ویروس کرونا بیش از هر چیزی، کسب و کارهای مختلف را وارد بحران کرده است. با این حال اگر بتوانید اوضاع را تحت کنترل درآورید، ابدا وارد بحران نخواهید شد. فراموش نکنید که در جهان پساکرونا، بسیاری از رقبا، بسیار تضعیف شده و یا از دور رقابت خارج شده اند که این امر به معنای آن خواهد بود که در صورت دوام آوردن، شرایط برای رشد بیشتر شما به وجود می آید. تحت این شرایط سوالی که مطرح است این است که چگونه مدیران می توانند بهترین عملکرد را در این شرایط سخت داشته باشند. در این راستا به معرفی ۱۰ توصیه ای خواهم پرداخت که هر مدیری باید آن را انجام دهد.
۱-شیوه کاری خود را تغییر دهید
بدون شک در حال حاضر نمی توان به شیوه سابق به کار خود ادامه داد. به همین خاطر شما باید اولویت اول خود را دورکاری قرار دهید. در این رابطه مطالعه مقالات مرتبط نظیر نرمافزارهای موردنیاز برای دورکاری، شما را به انجام بهتر این اقدام کمک می-کند، با این حال این موضوع را نیز فراموش نکنید که حتی با بالاترین میزان خلاقیت نیز نمی توان برای برخی از اقدامات شرایط دورکاری را مهیا کرد.
به همین خاطر شما باید تمامی تدابیر بهداشتی را رعایت کنید تا سلامت کارکنان تضمین شده باشد. برای مثال در دسترس بودن مواد ضدعفونیکننده، ماسک و محافظ های صورت که باعث خواهد شد تا امکان لمس صورت وجود نداشته باشد، از جمله موارد بسیار مهم محسوب می شود. در نهایت لازم است تا با علائم این بیماری آشنا باشید تا در صورت بروز، سریعا بتوانید فرد بیمار را خارج کنید.
در نهایت فراموش نکنید که کارمندان شما باید احساس امنیت داشته باشند. به همین خاطر به آنها اطمینان بدهید که حتی در صورت ابتلا به این بیماری، حقوق آنها پرداخت خواهد شد. در این رابطه توصیه می شود که کاهش درآمد، بیشتر متوجه افرادی در شرکت باشد که بالاترین سطح درآمدی را دارند.
برای مثال خود مدیر شرکت، بدون شک قادر است تا برای چند ماه بدون اضافه شدن به درآمد خود، به زندگی ادامه دهد، با این حال این مسئله ابدا برای یک کارمند، میسر نخواهد بود. تحت این شرایط اگر درصدی از درآمد کارمندان پردرآمد کاسته شود، بدون شک امکان حفظ حقوق کارمندان معمولی و کمدرآمد، میسر خواهد بود. این امر یک اقدام کاملا عادلانه محسوب می شود.
۲-از آموزش کارمندان غافل نشوید
به کارمندان خود اطلاعات لازم در رابطه با این بیماری و راه های جلوگیری از انتقال آن را آموزش دهید. همچنین کمک گرفتن از یک روانشناس، می تواند بسیار سودمند باشد. علت این امر به این خاطر است که اضطراب و نگرانی، سیستم ایمنی بدن را بیش از حد کاهش داده و این مسئله باعث می شود تا شانس ابتلا به این ویروس افزایشی چشمگیر پیدا کند.
همچنین فراموش نکنید که شما باید به خانواده کارمندان خود نیز توجه داشته باشید. درواقع ممکن است آنها به علت عدم دسترسی به لوازمی نظیر ماسک و دستکش، بیماری را به کارمند شما منتقل کنند. به همین خاطر توصیه می شود که یک بسته کامل را به اندازه تعداد اعضای خانواده افراد، در اختیار آنها قرار دهید. فراموش نکنید که حمایت شما از کارمندان در شرایط سخت، در افزایش چشمگیر رضایت شغلی آنها تاثیرگذار بوده و کمک می کند که انگیزه کاری آنها افزایش یابد.
۳-آموزش مشتریان را نیز جدی بگیرید
در این رابطه توصیه می شود که در سایت شرکت و یا صفحات خود در شبکه های اجتماعی، مقالات و اخبار مرتبط با این ویروس را به اشتراک گذاشته و حتی در این رابطه خود تولید محتوا کنید. برای مثال در حال حاضر بسیاری از برندها از پزشکان برای ایجاد یک مصاحبه در فضاهایی نظیر لایو اینستاگرام استفاده میکنند.
این نکته را به خاطر داشته باشید که با توجه به این امر که قرنطینه خانگی در اکثر کشورها در حال اجرا است، میزان استفاده افراد از اینترنت افزایشی چشمگیر پیدا کرده و این مسئله باعث خواهد شد تا شانس دیدهشدن مطالب شما، بسیار بالا باشد. در نهایت شما لازم است تا امکانات خرید اینترنتی را فراهم کرده و در تحویل کالا، تمامی نکات ایمنی نظیر به حداقل رساندن تماس انسانی را رعایت کنید. در این رابطه بسیاری از برندها، بستهبندی محصول را با یک پلاستیک می پوشانند تا افراد از عدم ناقل بودن کالای خود، اطمینان داشته باشند.
۴-سناریوسازی کنید
شما باید آینده خود و تاثیراتی را که ویروس کرونا بر اقتصاد و کسب وکارها خواهد داشت را تحلیل کرده و تغییرات لازم را ایجاد کنید. در این رابطه بررسی تحلیل های افراد صاحب نظر و مدیران مختلف، می تواند به شما برای رسیدن به تصمیماتی بهتر، کمک کند، با این حال به صورت کلی شما باید سه سناریو خوشبینانه، حد متوسط و بدبینانه را مشخص کرده و برای هر سه حالت، خود را آماده کنید. درواقع اگرچه نمی توان آینده را پیشبینی کرد، با این حال شما می توانید خود را برای هر شرایطی، آماده کنید.
۵-از دیگران کمک بگیرید
اکنون زمانی است که برندها باید به یکدیگر کمک کنند تا از این شرایط سخت عبور کرده و امکان بقا وجود داشته باشد. در این رابطه حتی می توان از بانک ها تقاضای وام کرد. در این رابطه ضروری است که تحقیقات کافی را داشته باشید تا انتخاب شما، بهترین گزینه موجود باشد. همچنین می توانید به فکر ادغام و همکاری-های بلندمدت با برندهای دیگر نیز باشید.
برای مثال می توانید مبلغ برندهای دیگر باشید و با آن ها یک قرارداد مناسب امضا کنید. در نهایت پرسش در این زمینه ابدا ضرری را به همراه نخواهد داشت. همچنین می توانید برای بهبود اوضاع، از زنجیره تامین، فروشندگان و سرمایه گذارها نیز کمک بگیرید. درواقع تنها با مشارکت می توان از شرایط سخت فعلی عبور کرد.
برای مثال برند آمازون حتی در شرایط حال حاضر نیز سوآوری خود را حفظ کرده و برای بخش انبارداری، چندین هزار نفر را استخدام کرده است که حیرت بسیاری را به همراه داشت. شما می-توانید چنین برندهایی را شناسایی کرده و پیشنهاد همکاری با آنها را بدهید. برای مثال می توانید بخشی از کارمندان خود را به صورت موقت به این شرکت ها بدهید تا زمان پایان کرونا که این امر ساده ترین حالت همکاری محسوب می شود.
۶-بودجهبندی جدیدی را تعیین کنید
در شرایط حال حاضر، کاهش سود شرکت بدون شک شرکت را در شرایط سختی قرار خواهد داد. تحت این شرایط لازم است تا به بودجهبندی خود نگاهی دوباره بیندازید. با این اقدام امکان مدیریت مالی بهتر مهیا خواهد شد. برای مثال این امر طبیعی است که برخی از اقدامات را رها کرده و تغییری در برنامه های پیش رو انجام دهید.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید تلاش کنید تا هزینه های خود را به حداقل رسانده و برای پرداختی ها، مهلتی بگیرید تا در شرایط بهتر، آنها را پرداخت کنید. برای مثال اگر دفتر شرکت اجاره ای است، می توانید از مالک بخواهید که حق اجاره این ماه را پس از پایان کرونا از شما دریافت کرده و یا آن را در چند قسط دریافت کند. تمامی این اقدامات، مدیریت مالی شما براساس بودجه جدید خواهد بود.
۷-شرایط را برای تمامی افراد حاضر در شرکت شرح دهید
در شرایط حال حاضر بسیار مهم است که تمامی افراد در حد توان خود فداکاری کرده و به بهبود اوضاع کمک کنند. در رابطه با تیم های باشگاهی، این مسئله با بخشیدن سهم اعظمی از حقوق بازیکنان اتفاق افتاده و شما می توانید طی یک وبینار آنلاین، اوضاع را تشریح کرده و راه حل ها را ارائه دهید.
نکته مهم این است که به حرف کارمندان خود گوش کرده و در نهایت به یک جمعبندی دست پیدا کنید. درواقع این امر به مراتب بهتر است که بخشی از حقوق کاهش پیدا کند تا آنکه مجبور به حذف برخی از کارمندان خود باشید. فراموش نکنید که در شرایط حال حاضر، این اقدام اخلاقی نبوده و زندگی افراد را می تواند بسیار سخت کند. علت این امر به این خاطر است که در شرایط فعلی، استخدام اولویت تقریبا هیچ برندی محسوب نشده و این امر می تواند زندگی افراد را بسیار سخت کند.
در نهایت این امر که همکاری کارمندان باقی مانده حذف شده باشند، بدون شک در روحیه آنها نیز تاثیر بسیار بدی را داشته و آنها دیگر امنیت شغلی را یک کلمه بی معنا می دانند.
۸-به فرصت های موجود توجه داشته باشید
ویروس کرونا اگرچه اکثر کسب وکارها را با مشکل مواجه ساخته است، با این حال در رابطه با برخی از حرفه ها، شاهد رونق چشمگیر بودیم که نمونه آن را می توان لوازم بهداشتی دانست. تحت این شرایط شما می توانید اقدامات موقتی را انجام دهید. برای مثال ماسک و لوازم بهداشتی تولید کنید و یا از فضای شرکت برای انبار اجناس و یا هر اقدام دیگر استفاده کنید.
همچنین فراموش نکنید که در شرایط حال حاضر که میزان استفاده از اینترنت ده ها برابر شده است، خود فرصتی جدید را برای برند شما ایجاد کرده و می توانید با تولید محتوا، از طریق تبلیغات درآمد داشته باشید. در این رابطه نمونه ساده آن یوتیوب است که شما را در سود تبلیغات شریک می کند. به صورت کلی شما باید با درک درست از فرصت-های موجود، به صورت موقت محور فعالیت های اصلی خود را تغییر دهید تا سودآوری شرکت همچنان حفظ شود.
۹-با مدیران دیگر در ارتباط باشید
شما نمی توانید به تنهایی صنعت خود را نجات دهید. به همین خاطر ضروری است تا تمامی مدیران در این روزها با یکدیگر همکاری داشته و گفت وگو کنند. این نشست ها کمک خواهد کرد تا تصمیمات بهتری اتخاذ شده و از واردشدن به یک بحران جبرانناپذیر، جلوگیری شود.
۱۰-پیشفروش داشته باشید
اگرچه افراد در شرایط حال حاضر تمایل به خرید ندارند، با این حال یک پیشنهاد جذاب می تواند همه چیز را دگرگون سازد. در این رابطه فراموش نکنید که تخفیف های ویژه اگرچه سودآوری شرکت را به حداقل خواهد رساند، با این حال این امر به مراتب بهتر از آن خواهد بود که با ضرر مواجه شوید. همچنین میتوانید برخی از محصولات آتی خود را پیش فروش کرده و با این اقدام، امکان پرداخت درآمد کارمندان را مهیا سازید. یکی از اقدامات جالب این است که مدیران به علت این امر که بخشی زیادی از فضای شرکت به خاطر دورکاری، خالی مانده است آن را اجاره می دهند.