قالب سازی ابتکار؛ انسان موجودی کمالجو و تحولطلب است. میشود همین خصیصه را به وجوه مختلف زندگی او تعمیم داد؛ مثلاً انسان در نقش مشتری انتظار ندارد همواره یک محصول را با یک بستهبندی بدون تغییر تجربه کند. امروزه رمز ماندگاری هماهنگی با آهنگ تحول جهان هستی است. بزرگترین خلاق هستی خداوند است. پس از خلاقیت خداوند در خلق جهان هستی الهام بگیریم و در بستهبندی محصولات خود از آن بهره ببریم.
اگر به بستهبندی محصولاتی همچون چای، دستمالکاغذی، قهوه، آدامس و… دقت کنیم خواهیم دید که در وهلهی اول تمرکز طراحی روی نام برند و نوع محصول است و نخست تلاش میشود که بهطور مستقیم برند و محصول خود را در ذهن مشتری ماندگار کنیم ولی غافل از این هستیم که تکرار عمل خرید، از تجربه و حس خوب مشتری و اثر مثبتی است که بهطور غیرمستقیم در ذهن او ایجاد شده است.
وقتی نگرش برد، برد، برد در جامعه حاکم شود، هم تولیدکننده و هم مصرفکننده از عمل خرید خشنود هستند و جامعه نیز منفعت خواهد برد. باید دانست که برد مصرفکننده و تولیدکننده و جامعه در کنار هم نشانهای از به بلوغ رسیدن جامعه است.
تولیدکنندگان بزرگی که محصولاتشان بهصورت بسیار گسترده در سطح جامعه منتشر میشود و بستهبندیهای آنها در تمام طول زنجیره تأمین و زمان مصرف در معرض دیدگان میلیونها نفر قرار میگیرد، باید از این فرصت پنهان برای احقاق مسئولیت اجتماعی و اثرگذاری مثبت خود حداکثر استفاده را ببرند.
فقط فکر کنید چقدر زیبا بود اگر اثر هنری یک هنرمند روی بستهبندی محصولات در سطح جامعه پخش میشد و یک محصول بهصورت دورهای با طراحیهای متنوع در طی سال منتشر میشد. این نگرش و عملکرد را میتوان بیانگر پویایی و جریان زندگی در جامعه محسوب کرد.
ایرانی هنردوست باور کن که امروز جای نقوش برجستهی آثار باستانی، هنر قلمزنی اصفهان، آثار مینیاتور هنرمندانمان و طبیعت و تصاویر دیدنی سراسر جهان در طراحی بستهبندی محصولاتمان خالی است؛ مگر نه که هنر نزد ایرانیان است و بس؟
امروز تکنولوژی پیشرفتهی ابتکار ابزار مناسب برای تصویرسازی سهبعدی بهمنظور جذابتر کردن طراحیهای بستهبندی شما را در اختیار دارد؛ اکنون میتوانید بال خلاقیت خود را بگشایید و مشتریانتان را به وجد بیاورید؛ ما برای اجرای ایدههای شما آمادهایم.
کلیشههای سهبعدی ابتکار بدون هیچ محدودیتی میتوانند ابزار مناسبی برای اجرایی کردن ایدههای خلاق طراحان را در اختیارشان قرار بدهند.
نمایشگاهی دائمی ابتکار
ابتکار خود نیز آهنگ تحول را سرلوحهی کار قرار داده است و فضای مجازی را فرصتی برای ایجاد ارتباط مستمر با مشتریان و فعالان صنعت بستهبندی و بازار هدف در حوزه قالبسازی قرار داده است. ما مطالب بهروز و تجربیات سالیان دراز حضور در صنعت بستهبندی در حوزههای قالبهای دایکات و تجهیزات و ابرازآلات موردنیاز پس از چاپ را از درگاههای مجازی خود به اشتراک میگذاریم که هر یک ثمره تلاشها و تجربههای توأم با خلاقیت و پیشاهنگی بوده است.
ما بر این باوریم که تولیدکنندگان و طراحان و فعالان صنعت بستهبندی میتوانند از این طریق آگاهی بیشتری نسبت به توانمندیها و محدودیتهای صنعت قالبسازی کشور پیدا کنند و به این طریق زبان مشترک میان طراح و مجری تقویت شود؛ با این همافزایی ارتباط در سطح گستردهتر و آسانی ایجاد میشود. شما نیز میتوانید با دنبال کردن و معرفی صفحه اینستاگرام ابتکار، ما را برای سرعت بخشیدن به این حرکت آگاهیبخش همراهی کنید.
پنج فرصت شگفتانگیز
ابتکار در راستای فرهنگسازی و حمایت از تولیدکنندگان برای استفاده از تکنیک برجسته سهبعدی پنج پیشنهاد ویژه را در طول مدت برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته تهران ارائه میدهد.
پنج تخفیف ۵۰ درصدی تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای ساخت کلیشه سهبعدی بستهبندی محصول شما
شرایط:
۱- طرح بستهبندی جدید و تکنیک برجستهسازی سهبعدی در آن به کار گرفته شده باشد.
۲- تیراژ جعبه حداقل ۵۰۰ هزار نسخه باشد.
۳- طراحی و قرارداد انجام کار تا پایان سال جاری به انجام برسد.
۴- در صورت درخواست بیش از پنج طراحی حق انتخاب با ابتکار است که آن را بر اساس امتیاز خلاقیت طرح و میزان تیراژ آن را اعمال میکند.
ماتریس، پرتینکس و کانتر پلیت، انتخاب درست کدام است؟
– تحلیل دادهای
ماتریس:
قیمت هر متر * متراژ = قیمت تمامشده*عمر مفید
کیفیت معمولی
پرتینکس:
(قیمت پرتینکس / عمر مفید پرتینکس) * عمر مفید ماتریس =
کیفیت: متوسط به بالا
کانترپلیت:
این روش برای تیراژهای میلیونی و قالبهای حساس مانند پروژههای بستهبندی دخانیات و آدامس مورد استفاده قرار میگیرد.
قالبسازان، مشاوران سود ده پنهان
شما که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از خدمات قالبسازان استفاده میکنید، چقدر از قابلیت و توانمندیهای همکاران قالبساز خود که از روی تجربه و دانش، تسلط کاملی بهتمامی جزییات طراحی ساختار بستهبندی و نیز چیدمان دارند، بهره میبرید؟
امروزه که مواد اولیه بسیار گرانبها است، اطمینان از اینکه آیا مسیر انتخابی ما بهترین و در اصل بهرهورترین مسیر است، خود نیاز به مشاورانی باتجربه و بادانش دارد.
قالبسازان را میتوان به دلیل تعدد تجربه و دانش کسبشدهشان طی سالهای متمادی کار، متخصصترین مشاوران در این حوزه دانست. استفاده حداکثری تولیدکنندگان و فعالان صنعت بستهبندی و طراحان از خدمات مشاورهای قالبسازان، هم ازلحاظ مهندسی ساختار و هم چیدمان بهینه برای رسیدن به بهترین انتخاب، مبتنی بر توانمندیها و محدودیتهای تولید، بسیار حائز اهمیت و هوشمندانه است.
شایانذکر است که شما در مقام تولیدکننده هرچه بیشتر به این خدمات مشاورهای بها بدهید به همان نسبت سود و اطمینان خاطر بیشتری را تجربه خواهید کرد.
اهمیت ابر چسبانی و تأثیر آن در روند دایکات و تولید
- کاهش تعداد و سایز سوسهگذاری در شیت کاغذ؛
- کاهش کشش شیت کاغذ در حین دایکات و درنتیجه کاهش پرز و همچنین افزایش تطابق قالب با نمونه چاپی؛
- تنظیم فشار راحتتر و سریعتر و یکنواختتر و درنتیجه بهرهوری در زمان؛
- افزایش عمر مفید و دقت ماشین دایکات (به دلیل عدم نیاز به فشار نامتعارف که امکان استفاده از قالب در تیراژهای بالاتر را مقدور میسازد).
- پروسه پوشالگیری اتوماتیک و دایکات با سرعت بیشتری امکانپذیر خواهد شد.
بیشتر بخوانید: قالبسازی ابتکار؛ ضرورت مطالبه گری از مسئولان
کلیشههای برجستهی دوبعدی رایج و بازخورد اپراتورها:
ابتکار همواره به جزییات و بازخوردهای همکاران توجه کرده و تلاش خود را برای رفع ضعفها، بهبود کار آنان و کسب رضایتمندی مشتریان به کار میبندد.
در سالهای دور قالبسازان برای سهولت پروسهی برجستهسازی، کلیشههای آلومینیومی برجسته با قابلیت جابجایی روی تخته را به بازار ارائه میکردند. این امر بازخورد مثبت بازار را در پی داشت چون امکان همزمانی پروسه دایکات و برجستهسازی وجود داشت و از طرفی رجیستر کردن کلیشهی برجسته با فرم چاپی مقدور بود.
این رویکرد ادامه داشت اما ما در ابتکار آموخته بودیم که برای پیروی از اصل مشتری مداری و ماندگاری در روند توسعه و پیشرفت باید دائماً بازار را رصد کرده و تولیدات خود را در به کار بستنشان تعقیب کنیم. ما بهمرور و با کسب بازخورد مشتریان به این نتیجه رسیدیم که راهحل ابداعی و جاافتاده بازار آنچنان هم بدون مشکل و کارآمد نیست. از آنجا که سطح زیرین کلیشه آلومینیومی تختهی چندلایه است، رفتهرفته با فشارهای متوالی حین دایکات فشرده میشود و این امر موجب لق شدن پیچها شده و ریسک جابجایی را بالا میبرد که این امر گاهی از چشمان اپراتورها دور میماند و به روند تولید ضربه میزد.
ما در گام نخست برای رفع این نقص و کاهش آن، تعداد پیچها را افزایش دادیم. با این شیوه بازخورد بهتری را از بازار گرفتیم ولی این هم راه صد درصد قابلاطمینانی نبود و دغدغههای ابتکار برای پوشش بر سایر نواقص کار را از بین نمیبرد.
ابتکار پیرو تلاشهای خود برای رفع این نقیصه با آغاز سال ۱۴۰۰ تغییر کوچک اما کارسازی را در کلیشههای تولیدی خود اعمال کرد. ما دونقطه بهمنظور نصب پیچ خودکار توسط اپراتورها در کلیشههای برجستهی خود تعبیه کردیم. ما نصب پیچ خودکار را به اپراتورهای دایکات محول کردیم چراکه این امر باید بعد از انجام رجیستری فرم چاپی و قالب و کلیشهی برجسته انجام میشد؛ با این ترفند مشکلی اساسی و ناپیدا حل شد که در عین سادگی توانست تأثیر شگرفی بر کیفیت کار و اطمینان بر تولید بگذارد.
ابتکار استفاده از این تکنیک را بهمنظور افزایش رضایتمندی مشتریان به همکاران قالبساز خود پیشنهاد میدهد. برای ما در ابتکار هیچچیز مهمتر از ارتقای کیفی تولید ایرانی نیست.
منتشر شده در شماره ۲۰۳ نشریه چاپ و نشر- مهرماه ۱۴۰۰