بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکی از موثرترین روش های بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ است. فرقی ندارد شما در چه موقعیتی در بازار هستید، به هر حال پلتفرم های اجتماعی به شما برای تعامل بهتر با مخاطب و معرفی برندتان به مشتریان بالقوه کمک خواهد کرد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز: این روش می تواند به کسب و کارها کمک کند تا با مخاطبان گسترده ای در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و برند خود را به آنها معرفی کنند. خب تا قبل از این تعامل با مخاطب جهانی بیشتر شبیه رویایی دست نیافتنی بود تا واقعیتی انکارناپذیر.
باور کنید یا نه، بازاریابی در شبکه های اجتماعی می تواند هزینه بر باشد. بسیاری از کسب و کارها برای افزایش تعامل با مخاطبان خود و دستیابی به نتایج مطلوب، از تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. این تبلیغات می تواند هزینه زیادی داشته باشد، به خصوص برای کسب و کارهای کوچک با بودجه محدود. درست به همین خاطر خیلی از استارت آپ ها و حتی کسب و کارهای بزرگ قبل از اینکه ماجراجویی شان در شبکه های اجتماعی شروع شود، دور آن را خط می کشند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریابی فرآیندی الزاما پرهزینه نیست، مخصوصا وقتی درباره بازاریابی در شبکه های اجتماعی حرف می زنیم، اوضاع حسابی متفاوت می شود؛ چراکه تولید محتوا در شبکه های اجتماعی همیشه هزینه بر نیست. شما با کمترین امکانات و بودجه در دسترس هم فرصت خودنمایی در این فضا را دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید.
خوشبختانه، روش های زیادی برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی با کمترین هزینه وجود دارد. در این مقاله، به برخی از این روش ها اشاره می کنیم. لازم نیست نگران باشید، ما در این مقاله سراغ نکاتی رفته ایم که به درد همه کسب و کارها در هر حوزه ای از فعالیت می خورد. پس استرس را کنار گذاشته و با ما همراه باشید.
تولید محتوای جذاب، فرآیندی کم هزینه
مهمترین عامل برای موفقیت در بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تولید محتوای جذاب و مفید است. محتوای شما باید برای مخاطبان شما جذاب و مرتبط باشد. اگر محتوای شما جذاب نباشد، مخاطب به راحتی آب خوردن آن را کنار خواهد گذاشت. خب این روزها آنقدر برند جذاب و خیره کننده در بازار هست که دیگر جایی برای کسب و کارهای کلیشه ای باقی نماند.
شاید فکر کنید محتوای جذاب در شبکه های اجتماعی همیشه با حضور ستارگان دنیای فوتبال با سلبریتی های محبوب طراحی می شود. خب در این صورت باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه استفاده از جلوه های بصری ویژه در کنار یک سناریوی خوب اثرگذاری حتی بیشتری خواهد داشت. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز یادگیری کار با ابزارهایی مثل فوتوشاپ یا پرمیر را ضروری می دانیم. البته به لطف هوش مصنوعی بسیاری از این کارها به طور خودکار هم انجام می شود، اما یادگیری مهارت های گرافیکی در بلندمدت مزیت رقابتی به شما برای کسب موقعیت های شغلی مناسب خواهد داد.
برای تولید محتوای جذاب، باید نیازها و خواسته های مخاطبان خود را بشناسید. چه چیزی برای آنها جالب است؟ چه چیزی برای آنها مفید است؟ با شناخت نیازها و خواسته های مخاطبان خود، می توانید محتوایی تولید کنید که برای آنها جذاب و مرتبط باشد.
خیلی وقت ها بازاریاب ها صرفا دنبال محتوایی جذاب برای مخاطب هستند. در این میان کاربرد محتوا کاملا مورد بی توجهی قرار می گیرد. اگر شما هم چنین تجربه هایی را پشت سر گذاشته اید، باید تجدیدنظر اساسی در روند کارتان انجام دهید؛ چراکه این روزها انتظار مشتریان از برندها، به ویژه در شبکه های اجتماعی حسابی افزایش پیدا کرده است بنابراین اگر شما نتوانید مطابق انتظارات آنها عمل کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. یکی از انتظارات اساسی در این میان طراحی کمپین برای حل مشکلات است.
محتوای بازاریابی شما باید هماهنگی بالایی با نیازهای روز مشتریان داشته باشد. این امر نه تنها جذابیت کمپین تان را حسابی افزایش می دهد، بلکه به طور خودکار آن را برای مخاطب پروموت می کند. اینطوری با یک تیر دو نشان می زنید، هم دیگر دیگر نیازی به پروموت محتوا با هزینه های گزاف ندارید، هم اینکه محتوای تان را به بهترین شکل ممکن برای مخاطب جذاب ساخته اید.
اجازه دهید از یک مثال ساده در رابطه با تولید محتوای جذاب استفاده کنیم. اینطوری بحث برای شما ساده تر خواهد شد.
فرض کنید شما یک کسب و کار تولید محصولات مراقبت از پوست و مو هستید. مخاطب هدف شما کسانی هستند که به مد و زیبایی علاقه دارند. برای تولید محتوای جذاب برای این مخاطبان، می توانید از تصاویر و ویدئوهای زیبا از محصولات خود استفاده کنید. همچنین، می توانید نکات و ترفندهای آرایشی را به اشتراک بگذارید. اینطوری هم آنها را با محصولات تان آشنا کرده اید، هم اینکه نکات آموزشی کلیدی تحویل شان داده اید.
استفاده از هشتگ ها: میانبری هوشمندانه
هشتگ ها ابزاری قدرتمند برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستند. هشتگ ها به شما کمک می کنند تا محتوای خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید. ماجرا از این قرار است که با استفاده از هشتگ ها عملا به کاربران فرصت مشاهده ساده تر محتوای تان براساس تم موضوعی آنها را می دهید. فکر می کنم شما هم دست کم یکی دو بار در شبکه های اجتماعی استفاده از هشتگ ها را امتحان کرده باشید و در این صورت به خوبی جذابیت و اهمیت هشتگ ها را می دانید.
هنگام انتخاب هشتگ ها، باید دقت کنید که هشتگ های مرتبط با محتوای خود را انتخاب نمایید. خب شما حتی اگر محتوای بی نهایت کاربردی هم داشته باشید، بدون هشتگ های دقیق نمی توانید آن را به دست مخاطب درست برسانید. آن وقت کاربران دائما نسبت به کیفیت محتوای شما شاکی خواهند بود. همچنین، باید از هشتگ های محبوب و پرکاربرد استفاده کنید تا محتوای شما در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار گیرد.
خوشبختانه این روزها راهکارهای بسیار متنوعی برای یافتن هشتگ های محبوب در دنیا وجود دارد. به همین خاطر شما می توانید بدون اینکه هزینه ای از جیب پرداخت کنید، کلی هشتگ تازه پیدا کنید. مثلا ابزار گوگل کی وردز (Keywords) را در نظر بگیرید؛ این ابزار به شما فرصت خوبی برای مرور هشتگ های پرکاربرد داده و در نهایت امکان انتخاب از میان گزینه های مختلف را خواهید داشت. ماجرا حسابی جذاب شد، نه؟
اگر شما یک کسب و کار فروش محصولات ورزشی هستید، می توانید از هشتگ های مرتبط با حوزه کارتان استفاده کنید. مثلا برند نایک یا آدیداس را در نظر بگیرید؛ این برندها همیشه هشتگ های محبوبی را استفاده می کنند. درست به همین خاطر همیشه طرفدارهای پرتعدادی در شبکه های اجتماعی داشته و از همه مهمتر کمپین های آنها اثرگذاری بالایی دارد. به طوری که بقیه برندها معمولا از روی دست آنها فرآیند تولید محتوا را انجام می دهند. خب شما هم اگر حوصله کافی برای مرور هشتگ های پرطرفدار را داشته باشید، به راحتی فرصت تبدیل شدن به برندی موفق در پلتفرم های اجتماعی را خواهید داشت.
یکی از بهترین راه ها برای جذب مخاطبان در شبکه های اجتماعی، تعامل با آنها است. خب شبکه های اجتماعی اول از همه برای تعامل میان کاربران طراحی شده است. پس اگر فکر کرده اید بدون تعامل با کاربران شانسی برای بازاریابی موفق و کم هزینه دارید، سخت در اشتباهید. یک راه ایده آل برای شما در این میان پاسخ به نظرات و سوالات مخاطبان است. اینطوری شما براساس خواسته ها و نیاز کاربران با آنها وارد تعامل شده و نظرشان را جلب می کنید.
بیشتر بخوانید: موبایل مارکتینگ در دنیای مدرن
باور کنید یا نه، این روزها کاربران به دنبال برندهایی هستند که در سریع ترین زمان ممکن جواب آنها را بدهند. فرقی ندارد در این میان شما از هوش مصنوعی استفاده می کنید یا یک تیم خدمات مشتریان کامل دارید، در هر صورت باید مطمئن شوید خیلی زود در کنار مشتریان برای پاسخگویی هستید. اینطوری خیلی زود در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا خواهید کرد.
همچنین، می توانید از مسابقات و قرعه کشی ها برای تعامل با مخاطبان خود استفاده کنید. این مسابقات و قرعه کشی ها می تواند توجه مخاطبان شما را به برند شما جلب کند و آنها را به تعامل با شما ترغیب کند.
احتمالا شما هم در پلتفرم های اجتماعی با انواع مسابقات آنلاین رو به رو شده اید. یکی از ساده ترین انواع مسابقات در این میان مربوط به عکاسی است. بر این اساس شما کلی سوژه مناسب برای تولید محتوا از سوی کاربران دریافت کرده و در نهایت یک هدیه جذاب، معمولا یکی از محصولات تان، به آنها اعطا می کنید؛ همین قدر جذاب و هیجان انگیز.
اگر شما یک کسب و کار فروش لوازم جانبی موبایل هستید، می توانید یک مسابقه برگزار کنید و به برنده یک گوشی موبایل هدیه دهید. این مسابقه می تواند توجه مخاطبان شما را به برند شما جلب کند و آنها را به تعامل با شما ترغیب کند.
موضوع مسابقه هرچه باشد، فقط باید ارتباط معناداری با هویت برندتان داشته باشد. این امر به شما کمک می کند تا در بلندمدت بدل به برندی محبوب برای کاربران شوید که همه از فعالیت آن در بازار استقبال ویژه ای می کنند. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
اگر نظر ما را بخواهید، مرور فعالیت رقبا در زمینه برگزاری مسابقات آنلاین کمک ویژه ای به شما خواهد کرد. خب برندهایی مثل سونی همیشه ایده های کاربردی برای برگزاری مسابقه دارند که مو لای درز آنها نمی رود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و فرآیند فعالیت را به سود خود تغییر دهید.
همکاری با سایر برندها، همه برای یکی
همکاری با سایر کسب و کارها می تواند راهی عالی برای افزایش مخاطبان و دسترسی شما به آنها باشد. با همکاری با کسب و کارهای مرتبط با حوزه کاری خود، می توانید به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید. خب چه کسی گفته بازاریابی همیشه کاری تک نفره است؟ خیلی وقت ها برندها نه تنها در زمینه بازاریابی، بلکه توسعه کسب و کار نیز با هم همکاری نزدیک دارند. اینطوری هزینه های کسب و کار نیز میان طرفین تقسیم خواهد شد. ماجرا به بخش جذابش رسید، نه؟
برای همکاری با سایر کسب و کارها، می توانید از روش های مختلفی مانند برگزاری مسابقات مشترک، ایجاد محتوای مشترک و یا حتی معرفی محصولات یا خدمات یکدیگر استفاده کنید. یادتان باشد، اگر طرف همکاری شما با برند رقیب تان باشد، احتمالا نتیجه این فرآیند چنگی به دل نخواهد زد. هنر شما در این میان یافتن یک برند با زنجیره مشتریان مشترک با خودتان خواهد بود. مثلا اگر در زمینه تولید گوشی های هوشمند فعالیت دارید، سراغ برندهای تولید لپ تاپ یا اپراتورهای تلفن همراه بروید. اینطوری همکاری تان نه تنها نتیجهبخش، بلکه بلندمدت خواهد شد.
اگر شما یک کسب و کار فروش لباس هستید، می توانید با یک کسب و کار فروش کفش همکاری کنید. این همکاری می تواند به شما کمک کند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنید. با کمی دقت در دنیای کسب و کار به خوبی انواع همکاری های بلندمدت را مشاهده خواهید کرد. این درست همان ایده ای است که از سال ها قبل به ذهن کلی از کارآفرینان و مدیران باهوش رسیده است. بنابراین شما تا اینجای کار هم کلی از فرصت های تان را از دست داده اید و باید هرچه زودتر شریکی برای بازاریابی پیدا کنید.
ابزارهای رایگان بازاریابی در شبکه های اجتماعی
بسیاری از ابزارهای رایگان وجود دارند که می توانند به شما در بازاریابی در شبکه های اجتماعی کمک کنند. این ابزارها می توانند در تولید محتوا، مدیریت حساب های شبکه های اجتماعی و تحلیل عملکرد شما کمک کنند. با استفاده از ابزارهای رایگان، می توانید بدون صرف هزینه اضافی، بازاریابی در شبکه های اجتماعی خود را بهبود ببخشید.
به عنوان مثال، ابزار هوت سویت (Hootsuite) یک ابزار رایگان برای مدیریت حساب های شبکه های اجتماعی است. این ابزار به شما کمک می کند تا پست های خود را برنامه ریزی کنید، عملکرد حساب های خود را پیگیری کنید و با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. اگرچه نسخه پرمیوم این ابزار به صورت پولی عرضه می شود، اما نسخه رایگانش هم کلی از نیازهای شما را رفع خواهد کرد. پس بد نیست کارتان را با این ابزار شروع کنید.