امروزه همه ما با محتواهای گوناگون در تعامل هستیم. این امر در زمینه بازاریابی و تبلیغات با نگاهی اجمالی به اطراف مان قابل تایید است. برندها برای توسعه کسب و کار نیازمند تولید محتوای جذاب در زمینه تبلیغات هستند. بدون تردید بیان این نکته با اجرای آن در عمل تفاوت های بسیار زیادی دارد.
توسعه کسب و کار
اغلب برندها نسبت به ضرورت تولید محتوای جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف آگاهی دارند، با این حال در عمل توانایی مدیریت این حوزه را ندارند. این امر به دلیل ناآگاهی از تکنیک های طراحی تبلیغات است. کسب و کارهای کوچک نیز به دلیل بودجه محدود توانایی همکاری با آژانس های تبلیغاتی حرفه ای را ندارند. به این ترتیب شرایط آنها در طول سال های متمادی بدون هیچ گونه تغییری باقی خواهد ماند.
اغلب کسب و کارها در طول دو دهه اخیر به حوزه آنلاین منتقل شده اند. به این ترتیب فعالیت برندها در فضای آنلاین و تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. بسیاری از برندها هنوز هم نسبت به اهمیت تبلیغات آنلاین و تاثیر آن بر سرنوشت برندشان بی توجه هستند.
بیشتر بخوانید: ۵ توصیه برای موفقیت از نظر بیل گیتس
این امر زمینه فعالیت بهینه سایر برندها را فراهم کرده است. اگر نسبت به فعالیت رسمی در شبکه های اجتماعی و ایجاد کانال های ارتباطی با مشتریان مان بی توجه باشیم، همچنان شکست را تجربه خواهیم کرد. امروزه موارد بسیار بیشتری نسبت به تولید محصولات کاربردی و ارائه خدمات جذاب به مخاطب هدف دارای اهمیت است. یکی از موارد مهم در این میان توانایی برندها برای تولید محتوای تبلیغاتی جذاب است.
صنعت تبلیغات در طول دهه های اخیر دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. این امر ادامه فعالیت برای برخی از طراح های تبلیغات حرفه ای را نیز دشوار کرده است. بنابراین ما مسیر پر از چالشی برای طراحی تبلیغات مناسب خواهیم داشت.
استفاده از نکات و توصیه های کاربردی در این حوزه اهمیت بسیار زیادی دارد. در حقیقت بسیاری از صاحبان کسب و کار آگاهی چندانی از ترندها و تغییرات تازه دنیای تبلیغات ندارند. بنابراین دریافت مشاوره های کاربردی منطقی به نظر می رسد.
امروزه عصر مشاهده تبلیغات در رسانه هایی نظیر تلویزیون به پایان رسیده است. اغلب آژانس های تبلیغاتی فعالیت در شبکه های اجتماعی را جایگزین الگوی سنتی بازاریابی و تبلیغات کرده اند. این امر باید جهت گیری ما در زمینه تبلیغات را نیز تغییر دهد.
متاسفانه هنوز هم برخی از برندها به فعالیت تبلیغاتی در کانال های ارتباطی سنتی پایبند هستند. این امر بیشتر شبیه به اتلاف بودجه به صورت عینی است. در ادامه این مقاله برخی از راهکارهای حرفه ای برای تبلیغات موثر در راستای توسعه کسب و کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
- ایجاد ارتباط میان تبلیغات و کسب و کار
بهترین راهکار برای تولید محتوای تبلیغاتی جذاب اشاره به مشکلات مشتریان است. بسیاری از برندها در زمینه تبلیغات فقط بر روی سرگرم ساختن مخاطب هدف تمرکز دارند. این امر شاید در نگاه نخست جذاب به نظر برسد، اما هیچ تاثیری بر روی ماندگاری برندمان در ذهن مخاطب هدف نخواهد داشت. نکته مهم در این میان تلاش برای توجه به مشکلات مشتریان به منظور ورود به فهرست برندهای مورد علاقه آنهاست.
امروزه برندهای بزرگ همیشه علاقه مخاطب برای تعامل متقابل را همراه دارند. این امر نتیجه فعالیت های شانسی یا مشابه دیگر برندهای معمولی نیست. برندی مانند نایک همیشه در زمینه پاسخگویی سریع به مشکلات مشتریان پیشتاز است. این امر به خوبی در تبلیغات آنها نیز انعکاس یافته است.
وقتی یک برند در مدت زمانی طولانی در تبلیغاتش به مشکلات مخاطب ارجاع می دهد، به تدریج بیشتر مورد توجه مشتریان قرار خواهد گرفت. نکته مهم در این میان ضرورت ارائه راهکاری مناسب برای مشکلات مشتریان است. بدون این نکته هرگز موفقیت در زمینه توسعه کسب و کار پدید نمی آید.
توانایی تعامل نزدیک با مخاطب هدف یکی از ویژگی های منحصر به فرد برندهای بزرگ در عرصه تبلیغات است. این امر در کمتر برندی به طور اصولی یافت می شود. امروزه اغلب برندها در تلاش برای فروش هرچه بیشتر محصولات شان هستند. در این میان برخی از نکات مانند تعامل صمیمانه با مخاطب هدف و تلاش برای توسعه کسب و کار ارزش های برند گم می شود.
برندهای بزرگ به خوبی میان تلاش برای فروش بیشتر و تعامل نزدیک با مشتریان تفاوت قائل می شوند. این امر به آنها در زمینه توسعه کسب و کار با جلب مشتریان وفادار کمک می کند. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ نه به خاطر کیفیت محصولات شان، بلکه نوع ارتباط با مخاطب هدف به فروش های بالا دست پیدا می کنند. این جهت گیری باید از سوی ما نیز دنبال شود.
- اهمیت داستان سرایی
همه ما داستان های جذاب و پرکشش را دوست داریم. صنعت تبلیغات بدون توجه به اهمیت داستان سرایی کمترین توانایی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهد داشت. تمام تبلیغات موفق در طول تاریخ از یک داستان جذاب بهره برده اند. ایراد اصلی بسیاری از برندها طراحی تبلیغ یا کمپین بدون توجه به اهمیت داستان سرایی است. این امر در نهایت موجب دلسردی مخاطب هدف از برند ما خواهد شد.
در بخش قبل بر روی اهمیت حل مشکلات مشتریان تاکید کردیم. در این بخش باید به ترکیب فرآیند حل مشکلات مشتریان با داستانی جذاب اشاره کنیم. این امر کشش بیشتری در مخاطب هدف برای مشاهده تبلیغات ما ایجاد خواهد کرد. فقدان داستانی جذاب در تبلیغات همیشه موجب شکست برندها در جلب نظر دامنه وسیعی از مخاطب ها می شود. اگر ما به دنبال تعامل نزدیک با مخاطب هدف هستیم، باید توجه به داستان های جذاب و مرتبط با کسب و کار را مدنظر داشته باشیم.
آخرین نکته در این بخش ضرورت ورود به جزییات در داستان های برندمان است. این امر کنجکاوی بیشتری در مخاطب هدف ایجاد خواهد کرد. بسیاری از افراد کمترین علاقه ای به محتوای تبلیغاتی ندارند.
این امر ناشی از تجربه مشاهده محتوای تبلیغاتی ضعیف به طور مداوم است. اگر برند ما در چنین شرایطی قصد جلب توجه مخاطب هدف را دارد، باید المان های جذابی برای آنها در نظر گیرد. به این ترتیب تجربه قبلی مشتریان به دست فراموشی سپرده خواهد شد.
- ضرورت توجه به پیشنهاد برندمان
هر تبلیغی همراه با یک یا چند پیشنهاد برای مشتریان است. به عنوان مثال، در روز های پایانی سال بیشتر تبلیغات شامل دعوت از مشتریان برای استفاده از تخفیف های کلان شرکت است. این امر اهمیت بسیار زیادی در نگاه مشتریان دارد.
اگر تبلیغ ما فاقد یک پیشنهاد مشخص برای مخاطب هدف باشد، امکان دسترسی به اهداف مان کاهش خواهد یافت. ما باید پیام و پیشنهاد اصلی تبلیغ مان را کاملا واضح و روشن در اختیار مخاطب هدف قرار دهیم. به این ترتیب امکان بهبود فرآیند تعامل با مشتریان فراهم می شود.
عرصه تبلیغات مانند یک سفر مشترک با مخاطب هدف است. در پایان این سفر ما باید پیشنهاد مناسبی برای مخاطب به منظور دستیابی به هدف نهایی سفرمان داشته باشیم. در غیر این صورت انتقال مخاطب هدف به مرحله بعدی تعامل با برندمان غیرممکن خواهد بود.
وقتی یک تبلیغ فاقد پیشنهاد مشخص برای مخاطب هدف باشد، از صرف یک محتوای جذاب و سرگرم کننده فراتر نخواهد رفت بنابراین مشاهده شکست اغلب کمپین های تبلیغاتی در دوران کنونی طبیعی خواهد بود. نکته مهم تر از تعیین پیشنهاد برای مشتریان توجه به جذابیت آن است.
اگر پیشنهاد ما فاقد جذابیت باشد، مخاطب هدف به احتمال زیاد بدان روی خوش نشان نخواهد داد. در اینجا بازهم توجه به انگیزه ، سلیقه و نیازهای مشتریان اهمیت پیدا می کند. برندهای بزرگ همیشه در زمینه ارائه پیشنهادهای مناسب به مخاطب هدف مهارت دارند بنابراین الگوبرداری از نحوه عملکرد آنها برای توسعه کسب و کار ایده کاربردی محسوب می شود.