سپیدان

گفت‌وگو با فریدون فدایی مدیرعامل مجموعه سپیدان گرافیک

0
56
سپیدان

خلاقیت یک ماهیچه است که هرچه بیشتر از آن کار بکشیم، قوی‌تر می‌شود. تولید در رسته‌ای چون هدایای تبلیغاتی با چنین دیدگاهی امکان موفقیت را به حداکثر می‌رساند. خرسندیم امروز در کشوری که شناور دریایی بحران‌ها به چشم می‌آید، جوانانی همچون مدیرعامل مجموعه سپیدان گرافیک از سلاله امید را نظاره گریم، آن‌هایی که به جای دست روی دست گذاشتن دست بر زانو گذاشته‌اند و با انگیزه و متمرکز، برای هدف خود می‌جنگند؛ همان‌هایی که کلمه‌ای با املا و معنای شکست در لغت‌نامه‌شان وجود ندارد؛ ایران تا تبلور و تجمع این مجاهدان منتظر می‌ایستد.

 

بنده فریدون فدایی مدیر سپیدان گرافیک هستم. این مجموعه با قریب به یک ربع قرن تجربه در حوزه تولید و توزیع انواع تقویم، سررسید و دیگر هدایای تبلیغاتی، فعالیت دارد.

سپیدان را می‌توان از برندهای شناخته شده این بازار دانست، مجموعه‌ای که همواره به‌عنوان تولیدکننده خلاق توانسته هرساله مشتریان خود را با نوآوری‌هایش راضی نگه دارد. هرچند که امروز به فراخور توسعه و پیشرفت‌ها، سلایق و علایق دست‌خوش تغییرات شده و ما با مارکت گسترده و متنوعی از هدایای تبلیغاتی روبروییم اما به نظر بنده و طبق تجربه، کماکان می‌توان تقویم‌ها و سررسیدها را ازلحاظ تعداد سفارش و میزان تیراژ، پرمصرف‌ترین انواع هدایای تبلیغاتی دانست.

با این تفاسیر ناگفته پیدا است که تولید انواع سررسید و تقویم تمرکز بیشتر ما و عمده مجموعه‌هایی که در این رسته اشتغال دارند را به خود اختصاص داده است و از این رو ما هم در این حوزه عمده تمرکز و فعالیت خود را معطوف به خلق بهترین‌های این محصولات کرده‌ایم. دفتر مرکزی ما در اصفهان واقع است اما محصولات سپیدان اکنون در اقصی نقاط ایران توزیع می‌شود و مورد استقبال سایر هم‌وطنان قرار دارد که می‌توان علت آن را در همان بحث خلاقیت و نوآوری و همچنین کیفیت تولید جستجو کرد.

سپیدان گرافیک علاوه بر فعالیت در بخش تولید و توزیع محصولات تبلیغاتی در اصل یک مجموعه‌ی مشاور حرفه‌ای تبلیغات است که بر اساس بررسی نیازهای مشتریان خود بهترین پیشنهادها را برای کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه‌های برندسازی آن‌ها ارائه می‌کند.

ما با راه‌اندازی سایت سپیدان گرافیک (به آدرس sepidangraphic.com) یک پایگاه تخصصی در زمینه‌ی تبلیغات تأسیس کردیم که مقصد را برای مشتریان کوتاه و شفاف می‌کند. مدیران کسب‌وکارهای خصوصی و سازمان‌های دولتی طی این سال‌ها بارها مشاوره‌های تخصصی (به‌صورت رایگان در تماس با شماره تلفن: ۹-۳۲۲۴۳۵۶۸-۰۳۱) را در امر تبلیغات و طراحی و چاپ از سپیدان گرافیک اخذ کرده‌اند که آن‌ها را به هدف خود رسانده است و همین نگرش بوده که بقای خلاقانه‌ی این مجموعه را در بازار رقابتی امروز تضمین کرده و سپیدان را به نامی آشنا و قابل‌اطمینان در نزد فعالان کسب‌وکار تبدیل کرده است.

سپیدانتغییر سلیقه بازار

همان‌طور که اشاره شد بنده خلاقیت و نوآوری این مجموعه را عامل اصلی تفوق آن می‌دانم. سپیدان طی سال‌های فعالیت بارها موفق شده با تولیدات خاص و بکر خود سلیقه‌ی بازار را تحت سیطره درآورده و آن را تغییر دهد. چنین عملکردی سپیدان را به‌عنوان یک مجموعه‌ی پیشرو به مخاطب معرفی کرده؛ این دیدگاه انتظاراتی را از ما تقویت می‌کند که برای برآورده‌سازی آن هرساله با چالش ابداع و ارائه‌ی تازه‌ها روبرو هستیم. بارها شده که حاصل تفکر ما به شکل ایده‌ای نو در بازار متجلی شده و بعد از آن به‌عنوان یک نمونه‌ی فاخر و الگوی تولیدات این محصولات، مورد الهام و یا حتی کپی‌برداری قرار گرفته است.

یکی از نکات مؤثری که همیشه در ایده‌پردازی‌های سپیدان دخیل بوده، توجه به وجه کاربردی بودن محصولات است. ما این دیدگاه را به سایر کارهای خود نیز تعمیم داده‌ایم؛ قبل از تولید یک محصول جدید به کاربردی بودن آن برای مصرف‌کننده فکر می‌کنیم و در هنگام طراحی تمام سعی‌مان را به خرج می‌دهیم تا محصول از هر لحاظ مناسب و مخاطب‌پسند و کارا باشد.

سپیدان

هنگام تولید هم از بهترین متریال‌های موجود بهره می‌گیریم تا تولیدات سپیدان چه ازلحاظ دیداری و چه لمسی و کاربردی حس خوبی را به مخاطب القا کند. هدایای تبلیغاتی در اصل پیک مبلغ شما در نزد مصرف‌کننده است که باید دیرپا و پر تاب و زیبا و کارا باشد تا نماینده شایسته‌ای از سوی شما محسوب شود و ربایش خوبی را برای کسب‌وکارتان داشته باشد. همچنین ما با این نگرش در مشاوره‌ها مشتریان خود را با توجه به نیازهای تبلیغاتی و نوع کسب‌وکارشان به سمت بهترین انتخاب‌ها سوق می‌دهیم تا به این شکل از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم و اهداف تبلیغاتی او را نیز به بهترین وجهی به سرمنزل مقصود برسانیم.

مشتریان سپیدار همواره از ما کارهایی خاص طلب می‌کنند و می‌خواهند کارهای جدید، نوآورانه و به دور از کلیشه، باکیفیت، بادوام و جذاب طلب می‌کند. آن‌ها به تجربه دریافتند که باید خواسته‌های خود را به خلاقیت و تخصص و حرفه‌ای‌گری سپیدان بسپارند.

سپیدان

پرمصرف‌ترین هدایای تبلیغاتی

همان‌طور که در خلال بحث اشاره شد سررسیدها و تقویم‌ها را به علت انعطاف‌پذیری‌شان در بحث طراحی‌های تبلیغاتی و همچنین به‌صرفه بودن و از طرفی کاربردی بودنشان می‌توان محبوب‌ترین انتخاب در نزد مدیران کسب‌وکارها و همچنین مشتریان به‌حساب آورد.

سپیدان از زمان تأسیس تاکنون هرساله با تمرکز بر این محصولات و بررسی نیاز روز بهترین نمونه‌های این تولیدات را روانه‌ی بازار مصرف کرده است. ما در حوزه جلدسازی سعی کرده‌ایم بنا بر نیاز روز و خواسته‌ی مشتری محصولاتی کارآمد تولید کرده و حتی گاه بر سلیقه‌ی بازار اثر گذاشته و سایر تولیدکنندگان دیگر این عرصه را هم به سمت تولید این نوع محصولات سوق دهیم.

سررسید یک هدیه‌ی تبلیغاتی پرکاربرد است که به‌راحتی می‌توان کارکردهای دیگری به آن افزود؛ استفاده از سررسید به‌عنوان کیف پول، ماشین‌حساب، محلی برای نگه‌داشتن تلفن همراه و یا کارت ویزیت، ازجمله مواردی هستند که طی این سال‌ها سررسیدهای سپیدان را تجهیز و کارآمدتر کرده‌اند. ما همچنین در بحث چاپ برگه‌های سررسید نیز نوآوری‌های زیبایی‌شناسانه را به کار برده‌ایم که همه در کنار هم سپیدان را به برند محبوب بازار هدایای تبلیغاتی تبدیل کرده است.

سررسیدها و تقویم‌ها هرساله با تیراژهای بالا توسط صاحبان کسب‌وکار سفارش داده شده و به فراخور حال در میان عموم جامعه توزیع می‌شود، این نکته هرچند نشان از مطلوبیت این اجناس به‌عنوان یک هدیه‌ی کاربردی و پرمصرف است اما تهدیدی هم به همراه دارد؛ یک مدیر و یا یک فرد فعال در بازار کار به‌عنوان مخاطب و طرف هدیه گیرنده، عمدتاً هرساله تعدادی زیادی سررسید و تقویم هدیه می‌گیرد و مطمئناً در مقام انتخاب از شیک‌ترین و جذاب‌ترین آن‌ها استفاده می‌کند.

سپیدان با شناخت درستی که از حوزه کار تبلیغاتی دارد طی مشاوره‌هایش به مشتریان خود بهترین پیشنهاد‌ها را ارائه می‌کند و بهترین و به‌روزترین‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد، به شکلی که برند خود را همواره در دست و محل کار مشتریانشان ببینند و مخاطبانشان هرسال منتظر دریافت هدیه‌ی جدید آن‌ها برای جایگزینی باشند.

سپیدان

ست‌های تبلیغاتی سپیدان

گسترش و هوشمندی در بازار کسب‌وکارها مزایا و اهمیت هدایای تبلیغاتی را در ذهن مدیران تثبیت کرده است. هدایای تبلیغاتی علاوه بر هر چیز بحث احترام را نیز در پی دارد و از این رو بسیاری از مدیران و صاحبان کسب‌وکار برای محترم شمردن مشتریان خاص خود در پی هدایای ارزشمند و نفیس هستند که این نیاز وجود و تولید ست‌های مختلف و متنوع مدیریتی و تبلیغاتی را در پی داشته است.

سپیدان جزو مجموعه‌هایی بود که از همان آغاز در بازخورد مشتریان خود متوجه این نیاز و اهمیت پوشش بر آن شد و به این ترتیب فصل جدیدی از تولیدات ما رقم خورد. ست‌های اولیه این دست تولیدات بیشتر با همان سالنامه و ست‌های اداری همراه بود و یا با ست‌های کمربند، کیف پولی و جاکلیدی شکل می‌گرفت اما رفته‌رفته تنوع زیادی در آن‌ها به وجود آمد و امروز بازار مملو از ست‌های مدرنی است که مطابق با نیاز روز تجهیز شده و بسیار محبوب و پر بازخورد هستند.

سپیدان با رصد همیشگی بازار مصرف ست‌های متنوعی را به بازار ارائه داد، به‌طور مثال با رواج تلفن‌های همراه هوشمند ما ست‌های مدرنی را که با محصولاتی چون پاوربانک، فلش مموری و اوتی‌جی تجهیز شده بود به بازار ارائه دادیم.

مجموعه‌ی ما در این باب نیز پیشروی خود را به اثبات رسانده است. ما اخیراً یک ست ویژه برای شب یلدا ارائه دادیم که در نمایشگاه بازاریابی و تبلیغات امسال از آن رونمایی کردیم. این ست حاوی ترمه‌های نفیس به‌عنوان سفره و اقلامی سنتی مانند دیوان حافظ است که طبق رسومات در شب یلدا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ست‌ از استقبال بی‌نظیری برخوردار شد و غرفه‌ی سپیدان را به یکی از پر بازدیدکننده‌ترین غرفه‌های نمایشگاه تبدیل کرد.

تراول ست ما نیز یک محصول جدید از سپیدان است که از محبوبیت ویژه‌ای در نزد مشتریانمان برخوردار شد. سپیدان به‌عنوان یک مجموعه‌ی باسابقه در حوزه تولید و عرضه هدایای تبلیغاتی باید به خاطر مشتریان پروپاقرص خود هرساله هدایای جدید و متنوعی را ارائه بدهد تا از پس نیازهای روز بازار برآید و از تکرار پرهیز کند. ما خدا را شاکریم که طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم هرسال با ارائه‌ی خاص‌ترین‌ها و بهترین‌ها حرف جدیدی برای گفتن و محصول نوین و جذابی برای ارائه داشته باشیم. این ست‌ها همان‌طور که از نامشان برمی‌آید مناسب مسافرت هستند.

اکنون در کلان‌شهرهایی چون تهران بسیاری از جابه‌جایی‌ها به شکل یک مسافرت کوتاه دو تا سه ساعت درآمده و ما با توجه به نیازهای امروز این ست‌ها را به مشتریان ارائه دادیم که با استقبال کم‌نظیر آن‌ها نیز روبرو شد. تراول ست ما متشکل از یک فلاسک نگه‌دارنده دما، پاوربانک، سررسید و جاکلیدی است.

یک فلاسک چای یا قهوه می‌تواند همراه خوبی برای شما در یک ترافیک سنگین و یا یک مسافرت بین‌شهری باشد، همین‌طور وجود یک پاور بانک برای شارژ وسایل و ملزوماتی چون تلفن‌های همراه که امروزه جزء لاینفک زندگی ما شده‌اند، می‌تواند یک الزام تلقی شود. ست سررسید و جاکلیدی نیز از ملزومات پرمصرف و روتین ست‌های تبلیغاتی برشمرده می‌شود که وجود آن‌ها در عمده ست‌ها اجتناب‌ناپذیر است و ما نمونه‌های جذابی از آن‌ها را در ست مسافرتی خود جا داده‌ایم.

سپیدان

کافی ست نیز یکی از تولیدات نوآورانه ما است که از یک موکاپ اسپرسوساز، دو فنجان، یک سرو برد و مقداری قهوه و شکلات اعلا تشکیل شده و به‌عنوان یک هدیه‌ی خاص و منحصربه‌فرد توجه زیادی را به خود جلب کرده است. ما این ست را در مدل‌های مختلفی تولید کرده‌ایم تا متناسب با نیاز مخاطبان شخصی‌سازی شود. کافی ست سپیدان یک نمونه چشمگیر و جذاب تبلیغاتی برای کسانی است که از ست‌های اداری و تبلیغاتی معمول بازار خسته شده‌اند و به دنبال کاری خاص و متفاوت به‌روز برای هدیه دادن به مخاطبان خود می‌گردند.

ست نوستالژیک سپیدان نیز از آن دست ست‌های پرکاربردیست که با خلاقیت بی‌نظیر همراه بوده است. ما در این ست جزئیاتی چون یک پاوربانک داریم که به شکل نوارکاست‌های قدیمی تولید شده است و همچنین حاوی یک اسپیکر رادیویی است که در کنار سررسید و خودکاری رسمی حسی از دهه‌های ۶۰ را تداعی می‌کند و به‌عنوان یک هدیه‌ی خاص قابل ارائه است.

بیشتر بخوانید: مدیرعامل سالنامه سپیدان: ضرورت حضور برندهای معتبر در نمایشگاه ها

سپیدان

یک شگفتانه

مشتریان بازار هدایای تبلیغاتی به تجربه بهترین زمان‌های سفارش‌دهی به عرضه‌کنندگان این محصولات را می‌دانند، آن‌هایی که همواره بهترین را در این بازار طلب می‌کنند با برنامه‌ریزی‌های دقیق خود سفارش‌های سالیانه‌شان را به آخر سال که پیک کاری ما محسوب می‌شود، موکول نمی‌کنند. طبعاً آماده‌سازی سفارش‌ها در ماه‌های قبل از اسفند و در ماه‌های آذر و دی راحت‌تر و منظم‌تر شکل می‌گیرد و در کیفیت خروجی نیز تأثیر بسزایی دارد.

سپیدان به روال سال‌های اخیر یک تخفیف ویژه را برای مشتریان عزیز خود که تا پایان دی‌ماه به ثبت سفارششان اقدام کنند در نظر گرفته است؛ ما در صورت تثبیت نسبی قیمت مواد اولیه تا پایان سال از پنج تا ۱۵ درصد تخفیف را برای مشتریان خود، به پاس درک درستشان از کار و اهمیتشان به اصل و اهمیت کیفیت، قائل خواهیم شد.

 

بزرگ‌ترین معضل تولیدکننده

اکنون با توجه به‌شدت گرفتن تحریم‌ها در سال‌های اخیر یکی از اصلی‌ترین مشکلات سد راه تولید ما در این رسته مانند بسیاری دیگر از تولیدکنندگان وطنی، مسئله‌ی تأمین مواد اولیه و از طرفی نوسانات شدید و غیرمترقبه‌ی نرخ ارز است. ما پیش از این وابستگی شدیدی به واردات داشتیم و مواد اولیه و بسیاری از اقلام هدایای خود را از خارج کشور تأمین می‌کردیم که بسته شدن مرزها و محدودیت‌های پیش آمده یک سونامی و سکته بدخیم را برای رسته‌ی ما پیش آورد و حتی بسیاری را از گردونه رقابت و بازار حذف کرد.

ما خدا را شاکریم که در این ورطه هم با تلاش و خوش‌فکری موفق به عبور از دوره بحران شدیم و جایگزین‌های دیگری را به کار بستیم که اتفاقاً در جلب نظر مشتریان تأثیر بسزایی داشت.

سپیدان اکنون در بحث جلدسازی و صحافی به پیشرفت‌های خوبی نائل آمده و بسیاری از اقلام وارداتی دیروز خود را امروز تولید می‌کند. مجموعه‌ی ما با تمهیداتی که اندیشید توانست از محدودیت‌ها به خلق فرصت برسد و در کار خود پیشرفت شایان‌ذکری را تجربه کند. جلدهای سررسید و یا قاب‌های ارگانایزرهای ما تا قبل از این وارداتی بودند و امروز همگی با کیفیتی مثال‌زدنی و رقابتی توسط خود مجموعه تولید می‌شوند تا سپیدان هم سهم کوچکی در تولید و جلوگیری از خروج ارز از کشور عزیزمان ایفا کند.

توان و همت ایرانی همواره و علی‌الخصوص که سال‌های اخیر خود را نشان داده اما متأسفانه کماکان نیاز به تکنولوژی روز و دستگاه‌های مجهز و مدرن وجود دارد. ما اکنون بخش‌ اعظمی از جلدهای سررسید خود، به‌عنوان پرتیراژترین اقلام اهدایی مجموعه را تولید می‌کنیم اما کماکان در تولید جلدهای خاص با مشکل روبروییم. طراحی در کار ما نقش اساسی دارد و سپیدان نیز به لطف خداوند هیچ کمبودی در این مورد ندارد و مشکلات ما در بحث اجرا و تولید انبوه پیش می‌آید که فقط با واردات تکنولوژی و در اختیار داشتن ماشین‌آلات به‌روز قابل‌حل است.

عدم ثبات اقتصادی هم مشکل بزرگ دیگری است که امروز گریبان بسیاری از تولیدکنندگان کشور را گرفته است. نوسانات نرخ ارز و پیامد آن تورم‌های افسارگسیخته‌، کار تولید در کشور را بیش از پیش مشکل ساخته است. ما به‌صورت عرف در این صنف باید توانایی تولید پرفشار و فصلی را داشته باشیم و از طرفی سرمایه‌ی در گردش فراوانی را لازم داریم که با وضعیت پیش آمده کار را برای ما سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

حساب کنید که من به‌عنوان یک تولیدکننده و عرضه‌کننده هدایای تبلیغاتی باید از امروز که بیش از سه ماه تا آغاز سال جدید باقی ‌مانده است، سفارش مشتری را اخذ و به وی قیمت‌دهی کرده و قرارداد منعقد کنم؛ ما باید مواد اولیه مورد نظر را امروز تهیه کنیم و مطابق نظر بازار و برای ماندن در دور رقابتی به تولیدات باکیفیت دست بزنیم و آن را به‌موقع به مشتری تحویل دهیم و در عوض آن چک مدت‌دار تحویل بگیریم.

نکته اینجاست که علاوه بر خواب سرمایه تورم‌های افسارگسیخته نیز بلای جان ما شده و آزاردهنده است؛ عجیب است اما در یکی دو سال اخیر گاه شده که سفارش تحویلی ما طبق قرارداد پیشین حتی با سود کار به اندازه تأمین همان مقدار مواد اولیه برای انجام سفارشی همنوع نیست. من به‌عنوان یک تولیدکننده باید بتوانم قیمت درست و اصولی و دقیق را به مشتریان اعلام کنم و پایبند قراردادهای خود باشم که با این وضعیت چنین عملکردی هر روز مشکل‌تر و طاقت‌فرساتر می‌شود.

علاوه بر مطالب ذکر شده، وضعیت تحریم‌ها باعث رواج یک بی‌نظمی در بازار شده که دست فرصت‌طلبان را برای احتکار باز گذاشته است. ما به‌عنوان تولیدکننده گاه با کمبود و کمیابی مواد اولیه کار خود نیز روبرو می‌شویم که عرصه را بر ما تنگ می‌کند. به‌طور مثال ما در تهیه کاغذهای تحریر و گلاسه که به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه کار محسوب می‌شوند با مشکل کمبود و گرانی شدیدی روبرو هستیم که تأثیر بسزایی در قیمت تمام شده و طبعاً کاهش تیراژ سفارش‌هایمان دارد و زمستان را برای بهار کاری ما یخبندان کرده است!

ما هم در این کشور زندگی می‌کنیم و به مشکلات ریزودرشت آن واقفیم و اهمیت مقاومت و تاب‌آوری در این روزهای سخت و صعب را می‌دانیم و ناگزیری برخی گرانی‌ها را درک می‌کنیم اما تنها خواستار توجه دولت‌مردان و تلاش آنان برای ثبات بازارها هستیم. گرانی آزاردهنده هست اما بی‌ثباتی از آن بدتر است، بازار همیشه خود را با نرخ‌ها هماهنگ می‌کند اما مشکل اینجاست که نرخ‌ها شناور و بی‌ثبات هستند و این باعث تلاطم بازار اقتصادی شده است.

تولیدکننده در مقام تصمیم‌گیری باید بتواند دست‌کم برای نیمی از سال خود برنامه‌ریزی کند که این عدم ثبات‌ها او را از این کار منع کرده و نگرانی فراگیری را در میان بازار رواج داده که در طولانی‌مدت لطمه‌ی آن به سایر بخش‌های اقتصادی کشور وارد می‌شود.

کاغذ موردنیاز ما به‌عنوان یک کالای استراتژیک مطرح است که از مواد اساسی در تولید محسوب می‌شود. ما از زمان خرید آن تا چاپ و آماده‌سازی سفارش‌های مشتریان با تورمی در روبرو هستیم که اگر کاغذها را صرفاً خریداری کرده و بدون انجام هیچ پروسه‌ای انبار کنیم سودی به‌مراتب بیشتر و کم‌زحمت‌تر از تولید نصیبمان می‌شود. امیدواریم این مسئله که قاتل انگیزه تولیدکننده امروز در رسته‌ی ما و دیگر رسته‌های هم‌جوار شده به‌زودی کنترل و مورد رسیدگی قرار بگیرد تا دوباره شاهد رونق در این بازار باشیم.

سپیدان

رقابت ناسالم با کپی‌برداری

یکی از مشکلات عدیده کار ما که بارها بنده و همکاران حرفه‌ای‌ام از آن شکایت کرده‌ایم و تاکنون به‌جایی نرسیده‌ایم، بحث کپی‌برداری است. همه می‌دانیم که خلاقیت و نوآوری لازمه‌ی حضور و تداوم در بازارهای هدایای تبلیغاتی است و ارائه‌ی تازه‌ها یکی از آن مسائلی است که هزینه‌های هنگفتی را به مجموعه‌ها تحمیل می‌کند.

ما گاه برای طراحی یک محصول هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شویم و حتی برخی اوقات برای اجرای یک ایده مجبور به اخذ یک تکنولوژی و افزودن ماشین‌آلات مدرن به خط تولید خود می‌شویم که هزینه‌های کلان آن قابل حدس است. یک مجموعه مشتری مدار برای حفظ مخاطب خود از هیچ هزینه و تلاشی دریغ نمی‌کند و در مقابل برخی سودجویان به‌راحتی حاصل ایده و تفکر و تلاش یک مجموعه را به‌راحتی و بدون هزینه‌ی خاصی از آن خود می‌کنند.

فعالان حرفه‌ای این عرصه به‌خوبی با این مشکل آشنا هستند اما همان‌طور که گفتیم با مشکلات پیش رو و اولویت‌بندی‌ها، بعید می‌دانم که چنین مسئله‌ای به علاج برسد. ما در سپیدان با این مشکل زندگی و کار کرده‌ایم؛ ابتدا یکی از راه‌هایمان برای مقابله با این معضل انجام کار جدید به شکل مخفیانه بود، به این شکل که تا زمان تحویل کالا به مشتری کسی از چندوچون کار باخبر نبود. مشکل اینجا بود که چنین رویکرد عاجلی تنها برای یک سال جواب می‌داد و جستجوگران سودجو در سال بعد با ایده شما بازار را فرش می‌کردند!

بنده به‌عنوان مدیر مجموعه باید راهی برای غلبه بر این مشکل می‌اندیشیدم تا اینکه پس از کهنه شدن زخم، به‌مرور راه‌حل آن را یافتم. من امروز معتقدم که خلاقیت یک ماهیچه است که ما هرچقدر با آن کار کنیم تقویت می‌شود! ما در سپیدان پس از درونی کردن این اصل، همه‌ی هم‌وغم خود را به تولیدات با‌کیفیت، نوین و خاص خود گذاشتیم و اصلاً ترسی از کپی‌برداری‌ها به دل راه نداریم.

ما اکنون از میانه‌های سال کارهای جدید را روی وب‌سایت خود و همین‌طور ویترین نمایندگی‌هایمان در اقصی نقاط کشور قرار می‌دهیم چراکه می‌دانیم کپی‌برداری از کار ما در وهله‌ی اول بسیار مشکل است و در مرتبه‌ی بعد مشتریان هوشیار بازار صاحب اصلی ایده را کشف کرده و دیگر کپی‌های بی‌کیفیت از اصل راضی‌شان نمی‌کنند. با توجه به شناختی که به فراخور تجربه در این بازار کسب کرده‌ام می‌توانم بگویم که مجموعه‌های خلاق می‌توانند با امتداد ایده‌های اصیل خود بازار را به وجود بیاورند و همواره چند قدم از رقبا جلوتر باشند. سپیدان از این دیدگاه به‌عنوان خط‌مشی جدید خود در سال‌های اخیر پیروی کرده و موفقیت ملموسی را برای ما به بار آورده است.

امیدوارم مشکلات این حوزه و سایر بخش‌های کشور به‌زودی با مجاهدت و تعقل حل شود و ایران اسلامی‌مان بی‌هیچ مشکلی آرمان‌های عدالت‌خواهانه‌ی خود را با سرعتی دوچندان پی بگیرد. آرزو می‌کنم که تولیدکننده جهادگر امروز کشور که سربه‌زیر و دل فراز است به‌قدر همت خود قدر ببیند و سرفرازانه و امیدوار ایران پیشرفته را به آیندگان تحویل دهد.

نویسنده: میلاد حاتمی لندی

منتشر شده در شماره ۲۰۷ نشریه چاپ و نشر _ دی ماه ۱۴۰۰

مقاله قبلیعابدین: نباید واردات کاغذ را محدود کرد
مقاله بعدیاطفای حریق انبار کارتن توسط آتش نشانان باقرشهر

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.