نقش مدیر فروش و مدیر بازاریابی متفاوت است. اگر شرکت کوچکی دارید هر دو کار را به یک نفر بسپارید. وگرنه باید دو فرد متفاوت را استخدام کنید.
مدیر فروش و مدیر بازاریابی هر دو مسئول مدیریت و سازماندهی بخشهای مربوط به خود هستند. در حالی که این دو پست همکاری نزدیکی با هم دارند تا به یک سری اهداف مشخص برسند، اما نقشها و مسئولیتهایشان با هم فرق میکند. تفاوت مدیر فروش و مدیر بازاریابی نکته ظریفی است که شما به عنوان کارفرما، اگر میخواهید کسبوکار خود را به موفقیت برسانید و بهرهوریتان را بالا ببرید، باید مطمئن شوید که کارهای درست را به مدیران مناسب سپردهاید.
مسلما وظایف مدیر فروش و مدیر بازاریابی، در ساختار کسبوکار بسیار مهم است. آنها با هم، مسئول هدایت فروش به سمت مخاطب ایدهآل هستند تا به تمام اهداف مربوط به فروش و بازاریابی دست پیدا کنند.
در این مقاله، به تشابهات و تفاوتهای مدیر فروش و مدیر بازاریابی (مارکتینگ) اشاره کرده و نقشها و مسئولیتهای هر کدام را بررسی میکنیم.
نقش مدیر فروش
مدیر فروش یک فرد بسیار سازمانیافته با اطلاعات خوبی درباره اعداد، فروش و آمار است. این مدیر از دادههای فروش و یک سری ابزارها و اپلیکیشنها استفاده میکند تا استراتژیهای جدید فروش را طراحی کند. همینطور باید راههای بهبود و ارتقای محصول و خدمات را پیدا کند و بفهمد چطور میتواند رضایت مشتریان را بیشتر و بهتر جلب کند. مدیر فروش، مسئول تیم فروش است و باید از مهارتهای رهبری برخوردار باشد تا به اعضای تیم انگیزه دهد تا فروش را بالا ببرند.
کسی که در پست مدیریت فروش است، اغلب باید به سفرهای کاری زیادی برود، چون باید با کلیفروشها، خردهفروشها و توزیعکنندهها ملاقات کرده و درباره استراتژیهای کسبوکار خود توضیح دهد. احتمالاً مدیر فروش باید اضافهکاری کرده و حتی تعطیلات هم کار کند.
مسئولیتهای مدیر فروش عبارت است از:
- ارائه طرحها و استراتژیهای فروش
- کمک به مشتریانی که درباره محصولات و خدمات شرکت سؤال دارند
- تعیین سودآوری برخی محصولات خاص
- مدیریت تیم فروش و انگیزه دادن به آنها برای فروش بیشتر
- تعیین اهداف فروش
- آموزش به اعضای تیم
- برقراری ارتباط با بخشهای دیگر
نقش مدیر بازاریابی
در ادامه مبحث تفاوت مدیر فروش و مدیر بازاریابی، بیایید نگاه دقیقتری به پست مدیریت بازاریابی بیندازیم و ببینیم وظایف و مسئولیتهای مدیر بازاریابی چیست. همانطور که از اسمش پیداست، مدیر بازاریابی مسئول تمام کارهای بازاریابی شرکت است. این مدیر تصمیم میگیرد که کِی و کجا کمپینهای بازاریابی راه بیندازند، چه برنامههای ویژهای داشته باشند، و چه پلتفرمهایی باید در رأس کارهای بازاریابی قرار بگیرد. قرار گرفتن در پست مدیریت بازاریابی، مستلزم داشتنِ خلاقیت و توجه به جزئیات است. هویت برند باید در تمام کمپینهای بازاریابی ثابت نگه داشته شود، تا مشتری به خوبی برند را بشناسد.
مدیر بازاریابی باید از آخرین شیوههای بازاریابی در عصر فناوری آگاه باشد. او باید رقبای شرکت را خوب بشناسد و بداند که در زمینه بازاریابی چه اقداماتی انجام میدهند، و راهی پیدا کند تا از آنها پیشی بگیرد.
مسئولیتهای مدیر بازاریابی عبارت است از:
- ارائه طرحها و استراتژیهای بازاریابی
- مذاکره و بستن یک سری قراردادهای خاص شرکت
- تصمیمگیری درباره قیمت یک سری محصولات خاص
- تعیین اینکه چه موقع باید تخفیف و طرحهای ویژه ارائه بدهند
- مدیریت تیم بازاریابی و اطمینان از اینکه تمام کارهای بازاریابی طبق برنامه انجام میشود
- برخورد با مشتریها
- آموزش اعضای تیم
- برقراری ارتباط مؤثر با تیمهای دیگر
تفاوتهای مهم مدیر فروش و مدیر بازاریابی
- مدیر فروش، باید فرآیند فروش را مدیریت کند، در حالی که مدیر بازاریابی مسئول تمام کارهای بازاریابی است.
- مدیر فروش معمولاً تیمهای کوچکتری را مدیریت میکند تا مدیر بازاریابی.
- مدیر فروش به قیف فروش توجه دارد و مردم را به سمت کسبوکار هدایت میکند، در حالی که مدیر بازاریابی روی این متمرکز است که هویت برند را منسجم و ثابت نگه دارد.
- مدیر فروش، هدف محور است، در حالی که مدیر بازاریابی بیشتر نتیجه گراست.
- مدیر فروش روی درآمدزایی متمرکز است، در حالی که مدیر بازاریابی روی تولید سرنخ تمرکز دارد.
- بیشتر از اینکه تیم بازاریابی به تیم فروش نیاز داشته باشد، این تیم فروش است که به تیم بازاریابی نیاز دارد.
- هدف اصلی تیم فروش، فروش بیشتر است، در حالی که تیم بازاریابی از این نظر، دقیقتر بوده و لازم است که برند را طوری نشان دهد که تصویر خوبی در ذهن همه باقی بگذارد و ایدههای جدید و نوآورانه ارائه دهد.
- مدیر بازاریابی مسئول تولید سرنخ است، در حالی که مدیر فروش باید تلاش کند معامله را با آن سرنخها ببندد.
با توجه به موارد فوق، حالا باید درک درستی از نقشها و مسئولیتهای مختلف این دو پست مدیریت کسب کرده باشید و بدایند که تفاوت مدیر فروش و مدیر بازاریابی در چیست و چه رابطه نزدیکی با هم دارند.
مدرک دانشگاهی مناسب برای مدیر فروش یا مدیر بازاریابی شدن
آیا دوست دارید مدیر فروش یا بازاریابی شوید؟ اکثر مدیران فروش و بازاریابی مدرک کارشناسی در رشتههایی مثل بازرگانی، امور مالی یا بازاریابی دارند. یکی دیگر از تفاوتهای مدیر فروش و مدیر بازاریابی این است که مدیر فروش به سمت تجارت و کسبوکار متمایل میشود، در حالی که مدیر بازاریابی معمولاً روی بازاریابی تمرکز میکند.
البته با توجه به آنچه گفته شد و نظر آنهایی که تجربه فراوانی دارند و در کار خود پیشرفت خوبی داشتهاند، شاید برای تصدی این پستهای مدیریت، اصلاً نیاز به هیچ مدرک دانشگاهی نداشته باشند. به علاوه، دورههای آنلاین و منابع مختلفی هم در دسترس است که به افزایش دانش و مهارتهای فروش و مدیریت افراد کمک میکنند.
در نهایت، در کنار تفاوتهای مدیر فروش و مدیر بازاریابی، این دو پست مدیریت ویژگیهای مشترک زیادی هم دارند، از جمله مهارتهای رهبری، برقراری ارتباط مؤثر، اعتماد به نفس، سازماندهی و یک طرز فکر تحلیلی همراه با دقت کردن به جزئیات.
مدیر فروش و مدیر بازاریابی چطور باید با هم کار کنند؟
در اکثر کسبوکارها، تیم فروش و تیم بازاریابی خیلی نزدیک به هم کار میکنند. تیم فروش باید تمام دادهها و اطلاعات فروش را جمعآوری و آنالیز کند. آنها را به همراه اهداف فروش، به تیم بازاریابی ارائه دهد. سپس، تیم بازاریابی میتواند استراتژیهای بازاریابی ارائه دهد که به دستیابی به اهداف فروش کمک میکنند، و یک سری محصولات خاص را ارائه دهند.
باید یک ارتباط ثابت و باز بین مدیر فروش و مدیر بازاریابی وجود داشته باشد تا همه چیز خوب پیش برود.
بیشتر بخوانید: مدیر فروش موفق و ۵ مهارت مورد نیاز
آیا یک نفر میتواند هم نقش مدیر فروش را ایفا کند و هم نقش مدیر بازاریابی؟
در کسبوکارهای کوچک، تیمهای فروش و بازاریابی اغلب با هم ادغام میشوند، چون کارمند کافی برای دو تیم مجزا در اختیار ندارند. در این موارد، معمولاً یک مدیر استخدام میشود تا هم نقش مدیر فروش و هم نقش مدیر بازاریابی را ایفا کند. در نتیجه میتواند هر دو تیم را مدیریت نماید.
اگر شما هم قصد دارید از یک نفر در هر دو پست مدیریتی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که کارها و مسئولیتهای زیادی به گردن یک نفر نیندازید که نتواند از عهده آنها برآید. وقتی با داوطلبان این پستها مصاحبه میکنید، باید دقیقاً مشخص کنید که وظایف هر کدام از این پستها چیست و تفاوت مدیر فروش و مدیر بازاریابی را به طور واضح برایشان توضیح دهید.