دوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مستر برگزار شد

    0
    120
    دوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مستر

    «دوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مستر» با حمایت و همکاری اتحادیه چاپخانه داران تهران از سوی مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۳۰ تهران در روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در مجتمع چاپ ایماژ برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار چاپ و نشر آنلاین «دوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مستر» با تدریس مهندس سعید یگانه از اساتید برجسته صنعت چاپ کشور برگزار شد. در این دوره ۲۴ صنعتگر چاپ به منظور به روزرسانی معلومات خود حضور داشتند.

    در ابتدای این دوره آموزشی یگانه گفت: این دوره فشرده یک روزه با حمایت و همکاری اتحادیه چاپخانه داران تهران و به همت مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۳۰ تهران برگزار شده است. بنده به واسطه چندین دوره تخصصی که در آلمان گذرانده ام مفتخرم که این اطلاعات را برای شما بازگو کنم و امیدوارم برای شما مفید واقع شود. علاوه بر این من دارای یک پیشینه ۵۰ ساله در صنف چاپ هستم و از این رو تمام تلاش من بر این است که علم و تجربه را در کنار یکدیگر به حاضران در این دوره منتقل کنم.

    فیلر نوردهای مرکب و تنظیم تایم صلایه و کاربرد آن، فیلر نوردهای آب و تنظیم نورد بریج رولر و کاربرد آن، تنظیم یخچال ماشین، مقدار دما، سختی آب، تنظیم ph و مقدار conductivity، علل به وجود آمدن رگه های چاپی و رفع آنها، شناخت انواع لاستیک های سیلندر چاپ، انتخاب صحیح لاستیکCompressible  و  Non compressible، توضیحاتی در رابطه با مرکب چاپ و کالر بار و تنظیم فشار صحیح برای سیلندرهای چاپ از مباحثی بودند که در این کلاس مطرح شد. ادامه جلسه نیز به پرسش و پاسخ گذشت و در پایان نیز دانشجویان به صورت عملی به آموزش مباحث مطرح شده در کلاس بر روی ماشین چاپ پرداختند.

    بیشتر بخوانید: نخستین دوره آموزشی سرویس و نگه داری ماشین آلات چاپ برگزار شد

    دوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مستربازدید از مجتمع چاپ ایماژ

    در جریان برگزاری دوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مستر، احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در مجتمع چاپ ایماژ حضور یافت و پیش از ورود به کلاس و دیدار با چاپ آموزان، با سیدحسین قریشی متخصص مکانیک چاپ و مدرس درس سرویس و نگهداری ماشین آلات چاپ در مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۳۰ تهران دیدار کرد و به گفت و گو پرداخت.

    دوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مسترقریشی در رابطه با نحوه آموزش عملی دانشجویان رشته چاپ در این مرکز اظهار داشت: دانشجویانی که در رشته چاپ تحصیل می کنند، واحدهای عملی خود را در چاپخانه ها می گذرانند. در انتهای ترم دانشجویانی که باهوش تر هستند و قابلیت های علمی و عملی بهتری دارند با عناوینی چون اپراتور، مسئول فنی یا سرپرست به چاپخانه ها معرفی می شوند که خوشبختانه تاکنون بازدهی خوبی هم در این زمینه داشته ایم.

    وی ادامه داد: آنهایی که در رشته چاپ تحصیل می کنند، این قابلیت را دارند که تجربه و کاری که اپراتوران معمولی طی پنج سال کسب می کنند را در مدت کوتاهی بیاموزند و آن را به بهترین شکل به صورت عملی انجام بدهند. مهمترین هدف ما از این اقدامات یعنی آموزش تئوریک دانشگاهی در کنار آموزش عملی این است که آنچنان روی سیستم های اپراتوری و تولید در چاپخانه ها تمرکز کنیم تا بتوانیم نیروهای تحصیلکرده دانشگاهی را به بازار کار این صنعت وارد کنیم.

    قریشی اذعان داشت: هدف دیگر ما شناسایی بازار کار متنوع به دانشجویان و بیان این موضوع است که چاپ تنها مدیریت یا سرپرستی یک مجتمع چاپی نیست بلکه بخش های اپراتوری نیز بسیار با اهمیت هستند. این بخش ها باید از حالت استاد-شاگردی خارج شده و به صورت علمی تر به آنها نگریسته شود. خوشبختانه تاکنون نیز شاهد بوده ایم افرادی که این دوره ها را به صورت آکادمیک آموخته اند، هنگام اشتغال در چاپخانه ها و کار با دستگاه دیدی علمی تر و بازتر به شغلشان دارند.

    وی در رابطه با بازدهی حضور افراد متخصص و تحصیلکرده در صنعت چاپ گفت: یکی از مزایای مهم تحصیلات آکادمیک و علمی در صنعت چاپ کاتالوگ خوانی حتی به زبان انگلیسی است. اپراتورانی که با نام بخش های مختلف دستگاه به صورت فنی آشنا هستند در مقایسه با اپراتورانی که بیشتر به صورت سنتی و تجربی کار را یاد گرفته اند، علمی تر با مشکلات برخورد می کنند؛ بنابراین در بسیاری از مواقع از حضور مسئول فنی بی نیاز می شوند. مزیت این اتفاق ارتقای بهره وری اپراتوران و افزایش طول عمر دستگاه ها به دلیل استفاده آگاهانه و علمی از آنها است.

    متخصص مکانیک چاپ و مدرس درس سرویس و نگهداری ماشین آلات چاپ در رابطه با هدف از برگزاری دوره های آموزشی اپراتوران صنعت چاپ خاطرنشان کرد: دوره های آموزشی با هدف یکسان سازی اپراتوران تجربی و سنتی با اپراتوران تحصیلکرده در رشته های مختلف چاپ برگزار می شود. یعنی در نظر داریم دانش آکادمیک را به افرادی که به صورت تجربی در این رشته فعالیت می کنند، منتقل کنیم تا بتوانیم بهره وری بهتری را به دست بیاوریم.

    دوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مستررفع خلاء کمبود اپراتور چاپ

    احمد ابوالحسنی پس از پایان سخنان قریشی، ضمن قدردانی از مدیریت چاپ ایماژ به دلیل همراهی و همکاری با بخش دانشگاهی برای آموزش نیروهای متخصص در صنعت چاپ، اظهار داشت: کمبود اپراتور یکی از مهمترین مشکلات صنعت چاپ به شمار می آید. برای حل این معضل راهی جز آموزش اپراتوران وجود ندارد. از این نظر همکاری چاپ ایماژ در تربیت نیروهای متخصص چاپ با دانشگاه جای تقدیر دارد چراکه گامی مهم برای رفع این خلاء است.

    وی ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه هایی که رشته چاپ در آنها تدریس می شوند به منظور تربیت نیروهای متخصص و در نهایت معرفی آنها به مجموعه های چاپی از برنامه ها و اولویت های مهم اتحادیه چاپخانه داران تهران است. به این شکل دانشجویان می توانند ضمن اندوختن تجربه در کنار علم، کسب درآمد هم داشته باشند. خوشبختانه تاکنون هفت چاپخانه آمادگی خود را برای پذیرش این نیروهای جوان طالب دانش و کار اعلام کرده اند.

    رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف ما مهیا کردن شرایط کار در چاپخانه برای سربازانی است که در رشته چاپ تحصیل کرده اند تا بتوانند پس از طی دوره آموزشی مابقی دوران خدمت خود را در چاپخانه هایی که مورد تایید اتحادیه است، سپری کنند. اگر این اتفاق بیفتد به نظر می آید که جذب اپراتوران برای چاپخانه ها بسیار آسانتر از قبل خواهد شد.  

    ابوالحسنی یکی از مشکلات مبتلابه صنعت چاپ را رقابت چاپخانه داران در جذب اپراتوران برشمرد و در این رابطه بیان داشت: جذب اپراتور یک چاپخانه توسط چاپخانه دیگر به نوعی خیانت محسوب می شود. این زنجیره و دور باطل باید با همکاری و همدلی تمام صنف چاپ قطع شود. راه حل این مشکل این است که جابه جایی اپراتوران از چاپخانه ای به چاپخانه دیگر همراه با رضایت نامه صاحب کار قبلی باشد و همچنین باید حقوق مشخصی برای اپراتوران تعیین شود تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در صنعت چاپ نباشیم.

    دوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مستر

    دوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مستر

    دوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مستردوره آموزشی اپراتوری ماشین آلات چاپ افست اسپید مستر

    مقاله قبلیدستیابی به برند سبز برای حفظ محیط زیست
    مقاله بعدیآموزش نیروی متخصص اپراتور دغدغه اتحادیه چاپخانه داران

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.