برند یکی از مهمترین آیتم هایی است که باعث شناخته شدن و معروف شدن یک محصول می شود. برندهایی که همیشه در اذهان جهانی مردم باقی می ماند. این برند ها هستند که مردم به آن ها وفادار می مانند و برای رسیدن به آن حاضرند بهایی هر چند گزاف بپردازند. میزان موفقیت یک شرکت در شناخت جهانی آن است. هر ساله اما ارزش و بهای هر کدام از برندها تخمین زده می شود و در این میان شاهد برد و باخت های برندهای معروف جهان خواهیم بود.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، برند قدرتمند امسال همچون سال های پیش برند اپل است که هیچگونه تغییری در محبوبیت آن ایجاد نشده و فیس بوک که روزی از معروف ترین ها و موفق ترین ها بود امسال نسبت به سال گذشته افت پیدا کرده و باید از صحنه رقابت ها بیرون برود. در ادامه مقاله اما به بررسی ۱۰ برند موفق وپولساز جهان خواهیم پرداخت. در این بررسی می توان به عملکرد شرکت ها در سال های گذشته پی برد.
۱-اپل
ارزش: ۲۳۴٫۲ میلیارد دلار
اپل امسال گام های بزرگی را انجام داده و با معرفی گوشی های دو و سه دوربینه خود، طرفداران را کاملا راضی نگه داشته است. اگرچه اپل امسال در مقایسه با سال گذشته، میزان فرش کمتری را داشته، با این حال بهترین عملکرد اقتصادی تاریخ خود را داشته که علت این امر به خاطر سیاست درست تمرکز بیشتر بر روی سرویس های اشتراکی بوده است. درواقع این سیاست باعث شده است تا تمایزی میان حاکمیت و تعامل شکل گیرد که نتیجه آن رشد ۹درصدی برای این شرکت بوده است.
۲-گوگل
ارزش :۱۶۷٫۷ میلیارد دلار
گوگل موفق ترین جستجوگره فضای مجازی است و همچنان جیاگاه جهانی خود را حفظ کرده است، این موتور جستجو گرموفقیت های بسیار زیادی به خصوص در زمینه کسب و کار به دست آورده است. درست به مانند سال گذشته، گوگل موفق شد تا جایگاه دوم خود را حفظ کند و سودآوری قابل توجهی را داشته باشد، با این حال این امر، تنها یکی از بخش های سودآور این شرکت بوده و نباید علت موفقیت این شرکت را تنها در این مورد خلاصه کرد. برای مثال شرکت های وابسته نظیر یوتیوب، اندروید و گوشی-های پیکسل نیز در تداوم موفقیت های این شرکت نقشی تعیین کننده را داشته اند.
۳-آمازون
ارزش : ۱۲۵ میلیارد دلار
آمازون برند بسیار مشهوری که این روزها وضعیت جهانی اش بهتر و بهتر می شود. در سال گذشته این برند به جایگاه ششم جهان را داشته و امسال با ۱۷ درصد رشد به مقام سوم رسید و همه را شگفت زده کرد. بیشترین میزان پیشرفت را باید متعلق به شرکت جف بزوس دانست. اگرچه آمازون در سال گذشته در رتبه ششم قرار داشته است،پیش بینی ها نیز حاکی از آن است که در سال آینده آمازون رقابت بسیار جدی-ای را با دو غول دیگر برای رسیدن به جایگاه بالاتر و یا رساندن فاصله به کمترین میزان ممکن، خواهد داشت. علت اصلی این موضوع را نیز باید در سرویس های ابری این شرکت دانست که مورد استقبال فوق العاده ای قرار گرفته است.
۴-مایکروسافت
ارزش: ۱۰۸٫۸ میلیارد دلار
مایکروسافت در ۱۰ سال گذشته، همواره یکی از نام های موجود در فهرست برترین برندهای جهان بوده و این سابقه به نوعی ارزش برای آن تبدیل شده است. در سال گذشته نیز به علت موفقیت های این شرکت در زمینه افزایش ارتباط خود با مشتریان، مایکروسافت چندان تغییری را نداشته است، با این حال به علت رشد فوق العاده سایر برندها، یک رتبه پسرفت را در مقایسه با سال گذشته داشته و به جایگاه چهارم دست پیدا کرده است. نکته قابل توجه دیگر این شرکت تداوم پیشرفت و استقبال از سرویس های ابری و سرفیس های تولیدی این شرکت است که مایکروسافت را باید در این زمینه بهترین برند موجود در بازار دانست. همچنین سال ۲۰۱۹ از یک نظر دیگر برای مایکروسافت مثبت تلقی می شود. درواقع این شرکت موفق شده است تا برای دومین سال متوالی، عنوان خلاقی ترین برند جهان را به دست آورد که به علت توجه به موضوعاتی نظیر ارتباط خوب با مشتری در سراسر جهان، رفتار شایسته با کارمندان و توجه به مسائل محیطی زیستی است.
۵-کوکاکولا
ارزش : ۶۳٫۴ میلیارد دلار
برند دیگری که در این میان از مقبولیت جهانی برخوردار شده برند کوکا کولا است این برند مطرح که در زمینه مواد خوراکی فعالیت دارد هر سال نسبت به سال گذشته ارتقا پیدا کرده و می کند. کوکاکولا را باید نخستین برند موجود در لیست خود دانست که در زمینه تکنولوژی فعالیت ندارد، با این حال به علت سابقه فوق العاده و محبوبیت بالای آن در سرتاسر جهان، این برند موفق شده است تا جایگاه سال گذشته فیس بوک را به دست آورد. با توجه به اختلاف کم این شرکت با سایر نام های موجود نظیر سامسونگ و تویوتا باید منتظر اقدامات این برند باسابقه برای حفظ و یا ارتقای جایگاه خود در سال آینده باشیم.
۶-سامسونگ
ارزش: ۶۱ میلیارد دلار
سامسونگ برند مطرح جهانی دیگری است که در دنیا مطرح است اما در مقایسه با برند اپل نمی توان آن را برندی موفق به حساب آورد اگرچه میزان فروش مثبتی داشته اما همچنان در رقابت با اپل رتبه پایین تری را کسب کرده است. با این حال در سال ۲۰۱۹ عملکرد مالی مثبتی را داشته است، ولی این میزان ابدا کافی نبوده و پیش بینی می شود که در سال آینده سامسونگ گام های بزرگی را بردارد. اگرچه مزیت این شرکت در مقایسه با اپل، فعالیت در چندین حوزه است، با این حال نمی توان کتمان کرد که سودآورترین بخش، بازار تولید گوشی های هوشمند است که به جز استقبال نسبتا خوب از میان رده های آن، نیاز به تغییراتی برای رقابت با پرچمدارهای دیگری نظیر اپل و برندهای نوظهور چینی نظیر شیائومی و هوآوی به شدت حس می شود.
۷-تویوتا
ارزش: ۵۶٫۲ میلیارد دلار
تویوتا چند سالی است که در جایگاه برترین برند خودروسازی جهان تکیه زده و امسال نیز عملکرد خوبی را خصوصا در زمینه میزان فروش داشته است، با این حال به صورت کلی، اوضاع برای برندهای خودروسازی چندان جالب به نظر نمی رسد. علت این امر به این خاطر است که هر ساله شاهد کاهش برندهای خودروسازی در لیست های صدتایی هستیم، با این حال این امر برای ابر برندهای این حوزه، یک خبر خوش محسوب شده و به معنای کاهش قدرت رقبا است. نکته بسیار مهم در رابطه با علت موفقیت بسیار بالای تویوتا، باید پیشگام بودن این شرکت در زمینه استفاده از سوخت های جایگزین و گسترش تعداد نمایندگی ها و تنوع مدل های آن دانست که باعث شده است تا امکان جذب هر سلیقه ای فراهم باشد. بهترین خودروی هیبریدی سال ۲۰۱۹ نیز متعلق به این شرکت است.
۸-مرسدس بنز
ارزش برند: ۵۰٫۸ میلیارد دلار
باسابقه ترین شرکت خودروسازی جهان، در سال ۲۰۱۹ عملکرد نسبتا مناسبی را داشته و همین امر باعث شده است تا در بین ۱۰ برند برتر باقی بماند، با این حال با توجه به وجود رقبای سرسخت در خود آلمان و کشورهای دیگر، برای سال آینده برنامه های جدیدی نیاز است تا این شرکت بتواند جایگاه خود در بازار را حفظ کند.
۹-مک دونالد
ارزش : ۴۴٫۵۳ میلیارد دلار
بزرگترین مجموعه رستوران های زنجیره ای جهان در سال گذشته عملکردی فوق العاده را به ثبت رسانده و یک پله صعود را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است. همکاری با برند اوبر برای گسترش سرویس غذایی این شرکت، یکی از دلایل کسب این موفقیت محسوب می شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به اعتراضات گسترده در رابطه با ناسالم بودن غذاهای این برند، اخیرا عرضه انواع سالاد و میوه نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.
۱۰-دیزنی
ارزش: ۴۴٫۳ میلیارد دلار
در صنعت تولید انیمیشن، دیزنی را باید برندی بدون رقیب به حساب آورد. اگرچه این شرکت در سال گذشته در لیست ۱۰ برند ارزشمند جهان جایگاهی را نداشته است، با این حال امسال به علت فعالیت هایی نظیر تولید لایو اکشن هایی از شخصیت های معروف خود مانند شیرشاه و علاءالدین که با فروشی فوق العاده همراه بوده اند، موفق شده است تا به فهرست امسال راه یابد. همچنین اکران قسمت چهارم انیمیشن داستان اسباب بازی ها و یخ زده نیز به کسب چنین موفقیتی کمک بسیاری را کرده است.
بیشتر بخوانید: تبلیغات و اصول بازاریابی