وقتی صحبت از بازاریابی می شود، کمتر کسی فکرش سراغ ویدئو مارکتینگ نخواهد رفت. خب این روزها فرمت ویدئو محبوب ترین گونه محتوا در دنیای دیجیتال محسوب می شود. به همین خاطر طبیعی است که فرمت مورد بحث طرفدارهای بسیار زیادی داشته باشد. همین امر موجب شده تا بازاریاب ها بیشتر از هر زمان دیگری سراغ یادگیری شیوه های تهیه ویدئوهای تبلیغاتی حرفه ای و ویرایش آن بروند.
بازاریابی فرآیندی است که در آن هویت یک برند برای مخاطب به روشنی نمایان می شود. مشتریانی که تردیدهای زیادی برای خرید از برندها دارند، معمولا مثل منتقدهای سینما محتوای بازاریابی هر کسب و کار را ارزیابی می کنند. نکته جالب اینکه در نهایت نه کیفیت محصولات به تنهایی، بلکه توانایی یک برند برای معرفی خود به عنوان یک کسب و کار مفید نتیجه نهایی را مشخص خواهد کرد.
درست به همین خاطر استفاده از بازاریابی به مثابه یک ابزار کاربردی امری ضروری محسوب می شود. این در حالی است که هنوز هم هستند برندهایی که بازاریابی را یک کار اضافی قلمداد می کنند. انگار که فقط محصولات در بازار باید خودشان را تبلیغ کنند، آن هم بدون هیچ دخالتی از سوی کارآفرینان!
وقتی صحبت از بازاریابی می شود، کمتر کسی فکرش سراغ ویدئو مارکتینگ نخواهد رفت. خب این روزها فرمت ویدئو محبوب ترین گونه محتوا در دنیای دیجیتال محسوب می شود. به همین خاطر طبیعی است که فرمت مورد بحث طرفدارهای بسیار زیادی داشته باشد. همین امر موجب شده تا بازاریاب ها بیشتر از هر زمان دیگری سراغ یادگیری شیوه های تهیه ویدئوهای تبلیغاتی حرفه ای و ویرایش آن بروند.
اگر دقت کرده باشید، در طول سال های اخیر میزان استفاده از ویدئو به عنوان فرمت بازاریابی به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. این امر نه یک انتخاب دلخواهانه از سوی بازاریاب ها، بلکه ضرورتی است که مشتریان بدان علاقه دارند. به زبان ساده تر، این جریان ریشه در رفتار مشتریان در بازار دارد.
ویدئو مارکتینگ
گاهی اوقات کسب و کارهای کوچک به خاطر مشکلات مالی یا هزار و یک دلیل دیگر دست از رقابت در حوزه ویدئو مارکتینگ می کشند. شاید شما هم چنین طرز فکری داشته باشید. خب تا وقتی برندهای بزرگ در این حوزه فعالیت دارند، دیگر جایی برای کسب و کارهای کوچک باقی نخواهد ماند. درست به همین خاطر خیلی از کسب و کارهای کوچک اصلا فعالیت بازاریابی زیادی ندارند.
ما معتقدیم کسب و کارهای کوچک باید دقیقا مثل بقیه از مواهب ویدئو مارکتینگ بهره مند شوند. در این راستا ما سراغ برخی از نکات کلیدی برای بازاریابی ویدئویی به شیوه ای خلاقانه رفته ایم. همان طور که می شود حدس زد، محور اصلی بحث ما درباره کسب و کارهای کوچک خواهد بود. پس اگر شما هم چنین کسب و کاری دارید، بد نیست با ما همراه شوید تا تکلیف این حوزه را روشن کنیم. آن وقت می توانید با خیال راحت به رقابت با برندهای بزرگ دنیا بپردازید.
بازاریابی خلاقانه
اولین نکته ای که پس از شنیدن عبارت «بازاریابی خلاقانه» به ذهن تان می رسد، چیست؟ شاید فکر کنید بازاریابی خلاقانه در واقع به هم ریختن تمام قواعد بازی و شروع از صفر باشد. خب در این صورت باید بخواهیم همینجا پای تان را روی ترمز فشار دهید؛ چراکه خلاقیت به معنای نابودی هرآنچه از گذشته به جای مانده، نیست. در عوض شما می توانید نکات مثبت از بازاریابی به شیوه عادی را نگه دارید و بقیه موارد را به طور دیگری مدیریت کنید.
محور اصلی در بازاریابی خلاقانه تلاش برای استفاده از ظرفیت ایده های تازه و همچنین نگرش متفاوت به ماجراست. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خودتان را کمتر درگیر ریزه کاری های بازاریابی با سختگیری های عجیبش کنید. در عوض فضای بیشتری برای استقلال عمل خواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟
شما در ادامه با برخی از مهمترین نکات در زمینه بازاریابی خلاقانه آشنا می شوید. البته تمرکز ما بر روی فرمت ویدئو خواهد بود. خب هرچه باشد، این روزها ویدئو حسابی گرد و خاک کرده است. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز طرفدار پر و پاقرص این فرمت هستیم.
آزمون و خطا درباره مخاطب
یکی از ساده ترین روش هایی که ایده های تازه درباره نحوه تولید محتوا یا حتی تعامل با مخاطب به شما می دهد، آزمون و خطاست. قبول دارم این عبارت کمی بار منفی دارد. خب برندی که دائما درگیر آزمون و خطا با مخاطبش باشد، کم کم اعتبارش را از دست می دهد. احتمالا شما هم دوست دارید برندهای بزرگ دنیا بدون هیچ مقدمه ای سلیقه تان را حدس بزنند. دستکم در این راستا استفاده از اطلاعات به طور غیرمستقیم تر و تمیزتر به نظر می رسد. پس آزمون و خطا چه جایگاهی خواهد داشت؟
نکته ای که در این میان باید بدان توجه کنید، مسئله مربوط به آزمون و خطا به طور غیرمستقیم است. مثلا شما می توانید مخاطب تان را براساس گروه سنی به دسته های مختلفی تقسیم کرده و سپس سراغ آنها بروید. در این میان ارائه محتوای متفاوت بر هر گروه سنی امری ضروری خواهد بود.
اگر بتوانید در قالب نظرسنجی تعامل مخاطب تان را جلب کنید، کارتان بی نهایت ساده تر می شود. خب مشتریان شما در قالب نظرسنجی کلی اطلاعات ارزنده به شما خواهند داد. آن وقت تنها کاری که باید انجام دهید، ترکیب این اطلاعات با ایده های بازاریابی تر و تازه است؛ همینقدر ساده و در عین حال هیجان انگیز!
یادتان باشد، شما تا ابد برای تعامل با مخاطب فرصت ندارید. به همین خاطر باید دقیق تر از هر زمان دیگری عمل کنید. شاید چند دهه قبل به دلیل محدودیت برندهای حاضر در عرصه کسب و کار، مشتریان به شما بارها و بارها فرصت می دادند، اما حالا دیگر از این خبرها نیست. در عوض همه با سختگیری ماجرا را دنبال کرده و منتظر اشتباهی از سوی شما برای ترکیب برندتان هستند.
ما معتقدیم هرچه ارتباط میان برندها و مشتریان صمیمی تر شود، مسئولیت بازاریاب ها سخت تر خواهد شد؛ چراکه مخاطب در این شرایط انتظار محتوایی درجه یک را خواهد داشت. این در حالی است که شاید شما در ابتدای راه توانایی تولید محتوای مناسب را نداشته باشید.
استفاده از هوش مصنوعی
این روزها همه جا صحبت از هوش مصنوعی و توانایی حیرت انگیز آن است. این فناوری به کاربران برای ساده سازی امور و همچنین دسترسی به منابع غنی از اطلاعات کمک می کند. بنابراین طبیعی است که تمام مردم دنیا سراغ استفاده از این گزینه بروند. البته در این میان استفاده اصولی از هوش مصنوعی به درد خواهد خورد، وگرنه شما با کلی معما و سردرگمی تنها می مانید.
ما در روزنامه فرصت امروز اصلا پیش بینی های عجیبی درباره جایگزینی هوش مصنوعی با انسان ها نداریم. خب اگر قرار بود هوش مصنوعی جای بازاریاب ها را بگیرد، تا همین حالا باید کلی از بازاریاب ها بیکار می شدند. نکته کلیدی در این میان ضرورت آشنایی با هوش مصنوعی و توانایی کار با آن است. این نکته ای است که در ادامه به شما برای ماندگاری در عرصه ویدئو مارکتینگ کمک خواهد کرد.
اگرچه ابزارهایی مثل چت جی پی تی در ابتدا فقط متن محور بودند، اما امروزه هوش مصنوعی توانایی ویرایش یا حتی ساخت ویدئو را نیز پیدا کرده است. برندهایی مثل مایکروسافت و ادوبی از این امکان ویژه برای مخاطب شان رونمایی کرده و به دنبال تعامل با مخاطب هدف هستند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از این ابزارها به عنوان اولین نفر را ضروری می دانیم. اینطوری شما مزیت «اولین بودن» را نیز دم دست خواهید داشت.
بی شک ویدئوهایی که با استفاده از هوش مصنوعی ساخته یا ویرایش می شوند، هنوز کلی راه برای تبدیل شدن به آثار هنری دارند. با این حال برای بازاریاب هایی که حوصله یا حتی مهارت کار با ابزارهای تخصصی را ندارند، این ایده جذابی خواهد بود.
نکته دیگری که درباره استفاده از هوش مصنوعی باید در خاطر داشته باشیم، جذابیت های آن برای مخاطب هدف است. خب برندی که توانایی استفاده از هوش مصنوعی را دارد، به نظر مشتریان نه تنها حرفه ای تر، بلکه مطمئن تر خواهد بود. پس طبیعی است که مشتریان سراغ برندی بروند که مهارت خوبی در استفاده از هوش مصنوعی دارد. این نکته باید همیشه مورد توجه شما قرار داشته باشد، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
نمایش پشت صحنه کسب و کار
مشتریان همیشه دوست دارند سر از کار برندهای بزرگ دربیاورند. این نکته حتی درباره کسب و کارهای کوچک نیز مصداق دارد. اینکه شما چقدر در دنیا سری میان سرها دارید، اصلا بحث مهمی نیست. همین که برندهای در فرآیند تولید محصولات در پشت پرده حضور دارند، کنجکاوی مخاطب را برانگیخته خواهد کرد. به طوری که همیشه سوالات بی پایانی درباره برندها پس ذهن شان جریان دارد.
یک ایده کلیشه ای در این میان نمایش پشت صحنه کسب و کار است. معمولا برندها در قالب گزارش این کار را انجام می دهند. با این حال ما در این بخش یک خلاقیت تازه برای تان کنار گذاشته ایم. کافی است از برخی مشتریان برند برای حضور در یک تور بازدید از شرکت دعوت کنید. البته در این میان یک دوربین باید همراه تان باشد تا این سفر هیجان انگیز را ضبط کنید. سپس بارگذاری ویدئو موردنظر به عنوان محتوای بازاریابی کارتان را حسابی متحول خواهد کرد.
اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید مخاطب تان نیز دست به تولید محتوا پیرامون تجربه اش از برندتان خواهد زد. خب بازدید از یک شرکت تجربه ساده ای نیست. به همین خاطر شما مزیت استفاده از محتوای تولیدی کاربران را نیز در کنار خودتان خواهید داشت. درست به همین خاطر در دنیای امروز بسیاری از برندها برای بر روی پتانسیل مشتریان وفادارشان در زمینه تولید محتوا نیز حساب می کنند.
یادتان باشد، پشت صحنه کسب و کار شما نباید طوری باشد که همه احساس عجیبی در ارتباط با آن داشته باشند. در عوض بهتر است ماجرا را طوری پیش ببرید که اغراق زیادی در کار نباشد. اینطوری داستان تان برای مخاطب باورپذیر خواهد شد، در غیر این صورت مسیر بی نهایت دشواری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان در پیش خواهید داشت.
توجه به رویدادهای مهم
امروزه رویدادهای بسیار متنوع و مهمی در حوزه کسب و کار برگزار می شود. اگرچه اغلب برندها در این مراسم ها حضور پررنگی دارند، اما فقط تعداد کمی از مشتریان سختی های یک سفر و حضور در مراسم را به جان میخرند. این نکته به تنهایی به معنای شکست بازاریاب ها در مسیر استفاده از رویدادها خواهد بود. با این حال توسعه فناوری کار شما را بی نهایت ساده کرده است. کافی است از لایو استریم به مثابه یک ابزار کاربردی برای ساده سازی مسیرتان سود ببرید. این طوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید.
لایو استریم فرصت مشاهده زنده رویدادها به مردم سراسر دنیا را می دهد. خوشبختانه این روزها تمام شبکه های اجتماعی بزرگ دنیا از این سرویس پشتیبانی می کنند. این یعنی شما با یک تیر دو نشان خواهید زد، هم محتوایی برای اکانت تان دست و پا کرده اید، هم مخاطب دلیل موجهی برای دنبال کردن تان خواهد داشت. خب مگر یک بازاریاب برای موفقیت در حوزه تولید محتوا دیگر چه موهبتی نیاز دارد؟
اگر دنبال پوشش مراسم های بزرگ هستید، باید همیشه از یک یا دو کارشناس نیز استفاده کنید. بی شک خیلی از برندهای دیگر نیز مثل شما دنبال پوشش مراسم ها هستند. با این حال نظرات کارشناس شماست که تمایزها را ایجاد می کند، بنابراین اصلا نباید ماجرا را سرسری دنبال کنید؛ چراکه خیلی زود برای تان دردسرساز می شود. در عوض بهتر است مثل یک کارشناس حرفه ای در فرآیند پوشش رویداد نظرات تان را نیز بیان کنید. البته نظرات تان نباید جانبدارانه باشد؛ چراکه این روزها مخاطب بی نهایت باهوش است. پس نمی توانید روی تغییر این نگرش حساب کنید.
اگر شما به مرور زمان به عنوان برندی متخصص در زمینه پوشش رویدادهای مربوط به کسب و کار شناخته شوید، کارتان بی نهایت ساده تر خواهد شد؛ چراکه مخاطب دیگر اعتماد کافی به شما را دارد. پس لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا مسیر را دشوار سازید. این دقیقا مثل وضعیت گزارشگر فوتبالی است که همیشه طرفدارهای خاص خودش را دارد.
تولید راهنمای محصولات در عصر دیجیتال
اگر سن تان به دوران ورود نسل اول پلی استیشن قد دهد، خیلی خوب وضعیت راهنمای راه اندازی آن را به یاد دارید. انگار که آدم قرار بود شاتل به فضا پرتاب کند. متن راهنمایی نیز به اندازه ای گیج کننده بود که سر آدم سوت می کشید. این روزها اما دیگر مشتریان به برندها باج نمی دهند. در عوض اگر محصول پیچیده ای بدون یک راهنمای سرراست روانه بازار شود، حسابش خیلی زود پیچیده خواهد شد. به طوری که دیگر فرصتی برای خودنمایی در بازار نداشته باشد.
ایده ما در این بخش استفاده از ظرفیت فرمت ویدئو برای تولید راهنمای محصولات است. خب اینطوری شما هم محصول تان را به خوبی معرفی می کنید، هم راهنمای استفاده از امکاناتش را طراحی کرده اید. بسیاری از مشتریان در بازارهای مختلف وقتی حتی قصد خرید یک محصول را ندارند، با مشاهده راهنمای آن تصمیم شان عوض می شود. به طوری که خیلی سریع سراغ خرید رفته و حتی سطح قیمت نیز برای شان مهم نخواهد بود.
یادتان باشد، در دنیای امروز نمایش تمام جزییات یک محصول به طور درست امری حیاتی خواهد بود. این امر به شما کمک خواهد کرد تا مخاطب تان را میخکوب کرده و انگیزه اش برای خرید را دوچندان کنید. این روزها بازاریاب هایی در دنیا محبوبیت دارند که علاوه بر افزایش آگاهی مخاطب، آنها را ترغیب به خرید نیز بکنند. درست به همین خاطر شما باید با یک تیر چند نشان بزنید.
معمولا بازاریاب ها وقتی ویدئوی تبلیغاتی شان تمام می شود، با سرعت نور دنبال بارگذاری اش هستند. اگر نظر ما را بخواهید، این روش بی نهایت غلط است. در عوض می توانید رفتارتان را طور دیگری توسعه دهید. بر این اساس بهتر است به جای بارگذاری سریع محتوا کمی مکث کرده و آن را با دید انتقادی نگاه کنید. در این صورت به خوبی فرصت استفاده از دیدگاه های متفاوت و همچنین رفع مشکلات محتوا را پیدا می کنید. این دقیقا مثل وظیفه کارگردانی است که هنگام ویرایش نهایی فیلم باید چندین بار هر سکانس را تماشا کرده و در نهایت بهترین ادیت را بزند.
خب اگر فکر می کنید ویدئو مارکتینگ قرار است همیشه برای تان ساده باشد، فکر می کنم حالا دیگر کمی نظرتان عوض شده باشد. در عین حال ایده مورد بحث در این بخش اصلا گران نیست. یعنی لازم نیست حتما یک برند بی نهایت پولدار باشید تا فرصت بهره مندی از امکانات این بخش را داشته باشید. در عوض همه چیز در خلاقیت شما خلاصه خواهد شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید. هرچه زودتر خودتان را درگیر فرآیند تولید محتوا و تعامل با مخاطب هدف کنید، نتایج بهتری در انتظارتان خواهد بود. پس الکی وقت را تلف نکنید.
بیشتر بخوانید: ۷ گام برای ویدئو مارکتینگ
سخن پایانی
بازاریابی ویدئویی یا همان ویدئو مارکتینگ برای بسیاری از افراد به مثابه یک امر بی نهایت ترسناک است. این در حالی است که شما می توانید بدون صرفه هزینه های گزاف در این حوزه به مقصودتان برسید. به علاوه، قرار نیست فقط برندهای بزرگ در این میان سود ببرند.
شما الان با توصیه هایی که دم دست دارید، فرصت رقابت با هر برندی را خواهید داشت. در این میان کارآفرینان باید خودشان را برای تعامل با مخاطب هدف به طور غیرکلیشه ای آماده کنند. قبول دارم کلیشه ها و عادت ها همیشه اعتماد به نفس خوبی در آدم ایجاد می کند، اما هرگز راه مناسبی برای کسب شهرت برای برندها نیست. پس شما باید رفتارتان در این حوزه را به طور متفاوتی رقم بزنید.
منبع: روزنامه فرصت امروز