براساس گزارش های رسمی گوگل در شرایط کنونی اقدام به کاهش ۵۰درصدی بودجه تبلیغاتی اش کرده است. این استراتژی برای نیمه دوم سال جاری اعمال خواهد شد. به این ترتیب تاثیر شیوع جهانی کرونا بر روی فعالیت گوگل نیز قابل مشاهده خواهد بود.
اقدام گوگل در این راستا با هدف مقابله با کاهش درآمدهای تبلیغاتی در پی شرایط کنونی رخ داده است. نکته جالب در این میان اعلام رسمی طرح کاهش ۵۰درصدی بودجه تبلیغاتی درست چند روز پیش از حسابرسی چهار ماهه اول سال جاری است. گوگل در ۲۸ آپریل باید گردش مالی خود را علام کند، با این حساب اقدام مدیران گوگل برای کاهش بودجه تبلیغاتی بیانگر بروز چالش های مالی است.
کاهش و عدم تغییر در بخش بازاریابی
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری CNBC، گوگل در حال بررسی کاهش بودجه بخش بازاریابی نیز هست. بر این اساس فقط بخش تبلیغات در برنامه آتی گوگل دستخوش تغییرات نخواهد شد. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در اظهارنظری رسمی بر تلاش برای ارزیابی مجدد وضعیت شرکت در سال جاری تاکید کرده است. بیتردید اغلب برندها در شرایط کنونی نیازمند اعمال تغییرات وسیع در کسب و کارشان هستند. این نکته حتی برای شرکت بزرگی مانند گوگل نیز قابل مشاهده است.
خبرگزاری بلومبرگ در خبری اختصاصی از نقش بحران مالی سال ۲۰۰۸ بر روی تصمیم مدیران گوگل پرده برداشته است. اگرچه شرایط کنونی به طور دقیق با وضعیت بحرانی مالی سال ۲۰۰۸ قابل مقایسه نیست، اما شباهت های بسیار زیادی بین آنها وجود دارد. بر این اساس گوگل در ادامه سال جاری از سرمایه گذاری بیشتر بر روی بخش تبلیغات و بازاریابی صرف نظر خواهد کرد. همچنین بودجه بخش بازاریابی نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد. هدف از این اقدام مقابله با بار مالی بحران کرونا و امکان مدیریت مطلوب وضعیت کارمندان است.
ساندار پیرامون نگرانی برندهای همکار و کاربران گوگل درباره کاهش کیفیت خدمات شرکتش نیز صحبت های دقیقی داشته است. بر این اساس ارائه خدمات اساسی به کاربران به مانند گذشته ادامه خواهد داشت. این امر در مورد همکاری با برندهای طرف قرارداد نیز صحت دارد. هدف اصلی گوگل کاهش هزینه های جنبی در ازای ادامه فعالیت در بخش های مختلف است.
بیشتر بخوانید: توسعه کسب و کار با تبلیغات کاربردی
نگرانی اصلی کاربران گوگل تاثیر کاهش بودجه بخش بازاریابی بر روی خدمات اصلی این غول دنیای آنلاین است. با توجه به توضیحات مدیرعامل گوگل این احتمال به طور کامل منتفی خواهد بود. بیشک یکی از دلایل اصلی کاهش بودجه بخش بازاریابی و تبلیغات مربوط به کاهش سفرها در دوران کنونی است. وقتی سفرهای درون شهری یا خارجی مردم کاهش پیدا کند، بخش قابل توجهی از تبلیغات گوگل تاثیرگذاری موردنظر را نخواهد داشت. این امر شامل کاهش تاثیرگذاری تبلیغات مکانی می شود. با توجه به این نکات اقدام گوگل در راستای کاهش بخش بازاریابی و تبلیغات منطقی به نظر می رسد.