مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه: تامین نیروی انسانی، مهم‌ترین چالش صنعت چاپ

    0
    74
    صادقیان مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه

    مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه معتقد است که بحث تامین نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ ترین چالش صنعت چاپ است.

    حسین صادقیان؛ مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه در گفت و گو با خبرنگار چاپ و نشر آنلاین درباره وضعیت چاپ و نشر در سال جاری اظهار داشت: شرایط کشور ما خاص است چرا که در تحریم هستیم؛ بنابراین مشکلاتی که صنایع دیگر با آن درگیر هستند در حوزه کاری ما نیز وجود دارد. اگرچه کسی نمی‌ تواند آینده را پیش‌ بینی کند اما با توجه به رکودی که سال گذشته دچارش بودیم، حدس می‌ زنم که امسال نیز شاهد آن باشیم.

    مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه در ادامه به بحث نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ ترین چالش صنعت چاپ اشاره کرد و در این رابطه گفت: درست است که امسال با افزایش بالای ۳۰ درصدی حقوق نیروی کار مواجه بودیم اما ما به‌عنوان کارفرما باید هوشیار باشیم چراکه حقوق نیروی انسانی یک ابزار است تا بگویند که افزایش آن باعث ایجاد تورم می‌ شود. به اعتقاد بنده این میزان افزایش حقوق معقول است و حتی جا دارد که با توجه به تورمی که در کشور ما وجود دارد بیشتر هم بشود چراکه وقتی نیروی انسانی از حقوق خوب و آرامش خاطر برخوردار باشد می‌ تواند موجب افزایش کیفیت تولید و حرکت روبه‌جلوی اقتصاد جامعه شود.

    صادقیان تصریح کرد: هنگامی‌که افزایش حقوق مطابق با تورم نباشد، نیروی کار با از دست دادن انگیزه و تمرکزش بر کار اصلی خود، برای کسب درآمد بیشتر وارد حوزه‌های کاری دیگر می‌شود؛ بنابراین حقوق باید واقع‌بینانه و براساس سبد معیشت مردم باشد. درست است که این برای کارفرما در کوتاه‌مدت سخت است و موجب بالا رفتن هزینه‌هایش می‌شود اما با گذشت حداقل سه سال متوجه می‌شویم که این موضوع به نفع کارفرما نیز بوده است.

    مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه: ایجاد سطح‌بندی چاپخانه‌ها بر اساس استانداردهای موجود می‌ تواند در حوزه قیمت‌ گذاری خیلی مؤثر باشد

    وی افزود: باید بدانیم هزینه دستمزد در صنعت چاپ کمترین هزینه یک چاپخانه است و ازآنجاکه کار ما یک کار فنی، تخصصی و حساس است؛ بنابراین جایگزین کردن و آموزش نیروی انسانی به‌مراتب هزینه‌ای بالاتر از افزایش حقوق و حفظ نیروهای موجود دارد پس کارفرما نباید خساست به خرج بدهد و با دید باز و آگاه‌تری به این مقوله نگاه کند.

    مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه اذعان داشت: صنعت چاپ امروز به مدیر سنتی نیاز ندارد بلکه نیازمند مدیرانی است که بتوانند به‌روز باشند و با برنامه‌ریزی خوب و ایجاد یک تیم حرفه‌ای و برخورداری از فناوری به‌روز موجب رونق کسب‌وکارشان شوند، در غیر این صورت به‌راحتی حذف خواهند شد.

    صادقیان بیان داشت: مدیران چاپخانه‌ها باید با افزایش کیفیت و مهارت‌هایشان بتوانند ارزش‌افزوده کارشان را بالا ببرند چراکه با شرایط امروز کشور، ما راهی جز ادامه دادن نداریم و باید همانند یک رودخانه جاری به حیاتمان ادامه بدهیم. در این راه اگر مهارت داشته باشیم می‌توانیم همانند یک قایقران حرفه‌ای شرایط سخت را کنترل کنیم، در غیر این صورت امواج پرتلاطم می‌توانند ما را به هر سو که خواستند ببرند.

    وی نوسازی ناوگان چاپ را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های چاپخانه‌داران برشمرد و اظهار داشت: وزارت ارشاد و وزارت صمت متولیان صنعت ما هستند؛ بنابراین باید زمینه‌های نوسازی ناوگان مستهلک چاپ را با ارائه ارز با قیمت مناسب و تسهیلات خوب فراهم کنند. این نیازی آشکار است که اگر برآورده نشود روزبه‌روز بیشتر از آن آسیب خواهیم خورد چراکه با فرسودگی ماشین‌آلات قطعاً کیفیت آثار چاپ و بسته‌بندی پایین خواهد آمد. از سوی دیگر به دلیل اینکه قطعات ماشین‌آلات اورجینال نیستند باعث ایجاد آسیب به کار و استهلاک بیشتر می‌شوند.

    مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از معضلات صنعت ما این است که رکود اقتصادی موجب ایجاد رقابت‌های منفی شده است. امیدواریم که اتحادیه‌ها هرچه زودتر به حوزه قیمت‌ گذاری وارد شوند. 

    صادقیان افزود: ایجاد سطح‌بندی چاپخانه‌ها بر اساس استانداردهای موجود می‌ تواند در حوزه قیمت‌ گذاری خیلی مؤثر باشد چراکه این اقدام باعث می‌شود چاپخانه‌ها براساس کیفیت محصولاتشان قیمت‌گذاری کنند و از سوی دیگر مصرف‌کننده از این موضوع آگاهی پیدا کند که چرا اجرت کار یک چاپخانه با چاپخانه دیگر تفاوت دارد و درواقع به خاطر قیمت پایین کارش را به دست چاپخانه‌ای نسپارد و بر اساس کیفیت تصمیم بگیرد. به این صورت هم استاندارد چاپخانه‌ها بالاتر می‌رود و هم دست مشتری برای انتخاب باز می‌شود و هم اینکه با مشکلاتی مانند قیمت‌گذاری و قیمت‌شکنی مواجه نخواهیم شد.

    بیشتر بخوانید: مجتمع چاپ نقشینه؛ چاپ به شرط چالش

    گفتنی است که مجتمع چاپ نقشینه از سال ۱۳۷۸ کار خود را با یک ماشین دو رنگ دو ورقی آغاز کرد و در ادامه راه ماشین‌آلات دیگری را همچون دو ورقی چهار رنگ، چهارونیم ورقی شش رنگ، چهارونیم ورقی دو رنگ و… به مجموعه خود افزود. چاپ نقشینه هم‌اکنون دارای لاین‌های کامل چسب، مفتول، دوخت و صحافی است و یک مدت هم به‌عنوان تولیدکننده ویژه سررسید فعالیت می‌کرد و هم‌اکنون نیز از صفر تا صد حوزه نشر را انجام می‌دهد ضمن اینکه با تکمیل تجهیزات جعبه در این حوزه نیز فعالیت دارد.

    مقاله قبلیبخش ششم؛ هفت پرسش استراتژیک
    مقاله بعدیحاج احمد نقاش مقدم؛ ۶۰ سال عاشقی، ۶۰ سال چاپ

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.