چاپ ساک دستی بهترین جایگزین برای کیسههای پلاستیکی در بستهبندیهای محصولات است؛ زیرا ظاهر لوکس دارد و برند شما را به بهترین شیوه به نمایش میگذارد.
کسبوکارهای خردهفروشی که محصولات را بهصورت تکی عرضه میکنند، مهمترین مصرفکنندههای ساک دستی هستند. البته کسبوکارهای عمده نیز در موقعیتهای خاص مانند کمپینهای تبلیغاتی یا شرکت در نمایشگاهها به چاپ ساک دستی تبلیغاتی نیاز دارند. چاپ ساک دستی بهترین جایگزین برای کیسههای پلاستیکی در بستهبندیهای محصولات است؛ زیرا ظاهر لوکس دارد و برند شما را به بهترین شیوه به نمایش میگذارد.
جالب است بدانید که ذهن مشتریان ناخودآگاه بیشتر تحت تأثیر برندهایی قرار میگیرد که محصولات را در بستهبندیهای خاصتری مثل ساک دستی به آنها تحویل میدهند. کاربردی بودن برای استفادههای بعدی، تنوع سایز برای محصولات مختلف و امکان اجرای طرحهای جذاب و تأثیرگذار روی ساک دستی از دیگر مزیتهای این ابزار چاپی است. به عبارت سادهتر میتوان گفت ساک دستی هم برای بستهبندی محصولات کاربرد دارد و هم ابزاری برای تبلیغات و برندینگ به شمار میآید.
البته باید توجه داشته باشید که کیفیت ساک دستی با تأثیر آن روی ذهن مشتریها رابطه مستقیم دارد. به همین دلیل لازم است که با فرایند چاپ ساک دستی آشنا باشید و این کار را به گروهی حرفهای بسپارید تا بهترین نتیجه را تحویل بگیرید. در این گزارش فرایند کلی چاپ این ابزار چاپی را به همراه نکاتی که در هر مرحله باید به آنها توجه داشته باشید، توضیح میدهیم.
مرحله اول: ایدهپردازی و طراحی ساک دستی
ایدهپردازی و طراحی سنگبنای موفقیت تبلیغات چاپی است. در مرحله اول ایدهپردازی باید هدف خود برای استفاده از ساک دستی را مشخص کنید؛ این محصول قرار است برای بستهبندی خریدها مورد استفاده قرار گیرد یا هدایای تبلیغاتی را در خود جای میدهد یا فقط در جهت تبلیغات کاربرد دارد؟ تعیین هدف هم در انتخاب سایز و جنس شاپینگ بگ اهمیت دارد و هم در طراحی آن.
خلاقیت در طراحی اهمیت بسیاری دارد، اما خلاقیت بیش از اندازه ممکن است تأثیر معکوس داشته باشد. یادتان باشد دیگر طرحهای شلوغ و چند رنگ منسوخ شدهاند و الان طرحهای مینیمال، لوکس و خلاقانه توجه بیشتری جلب میکنند.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، هماهنگی طراحی ساک دستی با عناصر هویت بصری برند شماست. استفاده از لوگو، رنگهای هویت بصری و پیام برند در هر ابزار تبلیغاتی که به مخاطب ارائه میدهید، ضروری است.
شما با رعایت این نکته به مرحلهای میرسید که برندتان در ذهن مخاطبان میماند و هروقت بستهبندی یا تبلیغاتی از برند شما را ببینند، با رنگها و عناصر بصری برندتان را میشناسند، حتی قبل از اینکه متن روی تبلیغات را بخوانند! رعایت این نکته در شاپینگ بگ نقش پررنگی دارد؛ زیرا مشتریهای شما بعد از خرید با ساک دستی برند شما در شهر تردد دارند. اگر طراحی شاپینگ بگ حرفهای انجام شده باشد، این فرایند مثل یک تبلیغات سیار برای شما کار میکند و برندتان را در نقاط مختلف شهر به مردم معرفی خواهد کرد.
مرحله دوم: انتخاب متریال و جنس ساک دستی
بعد از طراحی، باید جنس ساک دستی را انتخاب کنید. شاپینگ بگها هم بهصورت پارچهای و هم کاغذی چاپ میشوند. ساک دستیهای پارچهای ماندگاری بیشتری دارند، اما بنا به دلایلی که در ادامه توضیح میدهیم، شاپینگ بگهای کاغذی پرطرفدارتر هستند:
امکان چاپ و اجرای طرحهای مختلف روی کاغذ وجود دارد، اما طرحهای قابل چاپ روی پارچه محدودتر است.
کاغذها جنسهای متنوعی دارند و در بازههای قیمتی مختلف قابل سفارش هستند.
هزینه ساک دستیهای کاغذی از پارچهای کمتر است.
ساک دستیهای کاغذی ظاهر رسمیتر و لوکستری دارند.
کاغذ بازیافتپذیر است و برای محیط زیست ضرر کمتری دارد.
کاغذ منعطفتر است و امکان چاپ ساک دستیهایی در سایزهای گوناگون را فراهم میکند.
کاغذهای مختلفی مثل کاغذ کرافت، کاغذ گلاسه و کاغذهای بازیافتی برای چاپ ساک دستی مورد استفاده قرار میگیرند، اما در میان همه آنها، کاغذ گلاسه بهترین انتخاب است. کاغذ گلاسه هم ظاهر براق و جذابی دارد و هم باکیفیت است و به راحتی پاره نمیشود. کاغذهای گلاسه در گرماژهای مختلف برای چاپ شاپینگ بگ به کار میروند، هرچقدر گرماژ کاغذ بالاتر باشد، کیفیت و مقاومت آن بیشتر میشود. کاغذهای گرماژ پایین برای کاربرانی که میخواهند شاپینگ بگ را با حداقل هزینه چاپ کنند، مناسب است.
بیشتر بخوانید: نایلون استرچ و بستهبندی بسیار مؤثر
برای افزایش مقاومت و کیفیت ساک دستیها میتوان برای آنها از روکش سلفون هم استفاده کرد. با این روکش شاپینگ بگ برند شما برای چند بار قابل استفاده خواهد بود. مشتریها بخاطر کیفیت بالای این بستهبندی، احتمالا آن را نگه میدارند و بعدها باز هم برای جابجایی وسایلشان باز هم از آن استفاده خواهند کرد.
مرحله سوم: انتخاب روش چاپ ساک دستی
تبلیغات چاپی کاغذی یا به روش دیجیتال چاپ میشوند یا آفست. برای پارچه هم روش چاپ سیلک مورد استفاده قرار میگیرد. چاپ دیجیتال برای ساک دستیهایی که در تعداد محدود و بهصورت سفارشی چاپ میشوند، مورد استفاده قرار میگیرد و نسبت به روش آفست کاربرد چندانی ندارد.
چاپ آفست متداولترین شیوه برای چاپ ابزارهای تبلیغاتی و برندینگ مثل شاپینگ بگ است. زیرا هم کیفیت بالایی ارائه میدهد و هم در تیراژ بالا، هزینه مناسبتری دارد. در چاپ افست امکان اجرای تکنیکهایی مثل چاپ Uv موضعی (براق شدن بخشی از طرح روی ساک دستی)، چاپ برجسته و چاپ طلاکوب و نقره کوب هم وجود دارد.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که علاوه بر روش چاپ، چاپخانهای که انتخاب میکنید هم نقش مهمی در کیفیت کار نهایی دارد. به یاد داشته باشید که مجموعههایی که با قیمتی خیلی کمتر از قیمت بازار به شما کار ارائه میدهند، معمولا کیفیت خوبی ندارند و ساک دستیهایی که به شما تحویل میدهند، نه تنها کاربردی نیست، بلکه احتمال دارد روی ذهن مشتریان تأثیر منفی بگذارد! زیرا تصور میکند همه محصولات مثل ظاهر ساک دستی بیکیفیت هستند و برند شما اهمیتی برای مشتریان قائل نمیشود. بنابراین حتما قبل از ثبت سفارش نمونه کارهای قبلی چاپخانه مورد نظرتان را ببینید تا از کیفیت کار آن مطمئن شوید.
مرحله چهارم: چاپ و اجرای طرح ساک دستی
در این مرحله شما فقط باید منتظر بمانید و نتیجه تصمیمهایی که در مراحل قبلی گرفتید را ببینید. اگر یک چاپخانه حرفهای انتخاب کرده باشید، احتمالا در تمام مراحل قبلی شما را راهنمایی کردهاند تا بهترین انتخابها را داشته باشید و در نهایت بهترین نتیجه را به شما تحویل میدهند.
چاپخانههای حرفهای از بهترین متریال برای چاپ ساک دستی استفاده میکنند. تکنسینهای فعال در این مجموعهها با دقت بالایی کار را انجام میدهند تا چاپ با کمترین احتمال خطا روی کاغذها پیاده شود و طرح دقیقا مطابق انتظار مشتری باشد.
بعد از پایان فرایند چاپ ساک دستیها چسبانده میشوند، دستههای آنها وصل میشود و در نهایت بستهبندی خواهد شد و به مشتری تحویل داده میشوند. مزیت دیگر چاپخانههای حرفهای، خوشقول بودن آنهاست. آنها معمولا به موقع سفارش را آماده میکنند و حتی اگر به چاپ فوری نیاز داشته باشید، کار شما را در مدت زمان کوتاهتری نسبت به حالت عادی آماده خواهند کرد.
مرحله پنجم: کنترل کیفیت و تحویل نهایی
برای اطمینان از کیفیت کار نهایی، لازم است که در تمام مراحل بر کیفیت نظارت داشته باشید. در مرحله ایدهپردازی و طراحی حتما طرحها را بعد از هر تغییر بررسی کنید و بعد از نهایی شدن هم همه جزئیات را مورد بررسی قرار دهید تا از دست بودن آنها مطمئن شوید. هنگام انتخاب متریال ساک دستی حتما نمونه قبلی از شاپینگ بگ با کاغذی که خودتان انتخاب کردهاید را ببینید تا مطمئن شوید کاغذ و سایز شاپینگ بگ انتخابی برای محصولات شما مناسب هستند و میتوانند وزن آنها را تحمل کنند.
در مرحله اجرا هم در صورت امکان از چاپخانه بخواهید قبل از چاپ عمده، ابتدا یک یا چند نمونه چاپ ساک دستی را انجام دهد تا آنها را بررسی کنید و در صورت تأیید، وارد فرایند چاپ عمده ساک دستی تبلیغاتی شوید. زیرا اگر اشتباهی در طراحی یا انتخاب متریال وجود داشته باشد، بعد از چاپ عمده و آماده شدن تیراژ بالای ساک دستیها، امکان جبران آن وجود ندارد. البته اگر یک مجموعه حرفهای انتخاب کرده باشید، به احتمال زیاد خطایی وجود نخواهد داشت و نیازی نیست نمونه اولیه را قبل از چاپ تیراژ بالا ببینید. در چنین شرایطی دیدن نمونه شاپینگ بگهای قبلی چاپ شده توسط مجموعه کفایت میکند.