بعضیها میگویند برای افزایش فروش همان کارهایی که برای فروختن محصول انجام میدهید کافی است؛ ولی در این مقاله می بینید که بهتر است در کنار کارهایی که برای فروش مفید هستند کارهای زیر را هم انجام دهید تا فروشتان افزایش پیدا کند.
هر کسب و کاری بعد از اینکه محصول خود را به بازار معرفی کرد و اولین فروش ها را رقم زد، حالا نوبت میرسد به اینکه چگونه باید فروش را افزایش دهد؟ هر کسب و کاری با فروش، پایدار است. فرقی ندارد فروش محصول باشد یا خدمات؛ کسب و کارهای تعمیراتی هم خدماتشان را به مشتری میفروشند و بیشتر درآمد آنها از فروش است (البته کسب و کارهایی وجود دارند که بیشتر درآمدشان تبلیغات است). از این رو مهم است تا فروشمان را افزایش دهیم تا درآمد بهتری داشته باشیم.
معرفی محصولات و خدمات جدید
محصولات و خدمات بیشتری را ارائه دهید. بازار هدف و رقبا را تحلیل کنید ببینید که کدام محصول رقبایتان بیشترین فروش را دارد و پرطرفدارترین محصولات و خدمات رقیبانتان چیست که شما آن را ندارید؟ بعد بازار هدف را بررسی کنید که مشتریان دنبال چه چیزهایی هستند و چه چیزی دوست دارند، تا محصول یا خدماتی که جوابگوی آن نیازها باشد معرفی کنید.
برای این که بدانید مشتریان دنبال چه چیزی هستند میتوانید نظرسنجی برگزار کنید یا سراغ تحلیل رقبا بروید.
گوشی آیفون ۱۳ پرومکس در اوایل که به بازار آمد طرفداران زیادی پیدا کرد و فروش چشمگیری داشت چون هیچ رقیبی نداشت و پرچم دار همه گوشیها بود؛ ولی کم کم فروش آن کمتر شد. چون ۷۰ درصد از مشتریان هدف آن را خریدند و دلیل دیگری که فروش آن کاهش یافته است رقبا هستند.
برندهای دیگر گوشیهای پرچم داری معرفی کردند که توان رقابت با آیفون ۱۳ پرومکس را دارد به همین دلیل بعضیها برای داشتن گوشی پرچم دار از رقبای اپل خرید میکنند. بیشتر مردم و به خصوص بازار هدف برند اپل که در رنج سنی ۱۵ تا ۳۵ سال هستند، تنوع گرا هستند به این معنی بعد از مدتی که از وسیلهای استفاده میکنند دیگر آن وسیله برایشان جذاب نیست. به همین دلیل گوشیهای خود را میفروشند و کسانی که هنوز به خرید این محصول علاقه دارند به سراغ خرید گوشی دست دوم آیفون میروند چون قیمت کمتری دارد و تنها چند ماه استفاده شده است.
برند اپل برای اینکه جایگاه خود را در بازار پس بگیرد و افزایش فروش داشت به دنبال معرفی محصول جدیدی به بازار است که دوباره پرچم دار باشد. در این مدت برند اپل احساس کرده است که مشتریانش به دنبال گوشیهایی میروند که کیفیت دوربینشان بهتر باشد به همین دلیل در طراحی گوشی جدید خود از لنز پریسکوپی استفاده میکند. این محصول آیفون ۱۵ است که قرار است در ۲۰۲۳ به بازار بیاید.
گسترش کسب و کار
شما میتوانید برای اینکه فروشتان را افزایش دهید کسب کاری مرتبط با کسب و کارتان آغاز کنید. این کار هزینهبر است؛ ولی فروش را به طور چشمگیری افزایش میدهد.
برای مثال شما فروشنده میز و مبل هستید و برای اینکه فروشتان افزایش پیدا کند فرش را هم به محصولاتتان اضافه میکنید. تا کسانی که میخواهند وسایل خانه خود را نو کنند همه را از شما بخرند و کسایی که دنبال خرید فرش هم هستند مشتری شما میشوند و احتمال دارد مبلی چشم آنها را بگیرد یا با نحوه صحبت کردنتان راضی به خرید مبل نیز شوند.
تقویت توضیحات و فروشنده
فرقی ندارد که کسب و کارتان آنلاین است یا نه؛ بیشتر کسانی که به فروشگاه شما میآیند خریدار هستند فقط باید آنها را راضی به خرید کنید. اگر کسب و کارتان آنلاین است به پشتیبانی سایتتان درباره محصول آموزش دهید و سعی کنید بیشتر روی توضیحات محصول و خدماتتان کار کنید. توضیحاتی که برای محصول ارائه میشود اگر مناسب باشد کسانی که قصد خرید را دارند هم راضی میکند که بخرند. حتی کسانی که شک دارند بخرند یا نه را به خریدار تبدیل میکند. برای فروشگاه غیر آنلاین باید توضیحات را شخصی با لحن مناسب بگوید و به فروشنده آموزش دهید.
فعالیتهای بازاریابی
تبلیغات کاری هزینهبر است؛ ولی بازدهی فروش را بالا میبرد. بعد از اینکه تبلیغات انجام دادید بازدهی تبلیغاتتان را بررسی کنید، برای هر کسب و کاری نوعی از تبلیغات مناسب است، برای مثال برای فروش لوازم ورزشی، بهترین نوع تبلیغات در ورزشگاه، باشگاه و سالنهای ورزشی است. بعد بررسی بازدهی تبلیغات بررسی کنید کدام نوع تبلیغ بازدهی بیشتری دارد و روی آن تأکید کنید. اگر از تبلیغات نتیجه نمیگیرید ممکن است تبلیغات نادرستی داشته باشید یا در مکان نامناسبی تبلیغ را انجام دهید اگر این مشکل برایتان به وجود آمده است سراغ یک متخصص بازاریابی بروید تا مشکلتان را حل کند.
تغییر قیمت
تغییر قیمت میتواند افراد را تحریک کند مشتریتان شوند. این تغییر قیمت را با توجه به شرایط و رقبا انجام دهید. اگر کاهش قیمت برای شما مناسب نیست سود شما جزئی است قیمت را تغییر ندهید؛ ولی شرایط معامله را بهبود دهید برای مثال کیفیت و تنوع را بیشتر کنید.
برای مثال افرادی که در قشم مغازه دارند از این تکنیک استفاده میکنند. در بهمن ماه تا اوایل اردیبهشت که تعداد مسافران زیاد است قیمتهای خود را چندین برابر میکنند. با وجود اینکه قیمتها چند برابر قیمتهای قبلی خودشان است میدانند که مسافرها خرید میکنند چون هنوز از شهرهایی مانند تهران و اصفهان ارزانتر است. در اوایل اردیبهشت که تعداد مسافران خیلی کم میشود قیمت محصولات خود را کاهش میدهند.
کسانی که در این بازه زمانی که قیمت افزایش پیدا کرده است، قیمت را دیدهاند و الان با نصف قیمت همان محصول را میبینند تحریک میشوند بخرند. بعد از اینکه قیمت محصولات کاهش پیدا کرد دوباره فروش زیاد میشود و باز هم مسافرانی به قشم میروند؛ ولی تفاوتی میان آنها وجود دارد.
مسافران اوایل بهار برای خوشگذرانی به قشم میآیند؛ ولی مسافران بعد اردیبهشت به خاطر قیمت پایین محصولات و خرید میآیند به همین خاطر در فصول گرم به قشم میگویند مرکز خرید گرم و ارزان. فروشندگان قیمت خود را با توجه به شرایط عوض میکنند و این باعث میشود که در هر فصل فروش خوبی داشته باشند.
بیشتر بخوانید: تکنیک های مدیریت زمان برای موفقیت در فروش
آگاهی از رقبا
همیشه از کارهایی که رقیبانتان انجام میدهد آگاه باشید. توانایی، محصولات، خدمات، رفتار و محدودیتهای آنها را بررسی کنید. از موارد مثبت آنها الهام بگیرید و سعی کنید بهتر باشید و موارد منفی که آنها دارند را به ویژگی مثبت خود تبدیل کنید و آن را در ویژگیهایتان بنویسید تا مشتریان ناراضی آنها را به مشتری خود تبدیل کند. این کار باعث میشود جایگاه خود را در بازار از دست ندهید از رقابت جا نمانید.
بهبود حضور در روابط اجتماعی
کارهایی انجام دهید که در جامعه بیشتر دیده شوید. این کارها میتوانند حمایت از تیم ورزشی، حمایت مالی از رویدادهای اجتماعی سخنرانیها و .. باشند. این کارها کمک میکنند بیشتر دیده شوید حضور و دیده شدن خود را در جامعه خود افزایش دهید. فعالیتهایی مانند حمایت مالی از رویدادهای اجتماعی، سخنرانی در مراسم نامزدی یا حمایت از یک تیم ورزشی محلی میتواند آگاهی از برند شما را افزایش داده و فروش را افزایش می دهد.
برای مثال شرکت نرم افزاری دیدار در روزهای هفته آموزش های فروش رایگان برای مجموعه ها و کسب و کارها برگزار می کند. این گونه آموزش ها که در آکادمی این شرکت برگزار می شود، نه تنها میزان آگاهی از برند آنها را به شدت بالا می برد بلکه از بین همان شرکت کنندگان عده ای هم به مشتری خدمات دیدار تبدیل می شوند.
حذف محصولات اضافی
اگر محصولات یا خدماتی با فروش کم، سودآوری کم و تقاضای کمی دارید آنها را حذف کنید. محصولات بد میتوانند مشتریها را از شما دور کنند. این کار به شما امکان این را میدهد عاقلانهتر سرمایه گذاری کنید.
برای مثال شما فروشگاه لوازم خانگی دارید اگر یخچالی را به مشتری بفروشید که کیفیت نداشته باشد مشتری دیگر به فروشگاهتان نمیآید، به سایرین هم توصیه میکند پیش شما نیایند. اگر شما هر ماه ۱۴ لباسشویی سامسونگ میفروشید؛ ولی یک لباسشویی با برند ناشناخته ۶ ماه است فروخته نمیشود، بهتر است که لباسشویی آنرا از فروشگاهتان حذف کنید یا اگر فروخته شد دیگر از این نوع نیاورید و تمرکز بیشتری روی محصولات سامسونگ داشته باشید یا میتوانید با سرمایهای که روی این لباسشویی گذاشتهاید و چند ماه است پولتان خوابیده است روی محصولات دیگری ریسک کنید و آنها را در فروشگاهتان عرضه کنید.
به یک کانال برای فروش قانع نباشید
به یک بازار و کانال برای فروش قانع نباشید و محصول و خدمات خود را در کانال و بازارهای متفاوت در دسترس مردم قرار دهید. ممکن است شما فقط از طریق پیج اینستاگرام محصولاتتان را بفروشید؛ ولی شخصی که به آن محصولات نیاز داشته باشد به اینستاگرام دسترسی نداشته باشد. تبلیغات نیز همینطور است، در کانالهای مختلف تبلیغ کنید و بر کانالی که بیشترین بازدهی را دارد تأکید بیشتری کنید.