ارتباط با فریلنسرها

    0
    38
    فریلنسر

    فریلنسرها در طول دو دهه اخیر دنیای کسب و کار را به طور کامل زیر سلطه خود درآورده اند. آنها رقیب جدی برای کارمندان کلاسیک محسوب شده و در هیچ قاعده سنتی جای نمی گیرند. اگر بخواهیم تعریف ساده ای از آنها داشته باشیم، در واقع آنها نیروی کاری هستند که آزاد کار می کنند.

    این یعنی در قالب قراردادهای کوتاه مدت و بدون اینکه به طور رسمی به استخدام یک شرکت درآیند، با کسب و کارهای مختلف همکاری دارند. همین امر آزادی عملی بسیار زیادی به فریلنسرها داده و جذابیت این حوزه کاری را چند برابر کرده است.

    وقتی در یک جمع دوستانه یک تازه وارد اضافه می شود، اول از همه حاضران با شک و تردید به او نگاه می کنند؛ چراکه کمتر کسی از فرد تازه وارد مثل دوست صمیمی اش استقبال می کند. با این حال پس از مدتی که جریان دوستی برقرار شد، همه چیز فرق خواهد کرد.

    آن وقت است که جمع دوستانه به ساده ترین شکل ممکن بدل به فضایی صمیمی می گردد. وضعیت فریلنسرها در دنیای کسب و کار تقریبا مثل همان عضو تازه در حلقه دوستان است. البته در طول دو دهه اخیر برخی از کسب و کارها به خوبی با این معمای تازه آشنا شده اند. با این حال هنوز جای کار زیادی برای این دسته از کارآفرینان آزاد وجود دارد.

    ارتباط میان کسب و کارها با فریلنسرها از مدت ها قبل مسئله ای مهم تلقی شده است؛ چراکه هماهنگی این نوع رابطه کار اصلا ساده ای نیست. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه ماجرا را ساده کنند، اصلا سراغ همکاری با فریلنسرها نمی روند. شاید برای شما هم سوال شده باشد بدون همکاری با آنها چه سرنوشتی در انتظار کسب و کارها خواهد بود. خب یک برند که نمی تواند تمام نیروی کار مورد نیازش را استخدام کند. چه بسا گاهی شما برای مدت زمانی بی نهایت اندک نیاز به نیروی کار داشته باشید. در این صورت استخدام رسمی کارتان را سخت خواهد کرد.

    نکته دیگری که درباره فریلنسرها باید مدنظر داشت، مهارت های تخصصی شان است. مثلا در حوزه فناوری های دیجیتال معمولا تمام نیروی کار حرفه ای در زمینه طراحی رابط کاربری (UI) در قالب فریلنسر فعالیت دارد. این امر موجب برتری نسبی این گروه در مقایسه با دیگران می شود.

    با توجه به نکاتی که گفته شد، شما چاره ای به غیر از همکاری نزدیک با فریلنسرها ندارید. در این میان باید رابطه تان را طوری با آنها بنا کنید که همیشه فرصت بهبود وضعیت تان را داشته باشید. به زبان ساده، رابطه شما با این دسته از نیروی کار تازه باید همیشه در وضعیت خوبی قرار داشته باشد.

    به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به هزارتوی رابطه میان برندها و فریلنسرها داشته باشیم. اینطوری شما به خوبی فرآیند آشنایی با این دسته از نیروی کار و همکاری مداوم با آنها را یاد خواهید گرفت. پس با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را بررسی کنیم.

    اصول ارتباطات با فریلنسرها

    هر کاری در این دنیا اصول خاص خودش را دارد. اگر شما نتوانید فعالیت تان در بازار را به طور اصولی دنبال کنید، دیر یا زود نسخه تان پیچیده خواهد شد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز بر روی کار اصولی تاکید ویژه ای داریم. اینطوری برند شما مثل تیم فوتبالی است که با تاکتیک های دقیق و اصولی راهی مسابقه شده است. شما را نمی دانم، ولی من که در چنین سناریویی دوست ندارم نقش تیم رقیب را بازی کنم!

    شما در این بخش با برخی از توصیه های کلیدی برای تعامل بهتر با فریلنسرها آشنا خواهید شد. متاسفانه خیلی از مدیران با این دسته از نیروی کار مثل کارمندان رسمی شرکت رفتار می کنند. این در حالی است که فریلنسرها به دلیل استقلال از سازمان ها انتظار رفتاری متفاوت و صدالبته دامنه بیشتر آزادی عمل را دارند.

    این امر به آنها کمک خواهد کرد تا وضعیت شان در بازار را بهبود بخشیده و دیگر نگران چیزی در این میان نباشند. بنابراین در وهله نخست شما نیاز به درک بهتر فریلنسرها دارید. خب اجازه دهید با همین مقدمه برویم سراغ اصل مطلب.

    یافتن نقطه نظرات مشترک

    قبل از اینکه با عجله سراغ راه اندازی یک همکاری بلندمدت بروید، باید اصول این کار را یاد بگیرید. خب شما نمی توانید همینطور بی مقدمه سراغ همکاری با دیگران رفته و انتظار داشته باشید هماهنگی بالایی شکل بگیرد. در این میان نکاتی مثل نقطه نظرات مشترک و تعیین اهداف کاری اهمیت بی نهایت زیادی خواهد داشت. اگر نتوانید این نکته را رعایت کنید، کارتان حسابی به مشکل می خورد.

    ما در روزنامه فرصت امروز اولین قدم برای هماهنگی بهتر با فریلنسرها را یافتن نقطه نظرات مشترک می دانیم. اجازه دهید از یک مثال ساده در این میان استفاده کنیم؛ فرض کنید شما یک برند در حوزه پوشاک دارید و حالا قصد راه اندازی سایت رسمی برای خود را دارید. در این میان همکاری با چند فریلنسر گزینه جذابی خواهد بود. البته به شرط اینکه شرایط همکاری را به طور دقیق با آنها در میان بگذاریم.

    اگر شما اهداف و انتظارات تان از وضعیت یک سایت مطلوب را با فریلنسرها در میان نگذارید، آنها بنابر تجربه خودشان دست به کار خواهند شد. آن وقت بعد از چند ماه کار بر روی پروژه یکهو متوجه عقب افتادن تان از جریان کسب و کار خواهید شد. البته آن زمان برای پشیمانی دیگر خیلی دیر خواهد بود.

    ماموریت شما در این بخش تلاش برای تشکیل یک جلسه مقدماتی با فریلنسرهای موردنظرتان است. این کار به شما برای بیان اهداف و دیدگاه های تان کمک می کند. در نقطه مقابل باید دیدگاه های آنها را نیز مورد بررسی قرار دهید. اینطوری فرصت بسیار بهتری برای همکاری اصولی خواهید داشت.

    نکته ای که در این میان به شما برای بهبود ارتباط تان کمک می کند، تلاش برای ایجاد هماهنگی میان خودِ فریلنسرهاست. خب وقتی شما یک پروژه نسبتا بزرگ مثل طراحی سایت یا حتی کمپین بازاریابی برای محصول تازه تان را دارید، نمی توانید فقط روی یک فریلنسر حساب باز کنید. هرچه پروژه ها بزرگ تر باشد، نیاز شما به فریلنسرهای متعدد بیشتر خواهد شد. بنابراین باید نقطه نظرتان را به طور اصولی با آنها در میان بگذارید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از اوضاع پیدا کرده و کارتان هم با سرعت بیشتری جلو برود.

    احترام به موقعیت کاری

    هیچ مدیر یا کارآفرینی نمی تواند به خاطر وضعیت کاری فریلنسرها به آنها ایراد بگیرد. شما در موقعیتی نیستید که اوضاع کاری آنها را داوری کنید. متاسفانه برخی از کارآفرینان به فریلنسرها به چشم کارمندان درجه دو نگاه می کنند. اگر قرار باشد شما هم این نوع نگاه را تقویت کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

    احترام متقابل یکی از نکات کلیدی برای شکل گیری همکاری بلندمدت محسوب می شود. در این میان شما نیاز به استفاده از تمام توان تان دارید. قرار نیست فقط برای مدت زمانی کوتاه نقش بازی کنید. در عوض اجازه دهید با احترام گام های بلندتری را بردارید. شک نکنید در ادامه همین احترام به دادتان خواهد رسید.

    شما را نمی دانم، ولی من که همیشه انگیزه بیشتری برای فعالیت یا همکاری با برندی دارم که احترام بالایی برای نیروی کار قائل هستند. بی شک تمام فریلنسرها در سراسر دنیا نیز اینطوری فکر می کنند. پس بد نیست خودتان را به عنوان یک برند محترم در میان فریلنسرها معرفی کنید. اینطوری هزینه های بعدی برای یافتن افراد مناسب به منظور همکاری بی نهایت کمتر می شود.

    اگر نگاهی به دور و برتان داشته باشید، فریلنسرهای حرفه ای معمولا سرشان همیشه شلوغ است، بنابراین اگر دوست دارید آنها به شما توجهی نشان داده یا کنارتان حضور داشته باشند، باید استراتژی تان در بازار را به طور کامل تغییر دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند بهتری از تعامل با مخاطب هدف را دنبال کنید. در ادامه نیز به خوبی فرصت تعامل با مخاطب تان را پیدا خواهید کرد.

    یادتان باشد، احترام میان شما و فریلنسرها دوطرفه است، بنابراین اگر طرف مقابل در جواب احترام و رفتار حرفه ای شما واکنش مناسبی نشان نمی دهد، لازم نیست خودتان را الکی معطل کنید. تجربه نشان داده همکاری با این دسته از فریلنسرها دائما همراه با مشکلاتی خواهد بود. پس بهتر است وقت تان را پای فریلنسرهای حرفه ای تر خرج کنید.

    هماهنگی با کارمندان شرکت

    برخی از کارمندان فکر می کنند وقتی یک برند سراغ همکاری با فریلنسرها رفت، کم کم موقعیت شغلی تمام نیروی کار رسمی شرکت به خطر خواهد افتاد. قبول دارم در اولین نگاه این وضعیت ترسناک به نظر می رسد، اما اصلا جای نگرانی نیست؛ چراکه همکاری با فریلنسرها فقط در شرایطی صورت می گیرد که شرکت نیاز به خدماتی خاص برای مدت زمانی کوتاه دارد. وگرنه حوزه هایی مثل بازاریابی یا روابط عمومی که نیاز دائمی برندها محسوب می شود، باید همیشه مورد توجه قرار گیرد. این امر به شما کمک می کند تا اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب‎تان داشته و شرایط را بهتر دنبال کنید.

    ایده محوری این بخش تلاش برای هماهنگی درست و حسابی با دست اندرکاران شرکت است. این یعنی شما باید به آنها این اطمینان را دهید که قرار نیست کسی جای شان را بگیرد. در عوض به خاطر اینکه در شرایط خاص نیاز به یک نوع خدمات ویژه داشته اید، سراغ فریلنسرها رفته اید.

    اگر کمی با دقت به ساختار کسب و کارها نگاه کنیم، اصولا همکاری بلندمدت یا دائمی با فریلنسرها امکان پذیر نیست. شاید دورکاری گزینه ای جذاب باشد، اما در این حالت نیز پای کارمندان رسمی شرکت در میان است. از طرف دیگر، خود فریلنسرها نیز علاقه زیادی برای همکاری طولانی مدت با کسب و کارها ندارند. به همین خاطر شما باید اوضاع را به شیوه ای متفاوت مدیریت کنید. اینطوری فرصت بهتری برای تعامل با نیروی کارتان خواهید داشت.

    فراموش نکنید، در دنیای امروز بسیاری از کسب و کارها به دنبال تامین نیازهای خود به ساده ترین شکل ممکن هستند. فریلنسرها در این میان هم سطح قیمت پایین تری برای کسب و کارها می تراشند، هم اینکه دردسرهای استخدام رسمی را نیز حذف می کنند. همه اینها در صورتی درست از آب درمی آید که شما از قبل هماهنگی خوبی با تمام اعضای شرکت تان داشته باشید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

    اگر نظر ما را بخواهید، درباره هماهنگی با اعضای شرکت بهتر است دور پیام های آنلاین یا اعلام در کانال شرکت را دور بریزید. در عوض یک جلسه رسمی با حضور مدیران ارشد یا در صورت امکان تمام کارمندان بهتر خواهد بود. اینطوری شما رو در رو فرصت ایجاد اعتماد در میان کارمندان بابت آینده کاری شان را خواهید داشت.

    بیشتر بخوانید: بخش پنجم؛ هفت پرسش استراتژیک

    شاید در اولین نگاه چنین وسواسی برای اطمینان دهی به کارمندان شرکت وسواس گونه به نظر برسد، اما اهمیت آن وقتی آشکار می شود که تعامل میان کارمندان و فریلنسرها را درک کنیم. خب وقتی کارمندان شما فریلنسرها را تهدیدی برای خود در نظر بگیرند، هیچ وقت حاضر به همکاری با آنها نخواهند شد. این نکته ای است که همیشه باید مدنظر شما قرار داشته باشد. وگرنه خیلی زود هرج و مرج دائمی در شرکت تان حکمفرما خواهد شد. آن وقت دیگر برای مدیریت اوضاع خیلی دیر خواهد بود.

    حفظ تعاملات رو در رو

    برخی از مدیران فکر می کنند همین که یک جلسه اولیه یا فریلنسرها داشتند و توضیحات کافی را به آنها دادند، دیگر کارشان تمام شده است. خب در این صورت باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه شروع همکاری تازه اول دردسرهاست!

    تعامل رو در رو با دیگران همیشه کیفیت همکاری را افزایش می دهد. در این رابطه بد نیست به وضعیت نظام آموزشی دنیا در دوران کرونا نگاه کنیم. وقتی همه آموزش های جهان در قالب آنلاین انجام می شد، شاید در اولین نگاه هیچ ایرادی وجود نداشت.

    با این حال افت محسوس کیفیت آموزش اجتناب ناپذیر بود. نکته ای که در این میان باید مورد توجه شما قرار گیرد، ضرورت استفاده از تعاملات رو در رو برای بهبود کیفیت کار در همه حوزه هاست. این یعنی ارتباط شما با فریلنسرها باید به طور مداوم تقویت شود، وگرنه خیلی زود کارتان به جاهای باریک می کشد.

    وقتی شما ارتباط خوبی با دیگران نداشته باشید، به مرور محبوبیت تان در میان آنها به طور کامل از بین می رود. درست به همین خاطر باید هرچند وقت یکبار به خودتان فرصتی برای بازیابی رابطه به شیوه ای اصولی دهید. مثلا بد نیست بعد از چند هفته از فریلنسرها برای بررسی و ارزیابی وضعیت پروژه دعوت کنید. این جلسه باید به طور حضوری برگزار شده و طرفین دیدگاه های خود را بیان کنند. اینطوری شما فرصت بسیار خوبی برای تعامل با مخاطب تان خواهید داشت.

    یادتان باشد، شما نمی توانید همینطور بی مقدمه سراغ فریلنسرها رفته و انتظار داشته باشید در جلسات بی محتوا کارتان خوب پیش برود. این امر نه تنها ارتباط شما با فریلنسرها را بهتر نمی کند، بلکه به طور مداوم موانعی پیش روی تان قرار خواهد داد. خب زمان برای هر کسی اهمیت ویژه ‎ای دارد. پس شما نمی توانید وقت فریلنسرها را بی خودی گرفته و انتظار داشته باشید به آنها برنخورد!

    هر چقدر ارتباط شما با فریلنسر مورد نظرتان بیشتر شخصی سازی شود، شانس تان برای تعامل بلندمدت با آنها افزایش خواهد یافت. این دقیقا مثل یک بازی ساده است که هر چقدر در آن جلوتر می روید، ترکش سخت تر می شود. پس باید طوری رفتار کنید که فریلنسر موردنظر به حضور شما در کنار خودش عادت کند. اینطوری شانس خیلی خوبی برای یک همکاری باکیفیت خواهید داشت.

    بد نیست به فریلنسرها این اطمینان را بدهید که پروژه های شما ادامه دار خواهد بود. اینطوری برای مدت زمان بیشتری فرصت حفظ ارتباطات تان را خواهید داشت. این امر در بلندمدت به شما کمک خواهد کرد تا موقعیت تان در بازار را به خوبی حفظ کنید.

    طراحی برنامه وفاداری

    چه کسی گفته برنامه وفاداری فقط برای مشتریان است؟ خب شما هم می توانید به خوبی از این الگو برای بهبود کارتان استفاده کرده و هیچ مشکلی را هم حس نکنید. در این میان نکته ای که همیشه باید مدنظرتان قرار گیرد، توجه به سابقه همکاری تان با فریلنسرهاست.

    یادتان باشد، شما به طور منظم یا مداوم با آنها همکاری ندارید. بنابراین فاصله های میان پروژه ها شاید موجب دلسردی یا حتی همکاری فریلنسرها با کلی برند دیگر شود. اگر آنها خاطره خوبی از شما در ذهن داشته باشند، همیشه فرصت تعامل با آنها به شیوه ای مناسب را خواهید داشت.

    ایده ما در این بخش استفاده از برنامه وفاداری برای حفظ رابطه مناسب با فریلنسرهاست. مثلا بعد از چند بار همکاری امتیازات خاصی به فریلنسر مورد نظر بدهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی خوب بر روی فرد مورد نظرتان اثر گذاشته و کارتان را پیش ببرید؛ چراکه فریلنسر مورد نظر همیشه انگیزه کافی برای همکاری با شما را خواهد داشت.

    یادتان باشد، برنامه وفاداری شاید هزینه بیشتری برای همکاری با فریلنسرها روی دست شما بگذارد، اما به مثابه یک الگوی بازاریابی و تبلیغات نیز محسوب می شود؛ چراکه فریلنسرهای موردنظر تعریف شما را پیش دیگران خواهند کرد. اینطوری بدون اینکه اوضاع تان به هم بریزد یا خرج زیادی روی دست تان بماند، فرصت بهبود شهرت تان در بازار را خواهید یافت.

    یادتان باشد، شما نمی توانید با تکنیک های بازاریابی ساده بر روی فریلنسرها اثر بگذارید. به همین خاطر استفاده از برنامه وفاداری ایده بهتری محسوب می شود. اینطوری شما شرایط بسیار بهتری برای تعامل با مخاطب تان داشته و در میان فریلنسرها شهرت خوبی پیدا خواهید کرد.

    تعیین دقیق حد و مرزها

    نکته کلیدی که درباره فعالیت در قالب فریلنسر وجود دارد، ضرورت تعیین حد و مرزهای کار است. شما نمی توانید از فریلنسرها انتظار فعالیت مشابه کارمندان تان را داشته باشید، بنابراین اگر انتظارات تان درست نباشد، در طول فرآیند همکاری با کلی مشکل رو به رو خواهید شد.

    اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست هرچند وقت یکبار درباره انتظارات تان از فریلنسرها تجدیدنظر کنید. این امر باید با توجه به شرایط بازار صوت گیرد. اینطوری همیشه انتظارات درستی از آنها داشته و دیگر لازم نیست نگران بروز مشکلات مختلف باشید.

    یادتان باشد، در دنیای کسب و کار فریلنسرهای زیادی حضور دارند. شاید سلیقه یا حتی مدل کاری هر کدام از آنها با دیگری فرق کند، بنابراین چک کردن چنین نکته ای با فریلنسرها اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. اینطوری شما فرصت خوبی برای به روز نگه داشتن خودتان خواهید داشت.

    یادتان باشد، در طول سال های اخیر بسیاری از کارآفرینان به سوی فعالیت همکاری با فریلنسرها رفته اند. این یعنی حتی کوچک ترین فعالیت شما در بازار نیز تعیین کننده خواهد بود. پس باید از تک تک فرصت های تان برای بهبود رابطه با فریلنسرها استفاده کنید. وگرنه در فهرست بلند بالای برندهای همکارشان جایی نخواهید داشت.

    توصیه های کلیدی همکاری با فریلنسرها

    فریلنسرها در طول سال های اخیر گزینه بی نهایت جذابی برای همکاری با برندها بوده اند. سرعت عمل آنها در کنار مهارت بالا و صدالبته هزینه نهایی کمتر در مقایسه با استخدام نیروی کار برای بسیاری از مدیران هیجان انگیز است. البته شما نباید شتاب زده وارد بازار شوید؛ چراکه همکاری بی حساب و کتاب با فریلنسرها فقط اوضاع را برای شما سخت تر خواهد کرد.

    این در حالی است که بسیاری از کارآفرینان با ورود بی حساب و کتاب به حوزه فریلنسری و همکاری با این دسته از افراد عملا شانس برندشان برای ایجاد رابطه ای قوی با آنها را از بین می برند. درست به همین خاطر ما در این مقاله سراغ بررسی برخی از توصیه های کلیدی در راستای همکاری مناسب با فریلنسرها رفتیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا با دقت بیشتری ارتباطات تان را مدیریت کرده و در نهایت نتیجه بهتری نیز بگیرید.

    یادتان باشد، در طول سال های اخیر بسیاری از کارآفرینان به دنبال استفاده از موقعیت برتر فریلنسرها بوده اند. بنابراین شما در این بازار بزرگ تنها نیستید. در این میان کیفیت روابط شما با فریلنسرهاست که نتیجه نهایی را مشخص خواهد کرد. پس باید با دقت بالایی دست به کار شوید.

    مقاله قبلیمدیر نشر افراز؛ شرایط یک‌ ناشر برای پذیرش اثر
    مقاله بعدیمهلت بخشودگی جرایم مالیاتی زمستان ۱۴۰۲ تمدید شد

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.