رزومه و سوابق اجرایی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

    0
    76
    وزرای پیشنهادی

    رئیس‌جمهور صبح امروز فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برای کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور صبح امروز -۲۱ مرداد ۱۴۰۳- فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برای اخذ رای اعتماد را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

    لیست کامل وزرای پیشنهادی ۱۹ وزارتخانه دولت به همراه رزومه و سوابق کاری هر یک را در زیر بخوانید.

    ۱. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: علیرضا کاظمی

    علیرضا کاظمی (متولد ۱۳۴۴ مشهد) تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

    وی در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های گوناگونی در این حوزه بر عهده داشته است که یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های او سرپرستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران پس از استعفای محسن حاجی‌میرزایی در شهریور ۱۴۰۰ بود.

    وی همچنین پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بود.

    معاون پرورشی و فرهنگی، معاون آموزش متوسطه، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از دیگر سوابق اجرایی کاظمی است.

    ۲. وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: ستار هاشمی

    ستار هاشمی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز است. هاشمی سال ۱۳۵۵ در یاسوج متولد شد، مدرک دکتری هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا گرفته است و در ایران نیز در دانشگاه علم و صنعت تحصیل کرده است.

    سوابق و فعالیت‌ها

    ستار هاشمی سال ۱۳۹۳ مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس شد و سال ۱۳۹۵ بر کرسی معاونت فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت تکیه زد.

    محمدجواد آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۸ هاشمی را به معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات منصوب کرد و او در این جایگاه به سرانجام رساندن مصوبه تولید گوشی هوشمند داخلی را به عهده گرفت.

    در سابقه اجرایی معاونت فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به چشم می‌خورد. او در معاونت فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه کاتب را رونمایی کرد.

    هاشمی در تأسیس انجمن هوش مصنوعی ایران نیز نقش داشته است.

    ۳. وزیر پیشنهادی اطلاعات: سید اسماعیل خطیب

    حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر فعلی اطلاعات به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت چهاردهم به مجلس معرفی شده است.

    وزیر فعلی اطلاعات، متولد سال ۱۳۴۰ است، سید اسماعیل خطیب در ۳ شهریور ۱۴۰۰ از سوی سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با تعداد ۲۲۲ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت اطلاعات رأی اعتماد گرفت.

    حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رئیس حراست آستان قدس رضوی از سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیت‌های وی بوده است.

    مطابق ماده واحده قانون تعیین ضوابط و شرایط وزیر اطلاعات مصوب ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۹، وزیر اطلاعات باید در حد اجتهاد باشد.

    متن کامل این ماده واحده به شرح زیر است:

    ‌ماده واحده – وزیر اطلاعات دارای شرایط زیر خواهد بود:

    ۱ – از نظر تحصیلات در حد اجتهاد

    ۲ – اشتهار به عدالت و تقوی

    ۳ – داشتن سابقه‌ای روشن از نظر سیاسی و مدیریت

    ۴ – عدم عضویت در احزاب – سازمانها و گروههای سیاسی

    ‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه روز پنجشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و شصت و دو با حضور شورای نگهبان به‌تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

    ۴. وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی: عبدالناصر همتی

    عبدالناصر همتی یک اقتصاددان، سیاستمدار و بانکدار ایرانی است. او در سال ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ، همدان متولد شد. همتی دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و در طول دوران حرفه‌ای خود در بخش‌های مختلف اقتصادی و مالی ایران فعالیت داشته است.

    او از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد و پیش از آن نیز در پست‌های مهم دیگری همچون رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سفیر ایران در چین فعالیت کرده بود.

    در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰، همتی به عنوان یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب شرکت کرد اما در نهایت به عنوان نفر سوم در این انتخابات قرار گرفت.

    همتی در طول دوران فعالیت خود به دلیل نقش‌های کلیدی که در حوزه‌های اقتصادی و مالی داشت، به یکی از چهره‌های شناخته‌شده در عرصه اقتصاد ایران تبدیل شده است.

    عبدالناصر همتی دارای سوابق متعددی در حوزه‌های اقتصادی، بانکی، و مدیریتی در ایران است. برخی از مهم‌ترین سوابق او عبارتند از:

    رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰): همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در یکی از حساس‌ترین دوران اقتصادی ایران، زمانی که کشور با تحریم‌های شدید بین‌المللی و نوسانات ارزی مواجه بود، فعالیت کرد. او تلاش کرد تا ثبات اقتصادی و ارزی کشور را حفظ کند.

    رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷): همتی در دو دوره به عنوان رئیس بیمه مرکزی فعالیت کرد. در این نقش، او مسئول نظارت بر صنعت بیمه ایران و تنظیم و توسعه سیاست‌های بیمه‌ای کشور بود.

    مدیرعامل بانک ملی ایران (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵): همتی به عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران، بزرگ‌ترین بانک تجاری ایران، فعالیت کرد. او در این دوره به ارتقای سیستم بانکی و بهبود عملکرد مالی بانک پرداخت.

    سفیر ایران در چین (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵): همتی برای مدت کوتاهی به عنوان سفیر ایران در چین فعالیت کرد. این نقش دیپلماتیک به او فرصتی داد تا روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین را تقویت کند.

    استادیار دانشگاه تهران: همتی علاوه بر فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی، به تدریس در دانشگاه تهران نیز مشغول بوده و به تربیت نسل‌های جدیدی از اقتصاددانان پرداخته است.

    عضویت در هیئت مدیره بانک‌های مختلف: همتی در طول دوران فعالیت خود عضو هیئت مدیره چندین بانک و مؤسسه مالی دیگر بوده است.

    نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰: همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران شرکت کرد و به عنوان یکی از نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان وارد رقابت شد. او در نهایت به عنوان نفر سوم این انتخابات انتخاب شد.

    ۵. وزیر پیشنهادی امور خارجه: عباس عراقچی

    سیّد عباس عراقچی (زاده ۱۴ آذر ۱۳۴۱) دیپلمات و سیاستمدار ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی فعّالیت می‌کند. وی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران را برعهده داشت. او همچنین از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بوده‌ که در وین حضور داشته‌ است.

    وی دانش‌آموخته‌ کارشناسی روابط بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و همچنین دکترای اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت است.

    عراقچی فعالیت خود در وزارت خارجه را از سال ۱۳۶۷ آغاز کرد. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۲ به‌عنوان سفیر ایران در فنلاند و از سال‌ ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان سفیر ایران در ژاپن فعالیت می‌کرد.

    وی در سال ۱۳۹۲ برای یک دوره ۴ ماهه در دولت دهم سرپرست سخنگوی وزارت امور خارجه بود و از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ نیز سمت معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه را برعهده داشت.

    او در پی تغییر ساختار این وزارتخانه، از ۲۷ دی ۱۳۹۶ تا ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه را برعهده داشت و در حال حاضر به‌عنوان مشاور عالی وزیر امور خارجه، عضو انجمن ملی دیپلماسی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

    عباس عراقچی در حال حاضر به‌عنوان مشاور عالی وزیر امور خارجه، عضو انجمن ملی دیپلماسی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

    ۶. وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: محمدرضا ظفرقندی

    محمدرضا ظفرقندی زاده ۱۳۳۷ در تهران که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، یک پزشک و سیاستمدار است که از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

    ظفرقندی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی در حال حاضر دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد.

    ظفرقندی در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد.

    وی برای کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰ دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته‌ای که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

    ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد.

    فعالیت های اجرایی وی به این شرح است:

    • رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۷۶ – ۱۳۸۴
    • دبیر هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۷۶ – ۱۳۸۴
    • عضو هیات امنای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور ۱۳۷۸
    • عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ۱۳۷۹ – ۱۳۸۳
    • رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران (دو دوره) ۱۳۷۹ – ۱۳۸۳ / ۱۳۹۷ – ۱۴۰۰
    • عضو شورای عالی بیمه خدمات درمانی ۱۳۷۹
    • مدیر گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۹۲ – ۱۴۰۱
    • رئیس مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا ۱۳۹۲ تا کنون
    • رئیس شورای عالی نظام پزشکی ۱۳۹۶ – ۱۳۹۷
    • رئیس انجمن جراحی عروق ایران ۱۳۹۸ تا کنون
    • رئیس انجمن علمی ترومای ایران ۱۳۹۶ – ۱۴۰۰

    ۷. وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: احمد میدری

    احمد میدری (متولد ۱۳۴۲ در آبادان) اقتصاددان ایرانی و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی بوده است. وی دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است.

    میدری سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را نیز دارد و در سال ۱۳۸۲، دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را نیز طی کرده است.

    در انتخابات زودهنگام چهاردهم دوره ریاست جمهوری در ایران، احمد میدری به عنوان مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان، نامزد جبهه اصلاحات، در برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما حاضر شد. میدری در این میزگرد آموزش و بهداشت را به عنوان دو کالای عمومی معرفی کرد که باید خارج از نظام بازار در اختیار شهروندان قرار گیرد. این اقتصاددان بازسازی اقتصادی بر اساس عدالت اجتماعی را ایده اصلی پزشکیان دانست.

    از سوابق اجرایی، آموزشی و پژوهشی احمد میدری می‌توان به معاون وزیر کار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم، مشاور قائم مقام وزیر اقتصاد (از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴)، عضو هیئت مدیره بیمه دانا (از خرداد ۱۳۸۴ تا تیر ۱۳۸۶)، عضو ناظر شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان در دوره نمایندگی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز،

    تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی از سال ۱۳۸۳ تاکنون در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد (دروس: سیاست‌گذاری در بخش صنعت، نظام‌های اقتصادی، اقتصاد توسعه، و روش تحقیق)، تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و آبادان، دروس اقتصاد خرد و کلان (از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵)، پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک (از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲) و پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶) اشاره کرد.

    ۸. وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: غلامرضا نوری

    غلامرضا نوری قزلجه یک سیاست‌مدار ایرانی است که در عرصه سیاست و نمایندگی در مجلس شورای اسلامی ایران شناخته شده است. وی متولد ۱۳۴۹ در استان آذربایجان شرقی، شهرستان بستان‌آباد است و از حوزه انتخابیه بستان‌آباد به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است.

    نوری قزلجه در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حضور داشته و از چهره‌های برجسته در مجلس به شمار می‌رود. وی به عنوان یک سیاستمدار اصلاح‌طلب شناخته می‌شود و در موضوعات مختلفی از جمله توسعه مناطق روستایی و حمایت از کشاورزی و حقوق شهروندی فعالیت کرده است. همچنین، او در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس فعالیت می‌کند.

    نوری قزلجه به دلیل رویکرد معتدل و اصلاح‌طلبانه‌اش در بین همکاران و مردم منطقه خود محبوبیت دارد و به طور فعال در مسائل مرتبط با توسعه منطقه‌ای و حقوق اقشار مختلف جامعه نقش ایفا می‌کند.

    غلامرضا نوری قزلجه دارای سوابق مختلفی در حوزه‌های سیاسی و اجرایی است. برخی از مهمترین سوابق او عبارتند از:

    نماینده مجلس شورای اسلامی: نوری قزلجه در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم بستان‌آباد در استان آذربایجان شرقی فعالیت داشته است. او در این دوره‌ها به عنوان نماینده اصلاح‌طلب شناخته شده و در کمیسیون‌های مختلفی از جمله کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس فعالیت کرده است.

    معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: قبل از انتخاب به عنوان نماینده مجلس، نوری قزلجه به عنوان معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خدمت کرده است. در این نقش، او در هماهنگی بین مجلس و دولت و در پیگیری مسائل مرتبط با حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش داشته است.

    استاندار آذربایجان غربی (مشاور استاندار): وی همچنین به عنوان مشاور استاندار آذربایجان غربی خدمت کرده و در زمینه‌های مختلف اجرایی و توسعه‌ای در این استان فعالیت داشته است.

    مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی: نوری قزلجه در این سمت نیز به توسعه اقتصادی استان آذربایجان شرقی کمک کرده و در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه نقش‌آفرینی کرده است.

    ۹. وزیر پیشنهادی دادگستری: امین حسین رحیمی

    امین حسین رحیمی متولد سال ۱۳۴۷ ملایر و دانش آموخته دکتری در رشته فقه و حقوق جزا، قاضی دادگستری با بیش از ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضایی است. معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، نماینده مردم ملایر در مجلس هشتم، مشاور رئیس قوه قضاییه، دادستان دیوان محاسبات کشور، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور و مشاور عالی رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز امور هماهنگی مجلس از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.

    رحیمی در میان اعضای کابینه دولت سیزدهم بالاترین میزان رأی اعتماد را کسب کرده بود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم با ۲۷۷ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع، امین‌حسین رحیمی را به عنوان وزیر دادگستری انتخاب کرده بودند.

    ۱۰ وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح: عزیز نصیرزاده

    عزیز نصیرزاده متولد ۱۳۴۳ در شهر سراب استان آذربایجان شرقی است که از سال ۱۴۰۰ تاکنون، به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. وی همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.

    وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح، فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۶۱ آغاز کرد و در هنگام جنگ ایران و عراق از خلبانان نیروی هوایی ارتش بود. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ ریاست ستاد نهاجا (معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش) را برعهده داشت و از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.

    سرتیپ نصیرزاده دوران تحصیلات متوسطه را در تهران گذراند. وی در سال ۱۳۶۱ به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش و طی دوره‌های آموزشی در ایران و پاکستان، به گردان تاکتیکی هواپیمای اف-۱۴ پیوست. او از اواسط جنگ ایران و عراق به‌عنوان خلبان جنگنده اف-۱۴ در چندین مأموریت هوایی شرکت داشت.

    وی پس از جنگ در سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا، معاونت اطلاعات نیروی هوایی، معاونت طرح و برنامه نهاجا، معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی (رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش) و جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش فعالیت داشته است.

    عزیز نصیرزاده در سال ۱۳۹۱ درجه سرتیپی دریافت کرد.

    ۱۱. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: فرزانه صادق

    فرزانه صادق مالواجرد (متولد ۱۳۵۵) معمار و شهرساز ایرانی است که در حوزه‌های مدیریت شهری و سیاست‌گذاری مرتبط با معماری و شهرسازی فعالیت دارد. او دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و گزینهٔ مسعود پزشکیان برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است.

    صادق دارای تجربه گسترده‌ای در حوزه‌های مرتبط با معماری و شهرسازی است و در پروژه‌های مختلف شهری و معماری نقش داشته است. او در دانشگاه‌های معتبر ایران تحصیل کرده و به عنوان یکی از متخصصان برجسته در این حوزه شناخته می‌شود.

    صادق در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ توسط محمد اسلامی (وزیر وقت) به سمت معاون شهرسازی و معماری منصوب شد. در مرداد ماه ۱۴۰۲ پس از برکناری از آن سمت از سوی مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت ابراهیم رئیسی به عنوان مشاور در امور شهرسازی و معماری منصوب شد. وی پیش از آن نیز از مدیران کل این معاونت بوده است.

    ۱۲. وزیر پیشنهادی صمت: محمد اتابک

    سید محمد اتابک، که امروز به عنوان یکی از گزینه‌های دولت چهاردهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) معرفی شده است، سابقه فعالیت در صنایع مختلف از جمله فولاد و معدن را دارد.

    اتابک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است.

    او که پیش از این مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود (مالک ۶ شرکت سیمانی از جمله تهران، ایلام و هگمتان، ۴ فولادی مانند کاوه جنوب کیش، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و…) به عنوان معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان و جانشین محمدعلی یزدانجو انتخاب شد.

    اتابک دارای سوابقی چون رئیس هیأت مدیره انجمن سیمان، رئیس هیأت مدیره سیمان تهران (۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰)، مدیرعاملی و نایب رئیسی هیأت مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیأت مدیره شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی دیگر و عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و… است. او از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز بوده است.

    او همچنین مجری طرح عظیم نواب، بیمارستان‌ها و کارخانجات سیمان و فولاد مختلف در کشور بوده است.

    ۱۳. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری: حسین سیمایی

    حسین سیمایی صراف متولد ۱۳۴۷ در مشهد،‌ علاوه بر تحصیلات حوزوی،‌ دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.

    از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است.

    فهرست برخی سوابق اجرایی سیمایی صراف:

    معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم، قائم مقام معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت یازدهم، مدیرکل دفتر حقوقی وزرات علوم دولت یازدهم، عضو شورای مرکزی بورس دانشجویان، رئیس ستاد مستندسازی وزرات علوم، عضو ستاد آمایش آموزش عالی، عضو اصلی هیات مرکزی تجدیدنظر تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی وزارت علوم، جانشین وزیر علوم در کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و عضو شورای ستاد امور رفاهی اعضای هیات علمی نیز در کارنامه مسئولیت‌های اجرایی سیمایی صراف در مجموعه وزارت علوم به چشم می‌خورد.

    سیمایی صراف که وکیل پایه یک دادگستری است در سال‌های گذشته، عضو کمیسیون حقوق مدنی معاونت حقوقی قوه قضائیه، عضو شورای راهبردی تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی و عضو مبلغین معاونت بین‌الملل بعثه حج مقام معظم رهبری (از ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰) بوده است.

    وی که اکنون دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است به افتخارات علمی و پژوهشی همچون پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۲، برنده دوره چهارم کتاب سال حوزه علمیه قم، برگزیده دوره هفتم جشنواره بین‌المللی فارابی و رتبه اول بیست و سومین کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران دست یافته است.

    تاکنون بیش از ۵۰ اثر، اعم از کتاب و مقاله فارسی و انگلیسی توسط سیمایی صراف تالیف شده و چند کتاب دیگر نیز در دست چاپ دارد.

    ۱۴. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: عباس صالحی

    دکتر سیدعباس صالحی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزا حسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است. علامه محمدرضا حکیمی درباره پدر سیدعباس صالحی می گوید: «یکی از علمای صالح از نظر علم و عمل، ساده زیستی و تواضع وخدمت پنجاه ساله، جناب آقای آیت الله حاج سید حسن صالحی خراسانی هستند که بنده حدودا از زمان مصدق با ایشان آشنا هستم، ایشان همیشه در حال درس و تدریس بوده‌اند.

    سیدعباس صالحی دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد. صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

    از جمله سوابق اجرایی وی:

    • عضو هیات مدیره‌ و هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سال ٧۶ تاکنون (۵ دوره)
    •  عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از ٨۵ تا ٨٧
    •  عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور
    •  معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

    سیدعباس صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ بعد از استعفا وزیر وقت فرهنگ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و به این ترتیب در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

    وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

    صالحی همچنین ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی را نیز بر عهده دارد.

    ۱۵. وزیر پیشنهادی کشور: اسکندر مومنی

    اسکندر مؤمنی، متولد ۱۳۴۱ در قائم‌شهر است؛ او دارای دکترای امنیت ملی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی است.

    وی پیش از آن نیز از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ به عنوان جایگزین محمد رویانیان در سمت ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا (پلیس راهور) مشغول به کار بود.

    وزیر پیشنهادی کشور سرتیپ پاسدار فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است، که از سال ۱۳۹۷ تاکنون به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند.

    مؤمنی عضویت سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق را نیز در کارنامه دارد و به‌عنوان یکی از فرماندهان نبردهای جنگل شمال کشور به مبارزه با ضدانقلاب می‌پرداخت.

    وی فرماندهی انتظامی استان خراسان و مدتی هم به‌عنوان معاون عملیات ناجا فعالیت کرده و از بنیانگذاران پلیس ۱۱۰ کشور بوده است.

    ۱۶. وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی: سید رضا صالحی امیری

    سیدرضا صالحی امیری متولد ١٣۴٠ در شهرستان بابل، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.

    نگاهی به سوابق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

    فهرست سوابق مدیریتی و اجرایی

    رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهمترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.

    صالحی‌امیری همچنین معاونت بررسی‌های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

    رئیس هیات امنای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب)، رئیس هیات امنای مجمع هماهنگی مراکز اسنادی و تاریخ پژوهی کشور (مهتاب)، عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، رئیس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران، عضو کمیسیون فرهنگی دولت، عضو شورای اطلاع رسانی دولت، عضو شورای فرهنگ عمومی، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران (شورای عالی انقلاب فرهنگی)، عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، عضو هیات امنای مؤسسه خانه کتاب از دیگر سوابق فعالیت فرهنگی و عضویت در مجامع و شوراهای فرهنگی سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی است.

    سوابق علمی، فهرست عناوین کتاب‌ها و مقالات

    صالحی امیری دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مدیر گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی این دانشگاه است و مولف کتابهایی با عنوان مفاهیم و نظریه‌های فرهنگی، فرهنگ و مدیریت سازمان‌های فرهنگی، مبانی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی، انسجام ملی و تنوع فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی، آسیب‌شناسی فرهنگی در ایران، الگوی ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران، مدیریت منازعات قومی در ایران است.

    میراث فرهنگی، صنعت گردشگری و آسیب شناسی فرهنگی، آیین های نوروزی و همبستگی ملی،جهانی شدن فرهنگی و تأثیرات آن بر فرهنگ ایرانی، بررسی تأثیر تعاملی فرهنگ سنتی در توسعه فرهنگی و نقش مدیریت در آن، الزامات برنامه‌ریزی مطلوب فرهنگی صادرات کالاهای فرهنگی، چالش‌ها و راهبردها، جایگاه یونسکو در برنامه‌ریزی توسعه فرهنگی جهان سوم، جهانی‌شدن و سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بررسی جایگاه صنایع فرهنگی خلاق و رابطه آن با ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران، رویکردهای فرهنگی و الزامات مدیریتی آن، الزامات الگوی مدیریت فرهنگی در ایران، چالش‌های فرهنگی شهرنشینی در ایران، از مهمترین عناوین مقالات علمی صالحی امیری در یک دهه اخیر است.

    ۱۷. وزیر پیشنهادی نفت: محسن پاک‌نژاد

    پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

    وی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است.

    وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم فعالیت کاری خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرد و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.

    پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ با حفظ سمت، عضو هیئت‌مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز بود. پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲ به عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.

    مدیرکلی نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعاملی و نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از دیگر مسئولیت‌های وی پیش از معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت به‌ شمار می‌رود.

    ۱۸. وزیر پیشنهادی نیرو: عباس علی‌آبادی

    علی آبادی پیش از این مدیرعامل شرکت نیروگاهی مپنا بود. این شرکت پروژه‌های عظیم نیروگاهی در سراسر کشور را در دست دارد و جزو سهامی عام تلقی می‌شود.

    علی‌آبادی پیش از این قرار بود به عنوان وزیر نیروی دولت رییسی معرفی شود اما در آن زمان قرعه به نام علی‌اکبر محرابیان افتاده بود که وزیر صنعت دولت احمدی نژاد نیز بوده است. با این حال این بار عباس علی آبادی گزینه رییسی در وزارت صنعت شده است. در این مقاله درباره پیشینه علی آبادی می‌خوانیم.

    عباس علی‌آبادی متولد سال ۱۳۴۰ در اراک است. او مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مکانیک از دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف کسب کرده و در مقطع دکتری نیز در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.

     او عموماً در بخش اجرایی صنعت فعال بوده است؛ با این حال مسئولیت‌های دانشگاهی نیز داشته که از جمله این می‌توان به ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر اشاره کرد. شاید بتوان اولین پله ترقی عباس علی‌ابادی را حضورش در جهاد سازندگی دانست. مسیری راه او را تا وزارت و مدیریت کلان پروژه‌ها در مپنا باز کرد.

    مهم‌ترین سمت علی‌آبادی در وزارت نیرو، معاونت وزیر نیرو بوده است. کسی که در این دوره اقداماتش عمدتاً شامل افزایش قیمت برق، تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام و استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود و تاثیر مهمی در مدیریت اجرایی وزارت نیرو داشته است.

    البته او پیش از معاونت در وزارت نیرو نیز در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت و می‌توان گفت مدیرعاملی شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران (آب نیرو) جزو مهم‌ترین سمت‌های مدیریتی او در بخش اجرایی بوده است. این مسئولیت او راه را برای حضور به عنوان معاون وزارت نیرو در دولت احمدی‌نژاد گشود.

    مپنا از سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و از سال ۱۳۸۸ تاکنون عباس علی‌آبادی مدیرعامل این شرکت بزرگ بوده است. گفته می‌شود در زمان حضور علی‌آبادی به عنوان معاون وزیر نیرو بوده که بحث واگذاری مپنا به استان قدس نیز مطرح شده و البته به دلیل مخالفت‌ها مپنا پس از یک سال واگذاری به استان قدس مجدداً به وزارت نیرو بازگشته است.

    دلیل این واگذاری در این زمان، بدهی‌های دولت به استان قدس عنوان شده بود. پیش از حضور علی‌آبادی در مپنا شخصی به نام موسی رفان این مسئولیت را بر عهده داشته است. کسی که گفته می‌شود برکناری‌اش یکی از همان برکناری‌های عجیب و غریب احمدی نژاد بوده است. یک شبه و بدون توضیحات خاصی از مدیریت مپنا کنار رفت. علی‌ابادی با رانت احمدی نژاد به این سمت گمارده شد و البته در همان زمان مدیریتش بسیار از سوی رسانه‌ها با مدیریت موسی رفان مقایسه می‌شد.

    در هر حال علی‌آبادی نیز طی چند سال توانست در این سمت خودی نشان دهد؛ به طوریکه در دولت روحانی نیز همچنان به عنوان مدیرعامل مپنا باقی ماند. البته مدیریت ایران‌خودرو در سال ۹۸ را هم آزمود اما فقط یک روز توانست در ایران‌خودرو بماند و دوباره به مپنا بازگشت.

    ۱۹. وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: احمد دنیامالی

    احمد دنیا مالی چهره‌ای از جانب مسعود پزشکیان به عنوان گزینه اصلی وزارت ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است

    فهرست سایر سوابق اجرایی:

    • معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی
    • معاون فنی و مهندسی و عضو هیأت عامل سازمان بنادر و کشتیرانی کشور
    • معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان بنادر وکشتیرانی کشور
    • معاون فنی _ مهندسی شهرداری تهران
    • عضو هیأت مدیره مهندسین مشاور فجر و توسعه
    • وابسته به جهاد دانشگاه
    • موسس و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صادرات بندر انزلی
    • اولین مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بندرانزلی
    • ریاست فدراسیون قایقرانی ایران
    • عضو هیأت مدیره فدراسیون جهانی کانوئیگ (ICF)
    • معاونت فدراسیون جهانی دراگون بوت
    • ریاست هیات مدیره باشگاه ملوان بندر انزلی

    بیشتر بخوانید: روایتی از مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور

    گفتنی است که فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، امروز یکشنبه ۲۱ مردادماه به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

    به گفته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس از عصر امروز، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در دستور کار خواهند داشت و این روند در روزهای بعد به صورت دو شیفت در کمیسیون‌ها پیگیری خواهد شد.

    حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی همچنین خبر داد که وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت و آخر هفته جاری نیز کمیسیون‌ها نتیجه بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی را به هیات رئیسه اعلام خواهند کرد.

    از شنبه آینده (۲۷ مردادماه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه خواهد داشت.

    وزرای پیشنهادی

    مقاله قبلیایجاد مشکل در تامین مقوای جعبه های دارویی- بهداشتی با روند کُند تخصیص ارز
    مقاله بعدیدوره های آموزشی شناخت کارتن و کاربردهای آن؛ مناسب برای مصرف کنندگان کارتن

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.