به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، گوگل برندی قدرتمند در عرصه کسب و کار جهانی است. برندهای دیگر در رقابت با این موتور جستجو گر همواره در پی راه هایی هستند تا موقعیت جهانی این برند را به خود اختصاص دهند. برندهایی همچون اپل و ماکرو سافت در حوزه دستیاری هوشمند اما از گوگل جلوترند و این برند اگر فکری برای این مسئله نیندیشد از قافله جهانی عقب خواهد ماند. گویا پاشنه آشیل گوگل توسط رقبایش شناسایی شده است.
این برند در طول ماه های گذشته وضعیت عجیبی را تجربه کرده است. این برند همیشه در فهرست خدمات و فناوری های تازه در صدر قرار داشته است، اما اکنون در حوزه دستیارهای هوشمند وضعیت خوبی ندارد. دستیار هوشمند گوگل پس از دستیار مایکروسافت و اپل در رتبه سوم قرار گرفته است.
مطالعه ای تازه از سوی موسسه Future Source به طور دقیق سهم هر دستیار هوشمند از بازار را مشخص کرده است بر این اساس دستیار اپل به نام سیری با ۳۵درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. سپس کورتونا از برند مایکروسافت با ۲۲درصد قرار داد. نکته جالب این تقسیمبندی تعیین سهم ۹درصدی برای دستیار گوگل است. به این ترتیب اختلاف میان گوگل و سایر دستیارهای هوشمند بسیار زیاد ارزیابی شده است.
کاهش سهم گوگل از بازار دستیارهای هوشمند
یکی از نکات مهم در زمینه سهم بالای سیری از بازار دستیارهای هوشمند مربوط به نسب پیشفرض اپ آن بر روی دستگاه های اپل است. به این ترتیب کاربران اپل با این دستیار هوشمند از همان ابتدا در تعامل خواهند بود. وقتی یک دستگاه هوشمند دارای دستیار پیشفرض است، کار برای سایر رقبا دشوار خواهد شد. به همین خاطر آمار نصب دستیار گوگل یا مایکروسافت بر روی محصولات اپل بسیار اندک ارزیابی شده است.
مایکروسافت با تقلید از برنامه اپل در نصب پیشفرض دستیار بر روی محصولات اقدام به عرضه ویندوز ۱۰ با دستیار پیشفرض کورتونا کرده است، با این حساب گوگل در زمینه جلب نظر دو بازار هدف اصلی اش با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد بود. کاربران رایانه های شخصی و محصولات اپل بخش بزرگی از بازار را تشکیل می دهند. گوگل تا زمانی که راهکاری برای غلبه بر این مشکل اساسی ایجاد نکند، همچنان با سهم اندکی از بازار مواجه خواهد بود.
امروزه اپ هایی نظیر کروم و گوگلهوم میزان نصب بسیار زیادی دارند. این امر ناشی از نصب پیشفرض این اپ ها بر روی بسیاری از دستگاه های اندرویدی است. به این ترتیب کاربران از همان ابتدا به استفاده از این اپ ها ترغیب می شوند. بسیاری از کارشناس ها امکان جلب نظر کاربران اپل از سوی گوگل را در گرو رونمایی از ویژگی های منحصر به فرد ارزیابی کرده اند.
بسیاری از کاربران اندروید به هنگام انتخاب اپ برای دستیار شخصی به سراغ گوگل می روند. این امر به دلیل هماهنگی بالای دستیار گوگل با سایر اپ های این برند است. نکته مشابهی در مورد کاربران اپل و ویندوز در جریان است.
به این ترتیب آنها نیز براساس پیشفرض هماهنگی بیشتر دستیار هوشمند موجود در ویندوز یا محصولات اپل به دنبال استفاده از گزینه دیگری نمی روند. همچنین باید کیفیت بالای عملکرد دستیارهای صوتی را نیز مدنظر داشته باشیم. اکنون تفاوت چندان معناداری میان سیری، کورتونا و دستیار گوگل وجود ندارد. این امر موجب کاهش علاقه کاربران برای جستوجوی ابزاری تازه و دانلود آن می شود.
یکی از مزیت های اصلی این برند در رقابت با سایر دستیارهای هوشمند ارائه خدمات یکپارچه در حوزه های مختلف است. اپل یا مایکروسافت دارای اپ های گسترده ای مانند گوگل نیستند. به همین خاطر توان رقابت شان به شدت کاهش پیدا می کند. اقدام گوگل برای رونمایی از گوشی های هوشمند اختصاصی اش در همین راستا ارزیابی می شود. اگر گوگل به دنبال کسب سهم بیشتر از حوزه های مختلف فناوری های هوشمند است، باید وارد عرصه تولید محصول شود. در غیر این صورت عرصه رقابت برای آنها به سرعت سخت تر خواهد شد.
افزایش رشد بازار دستیارهای هوشمند
استفاده از دستیارهای هوشمند در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. براساس گزارش موسسه فوربس در سال ۲۰۱۹ این حوزه با رشد ۲۵درصدی به ارزش ۱٫۱ میلیارد دلار دست یافت. بر این اساس تا سال ۲۰۲۳ ارزش کلی این حوزه به ۲٫۵ میلیارد دلار خواهد رسید. امروزه استفاده از دستیارهای هوشمند به دلیل رونمایی از نسل جدید هوش مصنوعی افزایش قابل توجهی یافته است. نسل قبلی هوش مصنوعی توانایی بسیار زیادی در زمینه مدیریت امور مختلف نداشت، با این حال اکنون شرایط به طور کلی فرق کرده است.
استفاده گسترده از هوش مصنوعی در محصولات مختلف تمایل کاربران به بهرهمندی از دستیار هوشمند برای ساماندهی خودکار دامنه وسیعی از کارها را تقویت کرده است. در این میان رقابت سنگین تر برندهای مختلف برای سهمخواهی بیشتر از بازار موجود امری طبیعی خواهد بود.
بیشتر بخوانید: