اگر بخواهیم مهمترین شبکه اجتماعی حال حاضر را نام ببریم، بدون شک اینستاگرام گزینه شایسته ای خواهد بود. در این شبکه تنوع بسیار خوبی وجود داشته و به علت حضور تقریبا تمامی افراد و برندهای مشهور جهان، جذابیت بسیار بالایی را دارد. با این حال این شبکه به مکانی پر رقیب تبدیل شده و به همین خاطر لازم است که تا حد امکان، اشتباهات را به حداقل رساند. این امر باعث خواهد شد تا شانس موفقیت در اینستاگرام بالاتر برود. در همین راستا به بررسی ۶ موردی خواهیم پرداخت که بدترین اشتباهات به عقیده بسیاری از کارشناسان، هستند.
۱-عدم وجود یک برنامه
بسیاری از افراد صفحه خود را سریعا ایجاد کرده و شروع به ارسال محتوا می کنند. این امر اگر چه برای یک صفحه شخصی، بلامانع است، با این حال در رابطه با استفاده تجاری، بدون شک شما هدف و یا اهدافی خاص را مدنظر دارید. تحت این شرایط تنها زمانی می توانید به موفقیت در اینستاگرام دست پیدا کنید که برنامه ریزی داشته باشید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که در صورت عدم وجود برنامه و نظم کاری، هیچ گونه جذابیتی را برای مخاطب و صد البته موفقیت در اینستاگرام نخواهید داشت.
۲-محتوای ضعیف
ابدا اهمیتی ندارد که شما چه تصوری دارید، با توجه به این امر که در فعالیت تجاری، هدف اصلی تحت تاثیر قرار دادن مخاطب است، ضروری است تا محتواهایی را تولید کنید که کاملا مورد نیاز و مطابق سلیقه آنها باشد.
برای موفقیت در اینستاگرام باید در بخش تولید محتوا، شما به یک دوره تحقیقات جامع دست بزنید تا به خوبی خصوصیات جامعه هدف خود را بشناسید. نکته ای که هرگز نباید فراموش کنید این است که شما در ابتدای کار باید یک جامعه هدف محدود را برای خود مشخص نمایید و پس از آن شرایط برای گسترش قلمرو به وجود می آید.
در این رابطه فراموش نکنید که تنها ارزشمند بودن محتوا معیار نبوده و شما باید به نوع روایت و جذابیت کار خود نیز توجه داشته باشید. در واقع در شرایط حال حاضر با توجه به پیشرفت دوربین های عکاسی و فیلمبرداری، ضعف شما بدون شک یک عامل منفی خواهد بود. به همین خاطر توصیه می شود که حتما از افراد حرفه ای استفاده کنید.
۳-عدم تداوم
بدون برنامه کاری مشخص، شما سریعا با ریزش مخاطب مواجه خواهید شد. این امر به معنای بیهوده بودن تلاش های شما است. مورد دیگری که بسیار مشاهده می شود این است که افراد پس از مدتی دلسرد شده و اقدامات خود را به حالت تعلیق در می آورند.
تمامی این اقدامات کاملا غیرحرفه ای بوده و لازم است این واقعیت را قبول کنید که زمان رسیدن به سطح مورد نظر شما الزاما با پیش بینی ها هماهنگ نخواهد بود. با این حال اگر به فعالیت خود ادامه دهید، بدون شک به جایگاه مورد نظر، دست پیدا خواهید کرد. در این رابطه مطالعه مداوم و یادگیری از اقدامات سایر افراد و برندها نیز می تواند به طی کردن بهتر این مسیر، کمک نماید.
۴-عدم استفاده درست از هشتگ ها
تا چه حد زمان برای پیداکردن هشتگ های مناسب صرف می کنید؟ نکته بسیار جالب این است که حتی آگهی از تاثیرات معجزه آسای هشتگ ها نیز باعث نشده است تا افراد در این زمینه حرفه ای عمل نمایند.
در واقع بیش از ۸۰ درصد کاربرها، تنها به ذکر کلماتی مرتبط با موضوع خود بسنده می کنند. با این حال آیا این موارد جزو ترندهای اخیر محسوب می شود؟ در واقع چندین عامل وجود دارد که باعث خواهد شد تا یک هشتگ را مناسب بدانیم.
به همین خاطر تنها به ارتباط معنایی آن با محتوای خود بسنده نکنید. در نهایت فراموش نکنید که بسیاری از ابزارها در این رابطه وجود داشته و لازم است تا نحوه کار با آنها را یاد بگیرید. در صورتی که این موارد برای شما دشوار به نظر می رسد، بهتر است برای رسیدن به موفقیت در اینستاگرام از فردی حرفه ای به عنوان ادمین صفحه خود استفاده نمایید.
۵-خرید لایک و فالوور
این امر اگرچه بسیار رایج است با این حال شما را وارد یک بازی مخرب خواهد کرد. درواقع شما با این اقدام امکان رشد طبیعی و موفقیت در اینستاگرام را از خود سلب خواهید کرد. نکته ای که همواره باید به خاطر داشته باشید این است که هدف شما از حضور در شبکه های اجتماعی، جذب مخاطبان واقعی است. در این رابطه تنها اضافه شدن اعداد، نتیجه ای را به همراه نخواهد داشت. در این راستا توصیه می شود که به جای هدر دادن بودجه خود، به دنبال استفاده از مشاوران حرفه ای باشید.
۶-عدم ارتباط با مخاطب
آیا شما منتظر واکنشی از سوی مخاطبان خود هستید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش مثبت است بدون شک بازنده خواهید بود. درواقع شما باید با روش های مختلف، مخاطب را به واکنش نشان دادن و افزایش تعامل، سوق دهید.
در این رابطه صبر کردن برای مراجعه آنها به شما، بدون شک یک انتظار غلط محسوب می شود. در این راستا ایجاد چالش های مختلف و نظرسنجی از جمله اقدامات رایج محسوب می شود. در کنار این موضوع، تعیین جایزه برای مواردی نظیر نقد برتر، از دیگر اقداماتی هوشمندانه ای محسوب می شود که نتیجه آن پیدا کردن مشکلات موجود و بهبود سطح برند شما خواهد بود.
بیشتر بخوانید: ۶ روش بازاریابی بهتر در اینستاگرام