مدرس حوزه ارتباطات و رسانه ، دنیای قبل و بعد از کرونا در عرصه ارتباطات را متفاوت ارزیابی کرد و گفت: ناشران باید مقوله دیجتالی شدن کتاب های کاغذی را جدی تر پیگیر باشند و فعالانه تر در این عرصه وارد شوند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ حمیدرضا مدقق، استاد حوزه ارتباطات و رسانه در گفت و گو با ایبنا، درباره پویش های کتابخوانی برای تشویق مردم به در خانه ماندن، بیان کرد: طبعا یکی از ابزارهای موثر برای گذران اوقات فراغت به ویژه در این روزها، استفاده از محصولات فرهنگی از جمله کتاب است و می بینم این روزها دعوت به مطالعه و معرفی کتاب به عنوان یک امر پسندیده از سوی علاقهمندان در شبکه های اجتماعی جریان پیدا کرده.
مدرس حوزه ارتباطات و رسانه : دنیای پس از کرونا -که امیدوارم دور نباشد- با دنیای پیش از کرونا از ابعاد مختلف؛ ازجمله در حوزه ارتباطات، متفاوت خواهد بود
وی با اشاره به مشارکت ناشران در پویش های کتابخوانی افزود: ناشران الکترونیک نیز امکان دسترسی رایگان به برخی کتاب های خود را فراهم کرده اند. جریان تولید کتاب های صوتی از سوی افراد مختلف نیز از دیگر جریان های کتاب محور این روزها است؛ بنابراین از یک منظر، مجموع این فعالیت ها، ابعاد مثبت موضوع قرنطینه و مصداق ضربالمثل «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» است.
مدقق ادامه داد: به نظر من دنیای پس از کرونا -که امیدوارم دور نباشد- با دنیای پیش از کرونا از ابعاد مختلف؛ ازجمله در حوزه ارتباطات، متفاوت خواهد بود. پیش از کرونا دنیا شاهد تحولات قابلتوجهی در عرصه ارتباطات بود و شیوع ویروس کرونا، جریان تغییرات در این حوزه را تسریع خواهد کرد.
این استاد ارتباطات و رسانه گفت: اساسا حوزه نشر، چه خوشمان بیاید و چه نه، در حال حرکت به سوی نسخه های الکترونیک است؛ البته نه به این معنا که نشر کاغذی به طور کامل حذف شود؛ اما می بینیم مشتاقان استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند گوشی های همراه برای مطالعه کتاب افزایش پیدا کرده اند و موضوع کرونا نیز به طور غیرمستقیم به این جریان دامن زده است.
بیشتر بخوانید: کتابخوان ها مناسب برای روزهای قرنطینه کرونایی
تفاوت دنیای پیش و پس از کرونا از نظر استاد ارتباطات و رسانه
مدقق ادامه داد: تفاوت دنیای پیش و پس از کرونا در حوزه ارتباطات به این معناست که افراد برای برقراری ارتباط، بیشتر به فضای مجازی توجه خواهند کرد؛ بنابراین احتمالا مطالعه کتاب در فضای دیجیتال در دنیای بعد از کرونا افزایش پیدا می کند.
به گفته این استاد علوم ارتباطات، ناشران باید مقوله دیجتالی شدن کتاب های کاغذی را جدی تر پیگیر باشند و فعالانهتر در این عرصه وارد شوند؛ بهطوریکه حتما کنار کتاب کاغذی یک نسخه دیجیتال نیز به مخاطب عرضه کنند.
مدقق درباره سیاست گذاری فروشگاه های عرضهکننده و شرکت های تولیدکننده کتاب های الکترونیک به موضوع افزایش مخاطبان این نوع کتاب ها در دنیای بعد از کرونا بیان کرد: تعداد فروشگاه های کتاب دیجیتال قطعا باید افزایش پیدا کند.
وی افزود: فروشگاه های فعال نیز باید به فکر تقویت آرشیو و تحول خدمات خود باشند؛ به عنوان مثال امکان ایجاد کتابخانه شخصی دیجیتال و یا تسهیلات متنوع برای مطالعه کاربر، مثل آنچه در بسیاری فروشگاه های معتبر دنیا وجود دارد. به نظر کم ناشران قطعا با ارائه خدمات متنوع، مشتاقان بیشتری پیدا خواهند کرد.