آیا صنعت نشر نیاز به نمایشگاه کتاب تهران دارد؟

    0
    83
    برگزاری نمایشگاه کتاب استانی با شیوه نوین

    عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب در ادوار گذشته مطرح کرد: آیا هنوز هم با توجه به تحولات حوزه نشر و همچنین امکان بالقوه مفصلی که با تاسیس باغ کتاب تهران به وجود آمده، باز هم نیازی به نمایشگاه کتاب وجود دارد؟

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ علی اکبر اشعری از مدیران با سابقه فرهنگی کشور و عضو شورای سیاست‌ گذاری دوره‌ های گذشته نمایشگاه کتاب در گفت ‌و گو با فارس درباره عدم برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و برپایی این نمایشگاه به شکل مجازی اظهار داشت: درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دو منظر می ‌‌توان صحبت کرد؛ نخست این که آیا هنوز هم با توجه به تحولات حوزه نشر، به ویژه در حوزه نشر رقمی و همچنین امکان بالقوه مفصلی که با تاسیس باغ کتاب تهران به وجود آمده، آیا باز هم نیازی به نمایشگاه، که عملا یک فروشگاه بزرگ ۱۰ روزه در سال است، وجود دارد یا نه؟

     

    نمایشگاه کتاب

    جشنواره‌ای سالانه با حذف بخش فروشنمایشگاه کتاب

    وی ادامه داد: به نظر من این نیاز به دلایل مختلف منتفی است و مسئولان برگزار کننده این نمایشگاه می‌توانند با حذف بخش فروش، آن را به یک جشنواره سالانه تبدیل کنند تا از آن برای ارتقای کمی و کیفی صنعت نشر و گسترش مطالعه در سطح جامعه استفاده کنند ـ که برای این مقاصد، برنامه‌های مفصلی می‌شود تدارک دید.

    به گفته وی، اما حالا که ظاهرا متولیان امر چنین تصمیمی ندارند، به نظرم خوب است همگام با سایر حوزه‌های جامعه که در دوره شیوع ویروس کرونا با بهره‌گیری از فضای مجازی بسیاری از فعالیت‌های خود را سامان دادند، نمایشگاه نیز این کار را تجربه کند؛ ای بسا به این نتیجه برسند که در دوران پس از کرونا نیز همین روش یعنی برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی را ادامه دهند.

    بیشتر بخوانید:جبران ضررهای مالی کتاب فروشی ‌های با بهارانه کتاب

    بدنه نشر آمادگی نمایشگاه مجازی کتاب را دارد

    وی در پاسخ به این سوال که آیا بدنه نشر آمادگی استفاده از این ظرفیت فضای مجازی را داراست، گفت: سلام. بله، اکنون هم برخی فروشگاه‌های مجازی در حوزه کالاهای عمومی و همچنین کتاب و محصولات فرهنگی فعال هستند. ضمن این که می‌توان در مرحله اول یک کار ترکیبی با مشارکت فروشگاه‌های کتاب انجام داد.

     تشکیل ستادی برای پیشبرد نمایشگاه مجازی

    عضو دوره‌های پیشین شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب در مورد آمادگی ناشران هم ابراز داشت: آنها مدت‌هاست کتاب‌های خود را برای نمایشگاه امسال آماده کرده‌اند. البته اگر چنین اراده‌ای وجود داشته باشد، می‌توان در ستادی با توانایی‌های مختلف علمی و فنی کار را به پیش برد.

    مقاله قبلیتغییر استراتژی فعالان چاپ و نشر برای بقا
    مقاله بعدیبازدید مسئولان از چاپخانه های شهرستان شوش

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.