رمز و رازهای عکاسی تبلیغاتی

    0
    43
    عکاسی تبلیغاتی

    بی شک خیلی از بازاریاب ها نسبت به اهمیت استفاده از عکس های خوب در تبلیغات آگاهی دارند. با این حال چنین امری برای طراحی عکس های حرفه ای و بی نظیر کافی نیست. درست به همین خاطر قصد داریم برخی از تکنیک های کلیدی برای عکاسی تبلیغاتی بهتر در دنیای کسب و کار را با شما در میان بگذاریم.

    آیا تا حالا به این فکر کرده اید چقدر تصاویر محصولات تان در شبکه های اجتماعی با جلوه واقعی آنها هماهنگی دارد؟ بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند هنوز هم مثل چند دهه قبل همه چیز در دنیای واقعی جریان داشته و مشتریان برای خرید از یک برند به دنبال تعامل حضوری هستند.

    اگر شما هم اینطور فکر می کنید، احتمالا خیلی زود کسب و کارتان با شکست های سنگین رو به رو خواهد شد؛ چراکه امروزه دیگر کمتر کسی حوصله خرید حضوری دارد. در عوض همه سراغ گزینه های ساده تری مثل سفارش آنلاین می روند. در این میان هم اگر کسب و کار شما حضور پررنگی در پلتفرم های اجتماعی نداشته باشد، خیلی زود فراموش می شوید. به طوری که انگار از اول هم در دنیا برندی به اسم شما وجود نداشته بود!

    استفاده از عکس های زیبا برای تبلیغات یکی از ترندهای دیرپا در دنیای کسب و کار محسوب می شود. امروزه بسیاری از کسب و کارها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف مشغول به فعالیت در بازار کسب و کار هستند. این امر سبب شده عکاسی تبلیغاتی بدل به یکی از ضرورت های برند شود. خب شما با عکاسی تبلیغاتی نه تنها محصولات تان را جلوی چشم مخاطب قرار می دهید، بلکه احساسات مختلف را نیز منتقل خواهید کرد. خب از قدیم گفته اند «یک عکس خوب به اندازه هزاران کلمه ارزش دارد» و این ماجرا اصلا شوخی بردار نیست.

    بی شک خیلی از بازاریاب ها نسبت به اهمیت استفاده از عکس های خوب در تبلیغات آگاهی دارند. با این حال چنین امری برای طراحی عکس های حرفه ای و بی نظیر کافی نیست. درست به همین خاطر قصد داریم برخی از تکنیک های کلیدی برای عکاسی تبلیغاتی بهتر در دنیای کسب و کار را با شما در میان بگذاریم.

    اگر شما هم در دنیای کسب و کار به طور مداوم درگیر فرآیندهایی مثل عکاسی هستید، اما مخاطب تان توجه زیادی به خروجی کمپین ندارد، این مقاله مخصوص شماست. شما در این مقاله به طور مختصر و مفید با تکنیک های کلیدی برای ثبت عکس های بهتر رو به رو خواهید شد.

    عکاسی تبلیغاتیعکاسی تبلیغاتی: چطور و چگونه

    برخی از بازاریاب ها و کارآفرینان خیال می کنند حتی بدترین عکس های دنیا هم به لطف فوتوشاپ یا ابزارهای مشابه بدل به اثری هنری خواهد شد. خب در این صورت باید خبر بدی را به شما بدهیم. عکسی که به شیوه ای نامناسب انداخته شده باشد، به هیچ وجه درست بشو نیست.

    شاید ابزارهای جانبی کمکی کوچک به شما کند، اما در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نخواهد شد. اگر به این ماجرا سطح بالای رقابت و حضور برندهای گوناگون را نیز اضافه کنیم، آن وقت بحران تمام عیار خواهد بود. درست به همین دلیل معتقدیم کارآفرینان برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف باید به طور مداوم از تکنیک های مناسب برای ثبت عکس به شیوه ای حرفه ای سود ببرند.

    شما در این مقاله با برخی از مهمترین تکنیک های مربوط به ثبت عکس های حرفه ای در دنیای تبلیغات آشنا خواهید شد. اگر خودتان یک عکاس حرفه ای تبلیغاتی هستید، شاید مرور این مطالب برای تان ساده به نظر برسد، اما یادتان نرود همیشه مشکلات از همین جاهای ساده شروع می شود. خب اجازه دهید با همین مقدمه جمع و جور برویم سراغ بخش اصلی ماجرا.

    اضافه کردن احساسات به عکس

    برخی از عکاس ها در یافتن منظره های خوب مهارت زیادی دارند. البته درباره دنیای تبلیغات یک منظره خوب کافی نیست. شما معمولا نیاز به پروموت کردن یک برند دارید و این کاری نیست که جنبه هنری ماجرا به تنهایی انجامش دهد. درست به همین دلیل باید روش کارتان را به نوع متفاوتی دنبال کنید. اولین توصیه ما در این میان تلاش برای استفاده از احساسات و اضافه کردن آن به عکس است.

    شاید پیش خودتان فکر کنید احساسات فقط در فرمت هایی مثل متن یا فیلم به چشم می خورد. خب در این صورت باید به عنوان نمونه با روانشناسی رنگ ها آشنا شوید. هر رنگی در ساختار ذهنی انسان معنای متفاوتی را بازنمایی می کند. درست به همین خاطر اگر از ترکیب رنگ درست در محتوای تان سود ببرید، کارتان بی نهایت ساده خواهد شد. این دقیقا همان نکته ای است که برخی از بازاریاب ها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب بدان نیاز دارند.

    اگر قصد ایجاد هیجان در مخاطب تان را دارید، استفاده از المان هایی با رنگ قرمز، نارنجی یا زرد ایده آل خواهد بود. در عوض وقتی دنبال القای حس آرامش هستید، باید سراغ گزینه هایی مثل آبی یا سبز بروید. بازی با رنگ ها شاید تفریح جالبی به نظر برسد، اما اثرگذاری واقعی بر روی سلیقه و نظر مخاطب دارد. پس اصلا آن را دست کم نگیرید.

    نکته دیگری که در این میان باید حواس تان به آن باشد، تلاش برای استفاده از عنصر انسانی است. مثلا اگر قصد عکاسی از یک ساعت را دارید، بد نیست آن را در مچ یک آدم عادی نشان دهید. البته لازم نیست خبری از چهره فرد مورد نظر باشد. در عوض همین که ساعت را دور دست کسی مشاهده کنیم، حس انسانی خوبی منتقل می کند. اینطوری شما می توانید بدون دردسر بر روی مخاطب تان اثرگذاری داشته و دیگر نگران هیچ چیز نباشید.

    عکاسی تبلیغاتیتعریف یک مفهوم درست

    مفهومی که عکس شما قرار است به مخاطب منتقل کند، چیست؟ بسیاری از عکس ها هیچ معنا و مفهومی ندارند. مثلا اگر روی جلوه ظاهری جذاب یک ماشین مانور می دهید، باید آن را در نور درست و همچنین از نمای بیرون نشان دهید. به طور مشابه، اگر هدف تان بررسی تجهیزات داخلی یا صندلی های خودروست، باید از نمای داخلی عکس های دقیق بگیرید. اشتباه برخی از بازاریاب ها تلاش برای جا به جا کردن این مفاهیم یا بی توجهی به آنهاست. این طوری اوضاع خیلی سخت پیش خواهد رفت. این در حالی است که شما باید برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان دلایل کافی داشته باشید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

    یادتان نرود، یک مفهوم برای عکاسی باید انطباق نسبی با هویت برند مورد نظرتان هم داشته باشد. این امر به شما کمک خواهد کرد تا جریان بسیار ساده تری از نظر اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را تجربه کنید. به علاوه، وقتی شیوه تبلیغات یک برند با هویتش سازگاری کامل داشته باشد، مخاطب به راحتی تبلیغات آن را مورد شناسایی و توجه قرار خواهد داد. فکر می کنم برای شما هم پیش آمده است که گاهی اوقات همین که یک عکس تبلیغاتی را دیده اید، برند پشت پرده را حدس زده باشید. خب این به خوبی تاثیرگذاری مناسب عکس بر روی مخاطب را نشان می دهد. البته به شرط اینکه هویت برند در عرصه تبلیغات مرجع اصلی باشد.

    مفاهیمی که عکس های شما منتقل می کند، باید دقیق باشد. اگر به این نکته توجه نکنید، ممکن است برداشت مخاطب از تبلیغات شما با آنچه واقعا در سر دارید، زمین تا آسمان فرق کند. آن وقت دیگر هیچ شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان به شیوه ای استاندارد نخواهید یافت. این در حالی است که روند فعالیت تان در دنیای کسب و کار نیازمند استفاده از اثرگذاری های آگاهانه خواهد بود.

    استفاده از نور مناسب

    حالا که برخی از نکات مفهومی را مورد بررسی قرار دادیم، نوبتی هم باشد، باید سراغ بخش فنی کار برویم. اولین نکته ای که در بُعد فنی برای بازاریابی و تبلیغات بی نهایت مهم است، استفاده از نور ایده آل خواهد بود. بی شک خیلی از عکاس ها در نور طبیعی آثار هنری شان را ثبت می کنند، اما اینجا اوضاع کمی متفاوت خواهد بود. خب شما باید طوری عکس ها را بگیرید که حتی کوچک ترین جزییات نیز به چشم بیاید. درست به همین خاطر نمی توانید همیشه روی نور طبیعی حساب باز کنید. در عوض گاهی اوقات نیاز به نور مصنوعی نیز دارید. البته منظور ما از نور مصنوعی هر نوری مثل لامپ های خانگی نیست. در عوض باید کمی سختگیری را چاشنی کار کنید.

    امروزه کلی پروژکتور و پردازنده نور در بازار وجود دارد. اگر شما قصد ورود به دنیای عکاسی تبلیغاتی و موفقیت در این حوزه را دارید، باید همیشه دست کم یکی از این ابزارها را داشته باشید. به علاوه، استفاده از فیلتر نور برای شکستن دوز سنگین نور نیز ضروری خواهد بود. اینطوری شما در نهایت یک نور لطیف و مناسب خواهید داشت که عکاسی را بدل به یک فرآیند بی نهایت لذت بخش خواهد کرد. این امر به شما نشان می دهد چقدر ساده فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید داشت.

    گاهی اوقات عکاس ها به هوای اینکه بعدا در ویرایش عکس فرصت جبران کمبود نور را دارند، بی خیال خیلی از مراحل می شوند. درست به همین دلیل شما باید روند کارتان را طوری تنظیم کنید که بعدا پشیمانی زیادی به همراه نیاورد. این در حالی است که اگر نور خوب را چاشنی کارتان نکنید، همیشه با مشکلات بزرگی رو به رو خواهید شد؛ چراکه نور مناسب هیچ وقت از طریق ابزارهای ویرایشی قابل جبران نیست. پس الکی خودتان را با چنین نکاتی گول نزنید؛ چراکه در نهایت امیدتان را بر باد می دهد.

    یک ایده مناسب در این میان تلاش برای کپی برداری از روی دست عکاس های بزرگ است. این یعنی باید کمی با دقت به تجهیزات آنها نگاه کنید. این امر به شما فرصتی بسیار خوب برای تعامل با مخاطب هدف و بدل شدن به فردی حرفه ای می دهد. خب عکاس های حرفه ای که بی‎خود و بی جهت دست به استفاده از ابزارهای گوناگون نمی زنند. به علاوه، آموزش استفاده از انواع ابزارها نیز در یوتیوب یا دیگر شبکه های اجتماعی در دسترس است. پس چرا منتظر هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. این امر به شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد.

    استفاده از زوم منطقی

    عکس های شما قرار نیست همیشه در یک حالت ثبت شود. اگرچه زوم روی سوژه اصلی برای عکاس ها بی نهایت خوشایند است، اما گاهی لانگ شات نیز مناسب خواهد بود. اگر شما دوربین بسیار خوبی با لنز عالی دارید، قرار نیست با زوم بیش از اندازه آن را به رخ دیگران بکشید؛ چراکه در نهایت مخاطب اصلا به میزان زوم شما توجهی نخواهد کرد. این در حالی است که برخی از بازاریاب ها یا عکاس ها اصرار دارند کیفیت دوربین را به زور در چشم مخاطب کنند.

    توصیه ما در این بخش برای شما تلاش برای مرور عکس های تبلیغاتی مختلف در اینترنت است. این امر به شما چشم اندازی مناسب از وضعیت دوربین ها و عکس های مختلف می دهد. اینطوری می توانید بدون هیچ دردسری کارتان را جلو برده و نگران هیچ چیز هم نباشید. یادتان نرود، شما در دنیای کسب و کار همیشه نیاز به استفاده از مثال های خوب دارید. همانطور که یک کارگردان خوب از دل تماشای آثار برجسته دیگران نکات زیادی یاد می گیرد، شما هم باید همین نکته را مدنظر قرار دهید، بنابراین اصلا ترسی از مشاهده یا حتی بررسی موشکافانه عکس های دیگران نداشته باشید.

    یادتان باشد، شما یک عکاس تبلیغاتی هستید، بنابراین اصلا نباید روی عکس های مربوط به سایر حوزه ها زوم کنید. این امر می تواند برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته و کارتان را حسابی سخت کند. درست به همین دلیل ما فقط بر روی مرور آثار عکاس های برجسته تبلیغاتی تاکید داریم. این امر می تواند به شما برای موفقیت بیشتر در بازار کمک شایانی کند.

    قالب بندی و ترکیب مناسب

    یک عکس تبلیغاتی خوب باید ترکیبی از المان های متنوع و کاربردی باشد. این امر به شما کمک می کند تا کارتان را به سادگی هرچه تمام تر انجام داده و دیگر نگران چیزی نباشید. البته قالب بندی و ترکیب خوب نیازمند دید هنری مناسب نیز هست. خب عکس یک توپ فوتبال را در نظر بگیرید که در پس زمینه ای کاملا سفید انداخته شده است. بی شک این عکس انگیزه زیادی در مخاطب ایجاد نخواهد کرد. حالا اگر همین توپ با پس زمینه هد زدن رونالدینیو باشد، اوضاع چطور خواهد شد؟

    بی شک هر کسی از مشاهده ستاره های فوتبال هیجان زده می شود. به ویژه اگر ماجرا درباره یک توپ فوتبال یا برند ورزشی باشد. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای اثرگذاری بر روی مخاطب به شیوه ای بی نهایت ساده آماده سازید. این امر به شما کمک می کند تا دردسرهای کمتری از نظر تعامل با مخاطب داشته و بی نهایت راحت نظرشان را به محصول اصلی جلب کنید.

    اگر نظر ما را بخواهید، یک ایده ساده برای ترکیب بندی درست عکس ها استفاده از پس زمینه ای مرتبط با کسب و کارتان است. مثلا اگر شما دفتر خدمات مسافرتی دارید، می توانید از پس زمینه هواپیما یا حتی یکی از کارکنان تان در لباس فرم استفاده کنید. این امر یادآور ماهیت کسب و کار شما و بی نهایت رضایت بخش خواهد بود. درست به همین دلیل می توانید کارتان را به ساده ترین شکل ممکن انجام داده و اصلا فکر هیچ چیز را هم نکنید.

    نمایش یک عمل یا فرآیند مشخص

    گاهی اوقات شما قرار نیست از یک محصول خاص عکسی تهیه کنید. در عوض باید سرویس مشخصی را نمایش دهید. مثلا اگر وظیفه ثبت عکس مربوط به کمپین خدمات مشتریان برند به شما سپرده شود، نمی توانید از عکس محصول اصلی برند استفاده کنید. این امر کاملا بی معنا خواهد بود. درست به همین خاطر باید کمی دقیق تر اوضاع را بررسی کرده و به دنبال پاسخ های بهتر باشید.

    ایده طلایی ما در این بخش تلاش برای نمایش یک عمل خاص یا فرآیند است. مثلا تصویر دست دادن دو نفر با پس زمینه ای مرتبط با دفتر کار یا حتی لوگو برند ایده خوبی خواهد بود. این ایده ساده به خوبی مخاطب را نسبت به تعهد شما برای فراهم سازی هر نیازی که دارد، آگاه می سازد. درست به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، ممکن است با یک عکس نادرست مخاطب را نسبت به خدمات تان ناامید سازید.

    خب برندی که حتی توانایی ثبت یک عکس درست و حسابی را هم ندارد، چطور می تواند مخاطب را کاملا راضی نگه دارد؟ این سوالی است که خیلی از مشتریان هنگام بررسی برندهای مختلف با هم عملا از خودشان می پرسند. درست به همین دلیل باید همیشه حواس تان به جزییات کار باشد. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

    اگر در عکس شما قرار است افراد مشخصی حضور داشته باشند، بهتر است از چهره های شاد استفاده کنید. این امر می تواند به بهترین شکل ممکن به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کند. به علاوه، شما می توانید بدون هیچ مشکلی کارمندان یا مدیران بخش های مختلف را نیز در دل این عکس ها به مشتریان معرفی نمایید. این ایده‎ای است که در طول سال های اخیر بسیاری از برندهای بزرگ نیز دنبال کرده اند.

    عکاسی تبلیغاتیبازنمایی مشتریان راضی

    هیچ چیز به اندازه رضایت مشتریان برای یک برند افتخارآفرین نیست. درست به همین خاطر برخی از کمپین های بازاریابی بر روی بازنمایی رضایت مشتریان تاکید دارد. مثلا در این مورد اسکرین شات هایی از پیام های مشتریان مبنی بر رضایت از خرید یا حتی عکس مشتریان در حال خرید با حالت خوشحال به چشم می خورد. این نکته کنکوری است که شما باید همیشه پس ذهن داشته باشید.

    یادتان نرود، در دنیای امروز کارآفرینان به سختی امکان کنار گذاشتن فرصت های اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهند داشت. این نکته ای است که باید همیشه به عنوان عکاس آن را رعایت کنید. پس تلاش برای نشان دادن مشتریان در وضعیتی که کاملا از خریدشان راضی هستند، اصلا نباید مورد بی توجهی قرار گیرد. این نکته به شما کمک می کند تا ارتباط بهتری با مخاطب تان بگیرید.

    اگر تجربه خرید آنلاین را داشته باشید، مشاهده رضایت سایر مشتریان از یک محصول احساس دلگرمی خوبی خواهد داشت. اینطوری شما تقریبا مطمئن می شوید خبری از دردسرهای پس از خرید یا کیفیت پایین محصول نخواهد بود. درست به همین دلیل برندهایی که توانایی خوبی برای بازنمایی رضایت مشتریان داشته باشند، همیشه برنده نهایی دنیای کسب و کار خواهند بود. این نکته ای است که شما باید به طور مداوم برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف رعایت کنید.

    مشتریان در تعامل با برندها دنبال سرگرمی یا حتی مشاهده عکس های صرفا زیبا نیستند. در عوض آنها سراغ گزینه هایی مثل اطمینان از خرید یا حتی رفتار مناسب برند می روند. این امر یعنی شما باید سعی کنید چنین اطمینانی را به طور درست به مخاطب تان دهید، وگرنه خیلی زود اوضاع تان در بازار به شدت به هم خواهد ریخت. آن وقت دیگر هیچ شانسی برای تعامل درست و ایده‎آل با مخاطب هدف نخواهید داشت.

    استفاده از نمای آسمان

    استفاده از نمایش آسمان برای کسانی که لوکیشن خوبی دم دست ندارند، ایده بی نهایت جذابی محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان با استفاده از چنین ایده ساده ای خودشان را از شر هزینه های گزاف برای اجاره لوکیشن یا حتی طراحی پس زمینه خلاص می کنند. کافی است در یک روز آفتابی یا حتی ابری (به شرط اینکه ابرها کاملا مشخص باشند) دست به دوربین شده و اثر هنری تان را خلق کنید. یادتان باشد، امروزه آسمان برای بسیاری از مردم در سراسر دنیا یک المان بی نهایت آرامبخش محسوب می شود. درست به همین خاطر بسیاری از کسب و کارها دنبال روش هایی به منظور بازنمایی آسمان در آثارشان می روند.

    یادتان باشد، شما فقط هرچند وقت یکبار می توانید از نمای آسمان به سود خود استفاده کنید. این امر برای مخاطب سرگرم کننده خواهد بود، اما اگر بدل به ایده ای همیشگی شود، خیلی زود به دردسر می افتید. پس سعی کنید تنوع را در کارتان رعایت کنید، وگرنه خیلی زود کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

    بیشتر بخوانید: اهمیت عکاسی تبلیغاتی در بازاریابی و برندسازی

    سخن پایانی

    عکاسی تبلیغاتی در دنیای امروز بدل به امری تخصصی شده است. با این حال هنوز هم استفاده از برخی توصیه های ساده به شما برای بهبود کیفیت کارتان کمک خواهد کرد. این نسخه به ویژه برای کسانی که تازه وارد این عرصه شده اند، راهگشا خواهد بود. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از نکات اساسی درباره عکاسی تبلیغاتی را به اتفاق شما مرور کنیم. حالا دیگر همه چیز به ذهنیت خودتان بستگی خواهد داشت. از اینجا به بعد می توانید کارتان را دنبال کرده و امیدوار باشید عکس های تبلیغاتی تان بازخوردهای بهتری دریافت می کند.

    منبع: فرصت امروز 

    عکاسی تبلیغاتی

    مقاله قبلیبازیافت ۱۵ درصدی پسماندهای پلاستیکی در تهران
    مقاله بعدیاعتراض کارگران کاغذ دیبای شوشتر به وضعیت مطالبات معوقه

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.