییات مشاهده می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید نقش الماس سال‌ها است که سامانه‌ی فروش آنلاین خود را راه‌اندازی کرده است. این سامانه بارها به‌روزرسانی شده تا مطابق با نیاز روز مشتری سرویس‌دهی کند. مشتری ما می‌تواند به راحتی در سامانه‌ی آنلاین نقش الماس سفارش خود را ثبت و پیگیری کند.

توسعه‌ی چاپخانه

ما وقتی تصمیم به تغییر مکان و گسترش فضای کار گرفتیم، زمانی که نرم‌افزارها را به‌روز کردیم و آخرین تکنولوژی‌ها را به خدمت درآوردیم می‌دانستیم که باید بخش تولیدات و چاپخانه‌ی خود را نیز گسترش دهیم. از همین رو تصمیم گرفتیم در گام اول فضایی را برای به‌کارگیری دستگاه‌های بیشتر فراهم کنیم. این شد که ساختمانی چهار طبقه با هزار و ۶۰۰ متر زیربنا را در مجاورت ملک چاپخانه (واقع در خیابان مجاهدین اسلام، بعد از حسینیه‌ی فاطمیون، نبش کوچه حشمتی، پلاک ۲۱۴) خریداری کرده و به آن اضافه کردیم. همین‌طور در سالن چاپخانه سقف بلندی داشتیم که به ما اجازه پیشروی در طبقه دوم را می‌داد و به این ترتیب فضایی ۶۰۰ متری به چاپخانه‌ی ما اضافه شد.

اولین نقیصه‌ای که ما با اضافه شدن فضا تصمیم به برطرف کردن آن گرفتیم، راه‌اندازی صحافی بود. ما قبل از این بخش صحافی نداشتیم و کارهایی که نیازی به صحافی داشتند را برون‌سپاری می‌کردیم اما اکنون این بخش را با آخرین تکنولوژی‌های موجود تجهیز کرده‌ایم که مجتمع چاپ نقش الماس از این لحاظ هم کامل و خودکفا باشد.

بعد از باز شدن فضای سالن اصلی فاز دوم تغییرات را که از قبل این به کندی شروع شده بود، ادامه دادیم. ما دورنگری را برای خود متصور بودیم و از همین رو چند سال پیش تصمیم گرفتیم دستگاه‌های چاپمان را به‌روزرسانی کنیم؛ پیرو این تصمیم دستگاه‌های قدیمی را یکی‌یکی تبدیل به دستگاه‌های CD کردیم. با گسترش فضا اما این روند تسریع شد و تمامی دستگاه‌های قدیمی ما به‌روز شدند. همچنین نرم‌افزارهای مدرنی برای تنظیم رنگ به دستگاه‌ها اضافه شد که کیفیت کار را ارتقا داد.

علاوه بر دستگاه‌های چاپ، تمامی دستگاه‌های برش ما نیز به‌روزرسانی شده و تغییر کردند. ما یک دستگاه جینیوس داشتیم که برای پوشش بهتر به نیاز مشتریان بهتر دیدیم یک دستگاه دیگر هم به این بخش اضافه کنیم. دستگاه سلفون‌کشی هم یکی دیگر از ماشین‌هایی بود که بنا به نیاز و تعدد سفارش‌ها به مجموعه‌ی ما اضافه شد و در کنار دیگر دستگاه‌های سلفون‌کشی ما در بخش پس از چاپ مجموعه قرار گرفت.

نقش الماس کاسپین

مجموعه‌ی نقش الماس پس از ارتقا و توسعه‌ی کسب‌وکار خود به تولید روی آورد و هلدینگ کیمیای نقش الماس را رونمایی کرد. سه‌شنبه (۱۶ تیرماه) سال ۱۳۹۹ شرکت نقش الماس کاسپین، در شهرک صنعتی کاسپین، شهرستان آبیک قزوین، در ادامه‌ی روند توسعه‌طلبانه‌ی هلدینگ کیمیای نقش الماس به بهره‌برداری رسید. گفتنی است در این افتتاحیه که به مجری‌گری محمود شهریاری برگزار شد، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری دولت پیشین، هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین، امیر خجسته نماینده سابق همدان و بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران نیز حضور داشتند.

اهداف احداث واحد نقش الماس کاسپین

  •  ایجاد فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۱۲۰ نفر
  •  بی‌نیازی کشور از واردات این محصول و درنتیجه جلوگیری از خروج ارز کشور
  • ایجاد درآمد ارزی برای کشور
  • رونق بازارهای داخلی و صنایع مصرف‌کننده سلفون‌های حرارتی

ناوگان نقش الماس کاسپین

کارخانه نقش الماس کاسپین با خرید مدرن‌ترین دستگاه‌ها از برترین برندهای اروپایی و آسیایی، قدم در راه تولید محصولاتی باکیفیت و در سطح استانداردهای جهانی نهاده است. شماری از اصلی‌ترین دستگاه‌های تولیدی این مجموعه را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

  •  دو دستگاه اکستروژن فیلم‌های حرارتی با مدرن‌ترین و مجهزترین امکانات روز دنیا که سرعتی برابر با ۳۰۰ متر در دقیقه داشته و تولیداتی در عرض ۲۳۰ سانتی‌متر دارد، وظیفه تولید این کارخانه را عهده دارند.
  •  چهار دستگاه اسلیتر فیلم‌های BOPP و BOPET که از دقتی فوق‌العاده برخوردار هستند. این اسلیترها عرضی برابر با ۲۷۰ سانتی‌متر داشته و سرعت برش آن‌ها به ۶۰۰ متر در دقیقه می‌رسد.
  •  دو دستگاه شیت‌کن فیلم PET برای تولید لمینیت در اندازه‌های A3، A4 و A5 نیز در مجموعه وجود دارد که تولیدات ناوگان ماشین‌آلات نقش الماس را برای ارائه به بازار مصرف آماده می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که بسته‌بندی این محصولات نیز به شکلی کاملاً حرفه‌ای و شکیل توسط مجموعه نقش الماس به چاپ و تولید می‌رسد.

تولیداتی استراتژیک

همان‌طور که اشاره شد نقش الماس کاسپین در تولید فیلم‌های حرارتی فعال است. گفتنی است که این محصولات کاربردهای فراوانی در صنعت چاپ دارند. در اصل می‌توان گفت که این فیلم‌ها علاوه بر زینت محصولات چاپی، مقاومت آن‌ها را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهند. کارهای چاپی مانند منو غذایی رستوران‌ها و یا کارت‌های شناسایی به علت استفاده مکرر نیاز به تقویت‌کننده دارند که در این صورت لمینیت‌های دو رو که توسط فیلم‌های حرارتی در مراحل پس از چاپ به انجام می‌رسد، بهترین و بهینه‌ترین افزونه محسوب می‌شوند.

سلفون‌های حرارتی از محصولات بسیار استراتژیک و مهمی در صنعت بسته‌بندی محسوب می‌شوند. امروزه مشاغل زیادی در سراسر جهان ارتباط مستقیمی با صنعت چاپ دارند و سلفون‌های حرارتی در انواع مات، براق، متالایز، مخملی، لیزری و ضد خش از مهم‌ترین مکمل‌ها برای خدمات پس از چاپ محسوب می‌شوند. از کاربرد عمده این محصولات در صنعت چاپ می‌توان برای لمینیت و بسته‌بندی جلد کتب درسی، بروشور، جزوه، جعبه شیرینی، لوازم آرایشی، کیسه‌های خرید، دفتر خاطرات و غیره اشاره کرد.

مکانیسم کار با سلفون حرارتی به این صورت است که لایه‌ی بیرونی چسب EVA موجود در سلفون در لایه‌هایی مانند کاغذ توسط یک ماشین لمینیتور ذوب می‌شود. در طول این فرآیند، فیلم از روی غلتک گرم شده عبور داده می‌شود و تحت فشار مشخصی به کاغذ می‌چسبد. استفاده از این فرآیند آسان بوده و امروزه دستگاه‌های لمینیتور رومیزی برای کاربردهای کوچک بسیار رایج هستند.

ایران کشوری در حال توسعه است و از سال‌های دیرینه تاکنون یکی از سدهای روبروی تولید آن را بسته‌بندی عنوان کرده‌اند. باید گفت فیلم‌های حرارتی کاربرد گسترده‌ای در بسته‌بندی مواد غذایی و تولیدات دارویی دارند و نقش مؤثری در ارتقای کیفیت بخش تکمیلی تولیدات ایفا می‌کنند.

استحکام و ماهیت حفاظتی که فیلم‌های حرارتی ایجاد می‌کنند را می‌توان از اولین مزیت و برتری آن‌ها برشمرد. بسیاری پوشش موسوم به «وارنیش» را جایگزین این محصولات می‌دانند و این در حالی است که وارنیش نسبت به فیلم‌های حرارتی از استحکام کمتری برخوردار بوده و در مقابل فرسایش آسیب‌پذیرتر است. فیلم‌های حرارتی به خوبی محصول چاپی را در برابر رطوبت و خراشیدگی محافظت می‌کنند و اجرای آن‌ها نیز راحت، سریع و بهینه است.

همانطور که گفته شد شرکت نقش الماس کاسپین که هم‌اکنون از زیرمجموعه‌های هلدینگ کیمیای نقش الماس است، در سال ۱۳۹۷ با هدف تأمین بخشی از مایحتاج صنعت چاپ، به منظور قطع واردات و جلوگیری از خروج ارز از کشور، در محیطی به مساحت ۱۳ هزار مترمربع، واقع در شهرک صنعتی کاسپین تأسیس شد و برای اولین بار اقدام به راه‌اندازی خط تولید فیلم‌های حرارتی BOPP و BOPET در ایران کرد.

این گروه با تکیه‌بر دو دهه تجربه‌ی مجتمع چاپ نقش الماس و با کارنامه‌ای معقول در زمینه‌ی تولید انواع محصولات فرم‌های عمومی و اختصاصی، کارت‌های هوشمند و همچنین دانش فنی روز دنیا و با بهره‌گیری از نیروی‌های متخصص توانست این محصولات را به بازار عرضه کند.

آنچه شرکت هم‌اکنون و در فاز اول تولید توانسته به آن دست پیدا کند، تولید فیلم حرارتی BOPP و BOPET به صورت مات و براق و همچنین متالایز نقره‌ای، با کیفیت و استانداردهای جهانی است که به سبب تولید داخلی این محصولات از خروج قابل‌ملاحظه‌ی ارز از کشور جلوگیری می‌شود. لازم به ذکر است که تولید فیلم‌های حرارتی متالایز تک رنگ و هفت رنگ، طرح‌دار، لیزری، ضد خش، اکلیلی و غیره به‌زودی در دومین فاز تولیدی مجموعه آغاز خواهد شد.

نکته‌ی قابل‌توجه در تولید این محصولات این است که با بهره‌گیری از بهترین مواد اولیه و چسب بسیار شفاف با چسبندگی فوق‌العاده و با عبور از تست‌های آزمایشگاهی، قابلیت رقابت با بهترین محصولات وارداتی را دارند. ما در حال حاضر به مدد خداوند متعال توانسته‌ایم بازار داخلی را تأمین کرده و در آینده‌ای نزدیک نیز اقدام به صادرات محصولات این مجموعه خواهیم کرد تا نامی از محصول باکیفیت و برند ایرانی در بازارهای جهانی ثبت و ماندگار شود.

نقش الماس کاسپین برای اولین بار در کشور دست به تولید این محصولات پرمصرف چاپی زد تا در کنار برطرف کردن نیازهای مجموعه‌های چاپی خود، همکاران دیگر و صنعت چاپ ایران را از تولیداتش منتفع کند.

مصرف بالا و تولیدات متنوع چاپی که نیاز به سلفون و طلق دارند در کنار وابستگی تام ایران به واردات این اجناس باعث شده بود که این محصولات به کالاهایی استراتژیک تبدیل شوند و این همان نقطه‌ای بود که در چشم مدیران این مجموعه به عنوان یک فرصت تولیدی مطرح شد.

شرکت نقش الماس کاسپین با مدیریت برادران حاجیلو تأسیس شد تا ایران را در این رسته خودکفا کند. امروز این محصولات با مدد اخذ مدرن‌ترین تکنولوژی‌های دنیا و التزام بی‌چون و چرای این مجموعه بر کیفیت توانسته علاوه بر پاسخ‌گویی نیاز داخلی و قطع واردات، فردای صادراتی این محصولات ساخت ایران را نیز تضمین کند.

بیشتر بخوانید: بازدید وزیر ارشاد از هلدینگ کیمیای نقش الماس

محصولات فاز اول تولید

در فاز اول بهره‌برداری این مجموعه تولید فیلم‌های حرارتی (BOPP- BOPET) و متالایز آغاز شد که شرح آن در ذیل آمده است:

  • سلفون حرارتی BOPP که در عرض‌های مختلف از ۲۲۵ میلی‌متر به بالا و طول ۳۰۰۰ متر (بنا به سفارش مشتری) و ضخامت ۱۸ تا ۴۰ میکرون به صورت مات و براق ارائه می‌شوند.
  •  فیلم حرارتی BOPET که به صورت رول و در عرض‌های استاندارد مصرف بازار (عمدتاً ۱۰۴۰ و ۱۵۵۰ میلی‌متر) و یا بر مبنای سفارش مشتری و ضخامت ۷۵ تا ۱۵۰ میکرون به صورت مات و براق تولید می‌شود.
  • لمینیت حرارتی براق BOPET به صورت شیت شده در سایزهای (۱۱×۸ و ۱۲×۹، A5، A4، A3) به ضخامت ۱۲۵ و ۱۵۰ میکرون که در بسته‌بندی‌های ۱۰۰ عددی نیز عرضه می‌شود.
  • فیلم حرارتی متالایز که ویژگی مشابهی نظیر لمینیت آلومینیوم روی کاغذ دارد. موارد استفاده آن در بسته‌بندی‌ها نظیر خواربار، دارو، محصولات بهداشتی، جعبه لامپ‌های کم‌مصرف و غیره است.

لازم به ذکر است که تولید فیلم‌های حرارتی طرح‌دار، لیزری، ضد خش، مخملی، اکلیلی و غیره به زودی در فاز دوم مجموعه آغاز خواهد شد. نکته‌ی قابل توجه این است که مجموع تولیدات نقش الماس کاسپین با بهره‌گیری از بهترین مواد اولیه تولید می‌شود. چسب در این نوع محصولات اهمیت ویژه‌ای دارد و باید گفت که چسب مصرفی این مجموعه از شفافیت بالایی برخوردار بوده و چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارد.

نقش الماس خود از مصرف‌کنندگان عمده این محصولات است و از این رو با رفع تمام کاستی‌های موجود در اجناس بازاری دست به تولید زده است. این محصولات تست‌های آزمایشگاهی معتبری را با موفقیت از سر گذرانده‌اند و امروز با بهترین محصولات وارداتی بازار رقابت می‌کنند.

فازهای بعدی توسعه

صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته دارای کمبودهایی است و همگام نبودن این صنعت با تکنولوژی روز جهان باعث شده است محصولات تولیدی در صنایع مختلف دارای ارزش‌افزوده کمتری نسبت به رقبای خود در جهان باشند. صادرات در کشورها به دلیل اینکه که منبع درآمدزایی و هم‌چنین درآمد ارزی محسوب می‌شود و ارتقای آن، جایگاه بین‌المللی و رشد اقتصادی را به همراه دارد بسیار مورد توجه است و همواره در نقطه‌ی تمرکز دولت‌ها قرار دارد.

اهمیت بسته‌بندی مخصوصاً برای کالاهای صادراتی بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل در تمام دنیا در کنار تقویت محصولات صادراتی، سرمایه‌گذاری‌های کلانی نیز برای صنعت بسته‌بندی انجام می‌دهند که در مرحله‌ی اول برای جذب مشتری صورت می‌گیرد.

گروه تولیدی نقش الماس کاسپین گام‌های بلندی در جهت رفع این خلأ برداشته است و در ادامه نیز برنامه‌های دقیق و مدونی برای ارتقای این صنعت در فازهای بعدی خواهد برداشت. قطعاً تولید محصولات مناسب با نیاز روز جهان انقلابی را در صنعت بسته‌بندی این محصولات به‌ویژه تولیدکنندگان انواع نوشیدنی، لبنیات، دخانیات، مواد غذایی و شکلات و غیره ایجاد خواهد کرد. کاغذ متالایز، کاغذ پشت چسب‌دار معمولی و متالایز، انواع لاینر داخلی مورد استفاده در صنعت دخانیات، انواع لاینر متالایز برای بسته‌بندی مواد غذایی و لبنیات، انواع سلفون‌های مخملی و هولوگرامی، کاغذ لیوان و غیره برخی از این محصولات برشمرده می‌شوند.

کاغذ متالایز

کاغذ متالایز در صنعت بسته‌بندی کاربردهای فراوانی دارد و استفاده از آن دارای اهمیت بسیار بالایی در این حوزه است. فرآیند متالایز کردن کاغذ به دو روش صورت می‌گیرد؛ روش اول با استفاده از ورق بسیار نازک آلومینیوم است که توسط دستگاه روی لایه نازکی از کاغذ لمینه می‌شود، این کاغذها خاصیت نفوذناپذیری در برابر روغن و آب را دارا هستند. این روش به دلیل استفاده از ورق آلومینیوم دارای معایبی است که از میان آن‌ها می‌توان به قابل بازیافت نبودن کاغذ و نیز هزینه تمام‌شده بالای آن اشاره کرد.

در روش دوم از تکنولوژی متالایز کردن کاغذ با استفاده از فرآیند متالایز خلأ موسوم به وکیوم متالایز استفاده می‌شود. در این روش کاغذهای خاصی به درون دستگاه وکیوم متالایز فرستاده شده و طی فرآیندی پیچیده و با تکنولوژی بالا بخاری از فلز آلومینیوم به‌طور کاملاً یکنواخت بر سطح کاغذ پخش می‌شود. این روش مزیت‌های بسیاری دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از امکان تولید کاغذ متالایز در انواع رنگ‌ها، امکان تولید کاغذ امباس شده، قابل بازیافت بودن کاغذ و نیز هزینه بسیار کمتر نسبت به روش قبلی (لیمنه کردن فویل آلومینیوم روی کاغذ) زیرا در این روش ۳۰۰ برابر آلومینیوم کمتری نسبت به روش اول، استفاده می‌شود.

شرکت‌های تولیدی به ویژه شرکت‌های تولید لبنیات، نوشیدنی، دخانیات و مواد غذایی و شکلات و آدامس با به‌کارگیری کاغذ متالایز قادر خواهند بود تا ارزش افزوده بالایی به محصول خود بدهند و با بهترین برندهای روز جهان در این زمینه رقابت کنند. لازم به ذکر است که هم‌اکنون و به دلیل هزینه‌ی بالای تولید این کاغذ به روش وکیوم متالایز، بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از کاغذ با فویل آلومینیومی استفاده کرده و نه‌تنها هزینه‌های بالایی را متحمل شوند بلکه محصول تولیدی‌شان نیز فاقد رقابت‌پذیری با انواع مشابه خارجی باشد.

کیمیای نقش الماسلیبل متالایز

همان‌طور که ذکر شد یکی از محصولاتی که گروه تولیدی نقش الماس کاسپین در دستور کار دارد، تولید لیبل‌های معمولی و متالایز در انواع مختلف است. لیبل‌ها و به ویژه لیبل‌های متالایز اهمیت بسیار بالایی در صنعت مواد غذایی و مخصوصاً نوشیدنی دارند.

تولید لیبل متالایز کاغذی قابل بازیافت از اهداف ویژه گروه تولیدی نقش الماس کاسپین است. هم‌اکنون نیز زیرساخت‌های لازم برای تولید این محصولات آماده و برترین ماشین‌آلات روز جهان برای راه‌اندازی خط تولید این محصولات خریداری شده است.

لیبل متالایز جایگزین بسیار مناسبی برای لیبل‌های پلی‌استر خواهد بود که ضمن داشتن هزینه‌ی بالای تولید، قابل بازگشت به چرخه‌ی طبیعت نیز نیستند. علاوه بر همه‌ی موارد گفته شده، انواع لیبل‌های مورد استفاده در دیگر محصولات بسته‌بندی نیز در دستور کار این گروه تولیدی قرار دارند که کشور را از واردات آن‌ها بی‌نیاز خواهد کرد.

کیمیای نقش الماسلفاف‌های بسته‌بندی

لفاف‌های بسته‌بندی با توجه به نوع محصول و مدت ماندگاری می‌توانند از یک یا چند لایه فیلم پلاستیکی، فویل آلومینیوم و نیز کاغذهای خاص دیگر ساخته شوند. اشکال و عملکرد بسته‌بندی می‌تواند تا حد زیادی بر ارزش محصول تأثیر بگذارد.

لفاف‌های بسته‌بندی از مواردی است که به لحاظ تماس مستقیم با مواد غذایی (نمک، شکر، ادویه و…) دارای اهمیت و حساسیت بالایی است. تولیدات این محصولات با توجه به نیاز گسترده صنایع غذایی و نیز استفاده روزمره آن نیازمند ماشین‌آلات به‌روز با تکنولوژی بالا است. گروه تولید نقش الماس کاسپین با نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات موردنیاز این صنعت، درصدد تولید کامل این محصول با برترین کیفیت در ایران است تا بتواند پاسخگوی تمامی نیازهای تولیدکنندگان ایرانی باشد.

تولیدات سبز

محصولات کارخانه نقش الماس کاسپین کاملاً دوستدار محیط‌زیست بوده و برای سلامت انسان نیز خطری در بر ندارند. آزمایش‌های انجام شده در این مجموعه نشان داده که در فرآیند ساخت این تولیدات هیچ‌گونه گاز سمی ساطع نشده و در طی مراحل سلفون‌کشی نیز هیچ‌گونه چسب با پایه حلالی استفاده نمی‌شود.

محصولات نقش الماس کاسپین می‌توانند توسط تمامی دستگاه‌های سلفون خشک مورد استفاده قرار بگیرند. این محصولات بهره‌وری بالا، مصرف انرژی کم و هدر رفت حداقلی دارند چرا که ترکیبات به کار رفته در آن‌ها قابل استفاده در حلال بوده و نیازی به تابش لامپ یووی در حین کار ندارند. موارد ذکر شده باعث می‌شوند که با مصرف این تولیدات هزینه‌های تولید شما تا اندازه‌های زیادی کاهش یابد که این خود یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

تولیدات نقش الماس کاسپین با توجه به پیشینه‌ی مجموعه‌های چاپ نقش الماس در حوزه چاپ به انجام رسیده‌اند و سایر مشکلات کاری اجناس موجود بازار در آن‌ها رفع شده است. این محصولات کارایی‌های بالایی را نشان داده‌اند و در مقایسه با سایر حلال‌های سلفون موجود باید اذعان کرد که این تولیدات شفافیت بالا و چسبندگی بی‌رقیبی را ارائه می‌دهند. همچنین سلفون‌ها و طلق‌های تولیدی این مجموعه قدرت بسیار بالایی در جذب پودر دارند که به این طریق از جمع شدن و ایجاد حباب در سلفون جلوگیری می‌کنند.

این محصولات به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که سریعاً پس از پوشش کرونا آماده اعمال یووی، طلاکوب و سایر مراحل پس از چاپ هستند؛ به یاد داشته باشید که شما در حال خرید و کار با محصولی هستید که توسط شرکتی تولید شده که خود یکی از پرمصرف‌ترین مجموعه‌ها در حوزه استفاده از سلفون و طلق محسوب می‌شود.

 

سرگذشت اعتلای برادران حاجیلو و هلدینگ کیمیای نقش الماس، داستان همدلی و هماهنگی، توکل و تلاش و برادری است. این مجموعه کار خود را از ابتدایی‌ترین سطح شروع کرد اما با سلاح امید موفق به توسعه روزافزون شده و حالا در دهه‌ی دوم عمر خود به یک مجموعه سرآمد همراه با شعبه‌های استانی، دفاتر سفارش‌گیری، نمایندگی‌ها و مراکز فروش متعدد شده است و علاوه بر پوشش به نیازهای کشور با تولیدات با کیفیت، رسالت خود در کارآفرینی و اشتغال‌زایی را نیز به بهترین نحو به انجام رسانده است.

نقش الماس کاسپین ادامه‌ی اهداف بلند یک تیم زبده و حرفه‌ای است؛ حرکتی در میانه‌ی راه توسعه‌. ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم (برای بیش از ۱۰۰ نیروی انسانی) و غیرمستقیم، بی‌نیازسازی کشور از واردات این محصولات و صرفه‌جویی در برون‌رفت ارز، صادرات و ایجاد درآمد ارزی برای ایران و کمک به رونق بازار داخلی و صنایع مصرف‌کننده فیلم‌های حرارتی تنها مقدار کمی از ثمره این تولیدات استراتژیک است و ما باید منتظر گام‌های بلندتری از مجموعه‌ی پویای نقش الماس و مدیران جوان آن باشیم.

منتشر شده در شماره ۲۰۳ نشریه چاپ و نشر- مهرماه ۱۴۰۰

مقاله قبلیروند نزولی قیمت کاغذ تحریر در بازار
مقاله بعدیتاکید وزیر بر ایرانِ صادرکننده کاغذ در کمتر از ۲ سال

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.