شیوه وایرال شدن در شبکه های اجتماعی

    0
    32
    وایرال شدن در شبکه های اجتماعی

    تولید محتوای با کیفیت و ایجاد تعامل درگیر کننده با مخاطب، اصلی‌ترین رکن برای وایرال شدن در شبکه های اجتماعی است.

    سالانه میلیون ها دلار در حوزه بازاریابی و به ویژه شبکه های اجتماعی هزینه می شود. با این حال در نهایت تعداد انگشت شماری از برندها موفقیت های چشمگیر به دست می آورند. این نکته ای است که اهمیت بسیار زیادی برای کارآفرینان از بُعد مالی دارد. خب اگر قرار باشد بعد از کلی سرمایه گذاری هیچ بازگشت سرمایه ای در کار نباشد، ارزش بازاریابی و تولید محتوا از بین می رود. این درست همان جایی است که نیاز به یک استراتژی کلیدی حس می شود. 

    وایرال شدن در شبکه های اجتماعیشاید فکر کنید محتواهایی که در شبکه های اجتماعی وایرال می شود، هیچ حساب و کتابی ندارد. خب در این صورت باید بگوییم سخت در اشتباهید. برخی از تیم های بازاریابی ماه ها برای تولید یک محتوای وایرال وقت می گذارند. البته در این میان گاهی اوقات برخی محتواها به طور شانسی پرطرفدار می شوند. با این حال شما به عنوان بازاریاب نمی توانید بنای کارتان را براساس شانس بگذارید. این امر می تواند شرایط تان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد. 

    اگر شما هم فکر می کنید محتوای وایرال منطقی دارد، این مقاله مخصوص شماست؛ چراکه ما در این مقاله قصد داریم تمام رمز و رازهای مربوط به محتواهای وایرال را با شما در میان بگذاریم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از فضای شبکه های اجتماعی و شیوه تولید محتوای درست در این میان به دست بیاورید. 

    تولید محتوای وایرال: همه برای یکی!

    محتوای وایرال معمولا آن نوعی محتوایی محسوب می شود که در طول مدت زمانی کوتاه طرفدارهای زیادی پیدا می کند اگر دقت کرده باشید، چنین محتواهایی معمولا خودشان را در محاوره های روزمره به خوبی نشان می دهند. به همین خاطر ضروری است نیم نگاهی به وضعیت محاوره های دوستانه تان داشته باشید. اینطوری خیلی زود محتوای وایرال را پیدا می کند. 

    سوال کلیدی در این میان نه شناسایی محتوای وایرال، بلکه نحوه تولید آنهاست. خب شما به عنوان بازاریاب باید از هر استراتژی به سود خودتان بهره برداری کنید. در این میان محتوای وایرال می تواند اوضاع تان در بازار را حسابی تغییر دهد. خب در وصف مزایای آن همین بس که با یک محتوای وایرال شده کلی از هزینه های بازاریابی و تبلیغات تان کاهش پیدا خواهد کرد. 

    البته در این میان قرار نیست دست روی دست گذاشته یا به امید شانس بمانید. در عوض محتوای وایرال با سعی و تلاش تولید می شود. پس همین حالا هر فکر و خیالی درباره محتوای وایرال را از سرتان بیرون کنید؛ چراکه دنیای کسب و کار نه براساس رویاهای دور و دراز، بلکه برنامه ریزی های منظم جریان دارد. ما در ادامه سعی می کنیم به شما یاد دهیم چطور صفر تا صد طراحی و تولید محتوای وایرال را به ساده ترین شکل ممکن دنبال کنید. 

    مرور نظرات و کامنت های کاربران

    شبکه های اجتماعی فضایی برای تعامل دوجانبه است. اگر نتوانید در این فضا با مخاطب تان ارتباط برقرار کنید، حتی بودجه های بی پایان نیز کمکی به شما نخواهد کرد. خیلی از بازاریاب ها خیال می کنند یک محتوای وایرال شده از دل تجربه بازاریاب ها بیرون می آید. این در حالی است که شناخت مخاطب و سلیقه اش نکته ای کلیدی خواهد بود. 

    وضعیت شما در این بخش دقیقا مثل کارگردانی است که برای فروش بیشتر در گیشه باید نیم نگاهی به سلیقه مخاطبش داشته باشد. شاید شما دوست داشته باشید یک فیلم درام روانه بازار کنید، اما در صورتی که مردم علاقه بیشتری به کمدی داشته باشند، اصلا بعید نیست مجبور به انتخاب این ژانر شوید. 

    قبول دارم خیلی وقت ها نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی چندان معنادار نیست، اما اگر از بین هر صد کامنت نیز یک نکته کاربردی بیرون بکشید، برنده نهایی خودتان خواهید بود. خب محتوایی که سریع در میان کاربران محبوب می شود، حتما زمینه اش را هم داشته است. به همین خاطر شما باید خودتان را برای تولید محتوا بر مدار سلیقه مخاطب آماده کنید. 

    باور کنید یا نه، شما در دنیای بازاریابی تنها نیستید. در عوض همه فعالیت تان به منظور اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف است. بنابراین تا جای ممکن باید مطابق میل آنها رفتار کنید، وگرنه کارتان با چالش های زیادی رو به رو خواهد شد. 

    ما در روزنامه فرصت امروز مرور نظرات کاربران یا حتی نظرسنجی از آنها را کاربردی می دانیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا روند اثرگذاری بر روی مخاطب را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید. خب اگر در این میان کمی به خودتان سخت بگیرید، شاید نظرسنجی های خوبی از مخاطب تان به دست بیاورید. این امر وضعیت شما را نسبت به رقبا دگرگون خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وضعیت تان را تغییر دهید. 

    ترغیب مخاطب با لحن تعاملی

    محتوای شما قرار نیست همینطور الکی مخاطب را به وجد بیاورد. در عوض باید لحن تان را کمی عوض کرده و نشان دهید مشتاق تعامل با مخاطب هستید. این امر در بلندمدت از شما یک برند بی نهایت جذاب خواهد ساخت. به طوری که رقبا دیگر توان کنار زدن شما را نخواهند داشت. 

    یکی از مثال های موفق درباره لحن درست مربوط به برند نایک است. این برند همیشه مخاطبش را طوری ترغیب می کند که تا انتهای کمپین را مشاهده کند. چنین مسئله ای شاید ساده به نظر برسد، اما برنامه ریزی اساسی پشت سرش دارد. 

    اگر دقت کرده باشید، لحن کمپین های نایک همیشه شورانگیز است. به طوری که حتی اگر علاقه ای به ورزش هم نداشته باشید، کمپین های این برند هیجان خاصی در شما ایجاد خواهد کرد. درست به همین خاطر اغلب اوقات کمپین های این برند حسابی در ذهن ماندگار است. 

    بی شک هیچ روش عمومی برای تمام برندها وجود ندارد. در عوض باید کمی بخت و اقبال را چاشنی کار کنید. این یعنی دست به آزمایش زده و لحن های مختلف را در بوته نقد کاربران قرار دهید. دست آخر لحن مناسب برای برندتان نمایان شد و می توانید به ساده ترین شکل ممکن با مخاطب تان تعامل داشته باشید. پس نگران چه هستید؟ خب برندی که در بازار برای جلب نظر مخاطب تلاش می کند، خیلی بیشتر در کانون توجه خواهد بود. بنابراین یک بار برای همیشه نگرانی از شکست را کنار بگذارید. 

    طراحی استایل ویژه برند

    وایرال شدن در شبکه های اجتماعیبرندی که در بازار استایل خاصی برای خودش نداشته باشد، محکوم به شکست است. این نکته گاهی اوقات مورد توجه برندها قرار نمی گیرد. بعد هم که به بن بست رسیدند، زمین و زمان را مقصر جلوه می دهند. ما در روزنامه فرصت امروز مهمترین نکته برای تعامل میان برندها و مخاطب شان را مربوط به استایل آنها می دانیم. خب اجازه دهید کمی درباره معنا و مفهوم استایل حرف بزنیم. 

    اگر حسابی پیگیر دنیای مد باشید، احتمالا استایل برای تان معنای ظاهر و نوع لباس را خواهد داشت. البته در دنیای کسب و کار این مسئله کمی متفاوت است. استایل در واقع سبک خاص یک برند در تولید محتوا، تعامل با مخاطب و همچنین دیگر برندهاست. اگر شما استایل مشخصی نداشته باشید، هیچ وقت به خوبی در یاد و خاطره مخاطب باقی نخواهید ماند. درست به همین خاطر بد نیست کمی به فکر طراحی استایل ویژه برای خودتان باشید. این مسئله می تواند به کسب و کارتان برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کند. 

    فراموش نکنید، استایل شما تضمین کننده تولید محتوای وایرال نیست. در عوض باید تعادلی میان استایل و همچنین سلیقه مخاطب ایجاد کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا به مرور زمان بدل به برندی بی نهایت جذاب شوید؛ چراکه از یکسو بر روی اصول و ارزش های خود تاکید دارید و از سوی دیگر به مقدار لازم منعطف هستید تا سلیقه مخاطب را نیز در نظر بگیرید. 

    بسیاری از کسب و کارها فقط به خاطر اینکه وفاداری لازم به استایل شان را ندارند، از بازار کنار می روند. ماجرا از جایی شروع می شود که یک تیم بازاریابی برای موفقیت های کوتاه مدت دست به هر کاری می زند. این مسئله شاید در اولین نگاه نشان دهنده سعی و تلاش یک تیم بازاریابی باشد، اما هیچ وقت به مذاق مخاطب خوش نخواهد آمد. مشتریان دوست دارند با برندهایی تعامل داشته باشند که احساس خاص بودن به آنها بدهند. بنابراین اگر حواس تان به این نکته نباشد، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

    سرمایه گذاری بر روی فرمت ویدئو

    ویدئو یکی از محبوب ترین فرمت های دنیا محسوب می شود. بی شک همه ما در طول روز کلی ویدئوی کوتاه تماشا می کنیم که برخی از آنها ماهیت تجاری دارد. نکته جالب اینکه هنوز برخی از بازاریاب ها خیال می کنند ویدئو چندان گزینه جالبی نیست. خب در این صورت مشاهده شکست های پی در پی آنها چندان دور از ذهن نخواهد بود. 

    بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و رابطه اش با وضعیت شبکه های اجتماعی

    اگر شما هنوز نسبت به توانایی های برندتان در رابطه با تولید ویدئو شک دارید، بد نیست کارتان را به کمک هوش مصنوعی پیش ببرید. این امر می تواند توانایی شما را به مرور زمان افزایش دهد. البته نباید همیشه خودتان را به هوش مصنوعی وابسته نگه دارید. در عوض استفاده از گرافیست های حرفه ای و همچنین تلاش برای ضبط ویدئوهای هیجان انگیز ضروری خواهد بود. مثلا می توانید کمی درباره پشت صحنه برندتان حرف زده یا خط تولیدتان را به مخاطب نشان دهید. چنین ایده هایی خیلی زود از شما یک برند بی نهایت جذاب خواهد ساخت که همه دنبال مشاهده محتوایش خواهند بود. 

    اگر نظر ما را بخواهید، یکی از نکاتی که ویدئوهای وایرال را از بقیه نمونه ها متمایز می کند، ماهیت دنباله دارشان است. به زبان ساده تر، شما باید سعی کنید مخاطب را نسبت به مشاهده سری بعدی ویدئوی تان مشتاق کنید. اینطوری همیشه مخاطب تشنه برای محتوای بازاریابی تان خواهید داشت. خب مگر یک بازاریاب به غیر از مخاطب علاقه مند به محتوایش دیگر چه چیزی برای موفقیت در عرصه مارکتینگ نیاز دارد؟

    یادتان نرود، تاکید بر روی یک ایده خاص در بلندمدت تمام مزیت آن را از بین می ‎برد. بنابراین باید سعی کنید کارتان را طوری پیش ببرید که مو لای درز آن نرود. وگرنه اصلا بعید نیست خیلی زود محتوای وایرال تان بدل به ترول شود. آن وقت مخاطب به جای اینکه علاقه زیادی برای تعامل با برندتان پیدا کند، بیشتر شما را دست خواهند انداخت.

    منبع: فرصت امروز

    وایرال شدن در شبکه های اجتماعی

    مقاله قبلیجشنواره ضرباهنگ چاپ، بانی همدلی
    مقاله بعدیدرخواست های تنها تولیدکننده کاغذ تحریر کشور از رئیس جمهور

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.