تبلیغات آنلاین در حال فراگیر شدن است. تبلیغات آنلاین ویدیو یکی از راه های اصلی و روشی برای رساندن پیام هدفدار به مخاطب است. تبلیغات باید هم جذاب باشد، هم بهگونه ای باشد که انگیزه های خرید را در افراد ایجاد کند و یا بالا ببرد.
راه های زیاد و متنوعی برای تبلیغات وجود دارد. یکی از پرکاربردترین و جذاب ترین راه های بازاریابی، تبلیغات ویدیویی است. طبق گزارش جهانی، در سال ۲۰۲۰، ویدیوهای آنلاین بیش از ۸۰ درصد از ترافیک اینترنت را تشکیل میدهند. نزدیک به ۵۰ درصد از کاربران اینترنت قبل از آنکه برای خرید به فروشگاه های آنلاین مراجعه کنند، به دنبال ویدیوهای تبلیغاتی معرفی محصول مورد نظر خود هستند.
طبق بررسیهای انجام شده، ۵۱ درصد از تمام نمایش های ویدیویی در موبایل اتفاق می افتد. بنابراین، می توان گفت تاثیر ویدیو در میان کاربران موبایل بیشتر از کاربران سایر دستگاه ها است. بنایراین، تبلیغات ویدیویی در اپلیکیشن های موبایل تاثیر زیادی بر کاربران دارد و به خوبی می تواند محصول را معرفی کند.
اما سوال اصلی این است که کجا تبلیغ کنیم که بیشتر دیده شویم؟ برای جواب دادن به این سوال به سراغ مدیران شرکتهای آجیل مانی، مبیننت و کافهبازار (برنامه بازار) رفتیم.
تبلیغات آنلاین، ارزانتر و پرطرفدارتر
مجید رویگر حقرو، معاونت بازاریابی آجیل های بسته بندی مانی، معتقد است شبکه های اجتماعی به علت در دسترستر بودن، طیف گستردهای از افراد را در مخاطبین خود دارد و تبلیغات آنلاین نسبت به روشهای سنتی، هم ارزانتر است و هم فرصتهای بیشتری را برای شرکتها فراهم میکند تا به جامع هدف خود دست پیدا کنند.
او با اشاره به این نکته که مخاطبین تلویزیون قشر خاصی از جامعه هستند، میگوید: «در چند سال اخیر تلویزیون بینندههای جوان خود را از دست داده است. قشر جوان بیشتر وقت خود را در شبکههای اجتماعی میگذرانند و با توجه به اینکه گوشیهای هوشمند جزو جدا نشدنی زندگی مردم شدهاند، این امکان را برای مردم فراهم میکنند تا هر ساعت از روز با روشن کردن گوشی موبایل خود، به تبلیغات در قسمتهای مختلف دسترسی داشته باشند. از طرفی دیگر تعرفههای تلویزیون نسبت به تبلیغات ویدیوی آنلاین با تفاوت زیادی گرانتر هستند. اما ویدیوی آنلاین هم ارزانتر و هم در دسترستر است، در نتیجه میتوان گفت تبلیغات آنلاین بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.»
رویگر درباره اعتماد پذیر بودن تبلیغات در فضای مجازی، چنین توضیح میدهد: «از آنجایی که بیشترین مخاطب فضای مجازی، جوانان هستند، اعتماد برای آنها راحتتر است. با اینکه نمیتوان از مشکلات آن هم چشمپوشی کرد اما برندهایی که در بازار شناخته شدهاند، عملکرد مشخصی دارند و درصد خطا و کلاهبرداری کردن در آن بسیار پایین است.»
معاون بازاریابی آجیلهای بستهبندی مانی، الزام به داشتن مجوز برای ساختوپخش تیزرهای تبلیغاتی، محدودیتهای فرهنگی را از محدودیتهای تبلیغات تلویزیونی نسبت به آنلاین میداند و اضافه میکند: «بعضی از محصولات مخاطب عام دارند کسانی که مخاطب هدفشان ۸۵ میلیون نفر است، بهتر است از تبلیغات تلویزیونی استفاده کنند. زیرا که تلویزیون، رسانه فراگیر تری است و اگر شرکتی قصد برندسازی داشته باشد در مدت کوتاهی میتواند به آن دست پیدا کند.»
میتوان گفت یکی از دلایلی که تبلیغات ویدیویی بیشتر مورد استقبال کاربران قرار میگیرد این است که در تبلیغات متنی، اطلاعات زیادی را در مدت زمان کمتری منتقل میکنند. طبق آمار شرکت «hubspot» » که خدمات آن برای ارائه ابزار برای بازاریابی رسانههای اجتماعی، مدیریت محتوا، تجزیه و تحلیل وب و بهینه سازی موتورهای جستجو است، حدود ۷۸ درصد از مردم در هر هفته، ویدیوهای آنلاین تماشا میکنند و ۵۵ درصد از آنها هر روز این کار را انجام میدهند.
تبلیغات آنلاین ویدیویی قابلیت بهینه شدن دارد
مینا چراغ، مدیر بازاریابی بخش ویدیو کافه بازار (برنامه بازار) با تمایز قائل شدن میان تبلیغات آنلاین و تلویزیونی، به سه مزیت تبلیغات آنلاین اشاره میکند، به عقیده مینا چراغ، اولین برتری تبلیغات آنلاین، ارائه گزارش مشخصی از دفعات نمایش تبلیغ، تعداد تماشاگران، میزان استقبال از تبلیغ و… است که در مدیای تلویزیون در دسترس نیست. او میگوید: «در تبلیغات آنلاین گزارشها به شکلی دقیق در دسترس است و میتوان راجع به رفتار مشتری بینش و شناخت لازم را به دست آورد.» مینا چراغ، دومین ضعف تبلیغات تلویزیونی را فقدان هدفگذاری عمیق میداند و میافزاید: «در تبلیغات آنلاین امکان هدفگذاری به انواع مختلف انجامپذیر است و بر اساس نیاز هر بیزینس، میتوان قابلیتهای جدیدی نیز به سیستم هدفگذاری اضافه کرد که جای پیشرفت زیادی دارد.» سومین برتری تبلیغاتآنلاین از نظر مدیر بازاریابی کافه بازار، تفاوت قیمتهاست که در تبلیغات تلویزیونی به مراتب گرانتر از تبلیغات آنلاین است.
مدیر بازاریابی بخش ویدیو کافه بازار، با تاکید بر کیفیت اعتماد برندها به تبلیغات آنلاین میافزاید: «با اینکه برندها همواره بودجه زیادی به تبلیغات آنلاین اختصاص میدهند، همچنان بخش عظیمی از بودجه صرف تبلیغات آفلاین میشود. برندهای زیادی در حال طی کردن مسیر اعتماد به تبلیغات آنلاین هستند و این تغییر رویه به طور ناگهانی اتفاق نمیافتد. به مرور و با بهتر شدن و بهینه شدن تبلیغات آنلاین، این اعتماد شکل میگیرد. اگر برندها مخاطب خود را بشناسند و علاقهمند به دریافت اطلاعات و بینش رفتاری از کاربر خود هستند و بخواهند تبلیغات بهینهای را به مخاطب خود عرضه کنند، فضای آنلاین این امکان را برایشان فراهم میکند.»
مینا چراغ با اشاره به این موضوع که در فضای آفلاین، هدفگذاری بر اساس اطلاعرسانی به عموم صورت میپذیرد، خاطرنشان میکند: «تنها زمانی که قصد ما اطلاعرسانی همگانی باشد و سنجش دقیقی از اثر تبلیغات مد نظر نباشد، بهتر است که از تبلیغات آفلاین استفاده کنیم. اما اگر ما جامعه مخاطبان خود را بشناسیم، تبلیغ را به شخص درست و در زمان و مکان درست نمایش میدهیم. تبلیغات آفلاین توانایی بهینهسازی شدن را ندارند اما تبلیغات آنلاین میتوانند کاملا بهینه و دقیق عمل کنند و گزارشات دقیقی نیز ارائه دهند.»
مدیر بازاریابیبخش ویدیو کافهبازار درباره تفاوت کاربران این فروشگاه خرید و فروش اپلیکشن و ویدیو با صدا و سیما توضیح میدهد: «کاربران بخش ویدیو بازار از افرادی تشکیل شده است که با اینترنت و فضای آنلاین آشنایی دارند و به همین دلیل با تبلیغات آنلاین تعاملات بیشتری نسبت به تبلیغات سنتی دارند. این در صورتی است که آمار مشخصی از تعامل کاربر تلویزیون با تبلیغات در دسترس نیست. با وجود کمتر بودن کاربران این فضا، تاثیرگذاری میتواند به مراتب بهتر و هدفمندتر از فضای آفلاین باشد.»
مینا چراغ درباره دلایل برتری تفاوت تبلیغات کافهبازار و صدا و سیما توضیح میدهد: «در تبلیغات کافهبازار امکان اندازهگیری بازخورد تبلیغات و ارائه آمار وجود دارد که این سبب میشود تبلیغدهندگان آنلاین و برندها دانش و شناخت جدید از رفتار مخاطبان در این فضا کسب کنند. از طرفی میتوان با اجرای هدفمندیهای متفاوت بازخورد کمپین را بهبود بخشید. بستر تبلیغات کافه بازار این امکان را دارد تا بر اساس خواسته تبلیغ دهندگان توسعه پیدا کند و راهحلهای جدید و نوینی هر روزه به کاربردهای این فضا اضافه میشود.»
اما چرا مزیت تبلیغات آنلاین بیشتر است؟
این سوالی است که عباس ایروانی، مدیر فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین نت درباره آن نظرات جالبی را بیان میکند. مدیر فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبیننت با اشاره به متفاوت بودن تاثیرگذاری تبلیغات ویدیویی و تلویزیون، میگوید: «مهمترین تفاوت تبلیغات در تلویزیون و آنلاین بعد از هزینهها، ساعت و میزان تاثیرگذاری این دو است. برای مثال تلویزیون در بازه زمانی ۷ تا ۱۱ شب بیشترین مخاطب را دارد اما مردم در هر ساعت از از طریق گوشی همراه خود، به شبکههای اجتماعی دسترسی دارند. همچنین تلویزیون دیگر مخاطبین جوان را به سوی خود جذب نمیکند.»
عباس ایروانی، آزادی عمل را یکی دیگر از مزایای تبلیغات آنلاین میداند، و اضافه میکند: «در تلویزیون شما حق انتخابی به جز تماشا کردن تبلیغات نداری تا برنامه موردنظر شروع شود. اما در شبکههای مجازی فرد میتواند به راحتی آن را رد کند.»
مدیر فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین نت در ادامه با تاکید بر این موضوع که شرکتهایی با جامع هدف بزرگتر باید به تلویزیون مراجعه کنند گفت: «بزرگترین مزیت تبلیغات آنلاین، قیمت آن نسبت به تبلیغات تلویزیونی است؛ شرکتهای بزرگ با سرمایه کلان با جامعه هدف عام میتوانند از آن استفاده کنند اما استارتاپها و شرکتهای رو به رشد که درآمد آنچنانی ندارند، از تبلیغات آنلاین استفاده میکنند و پس از مدتی هم به این روش عادت میکنند. به نظر من تلویزیون نمیخواهد سیاستهای قدیمی خود را تغییر دهد و تبلیغات را ارزانتر در اختیار افراد قرار دهد. در نهایت مردم به صدا و سیما خوشبین نیستند و از تبلیغات تاثیر نمیگیرند.»