لیبل‌ و ظروف IML، رفتار بازارهای جهانی را کاملاً تغییر می‌دهند

0
25
لیبل‌ و ظروف IML

لیبل‌

رضا حسینی لیبل‌ رضا حسینی، تحلیل‌گر ارشد بازارهای جهانی بسته‌بندی و لیبل

به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ بسته‌بندی و لیبل تا یک دهه آینده، دنیای تجارت را دچار تکانه‌های رفتاری خواهند کرد و اقتصاد بازار را تغییر می‌دهند. پیش‌بینی مؤسسه پژوهشی اسمیترز برای این دو صنعت ارزآور، ارزش ۲/۱ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۸ است. پیش‌فرض محوری اقتصاد برای این صنایع آن است که بتوانند به‌واسطه چند شاخصه اصلی در بازارهای تجاری دومینویی-نوسانی، شانس موفقیت ۷۵ درصدی در تحقق این پیش‌بینی داشته باشند.

بر اساس گمانه‌های موجود، رشد جمعیت در کنار توسعه اقتصادی، یکی از فاکتورهای اثرگذار بر آن‌ها است. سازمان ملل در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده که جمعیت جهان از ۷/۷ میلیارد نفر فعلی تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۷/۹ میلیارد نفر برسد و این افزایش عمدتاً در کشورهای درحال‌توسعه رخ دهد. به‌نحوی‌که در برخی از کشورها به‌خصوص در آفریقا روند رشد به‌شدت حداکثری خواهد بود و در ۴۹ کشور دنیا که کمترین میزان توسعه را دارند، نرخ جمعیت عملاً دو برابر می‌شود.

طبیعی است که با این رشد جمعیت، به‌ویژه در بازارهای کلیدی نوظهور مانند چین و هند که رشد نرخ شهرنشینی را نیز تجربه می‌کنند؛ افزایش مصرف کالا، قرار گرفتن در معرض کانال‌های خرده‌فروشی مدرن، تمایل طبقه متوسط تقویت‌شده برای تعامل با برندهای جهانی و همگونی با عادات جدید خرید، بستر مناسبی را برای تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران صنعت بسته‌بندی فراهم آورد.

در کنار آن، یورومانیتور تخمین زده است که در بدیهی‌ترین حالت، اگر جمعیت شهری کشورها طی پنج سال به‌طور میانگین نرخ رشد ۷/۱ درصدی در هر سال را تجربه کند، این رشد جمعیت بیش از هر چیز، تقاضا برای مواد غذایی و آشامیدنی بسته‌بندی شده را افزایش می‌دهد. به‌نحوی‌که با افزایش درآمد به‌خصوص در کشورهایی مانند چین، مصرف‌کنندگان طبقه متوسط، با افزایش سطح تقاضا برای مواد غذایی بسته‌بندی‌شده عامل ایجاد تغییرات در روند چرخه مصرف و صنعت بسته‌بندی ‌خواهند شد و در این‌ بین، آسیا و اقیانوسیه تا سال ۲۰۳۰ بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کنندگان جهان باقی می‌مانند.

همچنین، قاره اروپا سهم قابل‌توجهی از بازارهای مواد غذایی و آشامیدنی بسته‌بندی شده در جهان را به دست می‌آورد، روند آن با مصرف سرانه در بازارهای آلمان، فرانسه و انگلستان تقویت ‌می‌شود، دسترسی به مواد غذایی بسته‌بندی شده در بازارهای آسیا و اقیانوسیه هم بیشتر شده و پتانسیل‌های رشد مصرف افزایش ‌می‌یابد. حتی برزیل با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی و رشد بالای صنعت مواد غذایی و آشامیدنی به‌خصوص در صنایع لبنی و روغن‌های خوراکی، به ارزش بازار صنایع غذایی می‌افزاید. علاوه بر آن انتظار می‌رود که رشد عمومی اقتصاد جهانی در دهه آینده ادامه یابد و با رشد بازارهای مصرفی نو‌ظهور تقویت ‌شود.

هرچند بروز اختلالات کوتاه‌مدت ناشی از اختلالات مالی دور از ذهن نیست اما در یک جمع‌بندی کلی‌، نتیجه بازهم افزایش سرانه درآمدی و رشد سرانه مصرفی برای کالاهای بسته‌بندی و لیبل‌داری است که می‌تواند پتانسیل‌های بالقوه‌ای را در اختیار تولید‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت بسته‌بندی، لیبل و چاپکاران قرار دهد.

IML لیبل‌ مضاف بر آن، تحلیل جدید مدل تقاضای پلیمر مؤسسه وود مکنزی تأیید می‌کند طراحی جدید بسته‌بندی کالاهای مصرفی که شامل رویکردهای حذف، جایگزینی و استفاده مجدد است، می‌تواند تقاضای جهانی بسته‌بندی در زمینه مصرف پلاستیک‌های مضرر را از ۱۹۰ میلیون تن فعلی به ۱۵۰ تن در سال ۲۰۵۰ کاهش دهد و از ورود ۴۲۵ تن پلاستیک به جریان زباله‌های صنعت بسته‌بندی و صنایع وابسته بدان در دوره پیش‌بینی شده بکاهد؛ که این معادل بیش از ۲۰ تریلیون بطری پلاستیکی و ظروف غذاخوری است و قویاً محرکی تشویقی برای برندها و فعالان صنعت بسته‌بندی و چاپ لیبل خواهد بود؛ چون به‌طور فزاینده‌ای می‌توانند طرح‌هایی را ایجاد و توسعه دهند که مبین تعهد آن‌ها به ‌چرخه زیست‌محیطی ‌است.

علاوه بر آن، چون حدود ۴۰ درصد از مواد غذایی تولید شده در سراسر جهان مصرف نمی‌شود، به حداقل رساندن ضایعات مواد غذایی از طریق تزریق و به‌کارگیری فناوری‌های مدرن مانند استفاده از ظروف «IML» که‌ انعطاف‌پذیر هستند و بر ماندگاری بیشتر مواد و محصولات غذایی می‌افزایند، می‌تواند صنعت بسته‌بندی و چاپ لیبل را به‌ویژه در بازارهای کمتر توسعه‌یافته که زیرساخت‌های خرده‌فروشی یخچالی ندارند، به جایگاهی روبه رشد برساند و درنهایت آینده‌پژوهی زنجیره تأمین، توزیع و مصرف را برای فعالان این صنعت در کنار توجه به دو مؤلفه‌ «رفتار مصرف‌کننده» و «اقتصاد رفتاری مالکان برند»، مقرون‌به‌صرفه و مبتنی بر ماندگاری و بقاء تبیین کند و چه‌بسا دروازه‌ ورود صنعت بسته‌بندی و لیبل به دنیای نوین تجارت جهانی باشد.

موضوعی که عمیقاً اهمیت دارد؛ چون همان‌گونه که محققان «‌UPM Raflatac‌» و شرکت تحقیقات بازار «‌Mordor Intelligence‌»‌، با تأکید بر این‌که «بزرگ‌ترین چالش صاحبان برند، مواجهه با چشم‌انداز در حال تغییر و پایداری لیبل و بسته‌بندی‌ها به‌ویژه در پذیرش پیچیدگی دستورالعمل‌های نوظهور در کشورها و مناطق مختلف است.»، اثبات کرده‌اند که لیبل‌ و ظروف «IML»، در کنار دو شاخصه «رفتار مصرف‌کننده» و «اقتصاد رفتاری مالکان برند»، در موارد جزئی نیز مانند مرکب، هزینه تولید و چاپ، بازیافت و ردپای کربن، می‌توانند تقاضای رو به رشد بازار را برآورده کنند.

بیشتر بخوانید: لیبل‌ های IML؛ اتاق شیشه‌ای نوآوری در صنعت چاپ لیبل

تولیدکنندگان آن‌ها به همگونی با فناوری، هوش مصنوعی، اتوماسیون، تجارت الکترونیک و راه‌حل‌های هیبریدی و پایدار برسند و در کوچک‌ترین سطح، با فعال‌سازی شناسایی هوشمند محصولات معیوب در چرخه، بهترین نتیجه را از بازار و جذب مشتری بگیرند و نشان‌گر خوبی برای تولید فناورمحور و پایدار باشند.

مقاله قبلیحمایت از نمایشگاه کیوپکس در راستای معرفی ظرفیت‌های چاپی قم
مقاله بعدیدهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ و برگزاری ۷ سمینار تخصصی

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.