اهمیت شبکه های اجتماعی در دنیای امروز

    0
    23
    اهمیت شبکه های اجتماعی

    بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای هر برندی دارای اهمیت است. امروزه اغلب مردم در شبکه های اجتماعی حضور دارند و اهمیت شبکه های اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست.

    براساس گزارش موسسه اوبرلو، ۳.۵ میلیارد از مردم جهان به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند. از این میان اغلب آنها دست ‎کم روزی ۴ ساعت در پلتفرم ‎های مختلف اجتماعی حضور فعال دارند. این امر به معنای ضرورت بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای تمام برندهاست. اگر این نکته مورد توجه بازاریاب‎ ها قرار داشته باشد، امکان توسعه سریع کسب و کار فراهم نخواهد شد.

    بدون تردید بسیاری از برندها نسبت به ضرورت بازاریابی در شبکه های اجتماعی آگاهی دارند. در این میان برخی از کسب و کارها بیشتر از سایرین اقدام به سرمایه گذاری سودآور در این حوزه می کنند. در این مقاله هدف اصلی بررسی برخی از نکات مهم برای بازاریابی بهینه در شبکه های اجتماعی است. همراه ما در این موضوع ری پرندی، مدیرعامل موسسه الکترونیکا، است. وی درخصوص توسعه کسب و کار در شبکه های اجتماعی مهارت و تجربه بسیار زیادی دارد. برخی از کارشناس‎ ها در عرصه کسب و کار بر روی نکات مختلفی از نظر بازاریابی تاکید دارند. نکته مهم در این میان استفاده از توصیه‎ های یک کارآفرین است. کارآفرینان به دلیل تجربه کاربست شیوه‎ های مختلف در عمل امکان بیان توصیه ‎های برتر را دارند.

    1. ایجاد جلوه‎ ای قدرتمند از برند

    در دوران کنونی مشتریان تمایل بسیار زیادی برای ارزیابی وضعیت برندها در شبکه های اجتماعی دارد. بسیاری از برندها بر همین اساس اقدام به حضور گسترده در شبکه های اجتماعی می ‎کنند. شاید حضور در شبکه های اجتماعی برای موفقیت کسب و کار مناسب باشد، اما به تنهایی کافی نیست. امروزه برندهای بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی حضور دارند، اما به یک میزان توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارند. دلیل این امر تفاوت در بازنمایی جلوه کسب و کار از سوی آنهاست.

    مشتریان تمایل بالایی برای خرید از برندهای قدرتمند دارند. این مفهوم به معنای حضور مداوم برندها در شبکه های اجتماعی و بازاریابی براساس سلیقه مخاطب هدف است. متاسفانه بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی به طور مداوم در تلاش برای تولید محتوا به منظور نمایش حضورشان در بازار هستند. این امر بدون توجه به سلیقه مخاطب هدف نتیجه بخشی مناسبی به همراه نخواهد داشت.

    اکانت رسمی یک برند در شبکه های اجتماعی باید نام و تصویر پروفایل مناسبی داشته باشد. نام اکانت اغلب اوقات براساس نام اصلی برند انتخاب می ‎شود. این امر فرآیند جست‎ وجوی برند از سوی کاربران را به شدت ساده خواهد کرد. نکته بعد درخصوص انتخاب تصویر پروفایل مناسب است. امروزه تمام برندها دارای لوگو هستند. بارگذاری لوگو به عنوان تصویر پروفایل نوعی رفتار حرفه ‎ای برای جلب اعتماد مخاطب هدف محسوب می ‎شود. اگر این نکات مورد توجه برندها قرار گیرد، وضعیت بازاریابی آنها تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.

    1. تمرکز بر روی تلاش های تیم بازاریابی

    امروزه شبکه های اجتماعی بسیار زیادی در دسترس برندها برای بازاریابی قرار دارد و اهمیت شبکه های اجتماعی بر هیچکس پوشیده نیست. با این حساب انتخاب یک پلتفرم مناسب برای بازاریابی کار بسیار دشواری خواهد بود. پندی در این زمینه اظهارنظر جالبی دارد: «شناسایی شبکه اجتماعی مناسب برای فعالیت بازاریابی براساس معیارهایی نظیر میزان شهرت و محبوبیت آن بسیار پرخطر است. بهترین معیار در این زمینه توجه به وضعیت مخاطب هدف برند است. بازاریاب‎ ها در نهایت باید مخاطب هدف علاقه‎ مند به کسب و کارشان را جلب نماید بنابراین ارزیابی وضعیت حضور مخاطب هدف برند در شبکه های اجتماعی مختلف بهترین گزینه برای انتخاب درست خواهد بود.»

    امروزه فیس ‎بوک و اینستاگرام اطلاعات بسیار مهمی در اختیار بازاریاب ‎ها و به طور کلی برندها برای فعالیت در پلتفرم‎ های ‎شان قرار می ‎دهند. این امر باید در زمینه انتخاب شبکه اجتماعی مناسب مدنظر برندها قرار داشته باشد. امروزه دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد وضعیت کاربران در شبکه های اجتماعی کار ساده‎ ای نیست بنابراین باید ارزش اطلاعات رایگان و مهم شبکه های اجتماعی را دانست. این امر به برندها برای بازاریابی دقیق ‎تر کمک شایانی خواهد کرد.

    امروزه برخی از برندها در تلاش برای همکاری با آژانس ‏های بازاریابی به منظور تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف هستند. یکی از نکات مهم در این میان هزینه بالای همکاری با آژانس ‎های بازاریابی است. اگر کسب و کار شما دارای بودجه قابل ملاحظه ‎ای نباشد، فعالیت در این عرصه همراه با هزینه‎ های بسیار زیادی برای شما خواهد بود.

    1. تولید محتوای جذاب

    جذابیت محتوای بازاریابی اهمیت بالایی برای جلب نظر مخاطب هدف دارد. امروزه کاربران نسبت به مشاهده محتوای بازاریابی واکنش منفی دارند. دلیل این امر تجربه ناموفق برخی از بازاریاب‏ ها در زمینه تولید محتوای جذاب است. اگر برندها در تلاش برای تغییر این نگرش هستند، باید اقدام به استفاده از شیوه‎ های تازه نمایند. در غیر این صورت شانس بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت.

    فرآیند تولید محتوای بازاریابی جذاب چندان دشوار نیست. نکته مهم انگیزه کافی برای طبقه‎ بندی مخاطب هدف و ارزیابی سلیقه هر کدام از آنهاست. امروزه شخصی ‎سازی محتوای بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین تولید یک محتوای بازاریابی برای تمام مشتریان برند نتیجه مناسبی به همراه نخواهد داشت. مشتریان مختلف براساس سطح نیاز و تمایل به پرداخت ‎شان باید مدنظر بازاریاب ‎ها قرار گیرند. در غیر این صورت فقط بخشی از مخاطب هدف جذب برند می ‎شوند.

    الگوبرداری از رقبا در زمینه تولید محتوا همیشه کاربردی است. بسیاری از برندها در عمل توانایی تولید محتوای جذاب بدون استفاده از نکات تاثیرگذار را ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها ایجاد می‎ کند. همچنین باید به مزیت الگوبرداری از رقبا در زمینه کاهش هزینه ‎های برند نیز توجه داشت. این امر به طور معمول مورد بی ‎توجهی برندها قرار می ‎گیرد.

    هرچه هزینه‎ های بازاریابی و تولید محتوای یک برند کمتر باشد، تاثیرگذاری فرآیند موردنظر بیشتر خواهد بود. همچنین برندها شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت. امروزه یکی از مشکلات برندها در زمینه بازاریابی تامین بودجه موردنیاز است. هرچه توانایی یک برند برای صرفه‎ جویی در هزینه‎ های بازاریابی بیشتر باشد، شانس بالاتری برای تداوم تولید محتوای بازاریابی خواهند داشت.

    1. ایجاد گرایش اختصاصی برای برند

    هر برندی نیاز به جلب توجه مخاطب هدف دارد. این امر نیازی عمومی در عرصه بازاریابی محسوب می ‎شود. نکته مهم در این میان فقدان فایده جلب نظر تمام مشتریان در بازار است. برخی از مشتریان در بازار تمایلی به کسب و کار یک برند ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی کسب و کارها قرار می ‎دهد. اگر توجه یک مشتری بی علاقه را نسبت به کسب و کارمان جلب کنیم، نتیجه ‎اش در زمینه افزایش فروش در انتظارمان نخواهد بود.اهمیت شبکه های اجتماعی

    این امر مسئله ایجاد گرایش اختصاصی برای کسب و کار را مطرح می ‎‎سازد. بسیاری از کسب و کارها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به شخصی‎ سازی کسب و کارشان براساس سلیقه مخاطب هدف می ‎کنند. این امر مزیت تعامل نزدیک با مخاطب هدف و امکان صرف نظر از دیگر کاربران را به همراه دارد. بسیاری از برندها در این زمینه عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان می ‎دهند. درست به همین خاطر در طول سال‎های اخیر تمایل کاربران برای مشاهده محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی بهبود یافته است.

    1. تعامل نزدیک با مخاطب هدف

    شبکه های اجتماعی فضایی برای تعامل نزدیک میان برندها و مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارند. دلیل این امر بی ‎توجهی به ماهیت تعاملی در فضای آنلاین است. اگر یک کسب و کار در شبکه های اجتماعی رفتاری مانند حضور در فضای تبلیغات تلویزیونی داشته باشد، واکنش بسیار منفی از سوی کاربران دریافت خواهد کرد. این امر ماهیت فضای بازاریابی آنلاین  و اهمیت شبکه های اجتماعی را نشان می‎ دهد.

    تعامل با مخاطب هدف باید براساس سلیقه وی صورت گیرد. بسیاری از برندها در زمینه شناسایی سلیقه مخاطب هدف مهارت بالایی دارند. مشکل اساسی در این میان تبدیل اطلاعات پیرامون سلیقه کاربران به استراتژی بازاریابی است. در این زمینه هر برند باید براساس الگوی منحصر به فردش فعالیت نماید. بدون شک هر برندی دارای شعارها و اهداف کسب و کار منحصر به فردی است. اگر این الگوها مورد توجه برند قرار نگیرد، مشکلات بسیار زیادی برای آنها ایجاد خواهد شد.

    امروزه فضای شبکه های اجتماعی برای تعامل با مخاطب هدف طراحی شده است. اهمیت شبکه های اجتماعی این است که برندها در این میان باید خود را با شرایط شبکه های اجتماعی هماهنگ نمایند. برخی از برندها به طور مداوم در قبال هماهنگی با شرایط موردنظر کم ‎کاری می کنند بنابراین در عمل با مشکلات بسیار زیادی از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه می ‎شوند. سطح رقابت بالا در شبکه های اجتماعی همیشه برای برندها ایجاد دردسر می کند. با این حساب اگر نسبت به کاربست شیوه های مناسب در زمینه بازاریابی دقت نکنیم، به سرعت از سوی برندهای دیگر جایگزین خواهیم شد. این امر همراه با دسترسی وسیع کاربران به برندهای مختلف در شبکه های اجتماعی وضعیت را برای بازاریابی سخت ‎تر می ‎کند.
    بیشتر بخوانید:

    برندسازی با تولید محتوای برتر

    مقاله قبلیبخشنامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی ابلاغ شد
    مقاله بعدیچاپخانه ها جزو گروه یک شناخته شده و تعطیل نمی‌ شوند

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.