حمایت از تمام ارکان صنعت نشر از انتظارات رئیس جمهور آینده

    0
    42
    بازار نشر بازار کتاب صنعت نشر

    محمد میرکیانی گفت: انتظار ما از دولت جدید حمایت از تمام ارکان صنعت نشر از مسئله کاغذ تا پشتیبانی اهالی قلم است.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: یکی از مسائلی که در دولت جدید باید در نظر گرفته شود، تولید کاغذ ایرانی است تا وابستگی ناشران به کاغذ خارجی کم شود و هزینه تولید کتاب کاهش یابد.

    وی افزود: طی دو سه سال دولت شهید رئیسی مباحثی درباره تولید کاغذ ایرانی مطرح شد و این مسئله در سطح کشور جدی گرفته شد امیدوارم این موضوع ادامه پیدا کند.

    وی گفت: کتاب، جان مایه و پایه اصلی صنعت نشر است. اگر کتاب‌ها به اندازه کافی مخاطب داشته باشد صنعت نشر هم گسترش پیدا می‌کند و به یک صنعت سودآور تبدیل می‌شود.

    بیشتر بخوانید: تامین کاغذ ناشران با تولید کاغذ ایرانی

    بازار کتاب صنعت نشر  میرکیانی افزود: نکته دیگر در خصوص حمایت از نویسندگان است، من بر این باور هستم که نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان و به طورکلی مولفان آثار بومی، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

    وی ادامه داد: بخشی از ناشران خصوصی متاسفانه به وظایف خودشان عمل نمی‌کنند و توجهشان به آثار ترجمه شده بیشتر از آثار تالیفی است.

    نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: یکی از دلایل توجه ناشران به آثار ترجمه‌ای این است که این آثار با قیمت کمی عرضه می‌شود ولی کتاب‌های تالیفی با توجه به حق تالیفی که پرداخته می‌شود هزینه تولید کتاب را بالا می‌برد.

    وی گفت: بهتر است یک اهرم تشویقی وجود داشته باشد تا ناشران فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را به سمت کتاب‌های تالیفی ببرد البته ما از کتاب‌های ترجمه‌ای بی نیاز نیستیم. کتاب‌های ترجمه‌ای خوبی هم هستند که باید منتشر شوند ولی وزن آثار تالیفی نسبت به آثار ترجمه‌ای به طور طبیعی باید سنگین‌تر باشد.

    میرکیانی افزود: یکی از بهترین تمهیداتی که رئیس جمهور آینده می‌تواند در آینده به آن توجه داشته باشد گسترش کتابخانه‌های عمومی کشور است.

    نویسنده ادبیات کودک و نوجوان افزود: بهتر است در هر محله یک کتابخانه داشته باشیم تا کتاب در دسترس همگی باشد. توجه به گسترش کتابخانه‌های عمومی چه در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، چه در کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان و چه در کانون‌های فرهنگی – هنری مساجد که غالبا خود مساجد هم در بحث کتاب و کتابخوانی به مخاطبان کمک می‌کند اهمیت دارد.

    وی افزود: پربار و غنی شدن کتابخانه‌های مدارس کشور در تمام مقاطع تحصیلی از نکات مهمی است که رئیس جمهور آینده باید به آن توجه داشته باشد.

    میرکیانی گفت: اگر یک نگاه گذرا به بحث کتابخوانی داشته باشیم بسیاری از مراکز فرهنگی ما کتابخانه دارند ولی از کتاب‌های روز بی بهره هستند. زیرا عمر بسیاری از کتاب‌های ما به پایان رسیده و بسیاری از کتاب‌های پرمخاطب کهنه شده اند کتاب‌های جدید و نو باید جایگزین کتاب‌های قدیمی در کتابخانه‌ها شود.

    نویسنده ادبیات کودک و نوجوان افزود: بسیاری از مراکز صنعت و تولیدی ما درصدی برای فعالیت‌های فرهنگی درنظر میگیرند که موظف هستند بخشی از سود خودشان را به مقوله فرهنگ اختصاص دهند و این خوب است که بخشی از این بودجه برای رونق کتاب و کتابخوانی استفاده شود.

    وی گفت: من به عنوان کسی که حدود ۴۰ سال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می‌کند با اطمینان می‌گویم ما علاقه‌مند و دوستدار کتاب زیاد داریم و از این بابت نگران نیستیم مشکلی که هست بحث توزیع کتاب است یعنی ما باید کتاب را خوب توزیع کنیم.

    میرکیانی افزود: زمانی که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می‌شود و کنارش دو سه سالی هم هست که نمایشگاه مجازی هست و علاقه‌مندان کتاب توانستند آثار مورد علاقه خودشون رو از طریق فضای مجازی تهیه کنند.نویسنده ادبیات کودک و نوجوان افزود: دوستداران کتاب در کشور زیاد هستند مخصوصا در در حوزه کتاب کودک و نوجوان و ما برای توزیع کتاب‌های این حوزه در شهرستان‌ها محدویت‌هایی داریم که با شکل گیری بخش مجازی نمایشگاه کتاب این محدودیت کمتر شد.

    وی گفت: انتظار می‌رود کسی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود با ذات کتاب آشنا باشد و با کسانی که دراین زمینه سابقه دارند و مدت‌ها فعالیت کرده اند مشورت کند و یک سرمایه گذاری ویژه برای بحث کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

    میرکیانی افزود: کتاب پایه و عنصر اولیه تولید فکر و فرهنگ است. اگر کتاب و کتابخوانی جایگاهش در کشور رونق پیدا کند مقوله تولید فکر و فرهنگ هم گسترش پیدا می‌کند. ما اگر کتاب خوب داشته باشیم فرهنگ خوب داریم، سینمای خوب داریم، نمایش خوب داریم، ادبیات کودک و نوجوان خوب داریم. انتظار می‌رود کسی برای ریاست جمهوری انتخاب شود که به کتاب و کتابخوانی و حوزه تولید فکر و فرهنگ توجه ویژه داشته باشد.

    صنعت نشر

    مقاله قبلیچاپ کتاب‌ های درسی جدید با کاغذ ۱۰۰درصد ایرانی
    مقاله بعدیهدایای تبلیغاتی و کسب‌ و کارها

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.