مدیرعامل مؤسسه بوستان کتاب با اشاره به اینکه شهر قم از دیرباز یکی از قطبهای اصلی صنعت چاپ کشور به شمار میآمده است، برگزاری نمایشگاه کیوپکس را فرصتی برای نمایش توانمندی فعالان این حوزه و همچنین نمایش قابلیتهای مجموعههای چاپی دانست.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ستاد خبری نخستین نمایشگاه تخصصی جامع چاپ، بستهبندی و تبلیغات استان قم (QPEX1)؛ دکتر محمدباقر انصاری مدیرعامل مؤسسه بوستان کتاب اظهار داشت: مؤسسه بوستان کتاب، مرکز چاپ و انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی است که با داشتن یک سازمان انتشاراتی به همراه یک مجتمع چاپ و صحافی و مجموعه توزیع کتاب جزو سه ناشر بزرگ علوم انسانی و اسلامی ایران محسوب میشود. انجام بسیاری از امور چاپ و صحافی کتابهای غیردرسی و عمومی در این مجموعه انجام میشود.
وی در ادامه در رابطه با وضعیت صنعت چاپ در شهر قم، گفت: جایگاه قم در حوزه چاپ یک جایگاه ممتاز است. البته به دلیل اینکه بسیاری از ماشین آلات ناوگان چاپ و صحافی شهر در حوزه چاپ تحریر در حال حاضر فرسوده و خیلی از اوقات از رده خارج هستند؛ بنابراین این حوزه نیاز به تجدید و افزایش سرمایه، تغییر رویکرد و نگاه از نظر اورهال شدن و واردات دستگاه های صنعتی در حوزه چاپ هستند؛ در غیر اینصورت با ادامه این شرایط امکان رقابت از ما گرفته میشود.
دکتر انصاری افزود: با توجه به اینکه چاپ یکی از شاخصه های اصلی در حوزه توسعه به شمار میآید، بسیاری از کشورها در حوزه چاپ و بستهبندی سرمایهگذاری بسیار زیادی دارند که شامل آموزش نیروهای کارآمد، افزایش توانایی در حوزه مدیریت و نوسازی ناوگان چاپ و بستهبندی به همراه جذابسازی پیشنهادها برای صاحبان صنایع میانی میشود که البته این صنایع میانی بهعنوان مصرفکننده بخش چاپ نیازمند به خدمات چاپخانهها هستند.
وی با بیان اینکه چاپ در شهر قم از دیرباز با توجه به حضور پرتعداد ناشران بهویژه در حوزه چاپ تحریر و چاپ کتاب همواره شاخص بوده است، اذعان داشت: چاپ در این شهر همچنان شاخص است بهطوریکه معمولاً پس از تهران بهعنوان دومین شهر در سطح ایران شناخته میشود. با توجه به ظرفیت بالای قم و همچنین هزینههای کمتر در مقایسه با کلانشهرهای دیگر هم سرمایهگذاری در این استان بهصرفه است و هم کارسپاری از شهرها و حتی کشورهای دیگر با آورده مالی و ذخیره نقدینگی همراه است؛ بنابراین همهچیز برای استفاده بهینه از این فضای مطلوب فراهم است.
کیوپکس؛ نمایش قابلیتها و توانمندیها
مدیرعامل مؤسسه بوستان کتاب با اشاره به برگزاری نمایشگاه کیوپکس ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه از دو منظر بسیار اساسی اهمیت دارد. نخست اینکه این آوردگاه هم فرصتی برای دیده شدن و هم فرصتی برای دیدن است؛ یعنی از یکسو برای افراد فعال در این حوزهها فرصتی برای نمایش قابلیتها و توانمندیهایشان است و از سوی دیگر فرصتی است تا از تواناییها و قابلیتهای بهروز شده همکاران و رقبا مطلع شویم؛ بنابراین این نمایشگاه میتواند هم برای مصرفکنندگان جذابیت داشته باشد و هم برای تولیدکنندگان و دستاندرکاران اصلی حوزه چاپ و بستهبندی.
دکتر انصاری اظهار داشت: پاشنه آشیل خیلی از رفتارهای مدیریتی کاهش سرمایه اجتماعی است؛ یعنی ما چون در نمایشگاههای گذشته عملکرد مناسبی نداشتیم یا آنچنانکه باید صداقت نداشتیم این باعث شده است که مصرفکنندگان یا تولیدکنندگان آنچنانکه باید نتوانند به دستاندرکاران اصلی این حوزهها اعتماد کنند؛ بنابراین باید با اعتمادسازی فضایی را ایجاد کنیم که مصرفکننده نمایشگاه را فضای مناسبی برای عقد قراردادهای جدید و استفاده از ظرفیتهای نو برای خودش بداند و همچنین تولیدکننده بتواند آنجا را بهعنوان بازار مناسبی برای معرفی و بازاریابیهای جدید بشناسد.
وی در همین رابطه ادامه داد: به همین منظور ضرورت دارد مجریان نمایشگاه کیوپکس در حوزه تبلیغات بهتر عمل کنند و در بخش روابط عمومی ورکشاپهای خوبی را برگزار کنند؛ نمایشگاه نباید صرفاً برای نمایش باشد بلکه باید فرصتی برای آموزش و ارتقای علاقهمندان به این حوزه هم باشد تا به این شکل اطلاعات مفید به صاحبان صنایع منتقل بشود.
مدیرعامل مؤسسه بوستان کتاب در رابطه با نوع برگزاری کارگاهها در جریان برگزاری نمایشگاه کیوپکس اذعان داشت: نباید اینطور باشد که در حین برگزاری کارگاهها کالایی تبلیغ شود؛ چراکه در این شرایط مخاطب احساس بدی پیدا میکند و میگوید ما بهجای اینکه با قابلیتهای نو در حوزه چاپ، بستهبندی، صحافی یا ماشینآلات آشنا شویم یا راهکارهای ارتقا در یک بخش بهخصوص از چاپ را یاد بگیریم، با تبلیغ کالاهای بهخصوص روبرو شدیم.
وی در این رابطه افزود: درست است که صاحبان صنایعی که به پشتیبانی نمایشگاه میپردازند حق دارند که تبلیغ شوند اما اگر به اسم کارگاه آموزشی به تبلیغ آنها بپردازیم زیبا و صادقانه نیست. باید همه دست در دست یکدیگر به ارتقای نیروی انسانی، ارتقای مدیریت و ارتقای اتحادیه چاپ استانی بپردازیم و بدانیم هرچه شاخصههای رشد بیشتر باشد نفع آن بهکل مردم و جامعه بر خواهد گشت.
بیشتر بخوانید: معرفی توانمندی های قم در صنعت چاپ و بستهبندی در کیوپکس
وی در پایان در رابطه با هدف مجموعه بوستان کتاب برای حضور در نمایشگاه کیوپکس توضیح داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مؤسسه بوستان کتاب یکی از بزرگترین ناشران حوزه علوم انسانی ایران است و سالانه بالغبر ۶۰۰ عنوان کتاب تولید میکند و همچنین بخش بزرگی از ظرفیت خود را به تولید کتابهای همکاران در تهران، اصفهان، مشهد و حتی کشورهای همسایه صرف میکند از همین رو نمایشگاه کیوپکس را فرصتی برای بهتر دیده شدن نزد همکاران و مخاطبانمان در سراسر کشور میدانیم و همچنین امیدواریم بتوانیم توانایی همکاران را ببینیم و با تشکیل یک ائتلاف و کنسرسیوم اتفاقات جمعی خوبی را در کنار هم رقم بزنیم.
گفتنی است که نخستین دوره از نمایشگاه تخصصی جامع صنعت چاپ، بستهبندی، تبلیغات، ماشینآلات و صنایع وابسته قم (کیوپکس) از ۱۷ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ در محل برپایی نمایشگاههای بینالمللی قم، برگزار خواهد شد.
کیوپکس