اعضای هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران به همراه جمعی از فعالان این صنعت به دعوت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در روز پانزدهم مهرماه در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران گردهم آمدند. در این نشست مشترک به پیوند هرچه بیشتر حوزه چاپ و گرافیک تاکید و در این راستا پیشنهادات و راهکارهای مختلفی از سوی نمایندگان دو طرف ارائه شد.
انعقاد تفاهمنامه مشترک انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با صنعت چاپ
به گزارش خبرنگار چاپ و نشر آنلاین، ابراهیم حقیقی استاد طراحی گرافیک و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در این نشست گفت: پیوند میان طراحی و چاپ یک پیوند عمیق است که از آغاز تاریخ چاپ و آغاز رشته ای به نام گرافیک به ویژه در اوایل قرن بیستم، اتفاق افتاده است. در ایران نیز این دو حوزه رشد و همسویی بی نظیری با یکدیگر داشته اند. امیدوار هستم پس از ۴۰ سال دوری، با برگزاری این نشست همسویی و همدلی اعضا، خود را بروز بدهد تا هر دو جامعه طراحان و چاپ به نفع فرهنگ و توسعه کشور از آن منتفع شوند. هرکار مشترکی که توسط نخبگان ایرانی انجام شود، قطعا راه به جایی بهتر خواهد برد چراکه چند اندیشه کنار یکدیگر بهتر عمل خواهد کرد.
وی ادامه داد: امروز روز مبارکی است و امیدوارم با تفاهمی که قرار است اتفاق بیفتد کارهای زیادی انجام شود از جمله تشکیل یک کمیته مشترک میان اعضای اتحادیه چاپخانه داران و انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران که این موضوع می تواند یک اتفاق بزرگ در جهت پیشبرد اهداف باشد.
حقیقی تصریح کرد: طبق تجربه این جمع اهل کارهای بزرگ است، انجمن ما نیز همیشه این توان را داشته و در جشنواره هایی مانند «سرو نقره ای» این را نشان داده است. به شخصه در هرگونه قدم برداشتن در این راه در خدمت شما هستم و امیدوارم که به نیکی انجام شود.
لزوم تعامل میان انجمن طراحان با صنعتگران چاپ
در ادامه این نشست امراله فرهادی استاد طراحی گرافیک و دیگر عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران گفت: برای من انجمن طراحان گرافیگ ایران حکم شرافت دارد. زنده یاد مرتضی ممیز نخستین کسی بود که موجب همنشینی، همدلی و همسویی طراحان گرافیک با لیتوگرافی ها و چاپخانه ها شد. تا پیش از آن طراحان همیشه از لیتوگرافان و … شاکی بودند و بالعکس اما زنده یاد ممیز که حکم استادی برایمان داشت از ما خواست که در نشست ها با یکدیگر رودرو صحبت کرده تا بتوانیم به یک تعامل برسیم. حاصل این اتفاق کارهای ارزشمند و قابل تکیه بود. بنابراین این پیشینه وجود داشته است اما متاسفانه طی اداوار گذشته هرکس در انجمن خود، جزیره ای ساخت و دیواری هم گرد آن کشیدند، درحالی که این انجمن ها باید با یکدیگر تعامل داشته باشند.
وی ادامه داد: من در دو سال گذشته هنگامی که هیجان، شور، همبستگی، همدلی و عظمت را در میان چاپخانه داران مشاهده کردم برایم جالب توجه بود. این بود که از جناب کلهر درخواست کردم که ما بیاییم در کنار شما تا این همبستگی شما را از نزدیک ببینیم. امیدوارم نتیجه این اتفاق تعاملات خوب و رقم زدن اتفاقات خوب باشد.
موزه مشترک گرافیک و صنعت چاپ ایران
بهرام کلهرنیا رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران در این نشست مشترک ضمن اشاره به برگزاری درخشان چهارمین جشنواره ضرباهنگ چاپ، بیان داشت: پیشنهاد استاد حقیقی برای برگزاری یک کمیته راهبردی مشترک میان صنعت چاپ و انجمن گرافیک بسیار منطقی است. در کمیسیون های کوچکتر می شود به نتایج واقع بینانه اجرایی رسید.
وی ادامه داد: این امر مسلم است که صنعت چاپ و گرافیک دو بال یک پدیده مشترک هستند. این دو بال اگر هرکدام به تنهایی کار کنند در معرض دشواری قرار خواهند گرفت و حتی می توانند به یکدیگر آسیب بزنند. کمااینکه ما شاهد گلایه مندی های طراحان گرافیک از چاپخانه بودیم و بالعکس و همینطور دشواری هایی که بسیار کوچک بودند و به راحتی می توانستند حل شوند اما به هرحال وجود داشت.
کلهرنیا تصریح کرد: از طرف دیگر می دانید که سرنوشت ملی ما در گرو توسعه صنعت چاپ است. فرهنگ ملی ما بدون چاپ و گرافیک معنا نمی دهد. دوستان گرامی ما در شاخه های گوناگون هنری کارهایی را برای ایجاد ارزش های انسانی انجام می دهند و جامعه را به سمت توسعه، رشدیافتگی و فرزانگی هدایت می کنند اما طراحان گرافیک جامعه را کوچک و خرد اما همیشگی وپیوسته دگرگون می کنند. هر پدیده چاپی با همت صنعت چاپ و با طراحی طراحان گرافیک سبب دگرگونی انسانی-اجتماعی می شود.
وی در تعریف پیوند فرهنگ، چاپ و طراحی گفت: فرهنگ بهبودی مناسبات انسان با خویشتن، با دیگران، با سرزمین و یافتن آرزوهای مشترک است. صنعت چاپ این نقش را ایفا و ایجاد آرزوهای ملی مشترک می کند و این اتفاق بسیار بزرگی است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران اذعان داشت: حدود ۲۶ سال پیش زنده یاد مرتضی ممیز فقید بنیان گذاری انجمن را با تعدادی از پیشگامان طراحی انجمن را انجام دادند و ما صاحب انجمنی شدیم که آن را به تدریج کشف و ساز و کار اجرایی آن را به وجود آوردیم. جالب است که ما باید الزام قانونی خود را ثابت و برای کسب و شکل گیری حقوق اعضای خود تلاش می کردیم. در این راه سختی کشیدیم اما امروز انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بزرگترین تشکل هنری ایران است و می شود این ادعا را داشت که این انجمن در میان صنوف هنری و فرهنگی پیشوایی دارد.
کلهرنیا تصریح کرد: این اتفاق یک مسئولیت روی دوش انجمن است. ما پیوسته باید یک کار را بدون جیره ومواجب برای بهبود اوضاع، برای تصحیح وضعیت زندگی همکارانمان و به طبع برای تصحیح زندگی اجتماعی انجام دهیم. طراحی گرافیک سود واقعی کارش را سفارش دهنده نمی برد بلکه جامعه می برد و ما و صنعت چاپ به دلایل جدی به یکدیگر گره خورده ایم و بدون خون مشترک دو برادر هستیم.
وی در رابطه با پیشنهادات همکاری های مشترک میان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با صنعت چاپ گفت: انجمن برای محکم کردن این برادری پیشنهاداتی را دارد که خدمتتان تقدیم خواهد کرد. ما می توانیم جشنواره مشترک گرافیک و صنعت چاپ را برگزار کنیم که در این جشنواره هر دوبال می تواند مسیر را به یک شکل پرواز دهند. این جشنواره می تواند تلفیق اقتدار و ظرافت های شما و دانش و مهارت های ما باشد. ما می توانیم آموزش های مشترک صنفی را برنامه ریزی و اجرا کنیم و در پروژه های گوناگون و مشترک با یکدیگر همکاری داشته باشیم. می توانیم بورسیه هایی از جوانان با استعداد را در نظر بگیریم و آنها را در اختیار صنعت چاپ قرار دهیم.
این پیشکسوت حوزه طراحی گرافیک ادامه داد: نخستین و تنها موزه گرافیک غرب آسیا متعلق به انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است که این افتخار بزرگی برای جامعه ما است. این تنها موزه صنفی به وجود آمده در دوران نو در ایران است و این ظرفیت را دارد که در کنار صنعت چاپ قد بکشد و شاید در آینده ای نزدیک بتواند تبدیل به موزه مشترک گرافیک و صنعت چاپ تبدیل شود. ساختمان کنونی ساختمان ارزنده اما با فضایی محدود است که در صورت تحقق این ایده باید به ساختمان جدیدی منتقل شود.
وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: همه این اهداف در صورت تشکیل کمیته مشترک تحقق خواهد یافت و اینکه ما بتوانیم برای همکاری دراز مدت و پشتیبانی از یکدیگر راه حل اجرایی بیابیم. ما در انجمن تمام قد در خدمت شما هستیم.
اتحادیه در کنار انجمن
در ادامه این نشست احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران اظهار داشت: افتخار می کنم بعد از چهار دهه اولین نشست بین اعضای صنعت چاپ و انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران برگزار شده است که این اتفاق را باید به فال نیک بگیریم و برای همدلی بیشتر قدم های مثبت برداریم. امیدوارم که این نشست مشترک خروجی خوبی داشته باشد. از حضور شما درجشنواره تشکر می کنم چراکه باعث قوت قلب بود. چاپ از طراحی و طراحی از چاپ قابل جدا شدن نیست به ویژه در حوزه بسته بندی. این هنر بزرگ، عزت و عظمت شماست و امیدوارم که بتوانیم همراه شما باشیم.
وی ادامه داد: در چهار سالی که هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران افتخار خدمت گذاری به این صنعت را داشته است، تعداد کمی چاپخانه به این صنعت اضافه شده است که به این معناست این ظرفیت همواره وجود داشته است. ما هنگامی که شروع به کار کردیم معتقدم بودیم که اگر این باور توانستن به صنف القا شود، خروجی خود به خود به دست خواهد آمد. نتیجه این شد که ظرفیت برگزاری جشنواره صنعت چاپ از ۱۲۵ نفر در سال اول به بالغ بر دو هزار نفر در سال چهارم رسید. اکنون هم این باور را داریم که اگرکنار شما باشیم، اتفاقات خیلی بهتری رخ خواهد داد.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در ادامه بر شکل گیری کمیته مشترک میان اتحادیه صنعت چاپ و انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، شکل گیری موزه مشترک و به نمایش گذاشتن ماشین آلات قدیمی چاپ در آن تاکید کرد و گفت: در خصوص فضای موزه می توانیم از شهرداری یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک بگیریم. همچنین از آنجا که بنده ریاست نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران را برعهده دارم، این قول را می دهم بخشی از ستاد برگزاری را به انجمن طراحان اختصاص بدهیم.
ضرورت احیای موزه چاپ
در ادامه این نشست، میریونس جعفری نایب رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران گفت: یکی از آرزوهای ما در صنعت چاپ تشکیل موزه چاپ است که اگر با همراهی طراحان گرافیک باشد قطعا اتفاق بهتری رقم خواهد خورد. ما در گذشته جلساتی را در رابطه با احیای موزه چاپ با وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته ایم اما متاسفانه تا کنون اتفاقی نیافتاده است. امید است که با کمک انجمن طراحان بتوانیم موزه را احیا و دستگاه هایی که اکنون در حال خاک خوردن هستند را به شکل مناسبی به نمایش بگذاریم.
چاپ و طراحی؛ دو بال هماهنگ
علی طارمی پیشکسوت صنعت چاپ و از اعضای هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران ضمن نقل خاطراتی از همکاری های مشترک طراحان گرافیک برجسته باشرکت افست که منجر به شکل گیری آثار برجسته ای شده است، گفت: تردیدی نیست همانطور که استاد عزیزمان جناب آقای کلهر فرمودند، صنعت چاپ و طراحی دو بالی هستند که اگر در کنار هم به حرکت دربیایند منجر به تولید آثار گرانقدری خواهد شد.
وی ادامه داد: در این مسیر چاپخانه هایی موفق هستند که توانسته اند ارتباطات بهتری با طراحان گرافیک داشته باشند. بی شک تشکل کمیته مشترک می تواند ما را به نتایج مهم و تاثیرگذارتری برساند.
آمادگی دانشگاه هنر برای آموزش طراحان در زمینه چاپ
دکتر خدایار صادقی مدرس چاپ و رئیس دانشکده هنرهای تجسمی در ادامه این نشست گفت: با توجه به تحصیلاتم همواره این احساس را داشته ام که ارتباط میان چاپ و گرافیک ضعیف است و متاسفانه اساتید این دو حوزه قائل به پیوند عمیق در این دو حوزه نبوده اند. هنگامی که به عنوان رئیس دانشکده هنرهای تجسمی مشغول به کار شدم دیدم که سقف آموزش چاپ به دانشجویان گرافیک بسیار کوتاه است که این ضعف موجب شده است دانشجویان به سمت کابردهای دیگر گرافیک بروند؛ چراکه آنها حتی ابتدای ترین مسائل چاپ را آموزش ندیده اند.
وی ادامه داد: اگر طراحان گرافیک برجسته و اساتید این حوزه را کنار بگذاریم من آینده خوبی را پیشبینی نمی کنم چراکه با تغییر نسل، افرادی در این رشته باقی می مانند که آگاهی کمی نسبت به صنعت چاپ دارند. بنابراین می توان گفت اقدامات موردی، لحظه ای و احساسی راه به جایی نمی برند. این دورهمی ها برای اشتراک گذاری نظرات بسیار لازم هستند اما زمینه سازی برای پیوند میان چاپ و گرافیک نیازمند به برنامه ریزی عمیق و درازمدت دارد چراکه توسعه حاصل برنامه ریزی بلند مدت است. پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک خوب است اما این کارگروه در مرحله اول نباید به دنبال برگزاری یک رویداد باشند بلکه ضرورت دارد قدم اول آسیب شناسی به ویژه در حوزه آموزش باشد.
دکتر صادقی تصریح کرد: در دانشکده هنر امکانات خوبی برای آموزش تجهیزات چاپی وجود دارد که این امکانات شامل خط کامل افست است. من به دوستان گرامی در انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران پیشنهاد و از آنها دعوت می کنم به قضیه آموزش به شکل یک همکاری سه جانبه نگاه کنند. در این راه ما در دانشگاه این ظرفیت را داریم که مراحل چاپ را به دانشجویان و هنرمندان طراح گرافیک آموزش بدهیم.
فراخوانی برای دانشجویان
محمود پیشعلی رئیس هیئت مدیره چاپ فرارنگ آریا در ادامه بیان داشت: همکاری میان انجمن صنفی طراحان گرافیک و چاپخانه ها از آرزوهای دیرینه من بوده است. پیشنهاد من برای گسترده شدن و در هم تنیدگی این ارتباط ایجاد یک فراخوان برای دانشجویان رشته گرافیک است تا به سلیقه خود لوگویی را طراحی کنند. ما نیز با انتخاب صد لوگوی برتر آنها را در قالب یک کتاب چاپ خواهیم کرد. این اتفاق می تواند به عنوان یک مشوق برای دانشجویان رشته طراحی و جذب آنها به حوزه صنعت چاپ مطرح شود.
تبلور روح هنر در چاپ
حسین احمدی مدیرعامل چاپ مادرول نیز در این نشست مشترک اظهار داشت: چاپ یک هنر-صنعت است. شاید به هیچ صنعت دیگری نشود این لقب را داد. اگرچه با ورود طراحی به صنعت، بسیاری از صنایع وابسته به آن شدند اما روح هنر را بیشتر در صنعت چاپ می توان دید. چاپ یک پکیج است، زمانی که طرح در ذهن خلاق هنرمند گرافیست نقش می بندد تا زمانی که به یک اثر چاپی تبدیل شود. بنابراین همانطور که اساتید اشاره کردند یک پیوند عمیق بین این دو حوزه وجود دارد.
وی ادامه داد: چاپ یک آفرینش دائمی است. در هر صنعتی با یک محصول همیشگی و مداوم برخورد می کنیم اما در صنعت چاپ هر روز با یک محصولی روبه رو می شویم که زاییده ذهن خلاق طراحان است. شما ترانه ساز و آهنگساز هستید و ما هم به نوعی ترانه ها و آهنگ های زیبای شما را می خوانیم، امیدواریم که بتوانیم به بهترین شکل هم بخوانیم.
شکل گیری ایده تشکیل انجمن در ماهنامه صنعت چاپ
مرتضی تفرشی مدیرمسئول نشریه صنعت چاپ در این نشست گفت: شکل گیری انجمن طراحان گرافیک در سال ۱۳۷۳ در دفتر مجله صنعت چاپ اتفاق افتاد. خوشبختانه انجمن خیلی خوبی در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد و این جزو افتخارات ماست که پایه و ایده یابی آن در این مجله شکل گرفت. قضیه دو بالی که مطرح شد کلید و راهگشای مشکلات است. امیدوارم حسن نیت شما منجر به اتفاقات خوبی در این دو عرصه شود.
ایجاد یک بانک اطلاعاتی از سوی طراحان
امیرشهلائی مقدم بازرس اتحادیه چاپخانه داران نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: ما به عنوان چاپخانه دار در قاعده هرم قرار داریم. یکی از چالش های جدی ما متاسفانه پیشتازی بی محابای این عرصه است که جنبه هنری گرافیک را کم می کند. یک گرافیست با تجربه هنگامی که ذهنیت خود را آفرینش می کند نمونه چاپی آن را در هنگام طراحی پیشبینی می کند اما اکنون این وضعیت با وجود برنامه های مختلف و دیجیتالی شدن این عرصه کاهش یافته است.
وی ادامه داد: من معتقدم این یک بانک اطلاعاتی از سوی انجمن صنفی طراحان گرافیک و در اختیار قرار دادن آن به چاپخانه داران یک عمل راهگشا است. ما نباید اجازه بدهیم که جنبه هنری گرافیک را در اثر چاپی کمرنگ شود.
معرفی اعضای انجمن در نشریات
خط تا تصویر کامل، صنعت چاپ اگر حوزه گرافیک و طراحی نباشد، مجالی برای چاپ ندارد. این پیوستگی وجود دارد و باید هدایت شود. نیاز صنعت به گرافیک زمینه ای برای گسترش فرهنگ و بسیاری از معانی است. ضعف رابطه میان صنعت چاپ و گرافیست یک نقص است. بنده این امکان را دارم که در سه مجله «چاپ و نشر»، «بازار بسته بندی» و «مهندسی ایمنی» صفحه ای را برای معرفی اعضای محترم انجمن گرافیک با هدف ارتباط هرچه بیشتر با یکدیگر اختصاص بدهم.
تلفیقی مبارک
هاشم احمدی مدیرعامل شرکت افق قطعات آسیا در ادامه گفت: دوستان با موها و محاسن سفیدی در این جمع حضور دارند که نشان دهنده کوهی از تجربه است. تلفیق جمع اساتید و بزرگان عرصه طراحی گرافیک با صنعت چاپ، تلفیق ارزشمندی است که امیدوارم با ارتباطات خوبی که برقرار می شود، مسیر پرنورتر از گذشته شود. بنده نیز به عنوان یک پشتیبان از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.
آموزش رایگان در چاپخانه پویا هنر نوین
مجید خادمی مدیرعامل صنایع چاپ و بسته بندی پویا هنرنوین بیان داشت: ایجاد ارتباطات موثر و سازنده با انجمن طراحان گرافیک از آرزوهای دیرینه بنده و بسیاری دیگر از همکاران بوده است. امیدوارم که برگزاری این نشست شروع اتفاقات مبارک در بحث توسعه گرافیک در صنعت چاپ شود. بنده نیز با تمام امکانات موجود در چاپخانه این آمادگی را دارم که هرنوع آموزشی را به دانشجویان گرافیک ارائه بدهم.
توجه به نتایج اقتصادی در برنامه ریزی ها
محمدحسین شهامت پور طراح و استاد دانشگاه در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: من هم از خانواده چاپ و هم از خانواده طراحی هستم. یکی از بزرگترین مشکلات این است که طراح جایگاه خود را از نظر اقتصادی نمی تواند در کشوری که اهمیتی به فکر و ایده نمی دهد، تضمین کند. در ۲۰ سال گذشته اتفاق عجیب و غریبی در این صنعت نداشتیم و تنها سعی کردیم خودمان را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: امروز در یک دوره گذار قرار گرفته ایم چراکه هوش مصنوعی به کمک صنایع مختلف آمده است. یک گرافیست حرفه ای باید از تمام ابزار و امکانات در کنار هنر و استعداد ذاتی خود بهره ببرد. این دوره گذار باعث می شود که هم اندیشی و کار گروهی را به شکل درست تری و با اندیشه بهتری در مسیر خود داشته باشیم.
شهامت پور تصریح کرد: در این مسیر دو نکته وجود دارد. اول این است که فعالان صنعت چاپ از امکاناتی که خلاقیت و نوآوری در طراحی را ایجاد می کند آگاهی کمتری دارند و طراحان نیز از پیشرفت و امکانات صنعت چاپ تقریبا بی خبر هستند. چنانچه این آگاهی ایجاد شود همه از آن منتفع خواهند شد. درست است که اتفاقاتی مانند شکل گیری موزه، تشکیل کمیته مشترک و اختصاص صفحه ای در نشریات به این حوزه خوب و مبارک است اما اگر منجر به فعالیت اقتصادی و درآمدزایی نباشد، در واقع بی فایده خواهد بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مسئله بعدی نیز این است که اگرچه خوب است در چاپخانه ها به روی جوانان گرافیست باز شود اما از آنجا که آموزش مسئله بسیار با اهمیتی است اما از اینکه این آموزش از سوی چه فرد یا گروهی و با چه شرح درسی به جوانان ارائه شود، نیز نباید غافل شویم. بنابراین لازم است که پیرو این نشست ها که امیدواریم ادامه یابد اساسنامه و هدف گذاری اتفاق بیفتد که البته بنیان این هدف گذاری ها نیز باید مسائل مالی باشد تا هم اهالی چاپ و هم طراحان گرافیست از آن بهره مند شوند.
توجه به بخش پیش از چاپ
در ادامه حمید فریور کارشناس صنعت چاپ و بسته بندی اظهار داشت: اگر توانستم نزدیک به سه دهه در صنعت چاپ به عنوان یکی از کارهای سخت و زیان آور دوام بیاورم دلیلش این است که همواره با یک نو شوندگی در کارم برخورد کردم که این نوشوندگی همان دنیای بی انتهای خلاقیتی بوده است که از سوی شما دوستان عزیز در این حوزه شکل گرفته است.
وی ادامه داد: ما به این نیاز داریم که در حوزه پیش از چاپ آموزش هایی داشته باشیم که در ادامه همان آموزش رشته گرافیک باشد اما بتواند به ما اپراتورهایی را تحویل بدهد که علاوه بر خلاقیت هایی که در ذهن دارند تسلط کامل و کافی به حوزه پیش از چاپ داشته باشند تا بتوانیم به خصوص در بسته بندی انعطاف پذیر پیشرفت کنیم.
توجه به آموزش در سطوح دانشگاهی و تجربی
دکتر رضا منصوری استاد دانشگاه و مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه چاپخانه داران تهران، در ادامه این نشست بیان داشت: خیلبی خوشحالم در جمع شریفی هستم که با فکر و دستانی هنرخیز جامعه را منتفع می کنند. اتفاق مبارکی که در زمینه همکاری برخی هنرمندان گرافیست با جشنواره ضرباهنگ چاپ اتفاق افتاد، مراسم را باشکوه تر کرد. قطعا همکاری مشترک بین اعضای صنعت چاپ با انجمن طراحان گرافیک ایران موجب خواهد شد که هر دو طرف بهتر به رسالتی که برعهده دارند عمل کنند.
وی ادامه داد: در حوزه آموزش با توجه به پیشرفت علوم و فنون ان شاءالله اهمیت خوبی به مقوله گرافیک و پیوند آن با صنعت چاپ هم در سطوح دانشگاهی و هم به صورت ضمن خدمت داده شود.
ضرورت نگاه ویژه به حوزه بسته بندی
علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی از اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به عنوان سخنران پایانی این نشست بیان داشت: در اوایل قرن گذشته گرافیک با مفهوم آثاری که قابلیت انتشار داشته باشند، تعریف می شد اما امروز مثل گذشته رسانه ها در انحصار چاپ نیستند و طراحان در فضای دیجیتال به صورت مستمر فعال هستند. بنابراین ما مجبور هستیم ارتباط مفهوم و بحث چاپ و گرافیک را بازتعریف کنیم.
بیشتر بخوانید: واحدهای صنعت چاپ و مشکلات تامین انرژی
وی ادامه داد: یک بخش مهم در پیوند میان چاپ و گرافیک حوزه بسته بندی است. بنابراین نگاه به بسته بندی باتوجه به فراگیر شدن آن در انواع کسب و کارها باید ویژه باشد.
گفتنی است که در پایان نشست مشترک انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با اتحادیه چاپخانه داران تهران و جمعی از فعالان صنعت چاپ مراسم جشن تولید ابراهیمی حقیقی استاد طراحی گرافیک برگزار شد و همچنین احمد ابوالحسنی تندیس ضرباهنگ چاپ را به استاد کلهرنیا اهدا کرد.