رئیس سازمان ثبتاسناد و املاک کشور با بیان اینکه راهاندازی دفتر رسمی برندینگ میتواند رونق تولید و کسبوکار را بیشازپیش فراهم کند، گفت: با توجه به غنی بودن کشور ایران در حوزه نشانه جغرافیایی، توجه به نحوه تولید، بستهبندی و برندسازی محصولات میتواند کمک مؤثری برای تجاریسازی و رونق کسبوکار باشد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایلنا، دفتر رسمی برندینگ (خدمات مشاورهای تجاریسازی مالکیت معنوی در ایران) طی مراسمی بهصورت ویدئو کنفرانس و با حضور رئیس سازمان ثبتاسناد و املاک آغاز بکار کرد.
ذبیحالله خداییان معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبتاسناد و املاک کشور در این مراسم با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی (IP DAY) ضمن تشکر و قدردانی از تلاشهای اعضای سازمان جهانی مالکیت معنوی خصوصاً آقای گری در کمک به توسعه و ارتقای IP در کشورهای عضو، آقای آنگ معاون دفتر منطقهای آسیا و اقیانوسیه وایپو، آقای اصفهانی نژاد مشاور دفتر منطقهای آسیا و اقیانوسیه و آقای زانتی مشاور پروژه توانمندسازی محیط نوآوری (EIE) در ایران، این روز را از سوی سازمان ثبتاسناد و املاک بهعنوان متولی امر مالکیت معنوی در کشورمان به مقامات سازمان جهانی مالکیت معنوی، اعضای دفتر برندینگ، همکاران ثبتی، کلیه صاحبان فکر و اندیشه، محققین، پژوهشگران، مخترعین و مبتکرین که با ثمرات اندیشه تلاش نوآورانه و بینش خلاقانه خود به جوامع بشری خدمت مینمایند تبریک گفت.
وی تصریح کرد: همزمان با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی (IP DAY) دفتر رسمی برندینگ (خدمات مشاورهای تجاریسازی مالکیت معنوی) بهصورت ویدیو کنفرانس در سازمان ثبتاسناد و املاک کشور افتتاح میشود.
وی با یادآوری این نکته که سال ۲۰۰۰ مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) تصمیم گرفت با توجه به اینکه در ۲۶ آوریل سال ۱۹۷۰ کنوانسیون مؤسس سازمان جهانی مالکیت معنوی قابلیت اجرایی پیدا نمود، این روز با عنوان روز جهانی مالکیت معنوی نامگذاری شد.
رئیس سازمان ثبتاسناد و املاک کشور افزود: سازمان جهانی مالکیت معنوی، متناسب با اقتضای شرایط، شعار سال جاری را «نوآوری برای آینده سبز«نامگذاری کرده است و در این روز معمولاً در اکثر کشورها گرامیداشتی برگزار و مباحث و مقولات مربوط به مالکیت معنوی مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد.
خداییان بیان داشت: رشد روزافزون جمعیت کره زمین، نیاز بشر به استفاده از تولیدات صنعتی و بیتوجهی به مسائل محیطزیستی، آسیبهای جبرانناپذیری را برای محیطزیست ایجاد کرده و این سبک از الگوی زندگی در کشورها خصوصاً کشورهای صنعتی بهمرورزمان با کاهش منابع طبیعی و از بین رفتن زیستگاه بشری، جهان امروز را با چالشهای زیادی مواجه نموده تا جایی که استفاده از فناوریهای سبز به یکی از موضوعات مهم در رسیدن به توسعه پایدار کشورها تعریف میشود.
وی گفت: این فناوریها از مصرف بیرویه سوختهای فسیلی و آلودگی محیطزیست جلوگیری مینمایند و به همین دلیل است که در حال حاضر یکی از برنامههای اصلی کشورهای توسعهیافته توجه به فناوریهای سبز و سوق دادن نوآوریهای جدید به سمت ملاحظات زیستمحیطی است.
معاون رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: اهمیت توجه به مسائل محیطزیستی موجب شده است تا امسال سازمان جهانی مالکیت معنوی شعار خود را تأکید بر استفاده از نوآوریهای سبز انتخاب نماید که با توجه به اتفاقات پیش آمده در شیوع ویروس کرونا که فعالیت های جاری کشورها را دچار مشکل کرده و نیز تأکید بر فاصله گذاری اجتماعی، فرصتی شده است تا از نوآوریهای مبتنی بر تکنولوژی در انجام امور اداری، آموزشی، کسبوکار و سایر موارد دیگر استفاده شود.
وی با تأکید بر اینکه نظام مالکیت معنوی میتواند از نوآوری ها و تکنولوژی مبتنی بر فناوری سبز در قالب طرح های صنعتی، علائم تجاری و اختراعات به منظور حفظ محیطزیست حمایت کند، اظهار کرد: خوشبختانه سازمان ثبتاسناد و املاک کشور در سالهای اخیر، با الکترونیکی نمودن کلیه فرآیندهای ثبتی و حذف فیزیکی پرونده ها در مسیر آینده سبز گام های اساسی برداشته و با تاکیدات اخیر بر اهمیت فناوری بیشتر به این فرآیند شتاب بیشتری می دهد.
وی ضمن تشکر از تلاشهای سازمان جهانی مالکیت معنوی در ارتقای نوآوری ها و حمایت از مالکیت فکری هم راستا با نیازهای جهانی به ویژه از کمک های فنی وایپو در قالب پروژه های توسعه ای و کمک به تجاریسازی دارایی های فکری گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اسناد بالادستی و به خصوص سیاست های کلی نظام حاکم بر برنامه ششم توسعه که بندهای مختلف آن، بخصوص بند بیست و هفت مبتنی بر دانش بنیان نمودن شیوه های تولید و محصولات صنعتی و خدمات وابسته به آن، پروژه های متعددی از جمله «توانمندسازی محیط نوآوری به منظور تقویت رقابت پذیری کسبوکار از طریق علائم تجاری و طرح های صنعتی» را با همکاری وایپو در دست اجرا دارد.
ریبس سازمان ثبتاسناد واملاک کشور بیان داشت: یکی از پروژه های همکاری با سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) پروژه ارائه کمک های فنی به کشورهای عضو است که با هدف استفاده از ظرفیت های علائم تجاری، طرح های صنعتی و نشانه های جغرافیایی به منظور بهبود فضای کسبوکار و ایجاد مزیت رقابتی در تعدادی از کشورها در حال اجرا است.
وی در ادامه افزود: با توجه به غنی بودن کشور ایران در حوزه نشانه جغرافیایی، توجه به نحوه تولید، بستهبندی و برندسازی محصولات میتواند کمک مؤثری را برای تجاریسازی و رونق کسبوکار مربوط به همراه داشته باشد.
وی بیان داشت: خوشبختانه سازمان ها و مراجع همکار در این این پروژه از جمله مرکز ملی فرش ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، با توجه به گستردگی فعالیت های اقتصادی دراجرای این پروژه همکاری شایان توجهی دارند و تاکنون سمینارها و کارگاه های متعددی به منظور ارتقای آگاهی عمومی و خصوصی، آموزش، نحوه تبلیغات، برندینگ و بستهبندی برگزار شده است.
وی افزود: اعضای اصلی فعال در این پروژه ضمن دریافت آموزش های لازم، به متقاضیان ثبت علائم تجارتی، طرح و نشانه های جغرافیایی خدمات مشاورهای از جمله تجاریسازی مالکیت های ثبت شده را از طریق دفتر برندینگ مرکز مالکیت معنوی ارائه می دهند.
معاون رئیس قوه قضاییه در پایان ابراز امیدواری کرد که در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید و رونق اقتصادی و استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین، حمایت از دانش و فناوری شرکت های دانش بنیان و استارت آپی و همچنین برنامههای پیش رو از جمله راه اندازی دفتر رسمی برندینگ (خدمات مشاورهای تجاریسازی مالکیت معنوی) که همزمان با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی کار خود را رسما با ارائه خدمات مشاورهای بتواند موجبات رونق تولید و کسبوکار را بیشازپیش فراهم نماییم.
«اندرو آنگ» مدیر دفتر منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی هم در این نشست با اشاره به کمک های این سازمان بهعنوان یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد به کشورهای عضو از جمله ایران گفت: این کمک ها در رابطه با ایران در قالب پروژه های مختلف از جمله «توانمندسازی محیط نوآوری به منظور تقویت رقابت پذیری کسبوکار از طریق علائم تجاری و طرح های صنعتی» صورت خواهد گرفت.
وی افزود: مالکیت معنوی بایستی بتواند توازنی بین دارندگان این حق و مشتریان برقرار کند و در عین حال جنبه های نوآورانه را نیز مدنظر قرار دهد تا بتواند به جامعه بشری در رسیدن به توسعه کمک کند همانطور که درمدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا نیز از جنبه های مختلفی همچون اجباری نمودن ثبت فنی تولیدات فنی و دارویی مرتبط با این ویروس اقدام نموده است.
مدیر دفتر منطقه آسیا اقیانوسیه «وایپو» همچنین از در دسترس عموم قرار گرفتن ۸۰ هزار اختراع ثبت شده مرتبط با فرآیند مقابله با ویروس از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی خبر داد.
«جولیو زانتی مشاور پروژه » توانمندسازی محیط نوآوری به منظور تقویت رقابت پذیری کسبوکار از طریق علائم تجاری و طرح های صنعتی«نیز در این نشست با تأکید بر عدم ایجاد وقفه در اجرای این پروژه در شرایط خاص کشورها در مقابله با ویروس کرونا گفت: تمهیدات لازم را جهت ادامه این پروژه در شرایط موجود بکار خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: در این زمینه در سال جاری دو راهبرد را در خصوص تقویت زیر ساختها و تدوین دستورالعمل آموزشی ویژه اعضای دفتر تجاریسازی و همچنین تدوین استراتژی ارتقاء برند برخی محصولات ایرانی از قبیل زعفران و پسته را با اولویت به انجام می رسانیم.
محمد حسین کیانی رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبتاسناد و املاک کشور هم در این نشست با بیان اینکه در راستای پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی به منظور تقویت رقابت پذیری کسبوکار از طریق برند تجاری، تاکنون دو سمینار با هدف ارتقا آگاهی های عمومی و با حضور کلیه ی ذی نفعان ایرانی برگزار شده که طی آن کارشناسان وایپو به معرفی کلی پروژه برای ذی نفعان پرداخته اند، گفت: در حاشیه نخستین سمینار، مصاحبه هایی نیز با ذینفعان حوزه نشانه های جغرافیایی به منظور بررسی ظرفیت های لازم این حوزه برای تجاریسازی انجام شد که پس از بررسی نتایج فرش دستباف، پسته و زعفران بهعنوان محصولاتی که ظرفیت مناسبی برای تجاریسازی داشتند انتخاب شد.
وی افزود: به منظور مدیریت بهتر پروژه تعدادی از کارکنان مرکز به همراه متخصصان بیرونی حوزه برندینگ، تجاریسازی و بازاریابی انتخاب شدند که تا ضمن دریافت آموزشهای تخصصی از کارشناسان وایپو بتوانند مشاوره های لازم و تخصصی درخصوص نحوه ثبت علائم، طرح های صنعتی و نشانه های جغرافیایی و نیز روش های تجاریسازی این مالکیتها را بهصورت رایگان در اختیار صاحبان کسبوکار که برای برندسازی و تجاریسازی محصولات خود نیازمند مشاوره ور اهنمایی هستند قرار دهند.
وی گفت: اعضای تیم برندینگ در این دفتر بهصورت رایگان خدمات مشاورهای را در اختیار متقاضیان ثبت و تجاریسازی محصولات قرار دهند.
گفتنی است سازمان ثبتاسناد و املاک کشور بهعنوان مرجع ملی مالکیت معنوی در همکاری با وایپو ماموریت ها و فعالیت های مهمی جهت حمایت از حقوق مالکیت معنوی و بستر سازی برای تجاریسازی اختراعات، طرح های صنعتی، علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی ایفا مینماید.