هوش مصنوعی در صنعت مارکتینگ

    0
    48
    هوش مصنوعی

    هوش مصنوعی مدتی است سر و صدای زیادی در بازار به راه انداخته و تقریبا همه مردم دنیا دوست دارند استفاده ای هرچند اندک از آن داشته باشند. صرف نظر از نسخه های پولی ابزارهای دارای هوش مصنوعی، کلی نسخه رایگان نیز دم دست کاربران قرار دارد.

    به همین خاطر اصلا بعید نیست تا چند وقت دیگر مردم کارهای بی نهایت ساده شان را نیز بر دوش این فناوری بگذارند. نکته کلیدی در این میان توانایی های واقعی هوش مصنوعی برای کمک به زندگی روزمره است.

    بازاریاب‏ ها همیشه برای بهبود کیفیت کارشان به دنبال استفاده از فناوری های تازه بوده اند. در این میان هوش مصنوعی به مثابه یک فرشته نجات خودنمایی می کند. با این حال گاهی اوقات کارآفرینان آنقدر درباره مزایای این فناوری اغراق می کنند که دست آخر دیگر هیچ کس کاربردهای واقعی آن را نیز باور نکند!

    ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر ابزاری در این دنیا مزایا و معایبی برای کاربرانش دارد. این روزها صحبت از مزایای هوش مصنوعی ورد زبان هاست. با این حال بررسی مزایای واقعی یک ابزار نیز خالی از فایده نیست. خب اگر شما با انتظارات بی نهایت زیادی وارد میدان شوید، اصلا بعید نیست در کوتاه مدت نسخه تان پیچیده شود. آن وقت شما می مانید و کلی انتظارات مختلف که هیچ کدام برآورده نشده است.

    بازاریابی را در نظر بگیرید که به هوای استفاده از هوش مصنوعی تمام کارمندان تیم مارکتینگ را کنار گذاشته و حالا انتظار دارد هوش مصنوعی این خلأ را به طور کامل پر کند. بی شک چنین انتظاری از یک فناوری تازه بی نهایت رویایی است. به همین خاطر بازاریاب قصه ما بی برو برگشت با شکست های سنگین رو به رو خواهد شد.

    اگر شما هم نسبت به برخی از تعریف و تمجیدها از هوش مصنوعی در طول یک سال اخیر شک دارید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در ادامه سعی می کنیم برخی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای بازاریابی را به شما یاد دهیم.

    این امر به شما کمک خواهد کرد تا با دردسر کمتری در بازار مشغول تولید محتوا شده و کارتان را نیز راه بیندازید. یادتان باشد، در طول سال های اخیر بسیاری از افراد درگیر استفاده از هوش مصنوع شده اند، اما کاربردهای واقعی و آزمایش شده آن هنوز محل تردید است. خب منتظر چه هستید؟ قلم و کاغذتان را آماده کنید تا کلاس تخصصی مان را شروع کنیم.

    کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی

    هر فناوری تازه ای که روانه بازار می شود، اول از همه به خاطر کاربردهایی که در زمینه ساده سازی زندگی روزمره دارد، مورد توجه قرار می گیرد. این امر موجب شده تا در طول سال های اخیر بسیاری از بازاریاب‏ ها به دنبال تعامل با مخاطب هدف بر مدار فناوری های تازه باشند.

    البته گاهی اوقات یک فناوری مزایای چندان زیادی ندارد، اما انتظارات غیرواقعی از آن به طور تصاعدی رشد می کند. به همین خاطر ما در این بخش سراغ هوش مصنوعی رفته ایم تا تکلیفش را روشن کنیم. شما در ادامه با برخی از مهمترین مزایای این فناوری در دنیای بازاریابی آشنا خواهید شد.

    گردآوری اطلاعات مربوط به کمپین های گذشته

    بازاریابی با استفاده از اطلاعات دقیق همیشه یک مزه دیگر دارد. خب اینطوری شما خیال تان راحت است که اثرگذاری بهینه ای بر روی مخاطب تان داشته و دیگر لازم نیست کارتان را با سختی های زیادی دنبال کنید. در نقطه مقابل، بازاریاب‏ هایی که همیشه مطابق سلیقه شخصی شان عمل می کنند، معمولا سختی های بیشتری را پشت سر خواهند گذاشت.

    کاربرد اصلی هوش مصنوعی در این بخش کمک به بازاریاب‏ ها برای گردآوری و پردازش هرچه ساده تر داده هاست. خب اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا نگران کیفیت اطلاعات باشید. به علاوه، پردازش اطلاعات نیز کار سخت و زمانبری است. درست به همین خاطر هوش مصنوعی در این زمینه نیز به شما کمک خواهد کرد.

    برخی از بازاریاب ها فکر می کنند ابزارهای هوش مصنوعی صفر تا صد پردازش اطلاعات را خودشان انجام می دهند. این در حالی است که شما باید کمی هم که شده به فکر اعتبار برندتان باشید.

    در طول ماه های اخیر گزارش های بی نهایت زیادی درباره خطاهای هوش مصنوعی به دست کارشناس ها رسیده است. بنابراین اگر شما تمام تخم مرغ های تان را در سبد هوش مصنوعی قرار دهید، خیلی زود کارتان به مشکل می خورد. آن وقت دیگر هیچ شانسی برای تعامل با مخاطب تان در دنیای بازاریابی نخواهید داشت.

    توصیه ما در روزنامه فرصت امروز تلاش برای ترکیب هوش مصنوعی و عامل انسانی در حوزه بازاریابی است. این یعنی شما باید تعادلی میان این دو حوزه پیدا کرده و کارتان را به خوبی سامان دهید. فقط در این صورت شانسی برای تعامل بهینه با مخاطب تان خواهید داشت.

    تحلیل عملکرد رقبا

    اینکه بازاریاب‏ ها دائما حواس شان به رقبا باشد، اصلا نکته بدی نیست. برخی از کارآفرینان خیال می کنند اگر زیاد حواس شان به دیگران باشد، از کار خود باز خواهند ماند. این در حالی است که در بازارهای رقابتی امروز دیگر امکان تفکیک کار خود از دیگران وجود ندارد. به زبان خودمانی، شما دیگر نمی توانید سرتان را در لاک خود کرده و کاری به دیگران نداشته باشید.

    خیلی وقت ها یکی از رقبای شما یک ایده بازاریابی تازه رو می کند که اتفاقا مورد پسند کاربران نیز قرار می گیرد. در این صورت شما باید نیاز فوری تان برای شناسایی ایده موردنظر و استفاده از آن را مدیریت کنید. وگرنه حسابی از رقیب موردنظر جا مانده و دیگر شانسی برای تعامل با مخاطب تان نخواهید داشت. این دقیقا همان مسئله ای است که در طول سال های اخیر برای بسیاری از بازاریاب‏ ها بدل به دردسری بزرگ شده است.

    ما همیشه در روزنامه فرصت امروز نظارت بر عملکرد رقبا را مثل آنالیز بازی تیم های فوتبال می دانیم. در این شرایط شما نه تنها باید حواس تان به نقاط ضعف خودتان باشد، بلکه باید شرایط رقبا را نیز به خوبی پوشش دهید. فقط در این صورت شانسی برای تعامل بهتر با رقبای تان خواهید داشت، وگرنه دیگر هیچ وقت فرصتی برای خودنمایی در بازار پیدا نمی کنید.

    بعد از اینکه نقاط قوت و ضعف رقبای تان را پیدا کردید، بد نیست کمی هم که شده به فکر استفاده از آن اطلاعات در فعالیت خودتان باشید. در این میان جایی برای تعصب های بیهوده درباره کشف ایده های تازه از سوی خودتان نیست. خب اگر یکی از رقبا ایده خوبی دارد، اصلا لازم نیست خودتان از صفر شروع کنید. این امر دردسرهای زیادی برای تان به همراه خواهد آورد. در عوض به سادگی هرچه تمام تر فرصت طراحی یک کمپین تازه با ترکیب ایده های رقبا را دم دست دارید.

    مدیریت پروژه های داخلی

    آیا تا حالا برای تان پیش آمده مسئولیت مدیریت یک پروژه برعهده ‎تان باشد؟ در این شرایط بسیاری از بازاریاب‏ ها فکر می کنند باید کلی از وقت شان در طول روز را به مدیریت پروژه های مختلف اختصاص دهند. این در حالی است که ما در روزنامه فرصت امروز دوران مدیریت زمان با دنگ و فنگ های مختلف را دیگر قبول نداریم. امروزه شما کلی ابزار هوشمند دارید تا کارتان را ساده تر کند.

    اجازه دهید از یک مثال ساده استفاده کنیم. شما می توانید برای مدیریت پروژه و ایجاد هماهنگی با اعضای تیم به سادگی هرچه تمام تر از اتوماسیون سود ببرید. ابزارهای هوش مصنوعی مثل گوگل بارد یا چت جی پی تی امکان اتصال به اتوماسیون و انجام کارهای مختلف برای شما را دارند. با این حساب اگر هنوز هم به شیوه سنتی مشغول مدیریت پروژه های بازاریابی هستید، دیر یا زود از عرصه رقابت در حوزه مارکتینگ کنار خواهید رفت.

    معمولا مدیران پروژه به خاطر اینکه مسئولیت فعالیت شان در قبال مدیران را بر عهده دارند، تحت فشار زیادی کار می کنند. درست به همین خاطر خیلی وقت ها توانایی فعالیت درست را از دست داده و دیگر توانی برای همکاری با اعضای تیم نخواهند داشت. اگر شما هم چنین تجربه هایی را پشت سر گذاشته اید، حالا دیگر زمان خوشحالی تان فرا رسیده است؛ چراکه به سادگی هرچه تمام تر فرصت استفاده از توانایی هوش مصنوعی را خواهید داشت.

    هوش مصنوعی در طول سال های اخیر به بازاریاب‏ ها کمک های زیادی کرده است. یک نمونه ساده در این میان طراحی سناریوهای مختلف برای مدیریت پروژه های بازاریابی است. البته در این میان شما باید توضیحات دقیقی به ابزارها بدهید وگرنه آنها که گوی جادویی برای خواندن ذهن شما ندارند!

    در دنیای در حال تغییر امروز هر برندی که زودتر از بقیه سراغ هوش مصنوعی برود، برنده نهایی خواهد بود. البته شما قرار نیست هر کاری را برعهده این فناوری بگذارید. با این حال دست کم در زمینه مدیریت پروژه فرصت خوبی برای استفاده از فضای ایجادشده خواهید داشت.

    بیشتر بخوانید: کاربردهای بازاریابی نوستالژیک

    یافتن کلیدواژه های بهتر برای سئو

    سئو محتوا از آن دست حوزه هایی است که تقریبا هیچ کس دوست ندارد در آن وارد فعالیت شده یا کارش به آن بیفتد؛ چراکه خیلی از بازاریاب‏ ها عرصه سئو را بی نهایت سخت یا حتی غیرقابل مدیریت می دانند.

    یک نمونه ساده در این میان یافتن کلیدواژه های مناسب است. این کار اگر بی نهایت سخت نباشد، دست کم چالش های زیادی برای بازاریاب‏ ها به همرا دارد. اگر دقت کرده باشید، خیلی وقت ها بازاریاب‏ ها تمام سعی شان را می کنند تا از زیر بار این فرآیند در بروند. نتیجه امر نیز ناتوانی در زمینه تولید محتوا و کمپین های ایده آل است.

    هوش مصنوعی در این میان به شما برای تحلیل رفتار کاربران در موتورهای جست وجو یا شبکه های اجتماعی کمک می کند. اینطوری دیگر لازم نیست مثل عهد باستان خودتان دست به کار شده و با زحمت فراوان این کلیدواژه ها را پیدا کنید. البته در نهایت نظارت کلی بر روی کلیدواژه ها با شما خواهد بود. به همین خاطر اصلا نباید شرایط را برای خودتان سخت کرده یا بی دلیل آن را وارونه جلوه دهید.

    مطالعه بازار یکی دیگر از حوزه هایی است که هوش مصنوعی ساده اش می کند. خب شما دیگر لازم نیست کلی اطلاعات مختلف را از شبکه های اجتماعی استخراج کرده و تک به تک بررسی کنید. در عوض بد نیست کمی هم که شده به فکر بهره گیری از هوش مصنوعی بروید.

    ماجرا از این قرار است که هوش مصنوعی در ترکیب با فناوری یادگیری ماشینی به بازاریاب‏ ها برای تحلیل داده های کلان در مدت زمانی کوتاه کمک می کند. اینطوری دیگر خبری از دردسرهای رایج در زمینه تحلیل داده نخواهد بود.

    بی شک آرزوی دیرینه هر بازاریابی شناخت دقیق عادت ها و رفتار مشتریان است. خب این فرصتی است که هوش مصنوعی تا حد زیادی به راحتی در اختیار شما قرار می دهد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. اینطوری به مرور زمان بدل به بازاریابی بی نهایت بهتر در بازارهای امروزی خواهید شد.

    ایده یابی در جریان طراحی محتوا

    یکی از خلاقیت های حیرت انگیز هوش مصنوعی مربوط به توصیه ایده های مناسب در فرآیند تولید محتواست. مثلا اگر شما از ابزارهای شرکت ادوبی مثل فوتوشاپ یا لایت روم زیاد استفاده می کنید، در نسخه های جدید در حین ویرایش محتوا توصیه هایی دریافت خواهید کرد.

    این توصیه‏ ها از سوی هوش مصنوعی ادوبی به شما داده می شود. گاهی اوقات به دلیل نگاه متفاوت و همه جانبه هوش مصنوعی ایده های جالبی به دست شما می رسد. پس بد نیست نیم نگاهی هم به آنها داشته و از آنها برای تولید محتوای بهتر سود ببرید. اینطوری دست کم مقداری وضعیت تان در بازار بهتر خواهد شد.

    اگر شما هم جزو آن دسته از بازاریاب‏ ها باشید که سختگیری زیادی هنگام یافتن ایده بازاریابی به خرج می دهند، هوش مصنوعی عصای دست تان خواهد بود. قبول دارم تک تک ایده های این ابزارها به درد شما نمی خورد، اما دست کم برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان فرصت استفاده از برخی ایده ها را خواهید داشت. اصلا خودتان می توانید به عنوان یک فیلتر مهم عمل کرده و ایده های به درد نخور را کنار بگذارید.

    ما در روزنامه فرصت امروز یافتن ایده های تازه را تنها بخشی از توانایی هوش مصنوعی می دانیم. یک نکته جالب تر در این میان ترکیب ایده های مختلف با هم و طراحی سناریوهای نهایی است.

    این امر به شما کمک می کند تا سطح اثرگذاری تان بر روی مخاطب را بی نهایت ساده تر کرده و دیگر نگران هیچ چیز نباشید. درست به همین خاطر اگر فکر می کنید در زمینه ترکیب ایده ها با هم مشکل دارید، دیگر لازم نیست استرس زیادی به خود و تیم تان تحمیل کنید. در عوض به راحتی هرچه تمام تر کارتان را جلو برده و منتظر نتایج مثبت کمپین تان باشید.

    بازآفرینی محتوای قدیمی با داده های جدید

    بازاریاب‏ ها به طور سنتی وقتی کارشان با یک کمپین تمام می شود، آن را کنار گذاشته و دیگر سراغش را نمی گیرند. این در حالی است که گاهی اوقات محتوای قدیمی فقط با چند اطلاعات تازه بدل به گزینه ای بی نهایت جذاب برای شما خواهد شد.

    این امر به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند بازاریابی و تولید محتوا را بی نهایت ساده تر دنبال کنید. فراموش نکنید، در طول سال های اخیر بسیاری از برندها با کمبود بودجه بازاریابی رو به رو بوده اند. با این حساب بازآفرینی محتوای قدیمی ایده چندان بدی نخواهد بود. دست کم شما در این صورت فرصت دوباره ای به محتوای قدیمی تان داده اید.

    بازاریابی با استفاده از نوستالژی ترندی است که از مدت ها قبل طرفدارهای خاص خودش را پیدا کرده است. درست به همین خاطر شما نیز باید به خوبی از این فرصت به سود خود استفاده کنید. بازآفرینی محتوای قدیمی دقیقا همان چیزی است که این فرصت را به شما و مخاطب تان خواهد داد. خب اگر کسی را سراغ دارید که از مرور خاطرات قدیمی حس خوبی پیدا نمی کند، ما را هم بی خبر نگذارید!

    یادتان باشد، گاهی اوقات بازآفرینی محتوا فقط محدود به اضافه کردن داده های تازه نیست. چه بسا کمی تغییر در ساختار کلی کمپین نیز لازم باشد. در این صورت شما باید به خوبی توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب را آزمایش کرده و از آن به سود خود بهره ببرید. فقط در این صورت اندک مجالی برای تعامل بهینه با مخاطب تان پیدا می کنید.

    امیدواری بیش از اندازه به هوش مصنوعی دقیقا مثل دست کم گرفتن آن خطرناک است. برخی از بازاریاب‏ ها در زمینه بازآفرینی محتوا طوری به هوش مصنوعی امیدوار هستند که انگار دیگر نیازی به فعالیت خودشان نیست. خب اگر اوضاع دقیقا اینطوری بود، دیگر بازاریاب‏ ها باید روانه خانه می شدند، مگر نه؟ این در حالی است که امروزه نیاز به بازاریاب حرفه ای بیشتر از هر زمان دیگری حس می شود.

    طراحی سوالات مصاحبه

    اگر شما مسئولیت تولید محتوا برای گروه خاصی از مردم را برعهده داشته باشید، اول از همه سراغ چه کاری خواهید رفت؟ یک ایده هوشمندانه در این میان تلاش برای برگزاری چند مصاحبه با مخاطب هدف است. اینطوری شما ذهنیت کلی آنها را متوجه شده و به خوبی توانایی اثرگذاری بر روی آنها را پیدا می کنید. نکته کلیدی در این میان نحوه طراحی سوالات مصاحبه است. خب اگر شما سوال های دقیق و درستی از مخاطب تان نپرسید، جواب های عجیبی دریافت خواهید کرد. آن وقت شما می مانید و اطلاعاتی که چنگی به دل نمی زند.

    هوش مصنوعی درست در چنین شرایط دشواری به داد شما می رسد. خب شما با توضیح دقیق خواسته تان به این ابزارها فرصت دریافت سوالات دقیق را خواهید داشت. قبول دارم شاید نیاز به ویرایش برخی از سوالات از سوی خودتان نیز باشد، اما در نهایت شما فرصت بسیار خوبی برای استفاده از یک میانبر کاربردی را خواهید داشت.

    شما را نمی دانم، ولی من که برای مصاحبه دائما سوالات را دستکاری خواهم کرد؛ چراکه هیچ وقت نسبت به کیفیت مناسب آنها اطمینان ندارم. نکته دیگری که در این میان باید مدنظرتان قرار گیرد، مسئله مربوط به ترکیب سوالات مختلف با هم برای طراحی یک سناریوی کلی از مصاحبه است. این امر به خوبی شما را بدل به مصاحبه کننده ای حرفه ای خواهد کرد.

    به طوری که دیگر لازم نیست به خودتان سخت گرفته یا نگران باشید. در عوض به ساده ترین شکل ممکن فرصت تعامل با مخاطب تان را پیدا می کنید. خب یک مصاحبه بدون سناریو که چنگی به دل نمی زند. پس شما باید پیوند مفهومی میان سوالات تان را نیز مد نظر قرار دهید. این درست همان جایی است که هوش مصنوعی به داد شما خواهد رسید. پس به هیچ وجه نباید آن را دست کم گرفته یا دورش را خط بکشید.

    خلاصه سازی اطلاعات

    اگر شما اطلاعات حاضر و آماده ای دارید، بد نیست روی توانایی هوش مصنوعی برای خلاصه سازی آن حساب کنید. خب این روزها چه کسی حوصله مطالعه یک عالمه اطلاعات گوناگون را دارد. خیلی وقت ها کاربران نیز محتوای بازاریابی برندها را مورد توجه قرار نمی دهند.

    به همین خاطر بد نیست کمی هم که شده سرعت عمل تان را افزایش دهید. البته این کار به این سادگی ها روی نمی دهد. چراکه ساختار ذهن آدم در هر صورت محدودیت هایی دارد. به همین خاطر هوش مصنوعی باید وارد بازی شود.

    هوش مصنوعی توانایی پردازش و خلاصه سازی اطلاعات در کوتاه ترین زمان ممکن را دارد. این امر به معنای فرصت بهینه برای استفاده از اطلاعات مورد نظر به صورت فشرده است. بی شک بازاریاب‏ هایی که از چنین میانبری به سود خود استفاده کنند، شانس بی نهایت بهتری برای تعامل با مخاطب هدف خواهند داشت. در کنار این مسئله فرآیند تصمیم گیری شان نیز بهتر می شود. خب دیگر منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید.

    برنامه ریزی دقیق برای انتشار محتوا

    آیا تا حالا به این فکر کرده اید چه زمانی باید محتوای بازاریابی را منتشر کنید؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب‏ ها برای تعامل با مخاطب بدان فکر کرده و جواب درستی پیدا نمی کنند. یک ایده هوشمندانه در این میان استفاده از ابزارهای کمکی است. خب هوش مصنوعی به شما برای ارزیابی ساعت های اوج استفاده از شبکه های اجتماعی کمک کرده و به این ترتیب توصیه های خوبی در چنته خواهد داشت.

    وقتی شما ساعت های اوج استفاده از پلتفرم های اجتماعی را بلد باشید، تصمیم گیری درباره زمان بارگذاری محتوا چندان سخت نخواهد بود. اینطوری شما به خوبی فرصت تعامل با مخاطب تان را پیدا کرده و دیگر نیازی به حاشیه رفتن نخواهید داشت. اشتباه برخی از بازاریاب‏ ها تصمیم گیری درباره زمان بارگذاری محتوا به شیوه ای نادرست است. مثلا تجربه شخصی یا حتی سلیقه شان را درگیر کار می کنند.

    اگر شما در زمان هایی خاص سراغ شبکه های اجتماعی می روید، اصلا نباید سلیقه خودتان را به دیگران سرایت دهید. این امر فقط موجب گمراهی خودتان خواهد شد. در عوض باید فرض را بر این بگیرید که هیچ اطلاعات مفیدی درباره زمان مناسب برای انتشار محتوا ندارید. این فرآیند به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان کمک خواهد کرد. پس به جای اینکه ریسک های خطرناک درباره فرآیند تولید محتوا داشته باشید، بد نیست کمی به سراغ داده ها و آمار و ارقام دقیق بروید. اینطوری فرصت بهتری برای تعامل با مخاطب تان پیدا می کنید.

    دنیای بازاریابی پر از فرصت های مختلف برای تولید محتوا و تعامل با مخاطب هدف است. در این میان ورود هوش مصنوعی به بازار کمی اوضاع را متفاوت کرده است. به طوری که در طول سال های اخیر برخی از بازاریاب‏ ها به طور مداوم درگیر فرآیند تعامل با مخاطب هدف با استفاده از این ابزارها هستند.

    اگر دقت کرده باشید، خیلی وقت ها انتظارات بازاریاب‏ ها از هوش مصنوعی برآورده نمی شود. شاید بتوان دلیل این امر را اشتباهات ابزارهای مختلف دانست، اما یک فرض دقیق تر بررسی انتظارات عجیب و غریب بازاریاب‏ هاست. خب هوش مصنوعی که قرار نیست جای بازاریاب‏ ها را بگیرد، بنابراین هنوز نیاز به فعالیت و تلاش بازاریاب‏ ها حس می شود.

    ما در این مقاله سعی کردیم برخی از کاربردهای واقعی هوش مصنوعی در زمینه بازاریابی را به اتفاق شما مورد واکاوی قرار دهیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از فرآیند تولید محتوا پیدا کرده و دیگر نیازی به تحمل شکست های گوناگون نداشته باشید. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده تعامل با شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.

    مقاله قبلیسلامت آب‌های بسته بندی؛ مورد تائید سازمان غذا و دارو
    مقاله بعدیتوزیع عادلانه کاغذ از دستاورد‌های مهم وزارت ارشاد

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.