نوستالژی های برتر دنیای تبلیغات

    مترجم: علی آل علی

    0
    345
    نوستالژی

    نوستالژی در زندگی روزمره بسیاری از افراد نقش مهمی ایفا می کند. اغلب ما علاقه مند به یادآوری نکات جالب و جذاب درباره گذشته و نوعی خاطره بازی با آنها هستیم. این امر بازاریاب ها و طراح های تبلیغات را بیش از هر زمان دیگری به استفاده از عناصر نوستالژیک برای جلب نظر مخاطب هدف ترغیب کرده است.

    امروزه بیشتر برندها در کمپین های بازاریابی و تبلیغات شان بر روی آینده تمرکز دارند و این امر شامل تاکید بر روی ویژگی های تازه محصولات شان در آینده نزدیک و همچنین ترسیم چشم انداز کسب و کارشان در دهه پیش رو است. بدون تردید در چنین فضایی اشاره به خاطرات خوش گذشته مشتریان در قالب نوستالژی جسارت بسیار زیادی نیاز دارد. پیش فرض اغلب بازاریاب ها در زمینه تاکید بر روی آینده عدم اهمیت گذشته در دنیای به شدت در حال تغییر امروزی است.

    به این ترتیب دستاوردهای دوران مدرن و پیشرفت های فناوری به سرعت خاطرات گذشته افراد را پاک خواهد کرد. این امر در الگوی بازاریابی نوستالژیک به طور کامل محل تردید است. به همین خاطر در طول سال های اخیر برخی از کمپین های مرتبط با نوستالژی های گوناگون مشتریان موفق به جلب نظر دامنه وسیعی از مخاطب ها شده است.

    همه ما نسبت به اهمیت نوستالژی و احساس خوشایندش برای افراد گوناگون آگاهی داریم. یکی از نکات جالب درباره نوستالژی کاربرد آن در حوزه تبلیغات است. به این ترتیب برندها با استفاده مناسب از المان های خاطره انگیز امکان افزایش درآمدشان را خواهند داشت. اخیرا مطالعه ای از سوی ژورنال پژوهشی مشتریان (Journal Of Consumer Research) اهمیت تاکید بر روی نکات نوستالژیک برای تاثیرگذاری بیشتر محتوای تبلیغاتی را ثابت کرده است. بر این اساس مشتریان در صورت مشاهده المان های خاطره انگیز در محتوای تبلیغاتی تمایل بیشتری برای خرید محصولات خواهند داشت.

    این امر تقریبا در تمام کسب و کارها صحت دارد. به همین خاطر کاربرد الگوی بازاریابی نوستالژیک دامنه وسیعی از کسب و کارها را پوشش می دهد.

    یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی نوستالژیک تاکید بیش از حد بازاریاب ها بر روی نسل میانسال است. گویی سایر نسل ها خاطرات شیرینی برای یادآوری ندارند. این امر موجب تمرکز صرف بر روی گروه خاصی از مشتریان و بی توجهی به سایر مشتریان احتمالی، به ویژه مشتریان نسل جوان، شده است. یکی ضرورت های فعالیت در عرصه بازاریابی نوستالژیک توجه متعادل به سایر نسل ها و تلاش برای تولید محتوای جذاب برای آنهاست. در غیر این صورت ما بخش قابل توجهی از مشتریان بالقوه مان را از دست خواهیم داد.

    اگرچه نسل جوان تازه در ابتدای مسیر زندگی قرار دارد، اما خاطرات بسیار زیادی از دوره نوجوانی و کودکی دارد. همین امر امکانات بسیار زیادی به برندها در زمینه بازاریابی تاثیرگذار به آنها می دهد. کاساندرا مک اینستوش، کارشناس ارشد مطالعات بازار در موسسه دیگی دی، درباره بازاریابی نوستالژی محور اینگونه اظهارنظر کرده است: «مردم همیشه از یادآوری نکات خاطره انگیز لذت می برند. در این میان برندها برای جلب توجه بیشتر مشتریان و فروش بهتر باید از این عامل به خوبی استفاده کنند.»

    بدون تردید استفاده از هر الگوی بازاریابی در عمل دشواری های خاص خود را دارد. امروزه بسیاری از برندها علی رغم آگاهی از تاثیرگذاری برخی الگوهای بازاریابی به دلیل عدم آشنایی با آنها قید استفاده شان را می زنند. به همین خاطر در این مقاله ۱۰ کمپین برتر در زمینه بازاریابی نوستالژیک را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به این ترتیب توانایی برندها برای استفاده از این الگوی کاربردی بازاریابی بیشتر خواهد شد.

     

    موتورولا: گوشی های خاطره انگیز Razr

    نوستالژی

    لینک تماشای ویدئو : https://youtu.be/CI4sP1uwBk4

    اوایل هزاره جدید میلادی دوران طلایی برای گوشی های همراه بود. در آن زمان هنوز گوشی های هوشمند با توانایی های خیره کننده تولید نشده بود. به همین خاطر بسیاری از مردم با امکانات در ظاهر ساده گوشی های همراه ذوق زده می شدند. یکی از محصولات نوآورانه در آن زمان مدل Razr برند موتورولا بود. این گوشی همراه در قالبی بسیار کوچک و ظریف طراحی شده بود. همین امر آن را بدل به یکی از گزینه های خرید جذاب برای اغلب مشتریان در بازارهای جهانی کرد.

    برند موتورولا نزدیک به دو دهه پس از فروش محصول Razr در سال ۲۰۱۹ اقدام به طراحی و رونمایی از نسخه پیشرفته گوشی قدیمی اش کرد. این امر برای مخاطب موتورولا خاطرات بسیار زیادی را زنده کرد. در ویدئوی رسمی تبلیغاتی موتورولا گوشی قدیمی و خاطره انگیز Razr نقش اساسی ایفا می کند. به این ترتیب پس از چند ثانیه گوشی پرواز کرده و در میان غبار موجود در صحنه نسل جدید گوشی موتورولا ظاهر می شود.

    این ویدئو علی رغم کاستی های بسیار زیاد در زمینه تولید، توانایی بالایی در جلب نظر مخاطب هدف داشته است. به این ترتیب موتورولا به خوبی با استفاده از خاطرات خوش مشتریان در زمینه استفاده از گوشی همراه قدیمی اش پس از دو دهه موفق به معرفی یک محصول موفق دیگر شد.

    بیشتر بخوانید: توسعه کسب و کار با استفاده از تابلو چلنیوم

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    مقاله قبلیانتخابات مجلس ؛ گرانی کاغذ را رقم زد
    مقاله بعدیبهره مندی از چسب حساس به فشار در صنعت بسته بندی

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.