رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: در هر سال ۹۸۰ عنوان کتاب درسی چاپ میکنیم که از این تعداد حدود ۲۴۰ عنوان مربوط به مدارس ابتدایی و متوسطه اول دانش آموزان عادی است.
علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با حضور در برنامه صف اول گفت: نقش آموزش عمومی در دوره متوسطه دوم کمتر شده است.
وی افزود: دانش آموزان برای رفتن به دانشگاه و ورود شغل به مهارت نیاز دارند به همین علت ما نقشه راهبردی داریم که در این نقشه استعداد دانشآموزان شناسایی می شود و شایستگیهایی طراحی شده و مهارتها به آنها آموزش داده خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان این که ۴ شایستگی اساسی داریم گفت: هویت ایرانی اسلامی، تفکر و تعلق، ارتباط مسئولانه و موثر، خویشتن سازی و مدیریت خود ۴شایستگی پایه و اساسی است که هریک از آنها خرده شایستگی دارند.
وی ادامه داد: امروزه آستانه صبر و تحمل ما کاهش یافته به طوری که نمیتوانیم با اعضای خانواده صحبت کنیم و این نیاز به مهارت دارد. ما در کارهای گروهی نیز ضعیف هستیم و باید به دانش آموزان آموزش دهیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: وظیفه نظام تعلیم و تربیت این است که برای پرورش دانشآموزان از دیگر ارگانها کمک بگیرد.
وی با بیان این که از زمان دانش آموزی دغدغه کودکان و نوجوانی را داشتم؛ تصریح کرد: من در کنار دروس حوزوی دکتری و ارشد علوم تربیتی را دریافت کردم و معتقد بودم در آموزش و پرورش باید نقش آفرینی کنم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص وظایف این سازمان گفت: پژوهش، برنامهریزی درسی، تولید محتوای درسی، ساماندهی و تنظیمگری محتوای آموزشی و آموزش معلمان با توجه به محتوای کتب درسی از وظایف سازمان پژوهش و برنامهریزی است.
وی افزود: در حال حاضر آموزشی ۵هزار رمزینه داریم که ۹هزار محتوا در آن ضمیمه شده است. همچنین برخی از محصولات آموزشی را استاندارد سازی کرده و وارد آموزش میکنیم.
لطیفی گفت: تاریخ دقیق ثبت سفارش کتب درسی هنوز مشخص نشده اما اوایل اردیبهشت زمان دقیق ثبتنام مشخص میشود.
لطیفی ادامه داد: از سال گذشته ۴کتاب به صورت آزمایشی وارد مدارس شده است. این کتب تازه تالیف شدهاند و در برخی از شهرستانها توزیع شده تا در صورت مشکل، ایرادات آن رفع شود. امسال نیز همین روال ادامه دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه امسال هیچ عنوان درسی حذف نشده است؛ افزود: از امسال به صورت خیلی محدود در پایه اول تغییراتی را شاهد خواهیم بود.
بیشتر بخوانید: چاپ سالانه ۱۵۰ میلیون جلد کتاب درسی در کشور
وی ادامه داد: ما در سال حدود ۹۸۰ عنوان کتاب درسی میکنیم که از این تعداد عنوان کتاب درسی حدود ۲۴۰ مربوط به مدارس ابتدایی و متوسطه اول دانش آموزان عادی است و حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ عنوان کتاب درسی برای دانشآموزان استثنایی است. تنوع کتب دانش آموزان استثنایی براساس نیازهایی همچون کم بینا، نابینا، ناشنوا و کم شنوا زیاد است.