تبلیغات در گوگل همیشه برای بازاریاب ها حس و حال خاصی دارد. اینکه آدم با یکی از بزرگ ترین برندهای دنیا در عرصه دیجیتال همکاری داشته باشد، حس برنده بودن به آدم می دهد. درست به همین خاطر سرویس گوگل ادز از زمان راه اندازی حسابی طرفدار پیدا کرده است. در این میان برخی از بازاریاب ها با طراحی کمپین های حیرت انگیز به خوبی بازگشت سرمایه در این فضا را تجربه می کنند. با این حال ماجرا برای تمام برندها یکسان نیست.
کسب و کارهایی که قصد ورود به بازارهای کوچک را دارند، معمولا در استفاده از گوگل ادز یا هر پلتفرم تبلیغاتی آنلاین با چالش رو به رو می شوند؛ چراکه این نوع پلتفرم ها اصولا برای تبلیغات جهانی طراحی شده است. مثلا تبلیغات برند لیز (Lay’s) با حضور لیونل مسی یکی از نمونه های جالب در این میان است. چنین کمپینی برای کشور یا منطقه ای خاص طراحی نمی شود. با این حال اگر شما قصد شخصی سازی محتوای تبلیغاتی برای یک بازار خاص را داشته باشید، چالش ها یکی پس از دیگری از راه می رسد.
ما شخصی سازی محتوای تبلیغاتی را روی دیگر سکه محلی سازی می دانیم. خب در فرآیند محلی سازی نیز بازاریاب ها با توجه به ویژگی های منحصر به فرد هر منطقه دست به تغییر در محتوا می زنند. از این گذشته، گاهی اوقات تیم تبلیغاتی با توجه به ویژگی های فرهنگی و اجتماعی یک منطقه دست به تولید محتوای خاص می زند. در این صورت کار از تبلیغات جهانی می گذرد. سوال اصلی در این میان امکان تداوم استفاده از پلتفرمی مثل گوگل ادز در صورت تلاش برای بومی سازی تبلیغات است. اصلا این فرآیند با کمک گوگل ادز امکان پذیر است یا این ابزار فقط نقش عامل مزاحم را ایفا خواهد کرد؟
ما در این مقاله قصد داریم نگاهی هرچه دقیق تر به مسئله بالا بیندازیم. این امر به شما برای درک بهتر فرآیند تعامل با مخاطب هدف و محلی سازی محتوا کمک خواهد کرد. پس با ما همراه باشید تا یکی از مهمترین نکات در زمینه تولید محتوای بازاریابی و استفاده از گوگل ادز را با هم مرور کنیم.
محلی سازی تبلیغات در گوگل ادز: یک استراتژی کامل
ما در این بخش اصلا قصد نداریم سر و صدای زیادی به راه بیندازیم. در عوض همه چیز به ساده ترین شکل ممکن در جریان خواهد بود. شما در این بخش به طور کلی با سه تکنیک کلیدی در روند استراتژی محلی سازی تبلیغات آشنا خواهید شد. این تکنیک ها به شما کمک می کند تا بدون اعمال تغییرات اساسی در روند فعالیت برندتان امکان محلی سازی تبلیغات را به دست بیاورید. همان طور که انتظار می رود، محور اصلی بحث ما در این میان گوگل ادز و امکاناتش خواهد بود.
ترکیب تبلیغات تعاملی و موقعیت مکانی مخاطب
تبلیغات تعاملی یکی از نوآوری های حیرت انگیز در دنیای بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از کاربران در طول دو دهه اخیر به ساده ترین شکل ممکن تبلیغات دیجیتال و آنلاین را مورد بی توجهی قرار داده اند. صرف نظر از توسعه ابزارهای مسدودسازی تبلیغات، باید به ماهیت تکراری آنها نیز توجه کنیم. ماجرا از وقتی به سود بازاریاب ها فرق کرد که پای تبلیغات تعاملی به میدان باز شد. این روزها دیگر کمتر محتوای تبلیغاتی در گوگل ماهیت تعاملی ندارد. حتی شده یک واکنش ساده نیز از سوی مخاطب دریافت شده و این امر به کمک بازاریاب ها می آید. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز همیشه بر روی تبلیغات تعاملی تاکید داریم.
وقتی شما از تبلیغات تعاملی به سود برند خود استفاده می کنید، در واقع میزان مشارکت مخاطب تان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهید داد. خب مخاطب برای تعامل با یک برند نیاز به بهانه دارد. چه بهانه ای بهتر از تبلیغاتی که خود به خود مخاطب را به همکاری دعوت می کند؟
شاید فکر کنید تبلیغات تعاملی نقطه پایان ماجراجویی ما در این بخش محسوب می شود. خب در این صورت باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه ماجرا پردامنه تر از این حرف هاست.
ترند دیگری که در این میان باید مورد توجه شما قرار گیرد، مسئله مربوط به موقعیت مکانی کاربران است. خب شما که قرار نیست محتوای تبلیغاتی تان را برای عالم و آدم منتشر سازید. در عوض باید سراغ افراد خاصی بروید که واقعا تبلیغ تان به دردشان می خورد. در این رابطه بسیاری از برندها سراغ دسته بندی مشتریان می روند. البته این امر همیشه با خطاهای بی نهایت زیادی همراه خواهد بود. درست به همین دلیل ایده ما دسته بندی مخاطب با استفاده از موقعیت جغرافیایی است. اینطوری دیگر خبری از مخاطب بی ربط به حوزه فعالیت شما نخواهد بود.
از آنجایی که گوگل هزینه تبلیغاتش را براساس الگوی میزان کلیک یا ایمپرشن دریافت می کند، هرچه دامنه مخاطب هدف شما دقیق تر انتخاب شود، در نهایت پول بیشتری در جیب تان خواهد ماند. پس باید در انتخاب دامنه مخاطب هدف نهایت دقت را به خرج دهید. یک ایده خوب در این میان تلاش برای استفاده از موقعیت مکانی کاربران است. خوشبختانه گوگل این فرصت را به بازاریاب ها می دهد تا تبلیغات شان را براساس موقعیت جغرافیایی به برخی از کاربران نشان دهند. این یعنی مخاطب فقط در صورتی که شما موقعیت مکانی اش را جزو دسته بندی تان لحاظ کرده باشید، محتوای تان را مشاهده خواهد کرد. ماجرا حسابی دقیق شد، نه؟
دسته بندی دقیق مناطق جغرافیایی
چه کسی گفته در یک شهر مثل مشهد باید یک نوع محتوای تبلیغاتی برای همه مردم نمایش داده شود؟ امروزه بسیاری از شهرهای دنیا جمعیت بی نهایت زیادی دارند که از نظر فرهنگی تفاوت های آشکاری پیدا کرده اند. مثلا شهری که همین الان در آن زندگی می کنید، از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد هر محله چه اوضاعی دارد؟ بی شک در هر محله از شهر آدم های متفاوتی سکونت دارند.
این امر سلیقه عمومی افراد در هر محله را به طور متفاوتی شکل می دهد. به همین خاطر اگر دنبال اثرگذاری بر روی همه افراد به یک شیوه باشید، در نهایت به بدترین شکل ممکن شکست خواهید خورد. این امر شما را با چالش های بی نهایت عجیبی رو به رو می سازد.
اگر نظر ما را بخواهید، شما به هنگام ورود به یک شهر یا منطقه تازه باید دسته بندی دقیق از آن داشته باشید. قبول دارم این کار برای یک تازه وارد بی نهایت سخت است، اما ما در دنیایی پر از ابزارهای ارتباطی زندگی می کنیم. به همین خاطر شما فرصت بسیار خوبی برای تعامل با کارشناس های حرفه ای یا حتی بازاریاب های کارکشته خواهید داشت. این امر باید برای شما مثل یک نیروی محرکه قوی عمل کند. به این ترتیب به خوبی فرصت تعامل با دیگران و استفاده از تجربه شان را پیدا می کنید.
یادتان باشد، اعتماد به هر کسی در این دنیا عواقب خوبی به همراه ندارد. پس سعی کنید روی کسانی دست بگذارید که واقعا تجربه ای در حوزه مورد نیاز شما داشته باشند. نکته کلیدی در این میان تلاش برای ترکیب همه این نکات با ابزار گوگل ادز است. در این رابطه شما باید اکانت گوگل بیزینس نیز بسازید. این امر به شما برای محلی سازی هرچه بیشتر کمپین ها و محتوای تبلیغاتی کمک خواهد کرد. اینطوری شانس تان برای تعامل با مخاطب هدف بیشتر نیز می شود.
ما دسته بندی دقیق مناطق را مثل کار شهرداری ها می دانیم. این دسته بندی ها براساس معیارهای مختلفی انجام شده و نتایج متفاوتی نیز به همراه دارد. خب در محلهای که احتمال فروش محصولات شما بیشتر است، نیاز به مانورهای تبلیغاتی فراوان تری خواهد بود. این یعنی فرکانس تبلیغاتی شما در محله های مختلف باید فرق داشته باشد. این امر بدون یک دسته بندی دقیق و کاربردی غیرممکن خواهد بود. پس باید نیم نگاهی به این مسئله کلیدی داشته باشید.
خوشبختانه گوگل ادز امکانات بی نظیری برای محلی سازی تبلیغات در اختیار بازاریاب ها قرار می دهد. بر این اساس شما فرصت تعیین محله های گوناگون برای یک شهر یا بازار خاص را خواهید داشت. این یعنی محتوای شما فقط برای گروه مشخصی از کاربران نمایش داده می شود. این در حالی است که بقیه کاربران نسخه های متمایزی از محتوای تان را مشاهده خواهند کرد. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
یادتان باشد، محلی سازی محتوا نیز امر ساده ای نیست. گاهی اوقات بازاریاب ها در این کار بی نهایت اغراق می کنند. به همین خاطر نتیجه نهایی مثل معجون بی مزه ای می شود که هیچ خاصیتی ندارد!
توصیه ما در این بخش تلاش برای انتخاب محله ها به عنوان زیرمجموعه یک بازار خاص به طور منطقی است. مثلا برای هر مورد بین ۳ تا نهایتا ۶ محله انتخاب کنید. اگر هم گزینه ها به نظرتان خیلی زیاد شد، شاید باید منطقه مورد نظر را به بیش از یک بازار تقسیم کنید. خب مثلا شهر نیویورک یک بازار واحد نیست؛ چراکه محله های مختلف آن تفاوت های فرهنگی یا حتی اقتصادی بی نهایت زیادی با هم دارند. پس اگر شما چنین برداشتی از یک شهر بزرگ داشته باشید، حتی قبل از شروع به کار در حوزه تبلیغات شکست خورده اید.
بیشتر بخوانید: آشنایی با آپدیت های گوگل ادز
استفاده از سایر امکانات و ابزارها
گوگل ادز فقط یکی از ابزارهای در دسترس برای تبلیغات دیجیتال و آنلاین محسوب می شود. این روزها ابزارهای دیگری نیز در دنیا در حال رشد و توسعه هستند. نکته کلیدی در این میان اهمیت ابزارهای محلی است. به طوری که شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان فرآیند پیچیده یا سختی پیش رو ندارید. در عوض به بهترین شکل ممکن فرصت تعامل با مخاطب تان را پیدا می کنید.
وقتی درباره محلی سازی محتوای تبلیغاتی حرف می زنیم، باید سراغ ابزارهای محلی نیز رفت. شاید فکر کنید با این کار دیگر نیازی به استفاده از گوگل ادز نخواهد بود. خب در این صورت کاملا در اشتباه هستید؛ چراکه گوگل ادز با توجه به میزان فعالیت تبلیغاتی شما امتیازهای خاصی به شما خواهد داد. یکی از این امتیازها مربوط به تبلیغات با هزینه کمتر است. خب وقتی شما در پلتفرم های تبلیغاتی محلی نیز فعالیت دارید، الگوریتم گوگل خیالش از بابت حداقل کیفیت کارتان راحت می شود، بنابراین امکانات بسیار بیشتری به شما خواهد داد.
یادتان باشد، خودِ گوگل ادز نیز امکانات بسیار زیادی برای محلی سازی تبلیغات دارد. متاسفانه خیلی از بازاریاب ها فقط به استفاده از امکانات مربوط به موقعیت مکانی شخصی سازی شده بسنده می کنند. این در حالی است که استفاده از امکانات دیگری مثل ابزار ترند (گوگل ترند) نیز گزینه مطلوبی خواهد بود. این یعنی شما باید تمام ابزارهای گوگل را به نوعی با هم ترکیب کرده و استفاده مناسب را ببرید. شاید این امر در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما خیلی از بازاریاب ها همین نکته ساده را نیز به خوبی رعایت نمی کنند. به طوری که شما برای تعامل با مخاطب هدف دائما با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد.
استفاده از سایر امکانات و ابزارها
اگر نظر ما را بخواهید، آشنایی با ابزارهای مختلف گوگل در قالب دوره های گوناگون اصلا ایده بدی نیست. نکته جالب اینکه بسیاری از بازاریاب ها در ادامه روند تعامل با مخاطب هدف نیاز به استفاده از این ابزارها پیدا می کنند. پس چه بهتر که سر فرصت با آنها آشنا شوید. اگر سری به وبلاگ گوگل یا یوتیوب بزنید، کلی محتوای آموزشی در این رابطه پیدا خواهید کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. بی شک این امر فرآیند تولید محتوا را بی نهایت ساده تر خواهد کرد.
نکته دیگری که در این میان باید بدان توجه نشان دهید، مسئله مربوط به ارزیابی دقیق کارتان است. خب در گوگل ادز همیشه در حین اجرای کمپین گزارش ها و اطلاعات دقیقی درباره آن در دسترس بازاریاب قرار می گیرد. اگر قرار باشد فقط در انتهای ماجرا آن را تحلیل کنید، کارتان حسابی گره می خورد. یک ایده هوشمندانه استفاده از اطلاعات موردنظر در فرآیند اجرای کمپین است. این طوری در لحظه فرصت کاهش مشکلات و اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان را خواهید داشت. فکر می کنم شما هم با اپدیت در لحظه یک کمپین و جلوگیری از شکست کاملش میانه بهتری داشته باشید، مگر نه؟
بیشتر بخوانید: جذابیت تبلیغات در گوگل ادز
سخن پایانی
تبلیغات در گوگل ادز هیچ وقت ساده و بی دردسر نیست. در این میان محلی سازی محتوای تبلیغاتی امری است که شما باید دائما درباره اش فکر کرده و دست به عمل بزنید. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها در این میان فرصت های مناسب را یکی پس از دیگری از دست می دهند. به همین خاطر در پایان هیچ شانسی برای بازگشت سرمایه به شیوه ای منطقی نخواهند داشت.
ما در این مقاله سعی کردیم به برخی از مهمترین نکات در راستای محلی سازی تبلیغات در گوگل ادز اشاره کنیم. حالا شما یک استراتژی منسجم در دنیای کسب و کار دارید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب تان را بدون دردسر کمتر جلو برده و نیاز به تجربه شکست های متعدد نداشته باشید. یادتان باشد، این یک نقطه پایان برای کار شما نیست.
در عوض کار اصلی تازه شروع شده است. بد نیست از خلاقیت خودتان برای بسط استراتژی مطرح شده در این مقاله سود ببرید. در پایان، ما مثل همیشه آماده دریافت نظرات و سوالات تان هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز در ارتباط باشید.
منبع: فرصت امروز