بازاریابی محتوایی یکی از استراتژی های تاثیرگذار برای توسعه کسب و کار محسوب می شود. اکنون برندها در تلاش برای تولید محتوای منحصر به فرد از یکدیگر سبقت می گیرند. با وجود چنین رقابتی فرآیند جذب مخاطب هدف دشوارتر از هر زمان دیگری شده است. نتیجه این امر برای برندها ضرورت فعالیت دقیق تر برای جذب مخاطب هدف است.
اگرچه هنوز هم برخی از شیوه های سنتی تولید محتوا در عرصه بازاریابی کاربرد دارد، اما به طور کلی فضای بازاریابی محتوایی تغییر کرده است. در ادامه به بررسی چهار شیوه مناسب و جدید برای تولید محتوای جذاب و تعامل برانگیز خواهیم پرداخت.
۱- خانه سرگرمی
برند نایک در سال گذشته اقدام به رونمایی از نسل جدید کفش های ورزشی اش به گونه ای متفاوت کرد. نایک به طور معمول از اینستاگرام برای معرفی محصولات تازه استفاده بسیار زیادی می کند. در این میان ایجاد خانه های تفریح و سرگرمی در دستور کار نایک قرار گرفت. مشتریان در این خانه ها امکان سرگرمی و انجام بازی های مختلف را داشتند. به این ترتیب حجم قابل توجهی از محتوای مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی مربوط به خانه های نایک بود. این امر نقش مهمی در موفقیت فروش محصولات جدید نایک داشت.
استفاده از شیوه نایک برای معرفی محصولات فرصت مناسبی در زمینه تولید محتوا به بخش بازاریابی می دهد. همچنین انگیزه کاربران برای بازنشر محتوای ما نیز افزایش می یابد. توصیه من در این بخش استفاده از مناسبت های مهم برای ایجاد خانه های سرگرمی است. به این ترتیب مخاطب هدف پیش از اجرای برنامه آمادگی ذهنی نسبت به احتمال اجرای آن از سوی ما را خواهد داشت.
۲- تولید محتوا با خلق رویداد
هنگامی که ویل اسمیت، بازیگر مشعور هالیوود، ۵۰ ساله شد، به جای برگزاری جشن تولید پرهزینه اقدام به اجرای یک برنامه زنده کرد. این برنامه میلیون ها بازدیدکننده از سراسر دنیا دریافت کرد. به این ترتیب ویل اسمیت در ۵۰ سالگی موفق به ثبت رکوردی جذاب در زمینه جذب مخاطب به برنامه زنده شد. نکته جذاب ماجرا پرسش ویل اسمیت از هلی کوپر بر فراز گرند کانیون بود. به این ترتیب میلیون ها مخاطب به طور زنده برنامه پرسش هیجان انگیز وی را مشاهده کردند.
بیشتر بخوانید: برند سازی به سبک ۶ کارآفرین جهان
یکی از راهکارهای جذاب برای جذب مخاطب هدف استفاده از شیوه های غیرعادی است. اغلب مردم انتشارات مشخصی از برندها دارند. این امر شامل فعالیت در راستای تولید محتوای تبلیغاتی است. اغلب مردم به راحتی محتوای تبلیغاتی را تشخیص می دهند. نکته مهم ماجرا امکان نادیده انگاری محتوا از سوی کاربران است. این امر مشکلات زیادی برای برندها ایجاد می کند. راهکار مناسب در این میان استفاده از محتوای جذاب و غیرقابل پیش بینی به منظور جلب توجه مخاطب است. ما باید همیشه انتظارات مخاطب از برندمان را به هم بریزیم. به این ترتیب به طور مداوم توانایی جلب نظر آنها را خواهیم داشت.
۳- تولید مستند برای جذب مخاطب
سال گذشته یکی از مشتریان من اقدام به تولید یک مجموعه مستند کرد. من در آن پروژه همکاری نداشتم، اما نتیجه آن به شدت کارشناس ها را تحت تاثیر قرار داد. این امر موجب نگاه دوباره من به عرصه تولید مستند شد. یکی از راهکارهای مناسب برای بازاریابی تولید مستند درباره موضوعات مهم برای مخاطب هدف است. به عنوان مثال، اکنون مسائل زیست محیطی اهمیت بسیار زیادی برای مخاطب هدف دارد. این امر موجب افزایش توجه برندها به تولید محتوای مرتبط با محیط زیست شده است.
توصیه من در این بخش تلاش برای تولید مجموعه مستندهایی در زمینه محیط زیست یا سایر موضوعات مورد توجه مخاطب هدف است. به این ترتیب ما توجه مخاطب را به صورت کاملا متفاوت جلب خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید: ۱۴ ویژگی فعالان بازاریابی محتوا
۴- برگزاری مسابقه و مراسم های خیریه
برگزاری مسابقه یکی از راهکارهای کلاسیک برای جذب مخاطب هدف است. امروزه این شیوه در قالب شبکه های اجتماعی مورد استفاده برندها قرار می گیرد. به این ترتیب اغلب برندها فرصت تعامل با مخاطب هدف از طریق تعیین جایزه برای مسابقات عکاسی، تولید محتوا و انواع موضوعات دیگر را دارند.
برخی از برندها علاوه بر استفاده از مسابقات مختلف در زمینه های بشر دوستانه نیز فعالیت دارند. این امر شامل برگزاری مراسم های خیریه است. به این تریب علاوه بر اختصاص بخشی از درآمد برند به امور خیریه، کمک های مردمی مشتریان نیز جمع آوری می شود. شهرت مناسب در زمینه کمک های بشردوستانه اهمیت زیادی برای برندها دارد. این امر تاثیر انکارناپذیری بر روی تصمیم گیری مشتریان دارد.