رونق کسب و کار با به‌کارگیری ۸ فن بازاریابی در بحران ویروس کرونا

    0
    73
    مدیریت بحران کسب و کار

    یک مدرس تبلیغات و بازاریابی خطاب به صاحبان کسب‌وکار در وضعیت شیوع کرونا و نزدیکی به ایام نوروز گفت: انواع فن بازاریابی در بحران ویروس کرونا را به خاطر بسپارید تا در این دوران، شاهد کسادی کسب‌وکار خود نباشید.

    این روزها در پی شیوع ویروس کرونا از تأکیدات پیشگیرانه توصیه به ماندن مردم در خانه‌های خود است، بسیاری از کسب‌وکارها، از فروشندگان کیف و کفش، لباس و کتاب گرفته تا فعالان عرصه گردشگری و کسب‌وکارهای خُرد نگران شرایط اقتصادی و از دست دادن مشتریان خود هستند، اما به‌جای غصه خوردن و نگرانی بهتر نیست با روش‌های درست بازاریابی، بار دیگر به خود و خانواده‌ها امید داد و از دست رفتن رونق کسب‌وکارها جلوگیری کرد؟

    فن بازاریابی

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از سپهرغرب، در این باره با میلاد تیرانداز، مشاور کسب‌وکار، مدرس تبلیغات و بازاریابی، مدیر آژانس تبلیغاتی باروک و متخصص پویش‌های تبلیغاتی گفت‌وگویی داشته که توصیه‌های او را به صاحبان کسب‌وکارهای مختلف و ۸ فن بازاریابی را در ادامه می‌خوانید:

     کسب‌وکارها در شرایط ایجادشده توسط کرونا متوقف نشود

    مدیر آژانس تبلیغاتی باروک با اشاره به وضعیت فعلی و شرایط خاص ایجادشده به علت شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور ما، بیان کرد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و بحران جهانی، شاهد پدیده‌ای هستیم که بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ دنیا ازجمله صنایع و صنوف مختلف و همچنین شرکت‌های خدماتی برخط مانند علی‌بابا در حوزه گردشگری و اسنپ در حوزه حمل‌ونقل در ایران نیز از وضعیت به‌وجود آمده رنج می‌برند.

     تیرانداز افزود: انتشار محتواهای کاذب و زرد توسط افراد سودجو در شبکه‌های اجتماعی، پرداختن و اهمیت دادن رسانه‌ها به این ویروس، گمانه‌زنی‌ها برای ایجاد محدودیت‌های قرنطینه‌ای شهری و استانی و موارد دیگر، همگی باعث‌شده که رفتار مصرف‌کنندگان و خریداران کالا و خدمات در دنیا ازجمله ایران که شاهد رشد این ویروس در شهرهای قم، اراک، تهران و سایر استان‌ها هستیم، دچار تغییراتی در راستای کاهش خرید محصولات شود.

    وی با تأکید بر اینکه باوجود مشکلات و هرج‌ومرج‌های اخیری که کرونا برای شهروندان و مشتریان ایجادکرده، کارشناسان و اندیشمندان حوزه بازاریابی و تبلیغات معتقد هستند که کسب‌‌وکارها باید ادامه پیدا کنند و متوقف نشوند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فشار ایجادشده بر بازاریابان و واحد‌های راهبردی کسب‌وکار به این دلیل است که مدیران عامل و بخش‌های مختلف سازمان از واحد‌های بازاریابی خود انتظار دارند آنان راه حل‌هایی را ارائه و از این موج بحران ویروس عبور کنند و بقا داشته باشند.

    تیرانداز اذعان کرد: در حال حاضر تقاضای بالایی برای محصولات برخی از شرکت‌ها مانند تولیدکننده‌های لوازم بهداشتی ازجمله محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی کننده، داروخانه‌ها و سایر مراکز وجود دارد، اما برخی دیگر از کسب‌وکارها برای گرفتن سهم فروش تلاش می‌کنند؛ البته موضوعی که باید به‌شدت به آن پرداخته شود این است که همه باید برای بقا ادامه فعالیت دهند.

    این مشاور کسب‌وکار با تأکید بر اینکه کلید موفقیت، «چابک بودن» است، یادآوری کرد: این به معنای تجدید نظر در نوع تلاش‌ها و ارتباط بیشتر مدیران بازاریابی با توجه به بحران فعلی است.

      ۸ فن بازاریابی برای مدیریت کسب‌وکارها در بحران کروناویروس

    وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به هشت فن بازاریابی اصلی در کسب‌وکار گفت: این موارد بایستی توسط صاحبان کسب‌وکار و مدیران بازاریابی در کسب‌وکارهای نوپا، متوسط و بزرگ دنبال شود.

    تیرانداز در ادامه به تشریح این هشت فن پرداخت:

    ۱- به سختی فروش نکنید، پشتیبانی خود را نشان دهید

    این مدرس تبلیغات و بازاریابی با بیان اینکه به‌عنوان مدیر یک واحد بازاریابی که در آن فعالیت می‌کنید، مهم‌ترین سؤالی که باید در شرایط بحرانی کنونی از خود بپرسید این نیست که «چگونه می‌توانم بیشتر بفروشم؟» بلکه در عوض باید از خود بپرسید که «چگونه می‌توانیم در این مدت از مشتریان پشتیبانی کنیم؟»، تأکید کرد: تمرکز صرف بر سود کردن در شرایط فعلی، هیچ نفعی برای شما نخواهد داشت، در حقیقت ممکن که علیه آن و بر اساس تصمیمات اشتباه کار کنید.

    وی تشریح کرد: بسیاری از کسب‌و‌کارهای برخط در چین، رسانه‌ها و شرکت‌های فناوری ازجمله علی‌بابا برای نشان دادن حمایت خود در این ایام قدم برداشته‌اند؛ چنانکه شرکت علی‌بابا ۲.۳۰۰.۰۰۰ میلیون دلار به صلیب سرخ چین اهدا کرده و گروه زیبایی لورال آمریکا برای کمک به مبارزه با این ویروس قول تهیه محصولات بهداشتی و آرایشی داده‌است؛ البته پشتیبانی نام تجاری شما لازم نیست بسیار زیاد باشد بلکه اهدا یا ارائه خدمات یا محصولات خود به افراد نیازمند و کمک در این زمان، می‌تواند کار خوب و مناسبی برای اقدامات روابط عمومی نیز باشد که از فن بازاریابی محسوب می شود.

    ۲- استفاده از موضوعات و کلمات کلیدی برای هدف‌گیری دقیق

    مدیر آژانس تبلیغاتی باروک با بیان اینکه ویروس کرونا یک خبر بزرگ برای به خطر افتادن سلامتی مردم دنیا بوده بنابراین، منطقی است که بسیاری از مردم درباره آن صحبت کرده، به اینترنت مراجعه و اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آودند و محصولات مرتبط برای حفاظت از خود تهیه کنند، ادامه داد: بدین‌سان این موضوع یک فرصت منحصر‌به‌فرد برای برندها در بخش‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی و محصولات پزشکی برای تبدیل کردن بیشتر لیدها به مشتریان بالقوه باشد.

    تیرانداز با بیان این موضوع تصریح کرد: برای به دست آوردن این فرصت، بایستی مطمئن شوید که مشتریان درست را هدف قرار می‌دهید، بدین‌ترتیب با استفاده از ابزارهای سئو (بررسی وب) می‌توانید محتواهای خود را شخصی‌سازی کنید تا بتوانید مخاطبان هدف خود را بر اساس موضوعات و یا کلمات کلیدی تقسیم‌بندی کنید.

    ۳- برنامه و تلاش‌های محتوای برخط خود را افزایش دهید

    وی یادآوری کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا در شهرهای ایران و هم‌چنین بنا به گفته رئیس پدافند غیرعامل ایران که روز دوشنبه پنجم اسفندماه اعلام کرده بود ایران از وضعیت سفید خارج و وارد وضعیت زرد شده، این احتمال وجود دارد که با افزایش و شیوع این ویروس در روزهای پیش رو، دستور لازم برای قرنطینه انفرادی بعضی از استان‌هایی که ویروس در آن جهش و رشد داشته صادر شود که این موضوع می‌تواند نگرانی مضاعف و موجب روزمرگی و بی‌حوصلگی افراد نیز شود، بدین‌سان باید صاحبان کسب‌وکار برنامه‌‌ها و محتوای برخط خود را افزایش دهند.

    این مدرس تبلیغات در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر صاحبان کسب‌وکار چگونه می‌توانند از این فرصت استفاده کنند؟ عنوان کرد: این افراد با ایجاد برنامه‌های کاربردی ازجمله گیمیفیکشن و بازی‌های تعاملی برخط که به‌صورت گیف طراحی می‌شوند و یا تهیه محتواهای ویدیویی برای صنایع خاص نظیر سلامت و تناسب اندام می‌توانند از این فرصت برای ایجاد محتوای مرتبط با مشتریان در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکار خود استفاده کنند، مانند ویدیوهایی از نحوه انجام تمرینات ساده و یا تهیه وعده‌های سالم در خانه برای کمک به آن‌ها در مبارزه با هر بیماری.

    فن بازاریابی

    ۴- اطمینان از ایمنی برند در تبلیغات

    این متخصص پویش‌های تبلیغاتی با بیان چهارمین فن بازاریابی خطاب به صاحبان کسب‌وکارها، افزود: طی این زمان حساس، باید توجه بیشتری نسبت به زمانی که آگهی‌ها دیده می‌شوند، داد؛ برای مثال بسیاری از کسب‌وکارهای مختلف را می‌بینیم که با نزدیک شدن اسفندماه و بازار شب عید فعالیت آن‌ها آغاز می‌شود و به اکران پویش‌های تبلیغاتی خود که معمولاً به‌صورت ۳۶۰ درجه طراحی و یا به شکل ATL از جنس رسانه‌های محیطی تبلیغات برند خود را مثل مجموعه سفرهای علی‌بابا در فرودگاه‌های کشور، مجلات تبلیغاتی که شرکت‌های ایرلاین درون هواپیما قرار می‌دهند، اکران و ترویج می‌کنند.

    تیرانداز تأکید کرد: همان طور که گفته شد، حساسیت‌های این بازه زمانی بحرانی باید در تدوین و انتخاب رسانه برای معرفی کسب‌وکار بسیار هوشمندانه انتخاب شود تا بودجه و برند آن‌ها آسیبی نبیند.

    ۵- تمرکز بر ارتباط چند کاناله

    این کارشناس تبلیغات و بازاریابی در ادامه صحبت‌های خود خطاب به صاحبان کسب‌وکارها، خاطرنشان کرد: اگر کسب‌وکار شما در حال حاضر با تقاضای زیاد برای محصولات خاص یا تأخیرهای لجستیکی سیستم توزیع و حمل‌ونقل مواجه است، یا اگر در تلاش هستید که به دلیل بسته شدن خط تولید فعالیت‌های خود، مشتریان را حفظ کنید، بایستی یکسری نکات را مدنظر داشته باشید.

    وی در تشریح این نکات با تأکید بر اینکه بایستی با به‌روز نگه‌داشتن مشتریان در زمان‌های تحویل تخمینی و آگاه کردن آن‌ها از علت تأخیرها و آنچه می‌توانند انتظار داشته باشند، سطح ناامیدی را کاهش داده و از نگاه کردن آنان به پیام و تبلیغات برندهای دیگر برای تأمین نیاز خود جلوگیری کنتد، یادآوری کرد: برای اطمینان به مشتریان می‌توانید با آن‌ها ارتباط داشته و به سؤالات یا شکایات آن‌ها پاسخ دهید، از یک ارتباط چند کاناله برای تعامل با آن‌ها استفاده کنید، مثل وب‌سایت، پست الکترونیکی، شبکه‌های اجتماعی و پوشنتفیکیشن یا پیغام‌رسانی در درون نرم‌افزارها، چنین رویکردی باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان با کسب‌وکار شما ارتباط تنگاتنگی برقرار کنند.

    ۶-مشتریان باارزش خود را هدف قرار دهید

    وی با اشاره به اینکه توصیه دولت در رسانه‌ها و همچنین مردم به یکدیگر برای ماندن در خانه، باعث افزایش فروش محصولات و خدمات مختلف کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود، اما موجودی کم و تأخیر در تولید و توزیع لجستیک، تحویل محصولات و خدمات به مشتریان را سخت‌تر می‌کند، گفت: با توجه به این موضوع به‌جای تلاش واحدهای مارکتینگ مجموعه‌هایی که تمام تلاش‌ آن‌ها برای به دست آوردن مشتریان جدید است، می‌بایست کسب‌وکارهای اینترنتی بر حفظ و نگهداری مشتریان خود متمرکز شوند که ششمین فن بازاریابی است.

    ۷- خلاقیت خود را مرتبط کنید

    مدیر آژانس تبلیغاتی باروک با تأکید بر اینکه باید در این وضعیت، صاحبان کسب‌وکارها خلاقیت خود را مرتبط کنند، اضافه کرد: شما به‌عنوان مدیر واحد بازاریابی یا مدیر یک کسب‌وکار می‌توانید با تمرکز و استفاده از کلمات کلیدی و جلوه‌های بصری مربوط به بحران ویروس کرونا در بازاریابی و تبلیغات توجه به مخاطبان و مصرف‌کنندگان را به کالا و خدمات خود بیشتر کنید، با استفاده از این فن بازاریابی بدین‌سان نیاز است تا مراقب لحن و محتوای پیام خود باشید و همچنین اطمینان حاصل کنید که خدمات شما، مناسب و مفید هستند.

    بیشتر بخوانید: ۲۹ سوال برای بهبود استراتژی بازاریابی با مطالعات بازار

    وی تصریح کرد: این موضوع به این معنی نیست که از خلاقیت در تبلیغات برای محصولاتی که به‌هیچ‌وجه مرتبط نیستند، استفاده نکنید چنانکه اگر محصول شما توانایی کمک به مردم را دارد، مانند ضدعفونی‌ کننده دست یا کرم‌های مرطوب‌کننده، باید پیام و محصول خود را به مصرف‌کنندگان در بازاری که مخاطب عام شما هستند و به آن نیاز دارند، برسانید.

    ۸- ارزش‌افزوده ایجاد کنید

    این مشاور کسب‌وکار در ادامه گفت‌وگو به هشتمین فن بازاریابی اشاره کرد و خطاب به صاحبان کسب‌وکارهایی که این روزها در ایام پایانی سال با شیوع کرونا دغدغه از دست رفتن بازار فروش محصول خود را دارند، ابراز کرد: چنانچه کسب‌وکار شما سنتی و بر مبنای فروش فیزیکی به مشتریان است مثل کتاب‌فروشی‌ها که مشتری باید در محیط قرار بگیرد و با توجه به دسته‌بندی و موضوعی که مدنظر خودش است، کتاب مورد نظر را پیدا و سپس تهیه کند، می‌توانید از این بحران به‌عنوان فرصت استفاده کنید و مسؤولیت اجتماعی خود را به تصویر بکشید.

    تیرانداز در پایان گفت: می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی از عناوین مختلف مثل کتاب‌های رمان پرفروش یا کتاب‌هایی که برای کاهش اضطراب در این برهه زمانی مناسب هستند را با توجه به میزان درصد تخفیف به‌صورت تحویل درب منزل به مخاطبان خود ارائه و با این کار آنان را جذب و سپس حفظ کنید.

    مقاله قبلیتمدید کاهش ساعات اجرای محدوده های ترافیکی
    مقاله بعدیبررسی آینده صنعت چاپ و نشر کتاب‌ در جهان

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.