کتاب «بازاریابی دیجیتالی پیشرفته» تلاشی برای آشنایی خوانندگان با شیوههای نوین بازاریابی در فضای دیجیتال و بررسی تاثیر تحولات فناوری بر کسب و کار و بازاریابی است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا؛ کتاب «بازاریابی دیجیتالی پیشرفته» اثر محمد حسین رونقی و علیرضا زمانی از سوی سازمان سمت در ۳۷۳ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۶۱ هزار تومان منتشر شد.
نویسنده در پیشگفتار کتاب بازاریابی دیجیتالی پیشرفته آورده است: «در ابتدای مطرح شدن مباحث حوزه دیجیتال و فضای مجازی، چنین برداشت میشد که عمده تمرکز تجارت الکترونیک بر فروش محصول از طریق اینترنت است، اما اکنون می دانیم که بازاریابی دیجیتال مفهومی فراتر از فروش کالا دارد و در پی ترغیب، جذب و نگهداری مشتری از طریق کانال های مختلف در فضای دیجیتال است.
رشد سریع فضای مجازی و قابلیت های زیاد آن باعث شده است که ابزارهای بازاریابی دیجیتال توجه بیشتری را به خود جلب کنند و تصور موفقیت یک برند یا شرکت بدون استفاده درست از بازاریابی دیجیتال، بسیار مشکل باشد.
نقش چشمگیر اینترنت و نفوذ شبکه اجتماعی به گونهای است که نه تنها کسب و کارها از قابلیت های آن بهره می برند، بلکه افراد نیز با تولید محتوای درست و مناسب، امروزه به درآمدزایی در شبکه های مختلف مشغول اند. از همین رو، پرداختن به مباحث بازاریابی دیجیتال و استفاده از قابلیتهای فضای مجازی برای هر کسبوکار و حتی افراد حقیقی، لازمه موفقیت محسوب میشود.
هدف از نگارش کتاب بازاریابی دیجیتالی پیشرفته آشنایی خوانندگان با شیوههای نوین بازاریابی در فضای دیجیتال، بررسی تأثیر تحولات فناوری بر کسبوکار و بازاریابی، شناخت مباحث راهبردی بازاریابی دیجیتال و چگونگی استفاده از ابزارهای تحلیلگر این حوزه برای تعامل بهتر با مصرفکنندگان است.»
مهم ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتالی در بازاریابی دیجیتالی پیشرفته
رونقی و زمانی در جایی دیگر با اشاره به تفاوت این کتاب با کارهای قبلی بیان می کنند: «تلاش شده است در این کتاب، سرفصلهای کاملی از این حوزه پوشش داده شود و علاوه بر رویکرد مدیریتی و راهبردی به مقوله بازاریابی دیجیتال، به ابعاد عملیاتی و فنی آن نیز توجه شود.
دوم، تلاش شده است تا جای ممکن، از مثالهای فارسی و وبسایتهای ایرانی برای تشریح موضوعات استفاده شود؛ از این رو، علاوه بر آشنایی بیشتر خوانندگان با کسبوکارهای فعال و پیشرو داخلی، مطالب ارتباط نزدیکتری با ذهن خواننده برقرار میکنند. سوم، همانگونه که دنیای فناوری اطلاعات، لحظه به لحظه در حال تغییر است، نیاز است تا منابع علمی مرتبط نیز بهروزرسانی شوند؛ از همین رو، در کتاب بازاریابی دیجیتالی پیشرفته سعی شده است از آخرین تحولات فناوری، مانند زنجیره بلوک یا نسخه های جدید بهروزرسانی های گوگل مطالبی ارائه شود.
درنهایت، در این کتاب به آموزش کاربردی برخی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتالی، مانند اینستاگرام یا گوگل ادوردز پرداختهایم؛ بر این اساس، این منبع آموزشی برای مدیران و فعالان این حوزه پرکاربرد است.»
بازاریابی دیجیتالی پیشرفته شامل هفده فصل است. در سه فصل نخست، رویکرد کلان حوزه بازاریابی دیجیتالی در قالب تحول دیجیتالی، مبانی بازاریابی دیجیتالی و راهبرد بازاریابی دیجیتالی بحث و بررسی شده است. فصول چهارم تا شانزدهم، در هر فصل، به تشریح یکی از مباحث مرتبط با بازاریابی دیجیتالی و ابزارهای آن پرداخته شده است.
در فصل چهارم، مبحث موتورهای جستجوگر و الگوریتمهای به روزرسانی مطرح میشود. در فصلهای پنجم و ششم، مبحث سئو داخلی و خارجی تشریح و فنون مرتبط با هر یک معرفی میشود. در فصل هفتم، به مبحث بازاریابی موتور جستجو و تبلیغات پولی اشاره میکنیم. در فصل هشتم، به مبحث تحلیلگر سایت و معرفی تحلیلگر گوگل پرداخته شده است.
در فصل نهم، مبحث مهم مدیریت ارتباط با مشتریان توضیح داده میشود. تبلیغات آنلاین و بازاریابی مجدد از مباحثی هستند که در فصل دهم تشریح میشوند. فصل یازدهم بهینهسازی صفحه فرود و فنون مرتبط معرفی میشوند. بازاریابی محتوا و مدلهای کسبوکار مرتبط با آن در فصل دوازدهم توضیح داده شده است. بازاریابی شبکه اجتماعی، بازاریابی اینفلوئنسر و بازاریابی اینستاگرامی در فصل سیزدهم تشریح میشوند. در فصل چهاردهم، به معرفی بازاریابی ایمیلی پرداخته شده است.
فصل پانزدهم، به مبحث بازاریابی موبایلی اشاره شده و بازاریابی اعتبار آنلاین در فصل شانزدهم معرفی میشود و درنهایت، در فصل آخر، دو فناوری تحولآفرین، یعنی زنجیره بلوک و اینترنت اشیاء و تأثیر آنها بر بازاریابی، تشریح شده است.
در پشت جلد کتاب بازاریابی دیجیتالی پیشرفته نیز آمده است: «افراد مختلف روزانه زمان زیادی را در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی می گذرانند و جهان با سرعت زیادی به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است. فناوری های تحولآفرین نیز ابعاد مختلف کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده اند.
بیشتر بخوانید: ابزارهای بازاریابی اینستاگرامی
از همین رو لازمه موفقیت در هر کسبوکاری داشتن تخصص در استفاده از قابلیت های فضای مجازی و در ادامه دانش و مهارت بازاریابی دیجیتالی است. بازاریابی دیجیتالی مفهومی فراتر از فروش کالا دارد و به دنبال ترغیب، جذب، نگهداری و تحلیل رفتار مشتری از طریق کانالهای مختلف در فضای دیجیتالی است.
در کتاب بازاریابی دیجیتالی پیشرفته علاوه بر مباحث کلان مدیریتی، حوزه های عملیاتی بازاریابی دیجتالی مانند تکنیک های سئو، تبلیغات آنلاین، تحلیلگر سایت، بازاریابی شبکه اجتماعی، بازاریابی محتوا و بازاریابی موتور جستوجو ارائه شده است. همچنین با استفاده از نمونه های بومی به شفافسازی مفاهیم و آموزش تکنیک های مرتبط با حوزه بازاریابی دیجیتالی پرداخته شده است.»