بررسی هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی

    0
    7
    بازارسازی صنایع دستی

    سمینار هم اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» با مکاری معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با حضور مدیران و کارشناسانی از انجمن علمی فناوری چاپ، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ صبح روز سه‌شنبه ۲۴ مهر در کاخ ‌موزه نیاوران برگزار شد.

    توجه به بخش هویت ساز صنایع دستی

    به گزارش خبرنگار چاپ و نشر آنلاین، محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در ابتدای سمینار هم اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» با اشاره به اینکه انجمن علمی فناوری چاپ ایران نقش مهمی در فرهنگ سازی و ترویج مباحث مختلف حوزه چاپ و ارتباط آن با بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، فناوری و نیز بخش های هویت بخش کشور مثل صنایع دستی داشته اظهارداشت: ایران پتانسیل های بی نظیری در حوزه صنایع دستی دارد. بازاریابی و بازارسازی صنایع دستی بسیار حائز اهمیت است و این امر بدون توجه به فناوری چاپ و بسته بندی متناسب با نیاز روز محقق نخواهد شد.

    بیطرفان بر مقوله بازارسازی صنایع دستی و اقتصاد مرتبط با آن به عنوان بخشی هویت ساز اشاره و تاکید کرد: برای این هویت سازی توسعه صادرات، ارزآوری و نگاه نو به مقوله فرم و محتوا و استفاده از فناوری ها بسیار اهمیت دارد.

    بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به جایگاه ویژه صنایع دستی کشورمان در کشور و دنیا گفت: استفاده از سوغات ایرانی به جای سوغات ملی می تواند نکته قابل تاملی باشد وقتی ایران باشد گویی به مقوله ملی هم توجه شده است.

    شخصیت بخشی به صنایع دستی با چاپ و بسته بندی

    محمدحسین عسگرپور مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه نشست «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» با اشاره به اینکه ۵۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی کشور در ۲۹۹ رشته فعالیت دارند، گفت: باید اعلام کنم که ۲۰ ویژگی صنایع دستی کشور احصاء شده که می تواند در تجاری سازی، تولید، اشتغال، کارآفرینی و ترویج این رشته ها بسیار حایز اهمیت باشد.

    عسگرپور با اشاره به اینکه صنایع دستی مزیت بومی و عین حال بخش هویت ساز و اقتصادی کشور است بیان کرد: صنایع دستی از یکسو دارای ارزش افزوده و از سوی دیگر سازگار با محیط زیست و ارزآور و نیز ارزان قیمت در ایجاد اشتغال و توسعه سرمایه گذاری موثر است. از این رو باید چرخه صنایع دستی و هنرهای سنتی را با توجه به وضعیت هنرمندان، صنعتگران و صادرکنندگان کامل کنیم تا هنرمندان بتوانند محصولات جدید و کار آمدی تولید و روانه بازار کنند.

    وی بر توسعه شرکت های خلاق و نیز جایزه حوزه بسته بندی در صنایع دستی تاکید کرد و گفت: دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری های نرم همکاری خوبی را با معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارند که باید کمک کنیم این بخش در ابعاد مختلف تقویت شود. هدف ما این است که با ورود بخش های مختلف به صنایع دستی شخصیت داده شود و در این زمینه صنعت چاپ و بسته بندی اهمیت زیادی دارد.

    بازارسازی صنایع دستی

    کمک چاپ و بسته بندی به هویت بخشی و بازارسازی صنایع دستی

    بهزاد احمدی فارسانی مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی با اشاره به اینکه نخستین نشست تخصصی کاربرد صنایع‌دستی در صنعت چاپ و بسته‌بندی به منظور هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی و سوغات ملی اقدام مشترک و خوبی بین معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و انجمن علمی فناوری چاپ ایران است گفت: چاپ و بسته بندی می تواند به هویت بخشی و بازارسازی صنایع دستی کمک کند.

    احمدی فارسانی گفت: در راستای همگرایی و هم افزایی بین صنایع مختلف در جهت ترویج و تقویت بیشتر فرهنگ استفاده از محصولات صنایع دستی، نخستین سمینار هم‌اندیشی علمی‌تخصصی فن آوری و صنعت چاپ با حضور فعالان تاثیرگذار در حوزه‌های بسته‌بندی و صنعت چاپ برگزار می‌شود و امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد و فعالان حوزه چاپ و بسته بندی و صنایع دستی با هم افزایی و همکاری برای آموزش، ترویح و توسعه صادرات صنایع دستی به عنوان بخش هویت ساز کمک کنند.

    مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی افزود: تقویت و بازیابی ریشه‌های تاریخی و فرهنگی این هنرصنعت نیاز به پیوندهای جدید و رویکردهای تازه با دنیای جدید دارد به همین منظور نیاز داریم در تعامل بیشتر با سایر حوزه‌های نوین به ویژه حوزه چاپ بر تقویت و ترویج این هنر اصیل ایرانی بیفزاییم.

    وی ضمن اشاره به اهمیت بسته‌بندی در ارایه محصولات صنایع دستی افزود: در این نشست موضوعاتی همچون تکنولوژی‌های نوین بسته بندی و چاپ در صنایع‌دستی، هنر بسته‌بندی در صنایع‌دستی و آسیب‌شناسی بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی در کشور مورد توجه قرار داده که می تواند برای کشورمان دستاوردهای خوبی داشته باشد.

    در توسعه صنایع دستی هویت بخشی اولویت دارد

    سعید بهروان معاون برنامه‌ریزی محتوایی دفتر امور چاپ و نشر گفت: در توسعه صنایع دستی هویت بخشی اولویت دارد. هویت بخشی به توسعه صنایع دستی و محصولات چاپ و بسته بندی با رعایت قوانین و مقررات در مسیر هویت بخشی اولویت ماست.

    بازارسازی صنایع دستی

    بسته بندی خلاق اثرگذار در موفقیت صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی

    بهنام زنگی رئیس موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا ضمن برشماری مزیت های اقتصادی و رقابتی صنایع دستی ایرانی به عنوان صنعت بوم ساخت ایرانی، بسته بندی خلاق را عاملی اثرگذار در رقابت پذیری و موفقیت محصولات صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی بر شمرد.

    زنگی با استناد به دستاوردهای دانشجویان طی مدت آموزش دروس طراحی خود، اشاره کرد: آن چه که ما از آن به عنوان طراحی بسته بندی نام می بریم در واقع فرآیندی پیچیده و چند وجهی است که در پی حل مساله محصولی به نام صنایع دستی است. بی ملاحظگی در استفاده از نقش مایه های ایرانی و نقوش بصری ایرانی که طی روند تکوینی در قرون متمادی خلق شده اند، نمی تواند به محصول هویت عمیق ببخشید و اشراف، مطالعه و شناخت اصولی معیارهای زیبایی شناختی ایرانی در کنار استفاده از نقوش ایرانی ضروری است تا ما دچار آثار سطحی و هویت زده نشویم.

    این استاد دانشگاه افزود: هنرصنعت بسته بندی و صنایع دستی هر دو جزو بروندادهای هویت ساز صنایع فرهنگی هستند و بازار بزرگی را به خود اختصاص داده اند. بنابراین، لازم است مساله هیوت بخشی به صنایع دستی با رویکردی تخصصی و بدون شتابزدگی دنبال شود.

    زنگی در ادامه جایزه ملی بسته بندی صنایع فرهنگی را الگوی موفقی برای شناخت ظرفیت ها و معرفی دستاوردهای بسته بندی صنایع دستی عنوان کرده و خواستار مشارکت همه بخش ها در تقویت این رویداد ملی شد و اعلام کرد: یکی از مامورت های خانه خلاق فرهنگستان هنر، شتاب دهی به بسته بندی است و می تواند مسیرهای درست این صنعت را در تقویت محصول فرهنگی ایرانی معرفی کند.

    صنعت چاپ با ارزش آفرینی و ارزآوری گره خورده است

    مهرداد بیات فعال و مدرس پیشکسوت حوزه چاپ و نشر نیز در این نشست با مروری بر تحولات صنعت چاپ تاکید کرد: صنعت چاپ با ارزش آفرینی و ارزآوری گره خورده است.

    بیات درباره آینده صنعت چاپ در آینده گفت: صنعت چاپ در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۲۲ میلیارد دلار گردش مالی داشته است و می توانیم با استفاده از بستر چاپ و بسته بندی و با همکاری انجمن ها و تشکل ها و مراکز علمی و اجرایی حوزه صنایع دستی را تقویت کنیم.

    وی درباره آینده صنعت چاپ دیجیتال توضیح داد: چاپ دیجیتال در حال افزایش است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۶ از ۱۷۰۲ درصد به ۲۱.۶ درصد برسد و این عدد نشان می دهد که تحقق و توسعه برای چاپ دیجیتال به تمرکز اصلی در سراسر صنعت تبدیل خواهد شد و تکنولوژی های نوین تحولات بزرگی در این صنعت ایجاد می کند.

    بازارسازی صنایع دستی

    توسعه بسته بندی متناسب با نیاز مخاطبان داخلی و خارجی

    رضا نورایی فعال حوزه چاپ و بسته بندی نیز در نشست «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» بر توسعه بسته بندی متناسب با نیاز مخاطبان داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: هزینه بسته بندی باید کمتر از ۱۰ درصد قیمت محصول باشد و نباید از بسته بندی و چاپ به دلیل هزینه آن در تولید و فروش محصولات صرفه نظر کرد.

    بیشتر خوانید:هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در بهینه‌سازی تولید محصولات چاپی

    تعامل تشکل ها با صنایع دستی و صنعت چاپ

    حسین بختیاری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع دستی نیز در این نشست «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» بر تعامل تشکل ها با صنایع دستی و صنعت چاپ در توسعه صنایع دستی و نیاز هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی تاکید کرد.

    بررسی هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی

    چاپ و بسته بندی می تواند صنایع دستی را زنده نگه دارد

    محمدحسین شهامت پور کارشناس و متخصص حوزه چاپ و بسته بندی نیز در این نشست گفت: چاپ و بسته بندی می تواند صنایع دستی را زنده نگه دارد. یکی از دغدغه ها تولید محصولات چاپی سازگار با محیط زیست در عصر حاضر است. صنایع دستی با محیط زیست سازگاری دارد و می توان به توسعه صنایع دستی با استفاده از هنر چاپ و بسته بندی کمک کرد.

    شهامت پور خاطرنشان کرد: بسته بندی جز لاینفک زندگی مردم شده است و اگر بسته بندی وجود نداشته باشد درصد عظیمی از مشاغل از بین خواهد رفت لذا با توجه به نیاز روزافزون کشور به اشتغالزایی و ارتقا تولید و رفع مشکلات اقتصادی، واضح و مبرهن است هر سیاست و استراتژی که دولت جدید در نظر بگیرد، ناگزیر از مسیر ارتقا صنعت بسته بندی می گذرد. و هرچه زودتر توجه از نوع واقعی، درست و اصولی به این صنعت بشود، مسیر تولید و رفع معضلات کشور زودتر از بحران و دست انداز خارج می شود.

    بهره مندی از طراحی و هنر گرافیک برای ارزش آفرینی

    بیتا بهرامی قصر عضو هیئت‌علمی دانشگاه اراک در ادامه نشست «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی»  با اشاره به پیشینه غنی صنایع دستی کشور اشاره کرد و افزود: صنایع دستی از ارزش بالایی برخوردار است و ایران با تنوع جغرافیایی حرف های زیادی برای گفتن دارد و باید با استفاده از طراحی و هنر گرافیک بتوانیم برای این بخش ارزش بالایی فراهم کنیم.

    بازارسازی صنایع دستی

    همچنین در انتهای نشست «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» از فعالیت‌های پیشکسوتان و فعالان این حوزه در زمینه‌های علمی و صنعتی با اهدای لوحی تقدیر شد.

    هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی

    مقاله قبلیشانزده شرکت دانش بنیان در نمایشگاه پلاستیک و پتروشیمی عمان ۲۰۲۴

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.