بیلبوردها یکی از قدیمی ترین و در عین حال محبوب ترین الگوهای تبلیغات هستند. تبلیغات روی بیلبورد می توانند در معرض دید تعداد زیادی از مردم قرار گیرند و پیام تبلیغاتی را به طور موثر منتقل کنند؛ آن هم با هزینه ای نسبتا پایین!
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، زمانی نه چندان دور سطح رقابت بر سر تبلیغات روی بیلبورد به قدری زیاد بود که فرصت به خیلی از کسب و کارهای تازه تاسیس نمی رسید. با این حال چند دهه ای است از آن دوران طلایی فاصله گرفته ایم. این یعنی شما دیگر ماراتنی نفسگیر برای یافتن یک بیلبورد خوب پیش رو ندارید.
شاید فکر کنید کاهش محبوبیت تبلیغات روی بیلبورد در مقایسه با شبکه های اجتماعی یا تبلیغات آنلاین به معنای پایان کامل عصر آنهاست. راستش را بخواهید، خیلی از این حرف ها درباره ایمیل مارکتینگ هم زده می شد، اما همانطور که می بینید، این استراتژی هنوز طرفدارها و صدالبته کارایی خاص خودش را دارد.
تبلیغات روی بیلبورد هنوز هم در مقایسه با هزینه ای که روی دست بازاریاب ها می گذارد، کاملا منطقی است. این یعنی شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف لازم نیست خیلی مته به خشخاش گذاشته یا دنبال ایده های پرهزینه بروید. در عوض با اجاره چند بیلبورد در سطح شهر کارتان راه می افتد.
ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین نکات در رابطه با تبلیغات روی بیلبورد را بررسی کنیم. اشتباه نکنید، قرار نیست در این مقاله با مزایا و معایب این استراتژی تبلیغاتی آشنا شوید. در عوض تمرکز ما بر روی ایده های خلاقانه برای استفاده از این الگوی فراموش شده خواهد بود. پس با ما همراه باشید تا خیلی ساده و جمع و جور ماجرای تبلیغات روی بیلبورد را بررسی کنیم.
استفاده از جلوه های بصری در تبلیغات روی بیلبورد
بیلبوردهای سنتی معمولا از تصاویر و متن ساده بهره می برند. همه ما بیلبوردهای کلاسیک که در فیلم های دهه ۵۰ یا ۶۰ میلادی ساخته شده را پس ذهن داریم. اگر قرار باشد شما همچنان به شیوه کلاسیک بیلبوردتان را طراحی کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. هنر شما در این میان استفاده از جلوه های بصری جذاب است.
این روزها به لطف انواع نرم افزارهای ادیت عکس دیگر ویرایش طرح های گرافیکی کار سختی محسوب نمی شود. اگر به این ماجرا توسعه هوش مصنوعی را هم اضافه کنیم، آن وقت دیگر یک پکیج کامل برای تبلیغات روی بیلبورد خواهیم داشت.
یک ایده جذاب برای تبلیغات روی بیلبورد استفاده از طرح های سه بعدی برای جلب نظر مخاطب است. البته باید حواس تان باشد این ایده در اتوبان ها دردسرساز نشود. چراکه راننده ها به راحتی حواس شان پرت شده و مقصر اصلی تصادفات جاده ای شما می شوید. ماجرا خیلی جنایی شد، نه؟
ایجاد تعامل با مخاطب تبلیغات روی بیلبورد
بیلبوردهای تعاملی می توانند مخاطبان را به طور فعال درگیر کنند. به عنوان مثال، یک بیلبورد می تواند از مخاطبان بخواهد که یک کد QR را اسکن کرده یا یک پاسخ کوتاه در قالب پیامک ارسال کنند. این می تواند به کسب و کارها کمک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبان خود جمع آوری کنند و تعامل آنها را با برند خود افزایش دهند.
این روزها مشتریان دیگر از تبلیغات یک سویه استقبال چندانی نمی کنند. به همین خاطر ضروری است خودتان را با شرایط در حال تغییر تطبیق دهید. خب اگر قرار باشد تبلیغات روی بیلبورد بعد از گذشت این همه سال هنوز هم در قالب سنتی ارائه شوند، ماجرا خیلی فاجعه آمیز خواهد بود. مگر نه؟
قرار دادن تبلیغات در جای درست!
موقعیت قرارگیری بیلبورد تاثیر زیادی بر اثربخشی تبلیغات دارد. مثلا وقتی شما دنبال اثرگذاری بر روی علاقه مندان به خودروهای جادار و مناسب خانواده هستید، نباید نزدیک ورزشگاه ها یا مراکز دانشگاهی بیلبورد اجاره کنید . در عوض استفاده از بیلبوردهای اطراف اتوبان و مسیرهای مسافرتی ایده بهتری خواهد بود.
گاهی اوقات کارآفرینان و بازاریاب ها تلاش قابل ملاحظه ای برای طراحی تبلیغات روی بیلبورد انجام می دهند، اما یک جای گذاری نادرست همه چیز را به باد می دهد. اگر نظر ما را بخواهید، انتخاب یک موقعیت مناسب برای نمایش بیلبورد اهمیتش از طراحی خود آن کمتر نیست. پس باید حسابی حواس تان را جمع کنید.
استفاده از شوخ طبعی در تبلیغات روی بیلبورد
آیا کسی را در دنیا سراغ دارید که طرفدار شوخی و خنده نباشد؟ البته منظور ما شوخی هایی نیست که نهایتا موجب ناراحتی یکی از طرفین شود. در عوض طنزهای مودبانه و همراه با احترام را در کانون توجه داریم.
طنز و شوخی به شما کمک می کند اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و پیامتان را بهتر به آنها منتقل کنید. فکر می کنم شما هم قبول دارید پیام های شوخ طبعانه ماندگاری بیشتری در ذهن آدم دارد، مگر نه؟
یادتان باشد، شوخی های شما تا جای ممکن نباید تکراری باشد؛ چراکه در این صورت نه تنها اثرگذاری لازم بر روی مخاطب را به همراه نخواهد داشت، بلکه به اصالت برندتان هم لطمه می زند.
استفاده از داستان سرایی در تبلیغات روی بیلبورد
داستان سرایی می تواند یک روش موثر برای ایجاد ارتباط با مخاطبان باشد. کسب و کارها می توانند از داستان سرایی برای ایجاد یک تجربه تبلیغاتی جذاب و به یاد ماندنی استفاده کنند، البته به شرط اینکه داستان شان را در کوتاه ترین شکل ممکن بیان کنند.
بی شک صحبت درباره داستان سرایی، آن هم روی بیلبوردها، حسابی گیج کننده به نظر می رسد. خب مگر فضای کافی برای داستان سرایی در این سکوی تبلیغاتی وجود دارد؟
اگر بخواهیم جوابی کوتاه به سوال بالا دهیم، باید گفت استفاده از روند داستانی در هر شرایطی امکان پذیر است. البته درباره بیلبوردها کمی کار شما سخت تر خواهد بود؛ چراکه شما نمی توانید به طور کلاسیک برای داستان تان یک مقدمه، بدنه اصلی و سپس پایان بندی در نظر بگیرید. ماجرا سخت شد، نه؟
راه حل شما در این میان استفاده از داستان های بصری است. خب بیلبورد به این بزرگی بیشتر از همه به درد بازنمایی تصاویر می خورد، مگر نه؟
شما می توانید بیلبوردتان را شبیه یک صفحه از داستان های کمیک کنید. به علاوه، همیشه فرصت چاپ یک صحنه غافلگیرکننده را نیز دارید. در هر صورت شما باید حتی به طور نصفه و نیمه نوعی داستان تحویل مخاطب دهید. بد نیست در این میان کمی دوپهلو حرف بزنید تا مخاطب انگیزه اش برای مشاهده ادامه بیلبوردهای تان دوچندان شود. اینطوری کارتان بی نهایت جذاب تر خواهد شد.
ما در اینجا به عنوان حسن ختام مقاله قصد داریم چند تا سناریو درباره استفاده از بیلبوردها به عنوان فضای تبلیغاتی را در قالب مثال بررسی کنیم. در این رابطه به نکات زیر توجه کنید:
-فروشگاه مبلمانی را در نظر بگیرید که قصد جلب نظر مشتریان به محصولاتش را دارد. بی شک فضای اندک بیلبوردها به تیم بازاریابی این برند فرصت زیادی نمی دهد. به همین خاطر بارگذاری آدرس سایت یا حتی کد QR در بیلبورد ایده خوبی خواهد بود. اینطوری مخاطب های علاقه مند فرصت تماشای محصولات مختلف و تنوع آنها را خواهند داشت.
-یک شرکت فعال در حوزه فناوری به شما کمک می کند تا همیشه بهترین محصولات را بخرید و با موج دیجیتالی شدن دنیا همراه باشید. حالا اگر این برند در بیلبورد خودش از فناوری واقعیت افزوده استفاده کند، احتمالا خیلی زود در بازار سر و صدا به پا خواهد کرد، مگر نه؟
-بیلبوردی برای یک سازمان خیریه می تواند شامل بارگذاری یک کد QR و درخواست از مخاطب برای استفاده از آن به منظور آشنایی با شیوه های کمک به موسسه خیریه باشد. اینطوری دیگر لازم نیست هر دقیقه درباره شیوه های کمک به خیریه اطلاع رسانی کند.
بیشتر بخوانید: ۶ نکته طلایی برای رونق کسب و کار
– استفاده از عنصر کمدی می تواند نقش مهمی در اثرگذاری کمپین های شما بر روی مخاطب داشته باشد. نکته ای که در این میان باید بدان توجه کنید، مسئله مربوط به توجه به نیازهای مخاطب در استفاده از شوخ طبعی است. معمولا استودیوهای بازی سازی از این نوع طنزها برای پروموت کردن بازی شان استفاده می کنند. حالا اگر این طنز در قالب بیلبورد نمایش داده شود، همه چیز متفاوت جلو می رود. ماجرا جالب شد، نه؟
تبلیغات خلاقانه در تبلیغات روی بیلبورد
کسب و کارها باید ایده های خلاقانه ای برای تبلیغات خود داشته باشند تا از رقبا پیشی بگیرند. در این میان بیلبوردها همیشه گزینه ای جذاب محسوب می شوند. استفاده از جلوه های بصری، تعامل با مخاطب، تطبیق تبلیغات با محل قرارگیری، استفاده از طنز یا شوخ طبعی و داستان سرایی همه می توانند راه های موثری برای ایجاد تبلیغات خلاقانه بر روی بیلبورد باشند. شما الان نکات پایه برای طراحی بیلبوردهای بهتر را دم دست دارید. پس بهتر است کارتان را شروع کرده و تجربه تان در این حوزه را بیشتر کنید.