بازاریابی و تولید محتوا همیشه همراه با چالش های زیادی است. بدون شک بازاریاب های متعددی در سراسر دنیا به دنبال تولید محتوای درست و حسابی هستند، اما در این میان فقط عده ای محدود به موفقیت های بزرگ دست پیدا می کنند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کسب و کار: این در حالی است که شما برای موفقیت بازاریابی نیاز به استفاده از تمام پتانسیل های موجود دارید. یکی از پتانسیل های موجود در این میان توجه به جزئیاتی است که کمتر کسی بدان ها می پردازد.
در حوزه بازاریابی و تولید محتوا همیشه انتخاب تیتر کمتر مورد توجه قرار می گیرد؛ چراکه آنقدر مسئله کلیدی وجود دارد که کمتر کسی به فکر استفاده از تیترها به طور اصولی می افتد. انگار که فرآیند انتخاب تیتر زیر سایه قرار می گیرد. این مسئله ای است که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا قبولش نداریم. درست به همین خاطر در این مقاله قصد داریم برخی از نکات کلیدی درباره فرآیند حرفه ای انتخاب تیتر را با شما در میان بگذاریم.
اول نکته ای که در این میان باید حواس تان به آن باشد، انتخاب تیتر به مثابه یک عامل حیاتی است. شما نمی توانید بدون تیترهای درست در زمینه سئو خودنمایی کنید؛ چراکه اولین برخورد مخاطب با محتوای شما از طریق تیتر روی می دهد. اجازه دهید از یک مثال ساده استفاده کنیم.
وقتی شما در یوتیوب مشغول جست وجو هستید، اول از همه تیتر ویدئوها نظرتان را جلب خواهد کرد. خب کسی حوصله ندارد از یک ویدئو ۳۰ دقیقه ای تا نیمی از راه را مشاهده کرده و سپس درباره اش تصمیم گیری کند. درست در چنین زمانی شما باید به فکر انتخاب تیتری درست و مطابق با اصول سئو باشید.
ما در روزنامه فرصت امروز ترکیب تکنیک های سئو با فرآیند انتخاب تیتر را نه تنها مضر نمی دانیم، بلکه ترکیبی برنده لحاظ می کنیم. کافی است در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را یاد بگیرید.
انتخاب تیتر محتوا با نیم نگاهی به سئو
بسیاری از بازاریاب ها دوست دارند تمام کارهای سخت در این دنیا از سوی دیگران انجام شده و آنها فقط از دستاوردهای بی نظیر موجود لذت ببرند. خب این مشکلی است که بسیاری از کارآفرینان در دنیای فعلی دارند؛ چراکه تا خودتان دست به کار نشوید، تقریبا هیچ کاری پیش نخواهد رفت.
ما در این بخش قصد نداریم به شما میانبرهای بی نهایت سریعی معرفی کنیم تا بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنید، کارتان پیش برود. خب این یکی از نقاط ضعف بزرگ در رابطه با هوش مصنوعی است؛ چراکه همه را منتظر معجزه های بزرگ نگه داشته است. متاسفانه در این یک مورد باید کمی خودتان هم وارد میدان شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. این دقیقا همان مسئله ای است که ما در ادامه قصد بررسی دقیقش را داریم. پس با ما همراه شوید تا نکات کلیدی درباره انتخاب تیتر سئوشده را زیر ذره بین ببریم.
توجه به کلیدواژه ها
اول از همه شما باید جایی برای کلیدواژه ها در تیترتان پیدا کنید. خب شما که کارگردان سینما نیستید تا اسم فیلم تان را هر طور که دوست داشتید، انتخاب کنید. در عوض اینجا پای ملاحظات بسیار زیادی در میان است. به همین خاطر باید کمی به وجهه های مختلف کار توجه کرده و تلاش کنید آنها را در کانون توجه قرار دهید. این امر می تواند در ادامه مسیر برای شما بی نهایت اساسی باشد. خب وقتی کلیدواژه ها جای شان در تیتر شما را پیدا کنند، الگوریتم گوگل و صدالبته کاربران بیشتر آن را موردپسند قرار خواهند داد.
فراموش نکنید، شما در دنیای بازاریابی تنها نیستید. این یعنی باید به تجربه دیگران و همچنین سلیقه کاربران توجه نشان دهید. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند در دنیای امروز فقط آنها به دنبال تولید محتوا هستند. خب وقتی سطح بالای رقابت را در نظر بگیریم، آن وقت متوجه اهمیت کلیدواژه ها خواهیم شد. یک کلیدواژه ها خوب در قالب تیتر می تواند شما را از میان رقبای دیگر جدا کرده و وجهه ای خاص به شما دهد.
سوال اصلی در این میان نحوه پیدا کردن کلیدواژه های مناسب است. خب شما برای این کار دو راهکار دارید. اول از همه می توانید به شیوه سنتی سراغ محتوای رقبای بزرگ تان رفت و کلیدواژه های اصلی محتوای شان را پیدا کنید. این امر می تواند مثل یک کلاس درس برای شما باشد. با این حال خیلی نباید در این زمینه زیاده روی کنید؛ چراکه کلیدواژه های مناسب برای یک برند الزاما برای شما نیز مناسب نیست. نکته دیگری که در این میان دارای اهمیت است، مسئله مربوط به استفاده از ظرفیت ابزارهای کمکی است.
این روزها ابزارهای زیادی مثل گوگل آنالیتیکس یا هاب اسپات (Hubspot) در دنیای کسب و کار به کمک بازاریاب ها آمده اند. از آنجایی که این ابزارها دارای هوش مصنوعی هم هستند، می توانید بدون دردسر از آنها استفاده کرده و کلیدواژه های محبوب در هر حوزه را شناسایی کنید. این نکته می تواند به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب به شیوه ای متفاوت کمک شایانی نماید.
یادتان باشد، کلیدواژه های مورد توجه شما باید ارتباط معناداری با حوزه کاری تان هم داشته باشد. وگرنه هیچ وقت نمی توانید آنطور که باید و شاید نظر مخاطب را جلب کرده و محتوای تان را به آنها نشان دهید. پس لطفا بی خود و بی جهت دنباله روی ترندهای داغ نباشید.
استفاده از لحن دوستانه
خیلی وقت ها تیتری که برندها برای محتوای شان استفاده می کنند، کاملا خشک و بی روح است. خب شما که قرار نیست مخاطب تان را در گوشه رینگ قرار داده و اجازه ندهید هیچ تکانی بخورد. گاهی اوقات بد نیست کمی هم که شده به فکر تعامل بهتر با مخاطب تان باشید. این امر می تواند شامل استفاده از لحنی دوستانه باشد.
از آنجایی که اولین برخورد مخاطب با محتوای شما در قالب تیتر صورت می گیرد، باید سعی کنید لحن دوستانه تان را در تیتر بروز دهید. این نکته شاید در ابتدا بی نهایت سخت به نظر برسد، اما به مرور زمان توانایی شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.
مشتریان در دنیای کسب و کار فقط به دنبال کارآفرینان موفق نیستند، بلکه گاهی اوقات سراغ کسانی می روند که کمی اعتبار و رفتار دوستانه نیز از خود نشان دهند. بنابراین شما با استفاده از لحن مناسب فرصت شکار مشتریان به ساده ترین شکل ممکن را خواهید داشت.
متاسفانه گاهی اوقات بازاریاب ها فقط به دنبال راهکارهای سخت هستند. خب وقتی با کمی صمیمیت نه تنها مخاطب هدف، بلکه الگوریتم شبکه های اجتماعی نیز نرم می شود، چرا همین حالا دست به کار نمی شوید. البته لحن دوستانه شما نباید مانع تعامل درست و حسابی تان با مخاطب شود. این مسئله ای است که اهمیت کلیدی دارد. به زبان ساده تر، در هر صورت محتوای شما باید به درد بخورد و کاربردی باشد. وگرنه هیچ فایده ای برای مخاطب تان نخواهد داشت؛ حتی اگر بی نهایت صمیمی باشد.
استفاده از دعوت به عمل
چه کسی گفته تیتر محتوای شما باید فقط نوعی بیان مسئله یا نشان دادن ماهیت محتوا باشد؟ گاهی اوقات بد نیست تلنگری به مخاطب تان زده و ذهن او را کمی بیشتر درگیر کنید. مثلا می توانید از دعوت به عمل به مثابه یک رویکرد کلیدی سود ببرید.
وقتی درباره دعوت به عمل حرف می زنیم، باید توجه داشته باشید که مسئله فقط مربوط به یک رویکرد ساده نیست. شما در دعوت به عمل از مخاطب می خواهید تا کار خاصی را انجام دهد. اشتباه نکنید، اینجا فقط پای فروش بیشتر در میان نیست. گاهی اوقات حتی بازدید از سایت برند نیز ایده خوبی محسوب می شود. البته سوال کلیدی در این میان چرایی حرف شنوی مخاطب از شماست.
اگر شما سابقه خوبی در بازار داشته باشید، حرف شنوی مخاطب از شما امر عجیبی نخواهد بود. به علاوه، همیشه کاربرانی هستند که کنجکاوی شان به راحتی برانگیخته می شود. نکته طلایی در این رابطه تلاش شما برای استفاده از دعوت به عمل مطابق با سلیقه مخاطب تان است. اینطوری بدون هیچ دردسر یا حتی مشکل خاصی امکان اثرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید داشت.
یادتان باشد، دعوت به عمل نباید خیلی رویایی طراحی شود. خب شما که قرار نیست زندگی مخاطب تان را از این رو به آن رو کنید. در عوض می توانید یک رویکرد واقع گرایانه مد نظر قرار داده و از مخاطب تان بخواهید براساس همین نکته با شما تعامل بیشتر داشته باشد. این مسئله در بلندمدت می تواند توانایی شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.
مشتریان با برندهایی که وعده های الکی می دهند، اصلا میانه خوبی ندارند. خب این مسئله ای است که خیلی وقت ها برای کارآفرینان دردسر می شود. پس سعی کنید در دعوت به عمل ایده های عجیب را مطرح نکنید. باور کنید یا نه، مشتریان دیگر به این سادگی گول نمی خورند. پس سعی کنید براساس یک منطق واقعی و اساسی با آنها تعامل ایجاد کنید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
اشاره به اسم برند
اسم هر برند نوعی کلیدواژه خاصی برای آن کسب و کار محسوب می شود. مثلا برند تویوتا از اسمش به عنوان کلیدواژه در شبکه های اجتماعی سود می برد. این در حالی است که دیگر برندها نمی توانند از این اسم به نفع خودشان استفاده کرده و توجهی به اوضاع تویوتا نداشته باشند.
متاسفانه خیلی از برندها نسبت به توانایی اسم خودشان اطلاع کافی ندارند. به همین خاطر در جست وجو برای یافتن کلیدواژه های بهتر همیشه مسیرهای طولانی را طی می کنند. ایده ما در این بخش بی نهایت ساده است. شما می توانید بدون دردسر کلیدواژه ای اختصاصی برای خودتان خلق کنید. تنها نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از اسم برندتان است، البته به طور درست!
یک ایده ساده در این میان اضافه کردن اسم برند به انتخاب تیتر در گوگل است. اینطوری وقتی گوگل صفحات مربوط به سایت شما را نشان دهد، در انتهای هر تیتر اسم برندتان نیز نمایش داده می شود. شاید این ایده بی نهایت ساده به نظر برسد، اما اثرگذاری خاصی به همراه خواهد داشت.
یادتان نرود، ما در دنیای کسب و کار دیگر نمی توانیم فقط روی کلیدواژه های عمومی حساب باز کنیم. این مسئله ای است که شما را در تعامل با مخاطب هدف دچار درگیری های زیادی خواهد کرد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز ترجیح می دهیم استفاده از کلیدواژه ها را محدود به حوزه ای خاص کنیم. این حوزه خاص در واقع شخصی سازی کلیدواژه هاست. اگر شما نتوانید از عهده این ماموریت مهم برآیید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
ترکیب اسم برند با اسامی دیگر یا رویدادهای مختلف فرآیند جذابی برای خلق کلیدواژه محسوب می شود. شما اینطوری فرصت خیلی خوب برای تعامل بهتر با مخاطب تان خواهید داشت. البته در این رابطه باید نیم نگاهی هم به مسئله فرکانس استفاده از کلیدواژه ها داشته باشید. اگر در تمام تیترهای شما یکسری کلیدواژه محدود و تکراری استفاده شود، مخاطب خیلی زود حوصله اش سر می رود. پس باید کمی هوشمندتر در این رابطه اقدام کنید. وگرنه شانس با شما همراه نخواهد بود.
تفکر خارج از چارچوب
آیا شما هم جزو آن دسته از بازاریاب ها هستید که همیشه در چارچوب های خاص حرکت می کنند؟ این مسئله ای است که شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف باید به بهترین شکل ممکن مورد توجه قرار دهید. متاسفانه خیلی از کارآفرینان خیال می کنند باید همیشه از الگوهای مشخص سود ببرند. این در حالی است که تعامل خارج از چارچوب می تواند به شما برای موفقیت بیشتر کمک کند. این مسئله ای است که در طول سال های اخیر کمک ویژه ای به کسب و کارها کرده است. پس چرا شما از این مسئله سود نبرید؟
بی شک حرکت برخلاف جهت ایده های مسلط همیشه ترس خاص خودش را دارد. با این حال شما لازم نیست نگرانی زیادی در این رابطه داشته باشید؛ چراکه تفکر خارج از چارچوب الزاما به معنای رد هر ایده مسلطی نیست. تنها مسئله کلیدی در این میان تلاش برای خلق کلیدواژه هایی تا حد امکان متفاوت از بقیه نمونه هاست. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک کرده و اوضاع تان را نیز بهبود بخشد.
الگوریتم گوگل معمولا میانه بی نهایت خوبی با تفکر خارج از چارچوب دارد؛ چراکه این مسئله نشان دهنده تلاش شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف بوده و مخاطب را نیز به طور حرفه ای جذب می کند. بنابراین دیگر دلیلی برای مخالفت یا عدم همراهی با شما نخواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید مرز میان نوآوری و زیاده روی را رعایت کنید. خب وقتی روی یک کار خیلی اصرار کنید، کم کم به مشکل خواهید خورد. پس بد نیست درباره استفاده از تیترهای تازه کمی مراعات کنید. اینطوری با یک سرعت مطلوب بدل به برندی نوآور در زمینه تولید محتوا خواهید شد. چه بسا خیلی وقت ها مخاطب توانایی تحمل شما را نداشته باشد و از این کار استقبال نکنند. پس استفاده از یک سرعت معتدل ایده بدی نخواهد بود.
استفاده از اعداد
خیلی وقت ها تیتر یک محتوا اصلا برای مخاطب جذاب نیست. درست به همین خاطر خیلی زود از آن ناامید شده یا دیگر مثل قبل به شما توجه نمی کند. این اتفاقی است که به مرور زمان برای اغلب کسب و کارها روی می دهد. بنابراین باید دقت بسیار زیادی در زمینه استفاده از عناصر جانبی در تیترها داشته باشید. یک ایده خوب در این میان تلاش برای استفاده از اعداد است.
ذهن انسان اعداد را خیلی راحت تر مورد شناسایی قرار داده و از همه مهمتر ماندگاری بیشتری هم در سیستم اعصاب دارد. بدین معنا که شاید ماهیت کلی یک تیتر را فراموش کنیم، اما اعداد و ارقام به کار رفته در آن برای همیشه همراه مان خواهد بود. این مسئله ای است که اهمیت بسیار زیادی در دنیای بازاریابی دارد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز استفاده درست از آن را ضروری می دانیم.
یک مثال ساده درباره استفاده از اعداد مربوط به شرکت های تولید خودرو است. این برندها معمولا از اعدادی مثل تعداد خودروهای برقی تولیدشده یا حتی درصد کاهش آلایندگی استفاده می کنند. این اعداد شاید در اولین نگاه کمی عجیب یا حتی غیرمنطقی به نظر برسند، اما در یک تیتر خوب به درستی استفاده می شوند؛ چراکه نظر مخاطب را در همان گاه نخست جلب کرده و نشان می دهد چقدر ساده امکان اثرگذاری بر روی مخاطب وجود دارد.
اگر شما تا حالا از اعداد و ارقام در تیترتان استفاده نکرده اید، حالا دیگر زمان تغییر فرا رسیده است. البته توجه داشته باشید، شما قرار نیست از هر عدد و رقمی استفاده کنید. در عوض سراغ گزارش های رسمی رفته و از آنها برای بهبود کارتان سود ببرید. اینطوری شانس بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب خواهید داشت. وگرنه اصلا بعید نیست در میانه راه با اعتراض های گسترده مخاطب تان رو به رو شده و کارتان حسابی گره بخورد.
ارزیابی دائمی
آخرین کاری که شما برای ترکیب تیتر محتوا با حوزه سئو باید انجام دهید، ارزیابی مداوم کار است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته و کارتان را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید. یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند دائما در مسیر پیشرفت کارشان هستند. با این حال تا زمانی که خودتان دست به کار نشوید، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. این درست همان بخشی از کار است که باید توجه شما را جلب کند.
ارزیابی دائمی یعنی اینکه شما تاثیر استراتژی مورد استفاده و تاکتیک های مورد بحث تا اینجا را در عمل مشاهده کنید. قبول دارم این کار گاهی اوقات کمی سخت به نظر می رسد، اما اگر توجه لازم را داشته باشید، دیگر لازم نیست خیلی نگران شوید. این مسئله ای است که در کوتاه مدت اوضاع تان را به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد بخشید.
شما برای ارزیابی مداوم اول از همه باید متر و معیار درستی دم دست داشته باشید. مثلا اینکه در طول زمان چقدر ترافیک دریافتی سایت تان بیشتر شده، گزینه خوبی خواهد بود. شما با استفاده از این معیار به خوبی توانایی داوری درباره اثرگذاری اقدامات تان را خواهید داشت. این مسئله ای است که به شما برای اثرگذاری بهتر و دقیق تر بر روی مخاطب کمک می کند. به علاوه، چشم انداز مناسبی برای ادامه مسیر در اختیارتان قرار خواهد داد.
اگر فکر کرده اید بدون ارزیابی مداوم کارتان در دنیای کسب و کار به راحتی پیش می رود، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه این روزها اوضاع در بازار اصلا ساده نیست. در عوض شما باید خودتان را برای اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب آماده کرده و اوضاع را به طور قابل ملاحظه ای متفاوت رقم بزنید. در این مسیر می توانید روی کمک همکاران یا کارمندان شرکت نیز حساب کنید. خب شما که قرار نیست یک نفره همه کارها را انجام دهید!
بیشتر بخوانید:کاهش هزینه ها با تولید محتوا
انتخاب تیتر برای محتوا
انتخاب تیتر برای محتوا یکی از مهمترین کارهایی است که شما در دنیای کسب و کار باید به خوبی از عهده اش برآیید. این مسئله ای است که برای بسیاری از بازاریاب ها بدل به نوعی کابوس شده است؛ چراکه یک تیتر خوب باید هماهنگی بالایی با تکنیک های سئو هم داشته باشد. این دقیقا همان مسئله ای بود که ما در این مقاله زیر ذره بین بردیم. حالا شما نه تنها با ساز و کارهای مربوط به سئو آشنایی دارید، بلکه می توانید به ساده ترین شکل ممکن تیترهای جذاب برای محتوای تان انتخاب کنید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با حوزه سئو و انتخاب تیتر کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند.