تجربه و سابقه مجموعه دموت از مصادیقی هستند که حتی در این عصر تکنولوژیک هم مورد وثوق و توجه قرار میگیرند. فعالان بازار کار این فاکتورها را جزو اصلیترین شاخصها در انتخاب خود منظور میکنند. همه میدانیم فعالیت در بازار تبلیغات و تولید هدایای چون سررسید با پیکهای کاری شدیدی روبرو است و در این بازههای زمانی شلوغ است که عیار یک مجموعهی تولیدی مشخص میشود. در این میان سابقهی کار و تجربهی ساخت است که به مدد خلاقیت و تلاش میآید و بروندادی بینقص را نتیجه میشود.
دموت مجموعه با همتی برناست که چاپ و صحافی را به شکلی وراثتی و ژنتیک دریافت کرده و به زعم بسیاری از شناسندگانش ارتقا و تعالی داده تا امروز ما شاهد تلفیق تجربه و هنر و خلاقیت و مدرنیت باشیم.
شغل وراثتی
پدربزرگ مادر من مؤسس چاپ اسلامیه بود که در بازار تهران قرار داشت و امروز بهعنوان بخشی از تاریخ صنعت چاپ و نشر کشور از آن یاد میشود. آنها بیشتر در کار چاپ و صحافی قرآن و کتب مذهبی فعالیت داشتند. سالهای بعد نیز پسران آن مرحوم بیشتر به سمت صحافی سوق پیدا کردند و پیرو آن نیز داییهای بنده و سپس خود ما به این رسته متمایل شدیم.
بنده و برادرانم از ربع قرن پیش یعنی از حدود سالهای ۱۳۷۵ وارد حوزه صحافی شدیم. کار نزد داییهایم در صحافی موروثی که در خیابان منوچهری واقع بود اولین برخورد جدی ما با کار آبا و اجدادیمان بود. صحافی سبزواری امروز دیگر دایر نیست اما هنوز آن ملک به شکل استیجاری در اختیار فعالان این رسته قرار داشته و به همین کار اختصاص دارد. ما در آن سالها بیشتر به صحافی در حوزه نشر اشتغال داشتیم و در اصل کار جلدسازی و پس از چاپ کتب را انجام میدادیم.
آن زمان هنوز بازار کتاب انتشارات داغ بود، ناشران متعدد و معتبری با ما طرف قرارداد بودند و روزانه چند صد کتاب به بازار عرضه میکردیم، وضعیتی که در سالهای بعد به شکلی تصاعدی رو به افول گذاشت و بانی تغییر موضع کار ما شد.
خاطرم هست که از حدود سالهای ۱۳۸۰ دیگر بازار نشر و چاپ کتاب جوابگوی هزینههای مجموعه ما نبود و از همین رو تولید سالنامه در دستور کار قرار گرفت و از آن سال ما به شکل جدی و همهجانبهای به این رسته ورود پیدا کردیم. آن موقع مثل امروز تنوع و تکثر وجود نداشت و سررسید و تقویم جزو اصلیترین هدایای تبلیغاتی بودند و هرساله تیراژهای بسیار بالایی را به خود اختصاص میدادند.
از طرف دیگر مجموعههای معدودی به این کار اشتغال داشتند و ما بازار تشنهای را در مقابل خود داشتیم که حتی به اجناسی با کمترین شخصیسازیها رضایت میداد. شرایط تولید سالنامه در آن سالها بسیار متفاوت بود، ما در مقابل تولیدکننده و خریداران فراوانی قرار داشتیم و بازاری مقابلمان قرار داشت که هیچ احتیاجی برای تبلیغات و بازاریابی در آن احساس نمیشد.
ما نه دفتر کار اختصاصی داشتیم و نه وبسایتی، همان صحافی و دفتر کار معمولی آن بود و چند نمونه کار که مشتری باید از میان همانها به انتخاب میرسید و بنا به نیاز آن روز تیراژ معتنابهی را سفارش میداد. تولید عام و بدون شخصیسازی سررسیدها نیز در آن ایام بازارگرمی داشت و بسیاری از تولیدکنندگان امروز این رسته محصولات ما را در مغازههای خود به فروش رسانده و به ما سفارش کار میدادند.
کار مستقل
کار تولید سررسید ما در کارگاه موروثی ادامه داشت تا اینکه گسترش و توسعه ما را لاجرم به سمت استقلال تولید کشاند و با رسیدن به این تصمیم در سال ۱۳۸۲ من و برادرانم رضا و فرهاد از دایی خود جدا شدیم و کسبوکار خود در این رسته را به شکلی کاملاً مستقل ادامه دادیم. ملک جدید یک کارگاه استیجاری بود که در خیابان پیروزی قرار داشت. ما در آنجا هم به همان شکل سنتی کار در بازار پرداختیم، به این معنی که هیچ دفتر تخصصی یا آتلیه طراحی و شو رومی نداشتیم و سایر کارها از تولید تا فروش در همان مکان به انجام میرسید.
کار مستقل بنده و برادرانم در مکان جدید از ابتدا و بهاصطلاح از صفر شروع شد. تجهیزات ما بهروز نبود و پول چندانی در دست نداشتیم که بهعنوان سرمایهی در گردش از آن استفاده کنیم و به شکل مستقل دست به تولید انبوه سررسید بزنیم. منتها همانطور که اشاره شد چون در آن سالها تولیدکنندگان معدودی در این بازار فعالیت داشتند و نیازی به مسائلی چون تبلیغ و برندسازی نبود و همینکه مشتریان پیشینه ما را میدانستند بهراحتی اعتماد کرده و سفارشهای خود را به ما میسپردند.
دو سه سال اول به این شکل طی شد تا اینکه به سال ۱۳۸۵ کار ما توسعهی بیشتری پیدا کرد و کما فی السابق علاوه بر سفارشهای مستقیم مشتریان به تولید انبوه و عام نیز پرداختیم و تیراژ های خروجی ما بالا و بالاتر رفت.
کارها به این منوال پیش میرفت تا اینکه با آغاز دههی ۹۰ دیگر فعالیت در بازار شکلی متفاوت به خود گرفت. حالا معادله در حال برعکس شدن بود، تولیدکنندگان رو به ازدیاد گذاشته بودند و بسیاری از مشتریان دیروز ما در شکل رقیب کاری ظاهر شده و از طرفی با تنوع هدایای تبلیغاتی از میزان سفارشها و تیراژها نیز کاسته شد، در آن زمان بود که اهمیت برند و برندسازی مشخص شد و بازار با غربالگری تولیدکنندهای غیرخلاق و بیکیفیت را از دور خارج کرد.
تولد یک برند
سال ۱۳۹۴ بود که تحت الزام بازار ما به ثبت یک برند و حواشی اطراف آن برای تبلیغات گسترده و برندسازی روی آوردیم. مجموعهی ما در اصل به خاطر سالها ممارست در کار و از طرفی مشتریمداری که کار با مجموعههای همکار و خریداران قدیمی و آشنا با کسبوکار آبا و اجدادی ما برای آن الزام میکرد، با کار چندان سختی در این وهله روبرو نبود و از این رو دموت خیلی زود شکل گرفت، سر زبانها افتاد و مانند یک برند شناخته شده بهسرعت پلههای ترقی را طی کرد.
همانطور که در خلال بحث اشاره شد کار ما پیش از آن تنوع چندانی نداشت و بازار هم غیر از آن را طلب نمیکرد اما رفتهرفته این رسته شکل عوض کرد. حالا دیگر بازار به سمت رقابتی شدن پیش میرفت و خلاقیت و نوآوری در آن حرف اول را میزد. بازاری که عمدتاً سالنامههای آن در چندرنگ معدود و عمدتاً در قطعهای وزیری واقعی تولید میشد حالا نیازهای جدیدی مبنی بر تنوع را بیان میکرد که این حس اثر مستقیمی در تحول این رسته از تولیدات داشت.
تغییر شکل کار باعث شد که دموت به یک دفتر سفارشپذیری مستقل نیاز پیدا کند که پیرو این ضرورت ما یک ساختمان در خیابان عباسآباد را بهعنوان دفتر مرکزی دموت افتتاح کردیم و بنا به اقتضای بازار و خواست مشتری به تولید و عرضهی سالنامهها در تقویمها در طرحها و شکلهای مختلف و متنوع پرداختیم. از آن پس بود که دموت به سمت ارتباط مستقیم با مشتری رفت تا تولیداتش را خودش بدون واسطه به بازار کار عرضه کرده و این بار برای ساختن برند خود تلاش کند.
ما پیش از آن بیشتر به تولید و صحافی سفارشهای همکاران و یا دفاتر تبلیغاتی واسط میپرداختیم و با تولد یافتن دموت بود که وارد ارتباط مستقیم با مشتری شدیم. میتوانم بگویم این تغییر موضع یک تصمیم خوب و بهموقع بود که دموت را به سرمنزل مقصود رساند. حالا دیگر ارزشافزوده کار ما نصیب خودمان شده و سود تلاش و خلاقیتمان بهدرستی برای ساخت یک برند قدرتمند هزینه میشد.
این دیدگاه و استقبالی که بازار از برند دموت داشت باعث شد که ما از آن سال تاکنون دائماً خطی از صعود و توسعه را دنبال کنیم و هرساله به کیفیت کار، تنوع و قدرت تولیدمان افزوده شود و امروز به یکی از پرکارترین مجموعههای این رسته تبدیل شویم که فقط در بخش تولید سررسید سالانه صدها هزار تیراژ را روانهی بازار میکند.
از تولید تا بازرگانی
طی عرایضم به تاریخچهی برند دموت و کسبوکار خانوادگی پرداختم و گفتم که بنده و برادرانم هنگام استقلال کاری از نقطه صفر آغاز کردیم؛ آن موقع برای بهروزرسانی خط تولید خود و اخذ فناوری روز به کشورهای مختلف سفر کرده و به تحقیق و تفحص پیرامون برندهای خارجی تولیدکننده ماشینآلات این رسته پرداختیم تا بهترینها را برای کار خود برگزینیم. این دیدگاه باعث شد که ما شناخت خوبی از حوزه ماشینآلات چاپ و صحافی به دست بیاوریم و واردات این تجهیزات بهعنوان فعالیت جانبی کارمان مطرح شود.
کاری که ما در دموت به صرف نوسازی و بهروزرسانی ماشینآلات و خط تولید خود به آن روی آوردیم با توجه به نیاز بازار شکل جدیتری به خود گرفت و ما ناخواسته تبدیل به واردکننده دستگاههای چاپ و صحافی شدیم و بسیاری از همکاران ما نیز در اقصی نقاط کشور از این فعالیت جنبی ما منتفع شده و خط تولید خود را با برندهای شناخته شده و امتحان پس دادهای که دموت در اختیارشان میگذاشت، تجهیز و بهروزرسانی کردند.
عمده ماشینآلات ما از مهد چاپ، کشور آلمان وارد میشد که کیفیت بیرقیبی را در میان کلیه برندهای موجود بازار داخلی ارائه میداد و خوشبختانه باعث خوشنامی هرچه بیشتر برند دموت شد. ما حوزه بازرگانی را از همان سالهای میانی دهه ۹۰ تا سال اخیر نیز ادامه دادیم که فعلاً به خاطر شدت گرفتن تحریمها و از طرفی نوسانات غیرمترقبه ارز متوقف شده و امیدواریم که دوباره با سامان گرفتن اوضاع فعالیت خود را در این بخش نیز از سر بگیریم.
گفتنی است که امروز دموت بنا به خواستههای عمده مشتریانش، علاوه بر تولید سالانه سررسید، عمده ستهای اداری اعم از سربرگ و کارت ویزیت و کاتالوگ و کلیه تولیدات کاغذی آنان را نیز به انجام میرساند و بهنوعی مشتریان خود را از هر سفارش چاپی بینیاز کرده است. ما چنین دیدگاهی را بنابر اعلام نیاز مشتریانمان پیش گرفتیم و خارج از آن سفارشپذیری عمومی از این بابت نداریم و نگاهمان به این بخش بهعنوان یک تکمیلکننده خدماترسانی و در اصل تطمیع مشتری وفادار در راستای اصول مشتریمداری است.
دموت با شناخت صحیح بازار کار خود و بازخوردگیریهای متواتر از مشتریانش همواره سعی در رفع نیاز آنان داشته است. ما با همین نگرش طی سالهای اخیر دست به تولید ستهای مدیریتی زدیم که علاوه بر تنوع بهعنوان یکی از پرطرفدارترین محصولات مجموعه ما مطرح شدند. شرکتهای طرف قرارداد ما برای مدیران ارشد خود و یا مشتریان خاصشان نیاز به یک هدیه خاصتر و شکیلتر داشتند که دموت با استفاده از خلاقیت توانست این نیاز آنان را نیز با ارائهی ستهای مدیریتی که در نوع خود بهترین هستند، مرتفع کند.
تولید از جنس داخلی
دموت خود یک تولیدکننده وطنی است و طبعاً مشوق حمایت از کالای داخلی؛ منتها بیش از هر چیز کیفیت را در اولویت قرار داده و خود نیز چه در حوزه تأمین و چه تولید و توزیع این فاکتور اساسی را همواره مدنظر قرار میدهد، از این رو ما طی این سالها بسیاری از اجناس تولید داخل را به مصرف رساندهایم و حتی برای رواج آن نیز تلاش کرده و مصرف آنها را به سایر همکاران نیز توصیه کردهایم.
ما برای تکمیل ستهای مدیریتی خود به اقلامی نیاز داشتیم که عمده آنها با واردات اجناس چینی و با پیششرط کیفیت داشتن صورت میپذیرفت و هماکنون نیز در برخی از جنبههایی که بازار داخلی تولیدی در آن زمین ندارد، همچنان بهناچار از اجناس وارداتی استفاده میکنیم.
پیش از شدت گرفتن تحریمها نرخ واردات به شکل افسارگسیختهای بالا بود و تولیدکننده داخلی انگیزهای برای کار نداشت و ما شاهد تعطیلی روزافزون واحدهای تولیدی بودیم که تا پیش از این عرضهکننده مواد اولیه ما محسوب میشدند؛ اما با افزایش نرخ ارز و سفتوسخت شدن تحریمها تولید در این رستهها دوباره توجیه اقتصادی یافت. تولیدکنندگان وطنی که در سالهای پیش از این قافیه را به واردکنندگان باخته بودند دوباره توانستند بازار را در بسیاری از اقلام مصرفی حوزه ما به دست بگیرند که در میان انبوه خبرهای حاکی از کمبود و گرانی، امیدبخش بود و ما نیز از این روند استقبال کردیم و دوباره محصولات آنها را در تولیدات خود به کار بستیم.
مواد اولیه پرمصرف ما همچون کاغذ و چرم و یا اقلامی مانند فلشمموری و پاوربانک و حتی خودکارهای تبلیغاتی همه از طریق واردات به دست ما میرسید اما میتوانم بگویم که امروز به جز بحث کاغذ که تولید مکفی در کشور ندارد، سایر اقلام دیگر تا حدود زیادی توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین میشود و ما نیز با همان پیششرط باکیفیت بودن آنها را در محصولات خود به کار میگیریم.
صدرنشینی دوباره سررسید
طی یک دههی گذشته با تنوع و تکثری که در بازار هدایای تبلیغاتی شاهد آن بودیم و از طرفی مشکلاتی که در حوزه تأمین کاغذ وجود داشت، سررسید از سبد تبلیغاتی مجموعههای مختلف حذف و یا تیراژ آن بهشدت پایین آمد. گسیل بلایای طبیعی در کشور نیز باعث شد که بسیاری از ارگانها و سازمانها و شرکتها اعم از دولتی و خصوصی به تخصیص بودجههای تبلیغاتی خود برای کمک به مصیبتزدگان این حوادث ترغیب شوند که عمل نیکویی بود اما ناخواسته باعث رواج دیدگاهی شد که اقلامی چون سررسید را یک محصول نالازم و سفارش آن را اسراف میدانست!
باید در این مورد گفت که تولید و تهیه سررسید بیکیفیت با توجه به کمبود و گرانی کاغذ و سایر مواد اولیه دیگر و بیشتر از آن، زحمتی که برای تهیهاش کشیده میشود است که باید اسراف مطلق دانسته شود اگر نه کسی نمیتواند منکر تأثیر شگرف و مستقیم به این محصول در برندسازی و تبلیغات شود.
بسیاری از افراد یک سررسید را برای سراسر سال و حتی سالیان متمادی نزد خود نگه میدارند که این به معنای حضور نماینده فعال و پربازدید شما در کنار مشتریانتان تعبیر میشود. در بازار رقابتی امروز دیگر کسی نمیتواند منکر تأثیر تبلیغات شود و سررسید هم یکی از عامترین و مورد انتظارترین هدایای این رسته محسوب میشود که کاراییاش استقبال همیشگی از آن را تضمین میکند.
سررسید برای دورهای چند ساله تحت سیطره پر تکثر و تنوع دیگر اقلام تبلیغاتی دچار رکود شد اما با خوابیدن تب موقتی این هدایا و مشخص شدن تأثیر هر یک، دوباره این سررسید بود که گوی سبقت را از دیگر اقلام موجود در بازار تبلیغاتی ربود و رفتهرفته تیراژهای قبلی خود را پس گرفت. عمده اقلام دیگر که در بازار تبلیغات رواج داشتند به شکلی کاملاً وارداتی بودند که در نهایت با یک چاپ ساده بر بدنه خود شخصیسازی میشدند و ماندگاری چندانی نداشتند که حضورشان در بازار با پایین آمدن نرخ واردات و بالا رفتن قیمت ارز تهدید و در بسیاری موارد از دایره انتخابها کنار گذاشته شد.
این اقلام وارداتی چون به قیمت دلار وابستگی مستقیمی داشتند بهیکباره تا ۱۰ برابر افزایش نرخ را به خود دیدند و این در حالی بود که سررسید افزایش قیمت بهمراتب کمتری را تجربه کرد و مجموع این اتفاقها دوباره آن را صدرنشین لیست انتخابهای تبلیغاتی کرد.
چرا دموت؟
من گمان میکنم در وهلهی اول این قدمت و پیشینهی کار ما است که تأثیر مثبتی روی برند شدن و مورد توجه قرار گرفتن دموت داشته است. در وهلهی بعدی نیز تجربهی سفارش و کار با این مجموعه را در این توفیق دخیل میدانم. اکنون بازار به شکلی درآمده که تکثر رقبا جایی را برای اشتباه شما باقی نمیگذارد چرا که جایگزینتان سپر به سپر در حال تعقیب و سهمگیری از بازار شما است و ما نیز توجه زیادی به امر مشتریمداری و برونداد باکیفیت و بینقص داریم که این مسئله باعث فراگیری حسی از اعتماد در میان مشتریان دموت شده است.
امروز بسیاری از مشتریان ما اطلاع از چندوچون کار را حق خود میدانند و مطالبهگرانه از ما میخواهند تا خط تولیدمان را به آنها نشان دهیم، سفارشدهندهها که گاه در این بازار با بدقولی و بیکیفیتی روبرو شدهاند با بررسی نمونهها و مقایسهی آنها با خروجی نهایی، سفارش را تحویل میگیرند که این نشان از تخصصی شدن بازار این حوزه دارد. ما خدا را شاکریم که تجربه و سابقهی کارمان باعث شده در این ورطهها مشکل خاصی نداشته باشیم. رواج این دیدگاهها در بازار سبب شده مجموعههای مجهز به خط تولید فروش بهتری داشته باشند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند که دموت هم جزوی از آنها است.
دموت اکنون از وجود خط صحافی مجهز و بهروزی نسبت به دیگر همتایان بازار سود میجوید که عمده آنها کاملاً اتوماتیک هستند و کار در تیراژهای بالا را در کنار کیفیت خروجی ما تضمین کردهاند. همچنین ما به علت سابقهی طولانی در امر صحافی کارکنان زبده و با تجربهای را در اختیار داریم که من سهم آنان در کیفیت کار دموت را از هر چیز دیگری بالاتر میدانم. کیفیت کار، تحویل سر وقت سفارشها و کنترل قیمت تمام شده را میتوان سه وجه اصلی توفیق دموت دانست.
خوشبختانه ما طی این سالها مشتریان فهیمی را در کنار خود داشتهایم که تلاشمان برای حفظشان به ثمر نشسته است و میتوانم آنها را وفادارترین مشتریان این بازار بدانم.
باید توجه داشت که در حوزه سررسید خواستهی مشتری در وهلهی اول نوآوری شما برای سال جدید است و بعد قیمت و در نهایت خروجی باکیفیت و بهموقع که ما نیز همواره با توجه به این اصول به سفارشپذیری و انجام کار دست زدهایم و توانستهایم رضایت خریداران محصولات خود را اخذ کنیم که تأثیر بسزایی در وفاداری آنها و انتخاب دوباره دموت داشته است؛ ما به این طریق هرساله مشتریان جدیدی را به لیست وفاداران قدیمی مجموعه اضافه کردهایم و هرسال، ماهها پیش از سال نو آنها را در دفتر خود ملاقات میکنیم.
دموت تمام سعی خود را به کار بسته تا چیزی از خواستههای مشتریانش را برآورده نشده باقی نگذارد. میتوانم بهجرئت بگویم که رقبای دموت فقط و فقط میتوانند در امر قیمتدهی با آن رقابت کنند که مشتری فهیم نیز همواره با دیده شک به این مقوله نگاه میکند و هیچ ارزانی را بدون حکمت نمیداند.
برخی از مشتریان جدید ما که تجربهی چندانی در کار با دموت نداشتهاند گاه با وعدههای رنگین و پوشالی به سمت تولیدکننده دیگری رفتند که با قیمت وسوسهکننده آنها را به سمت خود کشیده است اما یا در میانه کار قیمت را به بهانههای مختلف بالا برده و یا از کیفیت کار کم گذاشته است که در هر صورت تنها توانسته یکبار مشتری ما را از آن خود کند و بعد از آن بلیت یکطرفهی برگشت به دموت را به آنها اهدا کرده است!
دغدغههای تولید
تولیدکننده همواره دلشوره تأمین مواد اولیه و بهروزرسانی تجهیزات تولیدش را به همراه دارد که تنها با فراهم ساختن و اطمینان از آن است که میتواند با خیال راحت تمرکزش را معطوف مسائل دیگر تولید کند. متأسفانه تجهیزات ما با توجه به اینکه در حوزه واردات نیز فعالیت داشتیم و نسبت به دیگر همتایان بهروز و مدرن محسوب میشود، متعلق به دو دهه قبل اروپا و کشورهای توسعهیافته است؛ این در حالی است که بسیاری دیگر از همکاران ما اکنون با فناوری نیمقرن پیش جهان مدرن در حال فعالیت هستند که بهتبع این مسئله روی کیفیت و قدرت تولید آنها تأثیرگذار است.
انتظار ما از دولتمردان است که در برابر اشتغالزایی معتنابه ما بهعنوان یک کارگر تولیدی تسهیلاتی را بهمنظور بهروزرسانی خطوط تولید در اختیار ما بگذارد؛ این رسته میتواند با تخصیص وامهای کمبهره یا ارز دولتی بهخوبی رشد کند و ضمن بالا بردن شاخص اشتغالزایی به کیفیت برتر و پوشش بهتر بازار نائل شود. اکنون واردات دستگاههای بهروز با توجه به نرخ بالای ارز بههیچعنوان توجیه اقتصادی ندارد و در صورت عدمحمایت تا یک دهه دیگر در این رسته با قبرستانی از ماشینآلات از رده خارج و تعطیلی فراگیر واحدهای فعال در این حوزه روبرو میشویم که ضمن گسترش نرخ بیکاری، بازار را آماده واردات کرده و با وجود نیروی کار زبده، بر وابستگی ما دامن میزند.
وضعیت کشور در سالهای اخیر باعث کوچ همگانی برندهای خارجی از کشور شد که این مقوله هم تأثیر بسزایی بر کاهش و از رونق افتادگی بازار کار ما داشت. شرکتهای مذکور علاوه بر سفارشهای تیراژ بالای خود فرهنگ تبلیغات را نیز در بازار ما رواج داده بودند که حالا نبودنشان به ضرر فعالان این رستهها شده است. امیدواریم با رفع تحریمها و برگشت کشور به حالت طبیعی دوباره شاهد رونق بازار باشیم و در کنار آن مطمئنم که این دفعه بهجای الگوبرداری صرف و پذیرا شدن بیچون و چرای محصولاتشان میتوانیم در بسیاری از رستهها با آنان به رقابت پرداخته و این بار از جنبههای دیگری با آنها وارد معامله شویم.
یک مسئلهی دیگر هم که تأثیر سویی در کار ما در دموت داشته به بحث عدم کارشناسی در حوزه واردات برمیگردد. برخی از اقلام مواد اولیه مصرفی ما بدون اندیشیده شدن و فکر کردن به عاقبت کار یا به طور کلی از گردونه واردات حذف شدند و یا درگیر رانتبازی شده و تأمین و واردات آنها در خدمت عده محدودی قرار گرفت که در هر دو مورد ضربهی سختی را به صنف ما وارد کرد.
خواهش ما این است که دولت با کارشناسی شنوای حرف ما باشد و مجوز واردات برخی از کالاهای موردنیاز تولیدمان را در اختیار خود مجموعهها بگذارد. اکنون بسیاری از اقلام مصرفی ما از سوی واسطههایی تأمین میشود که آن را با سود گزاف و ناجوانمردانهای در اختیارمان میگذارند. واسطهها بهمحض تغییر وضعیت و زمزمهی بالا رفتن نرخ ارز، از نیاز موجود استفاده کرده و با جرئت در یک روز کاری نرخ کالاهایشان را چند ۱۰ درصد افزایش میدهند که این مسئله در همان وهله اول قیمتدهی ما را با مشکل روبرو کرده و بازار را دچار تلاطم میکند.
بیشتر بخوانید: مدیر سالنامه دموت: سرسید بازاری پر تقاضا دارد
یک آفت درونی و قدیمی حوزه کاری ما نیز مربوط به کپیبرداریها توسط دیگر مجموعهها این بازار میشود. این مشکل فراگیر به هر حال تأثیر منفی خود را بر بازار میگذارد اما دموت قبل از هر چیز به خلاقیت خود متوسل شده و بعد از آن به سمت تمهیداتی بازدارنده میرود.
بهطور مثال ما بعد از طراحی مدل جدید کار خود سعی میکنیم جنس موردنظر تولید آن کار خاص را بهطور کامل در بازار جمعآوری کنیم و تمامی موجودی تأمینکنندگان را خریداری کنیم تا محصول ما به شکلی انحصاری در دموت باقی بماند و پس از آن با تبلیغات گستردهای که حول محور معرفی آن شکل دادهایم، در سالهای بعد هر کپیبرداری بهراحتی توسط بازار شناخته شود و عملاً برد چندانی از کار خود نداشته باشد.
بخش دیگر معضلات هم به مجموعههای ضعیف بازار مربوط است که پیشتر به آن اشارههایی شد. این دوستان که توان تولید چندانی ندارند و حاضر به پرداخت هزینههای نوآوری نیستند تنها با پایین آوردن قیمت و کم گذاشتن از کار به سفارشپذیری اقدام میکنند که این هم عمر چندانی نداشته و تنها برندهای مطرح این بازار را برجستهتر میکند.
دموت به پشتوانهی پیشینه خود و قدرت تولیدش برای هر محصول به محاسبه دقیق دست زده و کف قیمتی را به مشتری خود اعلام میکند و از این رو هیچ دغدغهای برای قیمتدهی رقیب ندارد؛ چرا که به تجربه میداند که سفارشپذیری زیر قیمت اعلام شده، چیزی جز وعدههای توخالی و بیسرانجام نیست و راهی جز کاهش کیفیت کار را برای مجموعه رقیبش در پی ندارد که طبعاً این عملکرد هم فقط به شکل موقتی تأثیرگذار است و در آتیه نزدیک حقانیت و حرفهایگری دموت را به مشتری متنبه گوشزد میکند.
دموت