نمایشگاه بین المللی تبلیغات ، بازاریابی و صنایع وابسته تهران، بعد از ۱۶ سال سابقه یکی از معتبرترین نمایشگاههای این حوزه در کشور است. این نمایشگاه هرساله بهمنظور آشنایی با تکنیکهای جدید بازاریابی و فروش، دیدار خدماتدهندگان و متقاضیان این حوزه، انتقال دانش فنی و کارآمد، در تهران برگزار میشود. شانزدهمین دوره آن در تاریخ ۲۶ تا ۲۹ آذر ۹۸ برابر با ۱۷ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد. در ادامه گزارش میدانی چاپ و نشر آنلاین را که با غرفهگذاران این نمایشگاه انجام داده میخوانید.
نمایشگاه بین المللی تبلیغات و بازاریابی مکانی برای معرفی برندها
علی کیانی؛ یکی از مدیران مجتمع چاپ و تبلیغات کیانیکو درباره حضور در نمایشگاه بین المللی تبلیغات و بازاریابی گفت: ما تقریباً در همه نمایشگاههای حوزه چاپ و تبلیغات شرکت میکنیم. امسال شانزدهمین دوره برگزاری نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی است که ما از این میان مستمراً در بیش از ۱۰ دوره آن حضورداشتهایم.
وی با اشاره به سابقه فعالیت مجموعه کیانیکو بیان کرد: از سال ۷۴ در این شغل و حرفه وارد شدیم و با توجه به درخواست و تقاضای همکاران و مشتریانمان، دستگاههای چاپ را به مجموعه اضافه کردیم و بهصورت تخصصی در حوزه چاپ و تبلیغات به فعالیت پرداختیم. در حال حاضر، از عملکردمان راضی هستیم و برند ما هماکنون یک برند شناخته شده است.
کیانی درباره محصولات عرضه شده کیانیکو در این دوره از نمایشگاه تبلیغات اشاره کرد: ما امسال ستهای مدیریتی، سررسیدها، ابزارهای الکترونیکی جدید و خاص را ارائه کردیم و این بخشی بود که همکاران ما کمتر در این زمینه وارد شدهاند.
وی تأکید کرد: ما بهواسطه چاپ و وارداتی که در زمینه هدایای تبلیغاتی داشتیم توانستیم نسبت به همکاران دیگر عملکرد بهتری بروز دهیم.
بیشتر بخوانید: ارائه محصولات جدید تبلیغاتی
این مدیر مجتمع چاپ و تبلیغات کیانیکو با اشاره به تخصصیتر شدن نمایشگاه تبلیغات اظهار کرد: به نظرم این نمایشگاه مقداری تخصصیتر شده است. سالیان قبل تعداد شرکتکنندگان بیشتر بود ولی امسال عمده شرکتهایی که در زمینه تبلیغات تخصص دارند در نمایشگاه حضور داشتند و من معتقدم این مورد بسیار حائز اهمیت و پیش برنده است.
وی با ارزیابی خوب از شانزدهمین دوره از نمایشگاه تبلیغات خاطرنشان کرد: هر شرکتی برای معرفی برندش در نمایشگاه اقدام به تهیه غرفه میکند، البته این یک وجه نمایشگاه است، وجه دیگر آن بازدیدکنندگان هستند که با حضور در نمایشگاهها میتوانند از نزدیک کالاهای مد نظرشان را بینند و به بهترین انتخاب برسند.
کیانی در انتها گفت: تنها ایرادی که به این نمایشگاه وارد است، روز آخر آن است که با جمعه مقارن شده بود، جمعه شلوغترین روز نمایشگاه است و بهتر است در روز دوم یا سوم باشد.
برندسازی و جذب مشتری جدید در نمایشگاه بین المللی تبلیغات
وحید محمودی فرد دورکی، مدیرعامل مجموعه ایرانزمین در ابتدا با توضیح مختصری از مجموعه خود گفت: ما تولیدکننده سالنامه و هدایا و البته واردکننده هدایای تبلیغاتی هستیم و از سال ۸۸ تاکنون بهطور مستمر در نمایشگاه بازاریابی و تبلیغات حضورداشتهایم.
وی هدف اصلی از حضور در نمایشگاه تبلیغات را برندسازی مجموعهها دانست و افزود: از اهداف دیگر ما جذب مشتری و مخاطب جدید توسط نمایشگاه است ولی متأسفانه امسال به دلیل اینکه تبلیغات خوبی در سطح شهر تهران و کشور صورت نگرفته بود، حضور بازدیدکننده نسبت به سال قبل ضعیفتر بود.
محمودی افزود: بازدیدکنندگان این دوره از نمایشگاه تبلیغات مثل سالهای قبل نبود و حتی میزان سفارشهایی که در نمایشگاه میگیریم نیز در این دوره بهمراتب ضعیفتر از سالهای گذشته بود.
مدیرعامل مجموعه ایرانزمین ادامه داد: در حقیقت من برای این دوره از نمایشگاه، نقطه قوت خاصی ندیدم. به دلیل کاهش واردات و ممنوعیت ورود برخی از اقلام و هدایای تبلیغاتی، نوآوری خاصی را در نمایشگاه شاهد نبودیم، زیرا لازمه نوآوری، واردات و تلفیق آن با تولیدات داخلی است. بهرهمندی از واردات است که نوآوری را در پی خواهد داشت.
وی با اظهار تأسف بیان کرد: امسال مورد خاص و ویژهای را در نمایشگاه ندیدم؛ حتی نسبت به سالهای گذشته همکاران ما مخصوصاً تولیدکنندگان سررسید و واردکنندگان هدایای تبلیغاتی، خیلی کمتر مشارکت داشتند.
محمودی خاطرنشان کرد: همانطور که بیان کردم به دلیل ممنوعیت واردات بسیاری از اقلام و هدایای تبلیغاتی؛ ما سعی کردیم یک سری کالاها را در ایران تولید کنیم و نتوانستیم نوآوری شیک و مدرنی را در این دوره نمایشگاه عرضه کنیم ولی با تمام توان سعی میکنیم سالهای آینده کارهای جدیدتری را به بازار ارائه کنیم.
ادغام نمایشگاه بین المللی تبلیغات با نمایشگاه چاپ
کامبیز کیانی؛ مدیر سالنامه کیانی در ابتدا با معرفی اجمالی از مجموعه خود گفت: سالنامه کیانی تقریباً ۲۱ سال است که در زمینه چاپ و تبلیغات، تولید سررسید و سالنامه و ستهای تبلیغاتی فعالیت دارد. ما کارمان را از تولید سررسید شروع کردیم و چندین سال است که به تولید هدایای تبلیغاتی و ستهای مدیریتی و تبلیغاتی میپردازیم.
وی با اشاره به اینکه بالغبر ۱۰ یا ۱۵ سال است که در نمایشگاه چاپ و بستهبندی و نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی حضور داشته بیان کرد: به نظر من شانزدهمین دوره از نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی نسبت به قبل خیلی بهتر بود. تاریخ برگزاری آن را از دیماه به آذرماه تغییر داده بودند و این نکته جزو نکات مثبت و نقطه قوت برگزاری این نمایشگاه بهحساب میآید.
کیانی افزود: امسال با توجه به سلایق مشتریانمان ستهای تبلیغاتی و مدیریتی جدیدی را در نمایشگاه عرضه کردیم که ازنظر هارمونی رنگ و شکل و فرم بسیار موردتوجه بازدیدکنندگان واقع شد. امسال واقعاً در نمایشگاه سرمان شلوغ بود و مشتریان خوب و جدیدی به غرفهی ما مراجعه کردند. ازنظر هدایا خیلی تولیدات جدید، خوب و باکیفیت و محصولات الکترونیکی بهروزی را ارائه دادیم. بازدیدکنندگان نیز از حضور ما و محصولات جدیدمان رضایت داشتند.
وی ادامه داد: خدا را شکر ما از حضور در این دوره از نمایشگاه بسیار راضی هستیم اما دورههایی که نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی با نمایشگاه چاپ و بستهبندی برگزار میشد، برای ما نیز خیلی بهتر بود. اگر مجدداً این دو نمایشگاه با هم ادغام شوند وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود، چرا که دیگر مجبور نیستیم دو غرفه در دو نمایشگاه مختلف بگیریم.
مدیر سالنامه کیانی خاطرنشان کرد: امسال با وضعیت گرانی نتوانستیم در نمایشگاه چاپ و بستهبندی شرکت کنیم ولی بااینحال حضور در این نمایشگاه غیبت در نمایشگاه چاپ و بستهبندی را جبران کرد و من از این حضور رضایت دارم.
ارتباط با مشتریان
محمدرضا حکیمی؛ مدیر چاپ نقش برتر با توضیح مختصری از مجموعه خود گفت: مجموعه نقش برتر دو سال و نیم است که راهاندازی شده و ما از همان سال اول (سال ۹۷) در نمایشگاه چاپ و بستهبندی حاضر شدیم. در سال ۹۸ نیز هم نمایشگاه چاپ و بستهبندی و هم نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی را تجربه کردیم. در اصل این نمایشگاه سومین تجربه حضور نقش برتر در نمایشگاههای داخلی است.
وی افزود: به نظر بنده نمایشگاه تبلیغات بسیار شلوغ و پر بازدیدکننده بود. ما با هدف برندسازی و مشتری مداری در این نمایشگاه شرکت کردیم و گمان میکنم تا حدود زیادی نیز موفق عمل کردیم.
حکیمی اشاره کرد: ارزیابی هر نمایشگاه به بعدازآن و بررسی فرمهای پر شده در حین نمایشگاه برمیگردد. این فرمها برای ما بسیار ارزشمند هستند زیرا بهواسطهی آنها میتوانیم با مشتریانمان ارتباط بگیریم.
مدیر چاپ نقش برتر گفت: سالن ۳۸ (آلمان) در نمایشگاه چاپ و بستهبندی، جزو سالنهای خیلی خوب نمایشگاه است که قیمت غرفههای آنهم بالاتر از دیگر سالنها است. سالن ۸ و ۹ نمایشگاه تبلیغات نیز نسبت به سالنهایی دیگر بهتر است و حکم سالن آلمان نمایشگاه چاپ را دارد و سالن بسیار خوبی است. به نظر من این نمایشگاه هیچ ایراد و نقصی ندارد و همهچیز خوب بود.
تبلیغات در رسانههای تصویری برای نمایشگاه بین المللی تبلیغات
سعید شفیعیراد؛ مدیر مجموعه دوبرا با برند «بیگ ماگ» درباره سابقه حضور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی گفت: فکر میکنم ۱۰ دوره است که ما در این نمایشگاه حضور داشتهایم. امسال با وجود مشکلات گمرک و نوسانات ارز باز هم با تمام توان سعی کردیم در این نمایشگاه خدمات خوبی را به مشتریانمان عرضه کنیم.
شفیعیراد با تأکید بر اطلاعرسانی در رسانههای تصویری و ملی تصریح کرد: ارزیابی و نتیجه حضور در نمایشگاهها به بررسیهای بخش فروش مجموعه برمیگردد، ولی در کل از شرکت آوین مجری برگزاری نمایشگاه تبلیغات انتظار داریم که به تبلیغات در صداوسیما بیشتر توجه نشان بدهد زیرا معتقدیم هیچ تبلیغاتی چون صداوسیما و بعد از آن بیلبوردهای اتوبانی مؤثر نیست. اینگونه اطلاعرسانی میتواند کاربردیتر باشد البته من در اتوبانها چند بیلبورد دیدم و نباید زحمات مجری برگزاری را نادیده گرفت.
وی تأکید کرد: تبلیغات در رسانههای تصویری همچون صداوسیما حتماً بازخورد بیشتری در جذب مخاطب خواهد داشت.
مدیر مجموعه دوبرا اظهار داشت: امسال زمان غرفهسازی را کم کرده بودند و همه مجبور بودند شب آخر در تکاپو و استرس با مشکلات فراوان اقدام به غرفهسازی کنند، اگر مسئولان برای این مورد هم اقدامی کنند و از مشکلات بکاهند، قطعاً نمایشگاه خیلی بهتر خواهد شد.
وی در انتها درباره برگزاری چند نمایشگاه همزمان خاطرنشان کرد: یکسری از مشارکتکنندگان در نمایشگاه تبلیغات از اینکه چند نمایشگاه در یک مقطع زمانی همزمان برگزار شده گلهمند بودند ولی ما از سالنها و نمایشگاههای دیگر که مرتبط با کار ما نبودند نیز مشتریانی را جذب کردیم، درکل این نمایشگاه برای ما خیلی خوب بود.
دستهبندی درست و تخصصی در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات و بازاریابی
فریدون فدایی؛ مدیر مجموعه سپیدان با اشاره مختصری به مجموعه خود گفت: ما تولیدکننده تقویم، سررسید و هدایای تبلیغاتی هستیم. ما امسال چند کار خوب و جدید در سبک تقویم رومیزی را ارائه دادیم. ما یک کار صنایعدستی جدیدی را در نمایشگاه عرضه کردیم که کاملاً تولید داخل است، حتی پارچه آن نیز در داخل کشور تولید شده و بسیار موردتوجه و استقبال واقع شده است و ما در این زمینه خیلی موفق بودیم.
وی اشاره کرد: حدود ۱۴ سال است که بهطور مستمر در این نمایشگاه شرکت کردهایم. بنده معتقدم زمان برگزاری امسال نمایشگاه تبلیغات خیلی خوب بود ولی مردم و جامعه هدف این نمایشگاه به تغییر تاریخ برگزاری عادت نداشتند و هنوز در ذهنشان پانزدهم دیماه بود. اگر نمایشگاه سال آینده نیز در همین تاریخ برگزار شود خیلی بهتر خواهد شد.
فدایی ادامه داد: بسیاری از شرکتها آمادگی حضور در این تاریخ نمایشگاه را نداشتند و به همین دلیل استقبال خوبی از آن صورت نگرفت.
به گفته مدیر مجموعه سپیدان، مسئولان برگزاری نمایشگاه باید در مورد چیدمان و جانمایی شرکتها بهصورت تخصصیتر برخورد کنند، اگر دستهبندی درستی انجام شود بر کیفیت نمایشگاه افزوده میشود.
تبلیغات و اطلاعرسانی خوب
اکبر رضایی؛ مدیر سالنامه پاتریس درباره شانزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی گفت: نمایشگاه خوب بود البته امسال به دلیل تغییر زمان برگزاری آن و جلو افتاد تاریخ برگزاری باعث شد، بهتر از گذشته برگزار شود.
وی افزود: امسال جانمایی غرفه پاتریس در سالن ۸ و ۹ بود که سالنی بسیار خوب و مناسب است و این در جذب بازدیدکنندگان تأثیر بسزایی داشت.
رضایی تأکید کرد: قطعاً مسئولان برگزاری نمایشگاه تبلیغات و اطلاعرسانی خوبی انجام داده بودند که بر میزان مخاطبان و بازدیدکنندگان این دوره از نمایشگاه افزوده شده بود.
مدیر سالنامه پاتریس درباره همزمانی برگزاری نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی با پنج نمایشگاه مختلف گفت: چون این نمایشگاه همزمان با چند نمایشگاه بزرگ دیگر برگزار شد، توانست مخاطب بیشتری را جذب کند و این میتواند ناشی از عملکرد خیلی خوب مجری برگزاری نمایشگاه باشد. البته نباید از این نکته غافل شویم که در کل امکانات نمایشگاه بینالمللی تهران قدری ضعیف است و این مسئله تاثیر خود را بر کیفیت برگزاریها میگذارد.
حذف واسطهها
ارشک غلامی؛ مدیرعامل مجموعه شمیم پایتخت درباره شانزدهمین دوره از نمایشگاه بین المللی تبلیغات و بازاریابی گفت: درست است که از وسعت نمایشگاه امسال قدری کم شده بود ولی باز هم خدا را شکر که نمایشگاهی خوب و تخصصی بود.
وی افزود: امسال شرکتهایی که حرفی برای گفتن داشتند در این نمایشگاه حاضر شده بودند و در این میان واسطهها حذف شدند و این خود باعث بهتر شدن نمایشگاه شده بود.
غلامی در ادامه با اشاره به کاهش استقبال بیان کرد: این دوره از نمایشگاه نسبت به سال گذشته خلوتتر بود ولی خلوتی باعث شد تخصصیتر شود.
مدیرعامل مجموعه شمیم پایتخت درباره نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه گفت: نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی از لحاظ تبلیغات محیطی و بهرهمندی از راههای اطلاعرسانی ضعیف عمل کرده بود. من بهشخصه ضعف تبلیغات را به ستاد برگزاری نیز انتقال دادم.
غلامی تصریح کرد: مجری برگزاری نمایشگاه از لحاظ برگزاری، پشتیبانی و ارائه خدمات کمی ضعیف عمل کردند و امسال نیز از دورههای قبل ضعیفتر شده بودند.
وی ادامه داد: سه سال گذشته نمایشگاه چاپ و بستهبندی و نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی با هم برگزار میشد و ما نیز جزو کسانی بودیم که ترجیح میدادیم این دو نمایشگاه از هم جدا شوند، ولی هماکنون به این نتیجه رسیدیم که بهتر است با هم برگزار شود چون بازدیدکنندگان مشترکی که از شهرستانها میآیند اگر یکبار برای یکی از نمایشگاهها به تهران بیایند در نمایشگاه دیگر حضور نخواهند یافت. درست است که همزمانی این دو نمایشگاه شلوغی را در پی خواهد داشت و هماهنگی غرفه سخت میشود ولی مطمئناً بهتر از الان خواهد شد.
عملکرد مناسب مجری نمایشگاه بین المللی تبلیغات
محمدرضا خسروی؛ مدیر چاپ تندیس برتر درباره شانزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات ، بازاریابی و صنایع وابسته گفت: به اعتقاد بنده این نمایشگاه خیلی بهتر از نمایشگاه چاپ و بستهبندی برگزار شد.
وی افزود: با اینکه اولین بار است در این نمایشگاه شرکت کردیم ارزیابی ما از این نمایشگاه عالی است و ما از حضور در آن رضایت کامل داریم.
خسروی ادامه داد: استقبال از غرفهی ما بسیار راضیکننده بود و شاید استقبال خوب از این نمایشگاه بهروزهایی برمیگردد که برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده بود. گنجاندن پنجشنبه و جمعه در تقویم روزهای نمایشگاه به حضور و استقبال از آن کمک شایانی کرده بود و بازدیدکنندگان شهرستانی بسیاری به غرفه ما مراجعه کردند؛ علاوه بر آن مشتریان جدیدی هم به ما رجوع کردند.
وی درباره عملکرد مجری نمایشگاه اظهار کرد: عملکرد بسیار مناسبی را از مجری برگزاری شاهد بودیم. حداقل برای جانمایی غرفهها در این نمایشگاه تبعیض قائل نشدند و تیم برگزاری عملکرد مناسبی داشت و من نقطه ضعف خاصی در مورد برگزاری نمایشگاه ندیدم.
تجربه اولین حضور در نمایشگاه بین المللی تبلیغات و بازاریابی
مریم سلیمانیزاده؛ مدیر فروش مجموعه کالاکارتن با برند «مستر کارت» درباره نمایشگاه بین المللی تبلیغات و بازاریابی گفت: مجموعه کالاکارتن هر ساله در نمایشگاههای مختلفی شرکت میکند و امسال اولینبار است که تصمیم گرفتیم تا حضور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی را تجربه کنیم.
وی افزود: حضور در این نمایشگاه برای مجموعه ما تجربه خوبی بود و استقبال خیلی خوبی نیز از غرفه ما صورت گرفت، حتی در روز اول نیز استقبال از ما قابل قبول بود.
مدیر فروش مجموعه کالاکارتن اشاره کرد: ما برای گرفتن غرفه قدری اذیت شدیم و مکانی که مدنظر داشتیم را به مجموعه ما اختصاص ندادند که خود نقطه ضعفی از نمایشگاه بهحساب میآید. ما مکانی بهتر را درخواست داده بودیم که در اختیارمان قرار دهند اما در انتهای آخرین سالن برای ما جانمایی کردند، البته باز هم جای تشکر دارد.
سلیمانیزاده درباره اطلاعرسانی شانزدهمین دوره از نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی گفت: اطلاعرسانی و تبلیغات نمایشگاه خوب بود ولی در این مورد هم بیشتر خودمان پیگیر بودیم. امیدواریم مجری برگزاری نمایشگاه در سالهای آینده در زمینه جانمایی غرفه کمک بیشتری به ما بکنند.
سالبهسال ضعیفتر
محمدرضا امینبرزگر؛ مدیرعامل شرکت فیدار سیگال پارسیان با بیان اینکه امسال پنجمین سال متوالی است که در نمایشگاه بین المللی تبلیغات و بازاریابی شرکت داشته، گفت: متأسفانه نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی سالبهسال ضعیفتر شده است.
وی اشاره کرد: با توجه به شرایط بازار و نوسانات نرخ ارز، بیشتر مشتریان به سمت تولیدات داخلی رفتهاند ولی به کل بازار ضعیفتر از سالهای قبل شده است.
امین برزگر درباره استقبال در چند سال اخیر بیان کرد: استقبال در دو سال گذشته تفاوت چندانی با هم نداشت ولی نسبت ب ه سه سال قبل و قبلتر از آن شاهد افت استقبال بودیم.
مدیرعامل شرکت فیدار سیگال پارسیان درباره عملکرد مجری برگزاری نمایشگاه گفت: من از سال ۷۲ در نمایشگاه بودم و عملکرد مجری مثل همیشه بود و فرقی با گذشته نداشت. در ۵ سال اخیر تفاوت خاصی را در برگزاری نمایشگاه تبلیغات ندیدم و معتقدم این نمایشگاه بهتر و یا بدتر نشده و یک روند روتین را در پی گرفته است.
وی درباره یک دست نبودن سالنهای نمایشگاه تأکید کرد و اظهار داشت: یکی از نقطه ضعفهای این نمایشگاه سالنهای آن است، البته نمیشود انتظار زیادی داشت چون استاندارد ما در همین حد است.
امین برزگر با مقایسه نمایشگاه تبلیغات با همتای خارجی آن توضیح داد: نمایشگاههای داخلی ما بهخصوص نمایشگاه بین المللی تبلیغات ، با نمایشگاههای کشورهای دیگر قابل مقایسه نیستند، زیرا ما با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری داریم.
به گفته مدیرعامل شرکت فیدار سیگال پارسیان بزرگترین نقطه قوت نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی حضور شرکتهای داخلی هستند که با تمام توان تلاش میکنند تا خودشان را به روز کرده و سعی دارند جای خالی شرکتهای خارجی را پر کنند.
وی در انتها خاطرنشان کرد: همیشه گفتهام و بار دیگر نیز به مسئولان متذکر میشوم که زمان برگزاری نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی به آخر سال خیلی نزدیک است و متأسفانه تا مشتریان تصمیم به خرید بگیرند، خیلی دیر شده است و فروشندگان در دو ماه آخر سال خیلی تحتفشار هستند؛ اگر مجری برگزاری بتواند این رویداد را یک ماه جلوتر بیاندازد خیلی بهتر خواهد شد.