یکی از حوزه هایی که دامنه مسئولیت مدیران را به طور جدی افزایش می دهد، مسئله مربوط به مدیریت برند است. خب بدون مدیریت برند به طور اصولی مبری از موفقیت های تکرارنشدنی در بازار نخواهد بود. همین امر می تواند مشکلات شما در مسیر موفقیت را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
تقریبا تمام مردم دنیا دوست دارند وارد حوزه های مدیریتی شوند. تصور عمومی از یک مدیر که کار زیادی در طول روز ندارد و همیشه پشت میزش نشسته، به دیگران دستور می دهد، جذابیت زیادی برای همه دارد. به همین خاطر خیلی از افرادی که حتی یک ساعت هم تجربه مدیریتی ندارند، آرزوی فعالیت به عنوان یک مدیر را در سر دارند. چه بسا شما هم دوستانی داشته باشید که دائما به خاطر قرار نگرفتن در موقعیت مدیریتی شاکی باشند.
در حالی که مدیریت حوزه کاری جذابی به نظر می رسد، نباید فکر کنید تمام آنها در این رابطه بر دوش دیگران خواهد بود. خب مدیران نه تنها مسئولیت اصلی در قبال بحران ها را دارند، بلکه گاهی باید حتی بیشتر از یک کارمند معمولی نیز کار کنند.
یکی از حوزه هایی که دامنه مسئولیت مدیران را به طور جدی افزایش می دهد، مسئله مربوط به مدیریت برند است. خب بدون مدیریت برند به طور اصولی مبری از موفقیت های تکرارنشدنی در بازار نخواهد بود. همین امر می تواند مشکلات شما در مسیر موفقیت را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
معمولا کارآفرینان و مدیران در مسیر مدیریتی برند با دو مشکل رو به رو هستند؛ اول اینکه دانش فنی لازم برای موفقیت در این حوزه را ندارند و دوم اینکه از نظر زمان همیشه در شرایط ناگواری هستند. این امر موجب می شود محدودیت زمانی برای بسیاری از افراد پدید آید. در نتیجه بحث مربوط به مدیریت برند همیشه در حاشیه قرار می گیرد.
اگر شما هم مثل خیلی از کارآفرینان و مدیران سراسر دنیا با مشکلات بالا دست و پنجه نرم می کنید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید؛ چراکه ما در این مقاله قصد داریم یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنیم. در واقع ما در ادامه به شما فرمولی برای ترکیب مدیریت برند و مدیریت زمان خواهیم داد. خب اجازه دهید دیگر برویم سراغ اصل ماجرا.
مدیریت برند با محدودیت زمانی
زمان مهمترین دارایی انسان محسوب می شود. شاید شما آخر هفته ها را به اتلاف گسترده وقت بگذرانید، اما هرگز نمی توانید همین برنامه را برای کل هفته تان داشته باشید. در بازار حتی یک ثانیه هم ارزش خاص خودش را دارد. درست به همین خاطر بسیاری از کارآفرینان تصور می کنند باید از تک تک لحظات شان به بهترین شکل بهره ببرند. این امر خودش مشکل دیگری ایجاد می کند و آن عجله دائمی مدیران است.
خب وقتی هر لحظه ارزش ویژه ای دارد، به طور طبیعی عجله افراد برای فعالیت تجاری نیز بیشتر می شود. نتیجه این امر محدودیت گسترده زمان خواهد بود.
ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا جایی برای مدیریت برند در تقویم شلوغ و بهم ریخته خودتان پیدا کنید. این امر به شما فرصت خوبی برای فعالیت اصولی و به دور از نگرانی درباره محدودیت زمان خواهد داد. پس با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را بررسی کنیم.
آشنایی با معنا و مفهوم مدیریت برند
اولین کاری که شما باید به خوبی از عهده آن برآیید، مربوط به شناخت دقیق معنا و مفهوم مدیریت زمان است. خب شما که نمی توانید بدون مقدمه کارتان را پیش برده و انتظار داشته باشید موفقیت های اساسی جلوی پای تان سبز شود.
خب وقتی صحبت از مفهوم مدیریتی برند می شود، خیلی زود بسیاری از کارشناس ها و حتی مدیران جا می زنند؛ چراکه ما عادت کرده ایم همیشه درباره مفاهیم مختلف حرف زده و حتی یک لحظه هم به مفهوم واقعی شان توجه نکنیم.
ماجرا درباره مدیریت برند به ذهنیت و ادراک مشتریان نسبت به یک کسب و کار مربوط می شود بر این اساس شما باید با استفاده از تکنیک های مختلف حوزه بازاریابی و روابط عمومی ذهنیت مشتریان نسبت به کلیت برند و محصولات تان را تغییر دهید. بی شک این تغییر در جهت مثبت بوده و وضعیت تان را بهبود می بخشد (خب به فنا دادن کسب و کار که این همه مقدمه چینی نمی خواهد!).
تصور و ذهنیت مشتریان از هر برند در طول زمان شکل می گیرد. درست به همین خاطر شما باید طوری در بازار عمل کنید که ذهنیت مشتریان نسبت به کسب و کارتان به بهترین شکل سامان پیدا کند. اصلا مدیریت برند برای جبران شکست هایی است که شما در بازار متحمل می شوید. یعنی تصویرتان در ذهن مشتریان را پس از دست گل به آب دادن، ترمیم می کنید.
بی شک ترمیم دیدگاه مشتریان نسبت به برند امر ساده ای نیست. درست به همین خاطر شما نمی توانید به این سادگی از عهده این امر برآیید. حالا اگر دنبال راهکارهایی برای کاهش زمان موردنیاز هم باشید، دیگر چالش تان مضاعف خواهند شد.
ما هیچ کاری را غیرممکن نمی دانیم. نکته کلیدی در این میان استفاده از تکنیک های کلیدی و امتحان پس داده برای مدیریت زمان در شکل دهی به ذهنیت مشتریان از برند است.
تقویت و بازسازی هویت برند
یکی از کارهای مهم برای کاهش زمان مدیریت برند تلاش برای اصلاح وضعیت هویتی است. خیلی از برندها در عین حال که در بازار حضور دارند، اما فرصتی برای خودنمایی در این حوزه پیدا نمی کنند؛ چراکه هویت شان خیلی زود از سوی مشتریان فراموش می شود. خب برندی که به سرعت از سوی مشتریان فراموش شود، دوام زیادی نخواهد داشت.
مسئله کلیدی در این میان تلاش برای درک اهمیت هویت برند و هماهنگی اش با ارزش ها و تعهدات شرکت است. خب اگر هویت برند شما تضاد اساسی با تعهدات شرکت تان داشته باشد، طبیعی است خیلی مورد استقبال مشتریان قرار نگیرد. آن وقت زحمات شما برای تعامل با مخاطب دوچندان خواهد شد. نکته دیگری که در این میان اهمیت دارد، توجه به سلیقه مشتریان است. خب موفقیت برند شما در نهایت مدیون مشتریان خواهد بود. بنابراین باید کمی هم که شده به نظر و ایده آنان توجه کرد. این مسئله ای است که می تواند اوضاع تان را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.
هویت برند شما باید میان ارزش های شرکت و سلیقه مشتریان باشد. اینطوری به شدت در یاد و خاطره ها باقی می ماند. نکته کلیدی در این میان دیگر لازم نیست خیلی به خودتان زحمت داده و ساعت های متمادی برای مدیریت برند وقت بگذارید. ماجرا جالب شد، نه؟
معمولا راه های ساده و میانبرهای سریع کمتر مورد توجه کارآفرینان قرار می گیرد؛ چراکه مدیران همیشه به دنبال راه حل های سخت برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب هستند. این امری است که می تواند به چالش های مسیر توسعه کسب و کار دامن بزند.
باور کنید یا نه، راه حل های مفید همیشه سخت یا گران نیستند. در عوض میزان اثرگذاری آن معیار بهتری برای داوری درباره آن است. به همین خاطر ما تقویت یا حتی بازسازی هویت برند را امری ضروری در این میان می دانیم. بد نیست از این به بعد نگاهی انتقادی به وضعیت برندتان داشته باشید. ماجرا جالب شد، نه؟
تمرکز بر روی تجربه مشتری
آیا تا حالا به این فکر کرده اید که مشتریان چه تجربه ای از تعامل با برند شما به دست می آورند؟ این مسئله ای است که معمولا کسی سراغش نمی رود؛ چراکه کارآفرینان میانه خوبی با شنیدن صدای اعتراض و حتی ناکامی های خود ندارند.
وقتی تجربه مشتری از برند شما ساده و راحت نباشد، کارتان خیلی زود به مشکل خواهد خورد؛ چراکه نیاز به یادآوری مداوم کسب و کارتان به مشتریان پیدا می کنید. این دقیقا همان نکته ای است که توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب را به طور جدی با مشکل رو به رو خواهد ساخت. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید جهت گیری متفاوتی در قبال این مسئله داشته باشید، وگرنه کارتان به هیچ وجه ساده جلو نخواهد رفت.
تنها کاری که در این بخش باید انجام دهید، قرار دادن خودتان به جای مشتریان است. آیا تجربه آنها از تعامل با برند یا خرید از شما چنگی به دل می زند؟ اگر حس می کنید این فرآیند مشکلات زیادی دارد، بد نیست دست به کار شده و تغییراتی اعمال کنید. اینطوری حداقل گامی به جلو برمی دارید.
فراموش نکنید، بی توجهی به تجربه مشتری به خودی خود مشکلات را چند برابر خواهد کرد. به همین دلیل ما معتقدیم شما نباید روی مشکلات تان سرپوش بگذارید. در عوض بهتر است خیلی صاف و پوست کنده به جنگ مشکلات تان بروید. اینطوری دست کم تلاش تان را کرده اید.
هرچه تجربه مشتریان از برند شما ساده و راحت تر باشد، توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب بهتر خواهد بود. این امر نیاز به زمان فراوان در حوزه مدیریت برند را به شدت کاهش می دهد. پس بهتر است به جای اینکه اضافه کاری کرده یا شرایط را الکی برای خودتان سخت کنید، به فکر بهبود تجربه مشتریان باشید.
نکته ای که در این میان باید به طور مداوم مدنظرتان قرار داشته باشد، مسئله مربوط به استفاده از تجربه برندهای بزرگ است. خب آنها در راستای مدیریت برند معمولا سراغ ساده و سریع ترین روش ها می روند. بنابراین شما هم باید تمرکز بر روی تجربه مشتری از برند را براساس الگوی آنها بنا کنید.
شبکه های اجتماعی و مدیریت زمان
اتکا به شبکه های اجتماعی نقش مهمی در کاهش نیاز به اختصاص زمان برای پیشبرد کارهای مختلف داشته است. وقتی شما روی شبکه های اجتماعی برای بازاریابی یا تعامل با مخاطب حساب می کنید، دیگر لازم نیست دردسرهای مربوط به تعامل رو در رو را به جان بخرید. در عوض می توانید به ساده ترین شکل ممکن به طور غیرمستقیم و فوق العاده سریع کارتان را سامان دهید.
فراموش نکنید، برندهایی که با جریان تغییرات همسو نمی شوند، خیلی زود مورد بی توجهی و بی مهری مخاطب قرار خواهند گرفت. به همین خاطر ضروری است قبل از اینکه مشتریان کاملا شما را فراموش کنند، فکری به حال همسویی با این جریان کنید.
ماموریت شما در این بخش مثل روز روشن است. اول از همه باید اکانت رسمی برای برندتان در شبکه های اجتماعی محبوب درست کنید . البته متر و معیار این محبوبیت نه براساس سلیقه خودتان، بلکه ذهنیت مخاطب خواهد بود. پس سعی کنید تا جای ممکن رابطه تان با مخاطب را بهبود بخشیده و از نظرات آنها آگاه شوید.
نکته دیگری که باید در این میان مدنظر قرار دهید، مسئله مربوط به تولید محتوای مناسب در شبکه های اجتماعی است. خب بدون محتوای درست هیچ رد و اثری از شما در میان مخاطب باقی نخواهد ماند. اگر شما بتوانید اهداف و چشم اندازهای شرکت را در قالب محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی به مخاطب معرفی کنید، گاهی اوقات نیازتان برای مدیریت زمان در زمینه تعامل با مخاطب به شدت کاهش پیدا می کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را شروع کنید. این امر می تواند برای شما مزیت مهمی محسوب شود؛ البته به شرط اینکه محتوای تان دقیق طراحی و تولید شده باشد، وگرنه به سرعت به دست فراموشی سپرده می شود.
استفاده از داستان سرایی
داستان سرایی یکی از المان های مهم برای اثرگذاری بر روی مخاطب محسوب می شود. در حالی که تبلیغات به شیوه سنتی اثرگذاری محدودی بر روی مخاطب دارد، داستان ها برای سال ها در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. درست به همین خاطر منطقی ترین راهکار در این میان تلاش برای استفاده از یک داستان جذاب در زمینه تعامل با مخاطب است. به طوری که دیگر نیازی به تبلیغات پرهزینه و مداوم نباشد.
خیلی از کارآفرینان باور دارند فقط در صورت سرمایه گذاری پرهزینه بر روی تبلیغات می توانند نظر مشتریان نسبت به برندشان را تغییر دهند. خب راستش را بخواهید، ما اصلا به این مسئله باور نداریم. در عوض نکته طلایی در این میان استفاده از داستانی جذاب برای ماندگاری در ذهن مخاطب است.
یک مثال ساده درباره اهمیت داستان خوب مربوط به برند نایک است. خب این برندها حتی اگر سال های سال هم در زمینه بازاریابی و تبلیغاتی فعالیتی نداشته باشد، داستانش به خوبی در ذهن مخاطب باقی است. به طوری که نیازی به هزینه فراوان در حوزه بازاریابی نداشته باشد.
داستان محوری تایم تلاش برای تقویت انگیزه ورزشکاران در هر شرایط و موقعیتی است. این داستان جذاب که همراه با داستان قهرمان های ورزشی شده، جذابیت بی نهایت زیادی برای مخاطب دارد. به همین دلیل مدیریت برند از سوی نایک یکی از ساده ترین کارهای دنیا محسوب می شود.
یک داستان خوب علاوه بر ابتدا و انتهای مشخص، باید ربطی به زندگی روزمره مخاطب نیز داشته باشد. بدین معنا که برند شما باید لاجرم حضوری فعال و مفید در زندگی مخاطب داشته و آن را برای همه معنادار سازد.
خیلی وقت ها داستان یک برند ارتباط خوبی با تجربه افراد ندارد. به همین خاطر دردسرهای مربوط به تعامل با مخاطب در این میان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. شما به عنوان یک کارآفرین در این میان باید داستان تان را طوری طراحی کنید که ربط قابل ملاحظه ای با زندگی روزمره مخاطب تان داشته باشد. این امر موجب پیوند هرچه نزدیک تر میان شما و مخاطب تان خواهد شد.
همکاری با اینفلوئنسرها
بسیاری از برندها برای اثرگذاری بر روی مخاطب سراغ سلبریتی هایی می روند که هیچ تخصصی در رابطه با حوزه کارشان ندارند . این امر شاید در اولین قدم راهکاری ایده آل به نظر برسد، اما در بلندمدت چیزی جز هدر دادن سرمایه برند نخواهد بود. نکته کلیدی در این میان سرمایه گذاری شما بر روی کسانی است که به طور واقعی امکان کمک به کسب و کارتان را داشته باشند.
شاید از خودتان بپرسید آیا افرادی که در بالا گفتیم، اصلا وجود دارند؟ خب در این صورت باید شما را با اینفلوئنسرها آشنا کنیم. این دسته از افراد در واقع بین سلبریتی ها و کاربران عادی قرار دارند. از آن جهت که مهارتی قابل توجه در حوزه های مشخص دارند، معمولا حرف زیادی برای گفتن خواهند داشت. با این حال در کنار تخصص بالا، آنها محبوبیت خوبی هم در میان کاربران دارند. به طوری که بر روی تصمیم های آنها اثر گذاشته و تغییرات اساسی را ایجاد می کنند. درست به همین خاطر همکاری با آنها برای مدیریت برند امری ایده آل خواهد بود.
ما استفاده از تمام ظرفیت برندها برای اثرگذاری بر روی مخاطب را ضروری می دانیم. البته گاهی اوقات شما توان لازم برای جلب نظر مخاطب به تنهایی را ندارید. در این صورت همکاری با یک عامل خارجی امر ضروری خواهد بود. در این سناریو اینفلوئنسرها می توانند کمک شایانی به کاهش زمان موردنیاز برای مدیریت برند به شما نمایند.
ماجرا از این قرار است که اینفلوئنسرها به شما برای تولید محتوا و تعامل بهتر با مخاطب یاری می رسانند. بدین ترتیب دیگر لازم نیست خودتان از وقت تان گذشته و فرآیند تعامل با مخاطب را پیگیری نمایید. ماجرا خیلی ساده و سرراست شد، نه؟
اجرای طرح وفاداری مشتری
یکی از ایده های جالب برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده از الگوی وفاداری مشتریان است. خب در این سناریو شما به ازای مدت زمان وفاداری و خرید مداوم مشتریان اقدام به ارائه برخی مزایا به آنها می کنید. شاید این امر در اولین نگاه خیلی ساده به نظر برسد، اما اثرگذاری ویژه ای بر روی مخاطب دارد.
امروزه مشتریان علاقه زیادی برای همکاری با برندهایی دارند که پل ارتباطی وسیعی میان خودشان با آنها ایجاد می کنند. به همین خاطر هر چقدر کانال های ارتباطی میان شما و مشتریان متنوع تر باشد، در نهایت بازخورد بهتری دریافت خواهید کرد. این مسئله ای است که به شما برای مدیریت برند با کمترین زمان موردنیاز کمک خواهد کرد.
قبول دارم برنامه وفاداری هزینه قابل ملاحظه ای لازم دارد، امر یادتان نرود همه برندها معمولا از این دست هزینه ها در حوزه بازاریابی انجام می دهند. پس بد نیست برنامه وفاداری را جایگزین خیلی از کمپین های بازاریابی بی سر و ته کنید.
برنامه وفاداری به شما کمک خواهد کرد مشتریان تان را بدون زحمت اضافه در کنار خود نگه دارید. دست کم در قالب این الگو فرصت خوبی برای تبدیل خریداران عادی به مشتریان وفادار ایجاد می شود. وقتی هم مشتریان میزان وفاداری شان به شما افزایش پیدا کند، انگیزه شان برای تعامل با برندتان حتی در صورتی که خبری از کمپین بازاریابی نباشد، بیشتر خواهد شد.
خب مگر یک کارآفرین یا بازاریابی به غیر مشتریان وفاداری که همیشه در کنار برند هستند، دیگر چه چیزی برای موفقیت لازم دارد؟ این مسئله ای است که باید به طور جدی مورد توجه شما قرار گرفته و درباره اش تأمل کنید. شاید در ابتدای امر کمی سختی متحمل شوید، ولی در ادامه راه موفقیت ها یکی پس از دیگری از راه می رسند.
بیشتر بخوانید: شیوه همکاری با برندهای بزرگ
سخن پایانی
مدیریت برندی کاری نیست که بتوان از زیر بارش در رفت. در عوض هر کارآفرینی برای موفقیت در بازار نیاز ضروری به اجرای درست این استراتژی دارد. درست به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، اصلا بعید نیست کار برندتان به ناکجا بکشد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز تصمیم گرفتیم برخی از نکات کلیدی در رابطه با مدیریت برند را با شما در میان بگذاریم.
از آنجایی که کارآفرینان همیشه محدودیت زمان دارند، مسئله مدیریت زمان خواه ناخواه با مدیریت برند گره خورده است. به همین دلیل ما در بررسی استراتژی های مختلف بر روی میزان انطباق شان با الگوی مدیریت زمان تاکید داشتیم.
منبع: روزنامه فرصت امروز