حمایت از صادرات کالاهای چاپی، ضرورتی انکارناپذیر

    0
    53
    بسته‌ بندی دارویی مدیرعامل هودیس پارس هومن محمدی

    علاج عقب‌ماندگی در رقابت صادرات کالاهای چاپی؛ حمایت و تسهیل قوانین 

    نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ می‌گوید در صادرات کالاهای چاپی از کشورهای همسایه خیلی عقب افتادیم.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا امیرهومن محمدی نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی صنعت چاپ ایران، عنوان کرد: یکی از مهمترین راهکارهای ارتقای صنعت چاپ کشور کمک به رشد فعالیت‌های صادراتی است؛ رشد صادرات کالاهای چاپی زمانی حاصل می‌شود که علاوه بر فناوری‌های نوین استانداردهای بین‌المللی چاپخانه‌ها را نیز ارتقا بدهیم.

    وی درباره اینکه استفاده از چه استانداردهای محیط تولیدی می‌تواند به صادرات کالایی کشور کمک کند، افزود: اگر بهترین فناوری‌ها را هم داشته باشیم اما مطابق یا استانداردهای تولیدی کشور مقصد، کالا تولید نکنیم، نمی‌توانیم صادرات موفقی داشته باشیم.

    محمدی ادامه داد: تجربه فعالیت‌های نوین نشان داده است تا زمانی که استانداردهای نوین را به سیستم چاپخانه‌های خود وارد نکنیم، استانداردهای موفق خارجی را بومی‌سازی نکنیم و در کشورمان قابل اندازه‌گیری نکنیم، نمی‌توانیم در صادرات کالاهای چاپی موفق باشیم.

    وی بر لزوم خروج چاپخانه‌ها از پوسته سنتی تاکید کرد و گفت: چاپخانه‌ها برای ادامه حیات و بقای خود باید صنعتی شوند و استانداردهای لازم را برای کسب و کار خود فراهم کنند، این کار سرمایه‌گذاری بلندمدت برای حرفه‌شان است و نباید از حرکت به سمت این مسیر بهراسند.

    محمدی با بیان اینکه توسعه بازارهای صادراتی، ارزآوری بیشتری برای چاپخانه‌داران و صنعت چاپ کشور به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: اگر بازار صادراتی بازتری داشته باشیم می‌توانیم در منطقه حضور پررنگ و قوی‌تری داشته باشیم و بسیاری از بازارهای کشورهای همسایه را از آن خود کنیم.

    نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ همچنین از مواد اولیه به‌عنوان یکی از چالش‌های جدی فعالان صادرات صنعت چاپ نام برد و گفت: قیمت مواد اولیه در کشور متغیر و متاثر از عوامل مختلف است. اگر مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولیدکننده و صادرکننده برسد، او می‌تواند در رقابت با چاپخانه‌داران منطقه برتری داشته باشد و موفق‌تر باشد.

    به‌گفته وی، اکنون بسیاری از صادرکنندگان صنعت چاپ کشور با کشور ترکیه رقابت دارند وبا توجه به اینکه قیمت مواد اولیه بالاتر از همکاران تُرک به دست همکاران ایرانی می‌رسد مجبور می‌شود قیمت نهایی را بیشتر محاسبه کند که همین موضوع بازار کار منطقه را از او می‌گیرد.

    محمدی با بیان اینکه تا وقتی دولت راهکاری برای تامین مواد اولیه با قیمت مناسب را برای مخاطب نداشته باشد، صادرات نیز با چالش روبه‌رو است، گفت: در سال‌هایی نه‌چندان دور چاپخانه‌داران در کشور عراق حضور پُررنگی داشتند، اما اکنون ترکیه در عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس خیلی پررنگ‌تر و قوی‌تر از سابق عمل می‌کند و از ما جلوتر است.

    بیشتر بخوانید: مکان اتحادیه چاپخانه داران تهران فک پلمب شد 

    وی افزود: در این زمینه معتقدم در صادرات کالاهای چاپی از کشورهای همسایه خیلی عقب افتادیم، اتخاذ استراتژی‌های صادراتی صحیح، حمایت دولت از صادرکنندگان و تسهیل قوانین و مقررات گمرکی می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد. صادرات کالاهای چاپی

    محمدی همچنین به برخی از مشکلات و قوانین گمرکی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات روند ثبت سفارش در ترکیه کوتاه است، یک کالا طی یک نصف روز ترخیص می‌َشود و سیاست‌های تشویقی گسترده‌ای برای فعالان صادرکننده در نظر گرفته شده است، اما در ایران همه این روند با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو است که رفع آن‌ها می‌تواند به صادرات کشور کمک کند. صادرات کالاهای چاپی

    مقاله قبلیرونمایی از توافق‌ نامه کنسرسیوم صادراتی سلولزی در نمایشگاه کاغذ و مقوا
    مقاله بعدینمایشگاه اگروفود ترکمنستان؛ فرصتی برای گسترش روابط 

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.