آشنایی با بازاریابی قبل از رونمایی محصولات

    0
    41
    بازاریابی قبل از رونمایی محصولات

    بازاریابی قبل از رونمایی محصولات به شما کمک می کند تا هیجان کافی در مشتریان ایجاد کرده و به محض رونمایی از محصول تان کلی ثبت سفارش دریافت کنید. شما در این مقاله نه تنها با روش های خاص مربوط به بازاریابی قبل از رونمایی محصولات آشنا می شوید، بلکه اجرای درست آن حتی پس از رونمایی از محصولات را نیز یاد می گیرید. خب اگر آماده هستید، کم کم کارمان در این حوزه را شروع کنیم.

    آیا تا حالا شده برای معرفی یک محصول حسابی لحظه شماری کنید؟ معمولا هر کسی در این دنیا دست کم یک حوزه مورد علاقه دارد که رونمایی از محصولات تازه در آن آدرنالین خونش را حسابی بالا می برد. مثلا کسانی که عاشق دنیای گیم هستند، با رونمایی نسل جدید کنسول های بازی حسابی هیجان زده خواهند شد. این ماجرا درباره عاشقان موتورسیکلت نیز مصداق دارد. هر سال که برندهایی مثل کاوازاکی یا هوندا موتورهای تازه ای روانه بازار می کنند، بسیاری از عاشقان این محصولات با دقت هرچه تمام تر کمپین های بازاریابی و خبری را دنبال می نمایند.

    شاید فکر کنید هیجان افراد در زمینه پیگیری اخبار مربوط به رونمایی از محصولات فقط و فقط حاصل کنجکاوی خودشان است. خب در این صورت باید کمی نگاه تان به این حوزه را تغییر دهیم. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه موقعیت بهتری در بازار به دست بیاورند، دائما سراغ استفاده از تکنیک های بازاریابی تازه می روند.

    یکی از روش های بازاریابی که در این میان اثرگذاری بسیار زیادی دارد، بازاریابی قبل از رونمایی محصولات است. مثلا برند سامسونگ را در نظر بگیرید؛ این برند هر سال قبل از اینکه پرچمدار گلکسی اس را رونمایی کند، کلی اخبار و نکات تازه درباره آن به گوش مخاطب می رساند. به طوری که تقریبا همه علاقه مندان به دنیای گوشی های هوشمند برای رونمایی از این محصول لحظه شماری می کنند.

    بازاریابی با تمرکز بر روی بازه زمانی قبل از رونمایی محصولات اهمیت بسیار ویژه ای در دنیای مدرن دارد. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه در دنیای مدرن جایی در بازارهای جهانی داشته باشند، باید همیشه مشتریان را به محصولات شان علاقه مند نگه دارند بنابراین اگر شما نتوانید این کار را به خوبی انجام دهید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

    بازاریابی قبل از رونمایی محصولات به شما کمک می کند تا هیجان کافی در مشتریان ایجاد کرده و به محض رونمایی از محصول تان کلی ثبت سفارش دریافت کنید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که این نکته برای تمام کارآفرینان در سراسر دنیا جذابیت زیادی دارد، مگر نه؟

    شما در این مقاله نه تنها با روش های خاص مربوط به بازاریابی قبل از رونمایی محصولات آشنا می شوید، بلکه اجرای درست آن حتی پس از رونمایی از محصولات را نیز یاد می گیرید. خب اگر آماده هستید، کم کم کارمان در این حوزه را شروع کنیم.

    بازاریابی قبل از رونمایی محصولاتتکنیک های بازاریابی قبل از رونمایی محصولات

    قبل از اینکه باعجله سراغ تکنیک های مورد بحث در این مقاله برویم، باید تکلیف مان را با یک نکته کلیدی روشن کنیم. آیا شما تا حالا زمان مشخصی برای رونمایی محصولات تان در نظر گرفته اید؟ این نکته ای است که بسیاری از کارآفرینان اصلا دقت کافی به آن را ندارند. درست به همین خاطر اوضاع شان در دنیای کسب و کار به طور مداوم بدتر می شود.

    کسب و کارهایی که سابقه طولانی در زمینه رونمایی با خبر قبلی دارند، کارشان در این راستا راحت تر خواهد بود. با این حال اگر شما همیشه بدون اطلاع محصولات تان را روانه بازار می کنید، باید مراقب عواقب کارتان هم باشید؛ چراکه وقتی مشتریان از زمان عرضه محصول تان خبر نداشته باشند، استقبال چندانی هم از آن نخواهند کرد.

    حالا که با یک مقدمه کوتاه وارد بحث شدیم، بد نیست سراغ ایده های کلیدی مان برویم. خب شما که تا اینجا نیامده اید که ما برخی از ایده های ساده در رابطه با تولید محتوا را تحویل تان دهیم؟ پس با ما همراه باشید تا برویم سراغ اصل ماجرا.

    اطلاع رسانی قبلی

    آیا تا حالا به این فکر کرده اید که مشتریان شما از کجا باید زمان رونمایی از محصولات را بدانند؟ این مشکلی است که بسیاری از بازاریاب ها با آن رو به رو بوده و جواب روشنی هم برای آن ندارند. انگار که مشتریان علم غیب دارند تا زمان رونمایی از یک محصول را حدس بزنند. شاید این نکته درباره محصولات گران یا لوکس مصداق داشته باشد، اما کسب و کارهای کوچک را شامل نمی شود. به همین دلیل شما باید همیشه درباره اوضاع محصول تان اطلاع رسانی دقیقی داشته باشید وگرنه مخاطب خیلی بی تفاوت از کنارش رد می شود.

    یک ایده ساده در این میان استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی درباره محصولات تان است. اگر در این بین از اینفلوئنسرها استفاده کنید، ماجرا برای مخاطب تان حسابی جذاب تر می شود. خب مگر کسی هم در دنیا هست که از تعامل با اینفلوئنسرها لذت نبرد؟

    یادتان باشد، اطلاع رسانی شما به مخاطب هدف باید شکل جذابی داشته باشد. اینطوری فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا می کنید. یادتان نرود، شما در دنیای کسب و کار هیچ وقت تنها نیستید. به همین خاطر می توانید هیمشه روی استفاده از ایده های رقبا نیز حساب کنید. البته بهتر است در این رابطه ایده های رقبا را با هم ترکیب کرده و سپس به یک ایده واحد برسید. اینطوری بازخورد بهتری هم از مخاطب تان دریافت خواهید کرد.

    رونمایی از تیزرها

    تیزرها در واقع پیش نمایشی برای کمپین یا رونمایی اصلی از محصولات به حساب می آیند. بسیاری از برندها اصلا به ایجاد حس انتظار در میان مخاطب توجهی ندارند. به همین خاطر به طور ناگهانی مراسم رونمایی از محصول را برگزار کرده یا حتی بدون هیچ اطلاعی آن را روانه بازار می کنند. این در حالی است که رونمایی از یک تیزر قبل از مراسم رونمایی ایده بسیار جذابی خواهد بود.

    وقتی مشتریان در بازار با انواع تیزرهای محصولات شما رو به رو می شوند، انگیزه شان برای تعامل با شما حسابی افزایش پیدا خواهد کرد. شاید در این سناریو مشتریان الزاما به سوی خرید هدایت نشوند، اما دست کم اسم برندتان تا مدت ها در ذهن آنها باقی خواهد ماند. خب مگر یک کمپین بازاریابی موفق به غیر از این چه کار دیگری باید انجام دهد؟

    تیزر شما باید در عین حال که ظاهر محصول را نشان می دهد، فقط بر روی ویژگی های برجسته آن تاکید کند. خب شما در یک تیزر کوتاه فرصت توضیح تمام شرایط و اوضاع برای مخاطب تان را ندارید. به همین دلیل باید کارتان را به شیوه دیگری ساماندهی کنید. وگرنه خیلی زود با چالش های اساسی رو به رو خواهید شد. آن وقت دیگر هیچ وقت فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نمی کنید.

    متاسفانه برخی از برندها فقط روی کاغذ تیزرهایی برای مخاطب منتشر می کنند. این در حالی است که از نظر فنی هیچ فرقی بین تیزر و ویدئوی اصلی رونمایی آنها وجود ندارد. اگر تیزر شما بیشتر از ۱۰ یا نهایتا ۱۵ ثانیه باشد، دیگر از حالت تیزر خارج می شود. پس باید حواس تان باشد در اینجا زیاده روی نکنید.

    یک نکته کلیدی دیگر در رابطه با تیزر استفاده از خلاقیت است. اگر شما همیشه تیزرتان را به یک شکل منتشر کنید، کم کم جذابیتش برای مخاطب از بین می رود. پس بهتر است کارتان را در طول زمان تغییر دهید. اینطوری همیشه تیزرتان برای مخاطب جذابیت و تازگی ویژه ای خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کمی قواعد مربوط به طراحی تیزرتان را تغییر دهید. اینطوری بازخوردهای بهتری از سوی مخاطب دریافت کرده و کمی هم خودتان را با رقبا متمایز خواهید کرد؛ همین قدر جذاب و هیجان انگیز!

    بازاریابی قبل از رونمایی محصولاتبرگزاری مسابقه

    چه چیزی بیشتر از یک مسابقه جذاب می تواند توجه مخاطب به محصول شما را جلب کند؟ خیلی وقت ها محصولاتی که روانه بازار می شوند، در دنیای شلوغ کسب و کار حتی فرصت جلب نظر یک مشتری را هم پیدا نمی کنند. این در حالی است که یک بازاریاب باهوش همیشه قبل از رونمایی اصلی محصول گرد و خاک اصلی را به پا می کند.

    قبول دارم خیلی وقت ها بازاریاب ها گرد و خاک کردن در بازار را به مثابه ولخرجی می دانند. با این حال شما نباید خودتان را به زحمت انداخته یا اوضاع را حسابی به خودتان سخت بگیرید. اینطوری فعالیت بسیار بهتری در زمینه جلب نظر مخاطب خواهید داشت. باور کنید یا نه، یکی از ایده های کم هزینه برای جلب نظر مخاطب پیش از رونمایی محصول برگزاری یک مسابقه ساده است.

    شما می توانید در شبکه های اجتماعی به ساده ترین شکل ممکن برای مخاطب تان مسابقه ای بی نهایت جذاب ترتیب دهید. اینطوری نه تنها شرکت در مسابقه برای کاربران سخت نخواهد بود، بلکه هزینه زیادی هم روی دست شما نخواهد ماند.

    یکی از مثال های جذاب در رابطه با این ایده مربوط به برند اپل است. این برند همیشه مسابقه هایی برای عکاسی کاربران با گوشی آیفون برگزار می کند. البته در این میان خبری از جایزه نقدی نیست. در عوض عکس های برگزیده در صفحه رسمی این برند در شبکه های اجتماعی بازنشر داده می شود. به علاوه، اپل برای تبلیغات بر روی بیلبوردها نیز از همین عکس ها استفاده می کند. اینطوری مدیران اپل با یک تیر دو نشان می زنند؛ هم اینکه خیلی راحت مخاطب شان را علاقه مند به محصولات خود نگه می دارند، هم اینکه مشتریان فعلی را حفظ خواهند کرد.

    چالشی که خیلی از بازاریاب ها به طور مداوم با آن رو به رو هستند، جذب مخاطب جدید در عین حفظ مشتریان قبلی است. این دوگانه همیشه در تضاد با هم قرار دارد. به همین خاطر بسیاری از بازاریاب ها عملا میانه خوبی با آن ندارند. ماجرا جالب شد، نه؟

    اگر شما حواس تان به ماهیت مسابقه باشد، بدون اینکه پای جایزه های چند هزار دلاری به بحث باز شود، خیلی راحت مخاطب تان را میخکوب خواهید کرد. هدف اصلی در این میان باید ایجاد اوقاتی خوش برای مخاطب هدف باشد. وگرنه کارتان به سادگی هرچه تمام تر گره می خورد. خب کافی است خودتان را جای یک مخاطب علاقه مند قرار دهید تا به خوبی از ماهیت یک مسابقه جذاب مطلع شوید.

    بازاریابی قبل از رونمایی محصولاتارتباط گرفتن با پادکست ها

    این روزها پادکست های بسیار زیادی درباره موضوعات مختلف دم دست کاربران قرار دارد. اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، اوج گیری دوباره پادکست ها در واقع ریشه در نوستالژی رادیو دارد. خب همه ما در طول زندگی مان دست کم یکبار به رادیو گوش داده ایم. پادکست هم تقریبا همین نوستالژی را در ظاهری تازه به مخاطب معرفی می کند.

    صرف نظر از ریشه محبوبیت پادکست، شما باید خودتان را برای استفاده درست از آن آماده سازید. این امر به شما کمک می کند تا رونمایی جذاب تری از محصولات تان داشته باشید. اگر دقت کرده باشید، این روزها محصولات قبل از اینکه به طور رسمی به بازار عرضه شوند، در پادکست های تخصصی زیر تیغ نقد و بررسی می روند. مثلا گوشی های آیفون یا گلکسی اس همیشه چند ماه قبل از عرضه رسمی در پادکست های تخصصی مورد بررسی قرار می گیرند. نکته جالب اینکه بسیاری از افراد این بررسی ها را بی نهایت دوست دارند.

    ماموریت شما در این بخش مثل روز روشن است. شما به عنوان یک کارآفرین باید قبل از هر چیزی مطمئن شوید محصول تان برای پادکست های تخصصی جذابیت لازم را دارد. خب این همکاری شاید کمی خرج روی دست تان بگذارد، اما از آنجایی که با وسواس بالا دنبال شده، به شما برای تعامل با مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. منظور ما این است که شما نباید همینطور بی مقدمه سراغ پادکست ها بروید. در عوض بد نیست گزینه های محبوب در حوزه کاری تان را شناسایی کرده و سپس سراغ آنها را بگیرید. اینطوری اندک شانسی برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب تان خواهید یافت.

    اطلاع رسانی برای مراسم اصلی

    آخرین کاری که شما به عنوان یک بازاریاب برای افزایش جذابیت مراسم تان باید انجام دهید، اطلاع رسانی دقیق درباره مراسم اصلی است. خب بسیاری از بازاریاب ها دائما در تلاش برای طراحی مراسم هستند، به طوری که خیلی زود یادشان می رود درباره آن با بقیه حرف بزنند. اگر شما هم چنین تجربه ای را پشت سر گذاشته اید، دیگر نباید از همان سوراخ گزیده شوید.

    یک ایده هوشمندانه در اینجا تلاش برای استفاده از ظرفیت برندتان به منظور اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف است. مثلا اگر مشتریان وفادار دارید، بد نیست از قبل به آنها درباره مراسم تان اطلاع دهید. حتی می توانید قبل از مراسم اصلی، یکی دو تا مراسم مقدماتی برگزار کنید.

    به این صورت که در این مراسم ها جزییاتی درباره محصول تان تحویل مخاطب دهید. باور کنید یا نه، این استراتژی علاقه مخاطب برای پیگیری هرچه بیشتر وضعیت محصول تان را دوچندان خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. اینطوری کلی فرصت درجه یک برای تعامل با مخاطب تان خواهید داشت.

    اطلاع رسانی درباره مراسم ویژه برند در دهه های قبل از طریق تلویزیون یا حتی بیلبوردهای بزرگ انجام می شد. امروزه اما شبکه های اجتماعی جای همه ابزارهای ارتباطی را گرفته اند بنابراین شما باید به طور ویژه ای از این ابزار برای اطلاع رسانی درباره مراسم تان استفاده کنید.

    یادتان باشد، اگر در این زمینه حتی یک درصد تعلل کنید، رقبا به سرعت جای شما در بازار را خواهند گرفت. آن وقت شما می مانید و مشتریانی که حتی انگیزه ای برای همراهی با شما هم ندارند.

    بیشتر بخوانید: بررسی بازاریابی محصول با بازاریابی برند

    سخن پایانی

    بازاریابی کاری نیست که شما بعد از عرضه محصول تان به بازار انجام دهید. خب اگر مشتریان از قبل برای محصول و حتی مراسم رونمایی آن آمادگی داشته باشند، شما کلی جلو می افتید. بی شک بیان چنین ایده ای خیلی راحت تر از عمل به آن است. درست به همین خاطر برخی از کارآفرینان به طور مداوم مشکلاتی در زمینه اجرای این ایده دارند.

    مقاله قبلیکمبود زینک با استمرار محدودیت سقف واردات
    مقاله بعدیافزایش قیمت کاغذ و مقوا چندان جدی نیست

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.