اینترنت طوری زندگی همه ما را تکان داده که کمتر کسی دنیای ماقبل آن را حتی به یاد دارد. کسانی که در طول دهه ۹۰ میلادی به دنیا آمده اند، از همان روز اول اینترنت را به مثابه عاملی حیاتی در زندگی درک کرده اند. در این مقاله قرار است با بخشی از تاریخچه دنیای بازاریابی آشنا شوید و شما را به سوی آشنایی با مفهوم بازاریابی اینترنتی برده و مزایای آن در دنیای امروز را بررسی خواهیم کرد.
با این حال کسانی که کمی پا به سن گذاشته اند، دوران قبل از اینترنت را کمابیش به یاد دارند. آن زمان نه خبری از آمازون بود که سه سوت سفارشات را تحویل مشتریان دهد، نه حتی نتفلیکس با این همه فیلم و سریال در دسترس قرار داشت. حتی خبری از شبکه های اجتماعی هم نبود و دوستان برای دورهمی های کوتاه باید حتما یک کافی شاپ یا پارک را انتخاب می کردند.
دنیای بازاریابی هم مثل همه بخش های زندگی با ورود اینترنت دستخوش تحولات عجیبی شده است. بازاریابی اینترنتی حاصل همین تغییرات است. خب تا قبل از اینترنت که کسی به فکر بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا حتی سئو گوگل نبود. همه چیز از وقتی رنگ و بوی واقعیت به خودش گرفت که اینترنت تبدیل به یک فناوری ارزان و عمومی شد. آن وقت بود که بازاریاب ها هم متوجه شدند دیگر نمی شود با استراتژی های عصر حجر کار را ادامه داد!
شما در این مقاله قرار است با بخشی از تاریخچه دنیای بازاریابی آشنا شوید. اشتباه نکنید، ما اصلا قصد نداریم این مقاله را شبیه کلاس درس کنیم. در عوض شما را به سوی آشنایی با مفهوم بازاریابی اینترنتی برده و مزایای آن در دنیای امروز را بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم جزو آن دسته از کارآفرینانی هستید که تا یک استراتژی را موشکافی نکنند، دست به انتخاب نمی زنند، این مقاله کاملا مخصوص شماست. پس با ما همراه باشید تا نکات کلیدی در این رابطه را بررسی کنیم.
بازاریابی اینترنتی: مقدمه ای چکیده!
بازاریابی اینترنتی برای خیلی از مردم دنیا با اسم بازاریابی آنلاین معنا پیدا می کند. این استراتژی در واقع فرآیند استفاده از کانال های آنلاین برای انتشار پیام یا محتوای برندهاست. مثلا برند Airbnb را در نظر بگیرید؛ این برند برای اینکه مسافران را به اقامت در خانه های اجاره ای اش ترغیب کند، کلی کمپین بازاریابی در طول سال راه می اندازد. البته همه این کمپین ها به طور آنلاین و از طریق اینترنت به دست مخاطب می رسد.
چه بسا اگر Airbnb قرار بود دو دهه قبل کارش را انجام دهد، از شیوه های کلاسیک سود می برد. با این حال اکنون ماجرا به طور کامل تغییر کرده و کسی دیگر به فکر روش های قدیمی یا از مد افتاده نیست.
برخلاف بازاریابی سنتی، در بازاریابی اینترنتی به بر روی مخاطب محلی، محدود و از همه مهمتر شخصی سازی شده تمرکز می شود. ابزارهای اینترنتی به کارآفرینان فرصت شخصی سازی پیام های بازاریابی و صدالبته هدف گذاری بر روی دامنه محدودتری از آدم ها را می دهد.
درست به همین خاطر شما می توانید بدون هیچ دردسری سراغ مخاطب هدف تان رفته و اصلا هم نگران شکایت کاربران به خاطر مزاحمت های برندتان نباشید.
بازاریابی اینترنتی در برابر دیجیتال مارکتینگ
حالا که یک تعریف ساده و خودمانی از بازاریابی اینترنتی به دست آوردیم، باید به یک سوال مهم جواب داد. بازاریابی اینترنتی خیلی شبیه دیجیتال مارکتینگ به نظر می رسد. فرق میان این دو استراتژی دقیقا چیست؟
خب راستش را بخواهید، دو مفهوم بالا در بسیاری از ویژگی ها با هم اشتراک دارند. با این حال از نظر فنی دیجیتال مارکتینگ بر روی استفاده از برخی روش های غیرآنلاین، مثل تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای دیجیتال نیز تاکید دارد. درست به همین خاطر از نظر فنی دو استراتژی مورد بحث با هم تفاوت زیادی دارند. خب هرچه باشد شما در بازاریابی اینترنتی هیچ وقت نمی توانید سراغ الگوهای آفلاین بروید؛ چراکه دیر یا زود دست تان را رو خواهد کرد. به علاوه، در اصل از محدوده بازاریابی اینترنتی خارج خواهید شد.
مزایای بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی باید مزایای مشخصی هم برای کسب و کارها داشته باشد. خب هرچه باشد بدون مزایای مفید که هیچ کارآفرینی سراغ یک استراتژی نمی رود، مگر نه؟ پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین مزایای بازاریابی اینترنتی را به اتفاق یکدیگر مرور کنیم.
بیشتر بخوانید: بازاریابی اینترنتی و موانع پیش روی آن
دسترسی به مخاطب گسترده
الگوهای بازاریابی کلاسیک دسترسی محدودی به مخاطب داشتند. مثلا اگر شما دوست داشتید روی مخاطبی وسیع سرمایه گذاری کنید، باید حسابی دست به جیب شده و چند صد هزار دلار خرج می کردید. با این حال اکنون ماجرا به طور کامل متفاوت شده است. خیلی از کسب و کارها بدون اینکه سرمایه اولیه چشمگیری داشته باشند، سراغ بازاریابی اینترنتی می روند. این امر نه فقط به لطف گوگل، بلکه توسعه سریع شبکه های اجتماعی امکان پذیر شده است. به طوری که شما دیگر نیازی به بودجه های بی نهایت زیاد نخواهید داشت.
برای دسترسی به مخاطب گسترده فقط روی بازاریابی اینترنتی حساب می کنیم. خب هرچه باشد تمام کارآفرینان در دنیا دنبال روشی برای پیدا کردن مخاطب گسترده با هزینه ای اندک هستند، مگر نه؟ با این حساب بازاریابی اینترنتی بی رقیب به نظر می رسد.
اندازه گیری راحت نتایج
یکی از ایرادات مهم در روش های کلاسیک بازاریابی ناتوانی برای اندازه گیری درست نتایج است. به طوری که خیلی وقت ها با مشکلات اساسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو شده و دیگر نمی توانید از کمپین های قبلی به خوبی درس بگیرید. این مسئله خیلی ها را نسبت به بازاریابی کلاسیک بدبین کرده است. به طوری که در طول سال های اخیر کمتر کسی از این مدل بازاریابی دفاع یا حمایت کرده است.
بازاریابی اینترنتی در کنار مزایای متعددی که دارد، به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکل یا مسئله ای روی اندازه گیری نتایج هم تمرکز کنید. مثلا محاسبه میزان دقیق بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی اینترنتی نه تنها نیازمند دخالت عامل انسانی نیست، بلکه حتی نظارتی هم نیاز ندارد. به همین خاطر شما به سادگی فرصت استفاده از کلی اطلاعات و داده های دقیق را خواهید داشت. آن هم بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنید. ماجرا جالب شد، نه؟
اندازه گیری راحت تر نتایج به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی برای آینده برنامه ریزی کنید. احتمالا شما هم کلی بازاریاب را دیده اید که موفقیت شان در بازار با اما و اگر بسیار زیادی همراه است. خب در این صورت حسابی با اینترنت مارکتینگ کیف خواهید کرد؛ چراکه این استراتژی به شما فرصت برنامه ریزی فزاینده برای آینده کسب و کارتان را خواهد داد. به طوری که دیگر لازم نباشد دائما نگران نتیجه کمپین های بعدی باشید. به علاوه، با ارزیابی و اندازه گیری راحت نتایج شما حتی در حین اجرای کمپین نیز فرصت کافی برای اصلاح روند کارتان را خواهید داشت.
دسترسی به پلتفرم های مختلف
وقتی درباره بازاریابی اینترنتی حرف می زنیم، کلی روش و کانال مختلف را مد نظر داریم. مثلا بازاریابی در شبکه های اجتماعی را در نظر بگیرید؛ از نظر منطقی این الگو ذیل بازاریابی اینترنتی دسته بندی می شود. به علاوه، شما با فرصت تولید محتوا در قالب سایت یا وبلاگ هم مواجه هستید. اگر به این فهرست ایمیل مارکتینگ را هم اضافه کنیم، آن وقت دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
دسترسی به پلتفرم های مختلف برای تولید محتوا و بازاریابی به شما این فرصت را می دهد تا به بهترین شکل ممکن مخاطب هدف تان را شناسایی کرده و مطابق با آن دست به تولید محتوا بزنید. خب در شبکه های اجتماعی شخصی سازی محتوا خیلی راحت تر از حالت عادی است؛ چراکه علاوه بر اطلاعات گسترده، همیشه تیم فنی پلتفرم ها نیز برای کمک در کنار شما خواهد بود. اشتباه نکنید، این یک تقلب نیست. در عوض شبکه های اجتماعی در قبال چنین کمک هایی از شما هزینه مشخصی دریافت خواهند کرد.
هرچه دامنه دسترسی شما به کانال های ارتباطی با مخاطب بیشتر باشد، نتایج بهتری از کمپین تان خواهید گرفت. این امر به شما کمک می کند تا در سخت ترین شرایط ممکن هم نتایجی درخور بگیرید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید هرچه دست آدم پرتر باشد، اعتماد به نفس و موفقیت بیشتری هم نصیبش می شود.
دقت فوق العاده
بازاریابی اینترنتی محبوبیت زیادی در میان بازاریاب ها دارد. شاید فکر کنید چنین محبوبیتی کاملا اتفاقی است. خب در این صورت باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه دقت فوق العاده نتایج یا حتی امر هدف گذاری بر روی مخاطب در این فرآیند بی تاثیر نیست.
اگر دقت کرده باشید، کسانی که تجربه بازاریابی کلاسیک را دارند، همیشه بابت هدف گذاری روی مخاطب نادرست شاکی هستند. خب آدم که نمی داند فلان روزنامه یا کانال تلویزیونی دقیقا دست چه کسانی می افتد. درست به همین خاطر گاهی اوقات مردم حسابی از دست تبلیغات برخی از کسب و کارها شاکی می شوند. درست در چنین شرایطی اهمیت بازاریابی اینترنتی نمایان می شود.
شما با استفاده از بازاریابی اینترنتی می توانید بدون هیچ مشکلی روی همان کسانی که می خواهید اثر بگذارید. اصلا طراحی پرسونای مشتری همزمان با ظهور این مدل از بازاریابی مطرح شد. وگرنه تا قبل از آن که کسی از طراحی پرسونا یا حتی شخصی سازی کمپین به شکل امروزی خبر نداشت.
سخن پایانی
بازاریابی اینترنتی یکی از روش های جذاب برای مارکتینگ محسوب می شود که تا حد زیادی یک استراتژی مادر هم به حساب می آید. هر الگوی دیگری مثل بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ در واقع زیرمجموعه این استراتژی محسوب می شوند. با این حساب مزایای مورد بررسی برای بازاریابی اینترنتی برای سایر زیرمجموعه های آن هم قابل تعمیم است. ماجرا به سکانس حساسش رسید، نه؟
این روزها خیلی از بازاریاب ها بدون اینکه روح شان خبر داشته باشد، از بازاریابی اینترنتی یا یکی از روش های زیرمجموعه اش استفاده می کنند. حالا شما اطلاعات کافی برای استفاده درست از این روش در دنیای کسب و کار را دارید. البته نباید خودتان را به این حد از ماجرا قانع کنید؛ چراکه دنیای بازاریابی روز به روز در حال تغییر و تحول است.