نقش افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی در کسب درآمد

    0
    37
    اصول مارکتینگ

    در این مقاله، ضمن معرفی و آموزش سیستم‌های همکاری در فروش، نکاتی آموزشی از مدل بازاریابی افیلیت مارکتینگ برای کسب و کارها و نیز برای کسب درآمد بازاریاب‌ها ارائه کرده‌ایم.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کاپریلا، یکی از تکنیک‌های موثر در بازاریابی و فروش، مدلی به نام Affiliate Marketing ( افیلیت مارکتینگ) است که در فارسی، معادل دقیقی ندارد و به شکل‌های بازاریابی مشارکتی، همکاری در فروش، بازاریابی معرفی، بازاریابی رابطه‌ای و بازاریابی وابسته زیر ترجمه و استفاده می‌شود.

    تمام این عبارات، مفهومی درست از افیلیت مارکتینگ ارائه می‌دهند. اما صرف نظر از معنی لغتی آن، باید گفت که استفاده از بازاریابی مشارکتی هم برای کسب و کارها منفعت دارد و هم کاربران. برای کسب و کارها باعث افزایش فروش، کاهش هزینه‌های تبلیغات آنلاین، جذب کاربر و برندسازی می‌شود و برای کاربران، درآمدزایی خواهد داشت.

     

    افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی مشارکتی چیست؟

    افیلیت مارکتینگ، فرایندی است که با کمک آن، فرد یا سایت بازاریاب، برای بازاریابی محصولات یک شرکت دیگر به ازای هر فروش موفق، کمیسیون می‌گیرد. بازاریاب، دنبال محصولی می‌گردد که از آن خوشش بیاید (پورسانت خوبی داشته باشد، محصولی پرفروش باشد و یا توانایی فروش آن را داشته باشد)، بعد محصول را تبلیغ می‌کند و بخشی از درآمد هر فروش را برای خودش برمی‌دارد.

     

    افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چطور کار می‌کند؟

    بازاریابی مشارکتی مسئولیت‌های بازاریابی و فروش محصولات را از دوش تیم داخلی شرکت برداشته و در بین کل کاربران و بازاریابان خود پخش می‌کند. در نتیجه، شرکت می‌تواند از توانمندی‌های افراد مختلف، در کانال‌های تبلیغاتی مختلف و به روش‌های مختلف برای اثربخش بودن استراتژی بازاریابی خود استفاده کند. به علاوه سهمی از سود را به بازاریاب‌ها می‌دهد و آنان را به خود وفادار می‌کند.

    برای اینکه یک سیستم بازاریابی مشارکتی جواب دهد، سه عضو مختلف باید مشارکت کنند:

    فروشنده و سازندگان محصول

    افیلیت (بازاریاب) یا منتشرکننده تبلیغ

    مصرف‌کننده (خریدار نهایی)

    بیایید رابطه پیچیده بین این سه گروه را بررسی کنیم تا به این نتیجه برسیم که افیلیت مارکتینگ موفقیت‌آمیز است.

    افیلیت مارکتینگفروشنده و سازندگان محصول

    فروشنده که ممکن است یک نفر کارآفرین یا یک شرکت بزرگ باشد، تاجر، تولیدکننده محصول یا یک خرده‌فروشی است که محصولی برای بازاریابی دارد. محصول ممکن است کالایی فیزیکی مثل لوازم خانگی باشد یا خدمت مثل فروش بلیط هواپیما باشد.

    فروشنده که در این سیستم با نام برند نیز شناخته می‌شود نیازی ندارد فعالانه و مستقیم درگیر بازاریابی شود. برای مثال، فروشنده ممکن است یک فروشگاه اینترنتی باشد که فروش مستقیم کالا را شروع کرده و می‌خواهد با پرداخت پول به وبسایت‌های اجراکننده سیستم‌های بازاریابی و یا با راه‌اندازی سیستم بازاریابی اختصاصی خود، محصولش خود را تبلیغ کرده و به فروش برساند. تنها فعالیت بازاریابی اصلی فروشگاه، در ابتدای راه‌اندازی سیستم بازاریابی مشارکتی خود است تا بتواند کاربران را با سیستم بازاریابی خود آشنا کرده و بازاریابان اولیه را جذب کند.

     

    افیلیت (بازاریاب) یا منتشرکننده تبلیغ

    بازاریاب که منتشرکننده (publisher) نیز نامیده می‌شود می‌تواند یا یک فرد باشد یا شرکتی/وبسایتی که محصول فروشنده را به شیوه‌ای جذاب برای مشتریان بالقوه بازاریابی می‌کند. به عبارت دیگر، بازاریاب، محصول را تبلیغ می‌کند تا مشتریان را قانع کند که برایشان مفید یا ارزشمند است و مجابشان کند که محصول را بخرند. اگر مشتری در نهایت محصول را بخرد بازاریاب بخشی از درآمد فروشنده را دریافت می‌کند.

    بازاریاب‌ها معمولاً مخاطبین بسیار خاصی دارند که محصول را به آنها می‌فروشند (مثلاً دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام یک بازاریاب) و اکثراً به علائق مخاطبین توجه می‌کنند (در صفحه اینستاگرامی خود که در مورد آرایش و زیبایی است، لوازم یدکی خودرو را بازاریابی نمی‌کند). به این ترتیب می‌توانند مخاطبان هدف علاقه‌مند به محصولات مورد نظر را به خرید مجاب کند.

     

    مصرف‌کننده (خریدار نهایی)

    مصرف‌کنندگان (و خریدهای آنها) چه بدانند چه ندانند موتور محرک افیلیت مارکتینگ هستند. بازاریاب‌ها این محصولات را در شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها و وبسایت‌ها با آنها به اشتراک می‌گذارند و در بسیاری از مواقع، خریدار متوجه نمی‌شود که تبلیغ توسط شرکت انجام نشده است.

    وقتی مصرف‌کننده محصول را می‌خرد، فروشنده و بازاریاب‌، سود حاصل از فروش را تقسیم می‌کنند. گاهی بازاریاب‌ تصمیم می‌گیرد با مشتری روراست باشد و بگوید که برای فروش، کمیسیون می‌گیرد. گاهی وقت‌ها نیز مصرف‌کننده به زیرساخت افیلیت مارکتینگ که اساس خریدش است هیچ توجهی ندارد.

    در هر دو حالت، کم پیش می‌آید که مشتری مبلغ بیشتری را برای محصول خریداری شده از طریق افیلیت مارکتینگ بپردازد؛ سهم بازاریاب از سود حاصل در قیمت خرده‌فروشی حساب می‌شود و قیمت محصول، افزایش پیدا نمی‌کند. مصرف‌کننده فرایند خرید را تکمیل می‌کند و محصول را به صورت عادی دریافت می‌کند، بدون اینکه تحت تأثیر سیستم همکاری در فروش قرار بگیرد؛ سیستمی که مشتری بخش اصلی آن است و کلیه خدمات ارسال محصول، پشتیبانی خرید و … توسط فروشنده (و نه بازاریاب) انجام می‌شود.

    به عنوان مثال، وبسایت chetor.com به عنوان یک روش درآمدزایی خود، در سیستم همکاری در فروش دیجیکالا فعالیت می‌کند. این وبسایت برای فروش هر محصول دیجیکالا به مخاطب هدف خود، در متن مقالات و مرتبط با موضوع مقاله، به صفحه محصولات مرتبط در دیجیکالا لینک می‌دهد تا با هر خرید مشتری، پورسانت دریافت کند.

     

    انواع مرسوم کانال‌های افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی رابطه‌ای

    بیشتر بازاریاب‌ها کارهای مشترکی انجام می‌دهند تا مطمئن شوند مخاطب‌شان جذب شده و تمایل دارد که محصولات تبلیغ شده را بخرد. اما همه بازاریاب‌ها محصولات را به شکل یکسان تبلیغ نمی‌کنند. در واقع کانال‌های بازاریابی مختلفی برای استفاده وجود دارند که صاحبان کالا و خدمات می‌توانند برای رونق سیستم بازاریابی مشارکتی خود از آنها استفاده کنند.

     

    اینفلوئنسرها

    اینفلوئنسر شخصی است که این قدرت را دارد تا روی تصمیمات خرید بخش بزرگی از مخاطبان اثر بگذارد. این فرد موقعیتی عالی دارد تا از افیلیت مارکتینگ سود ببرد چون با توجه به تاثیرگذاری روی افراد، می‌تواند فالوئرهای خود را به سمت محصولات فروشنده هدایت کند.

     

    بلاگرها

    بلاگرها (روزمره‌نویس‌ها در وبلاگ‌ها یا شبکه‌های اجتماعی) این قابلیت را دارند که در جستجوهای گوگل رتبه خوبی داشته باشند و نرخ تبدیل فروشنده را بیشتر کنند. بلاگر، نمونه محصول یا خدمت را می‌گذارد و بعد نقدی جامع درباره‌اش می‌نویسد که برند را به شیوه‌ای قانع‌کننده تبلیغ کرده و ترافیک را به سایت فروشنده هدایت می‌کند.

     

    سایت‌های کوچک و بزرگ

    صاحبان سایت‌های کوچک که در موضوعی خاص فعالیت می‌کنند به جامعه مخاطب هدفمندی دسترسی دارند و می‌توانند راحت‌تر، محصولات مورد نیاز مخاطبان خود را تبلیغ کرده و بفروشند. از طرفی، سایت‌های بزرگ و پرمخاطب با طیف وسیعی از بازدیدکننده مواجه هستند و به راحتی می‌توانند حجم زیادی از کاربران را به وبسایت فروشنده هدایت کنند تا بخشی از آنها خرید را انجام دهند.

    افیلیت مارکتینگدلایل افیلیت مارکتر شدن

    درآمد منعطف

    در هر شغل عادی، شما باید سرکار بروید تا پول در بیاورید، ولی در افیلیت مارکتینگ می‌توانید حتی هنگام خواب هم درآمدزایی کنید. اگر تنها در ابتدای کار برای کمپین‌های بازاریابی خود زمان بگذارید، وقتی که مصرف‌کنندگان در روزها و هفته‌های بعد محصول را بخرند مزدتان را خواهید گرفت؛ حتی تا مدتها پس از اتمام کار پولتان را دریافت می‌کنید. یا حتی وقتی مقابل کامپیوتر ننشسته‌اید، مهارت‌های بازاریابی شما درآمدی متناسب با تلاش‌هایتان را برایتان به ارمغان می‌آورد.

     

    نیاز نبودن به پشتیبانی خرید مشتری

    فروشندگان و شرکت‌هایی که محصول و خدمات دارند مجبورند با مصرف‌کنندگان سروکار داشته باشند و مطمئن شوند از چیزی که خریده‌اند راضی‌اند. به خاطر ساختار افیلیت مارکتینگ، هیچ‌وقت مسئولیت پشتیبانی مشتری یا رضایت او بر عهده بازاریاب نخواهید بود. کل وظیفه افیلیت مارکتر این است که فروشنده را به مشتری وصل کند. بعد از این که کمیسیون خود را از فروش گرفتید، فروشنده به شکایت‌های مشتری رسیدگی می‌کند.

     

    کار در خانه

    اگر کسی هستید که از رفتن به اداره متنفر است افیلیت مارکتینگ راه حل مناسبی است. می‌توانید کمپین‌هایی راه بیندازید و درآمد محصولات فروخته شده را دریافت کنید و در عین حال در آرامش و راحتی خانه خودتان کار کنید.

     

    به صرفه از لحاظ هزینه

    اگر کسب و کاری آنلاین راه‌اندازی کنید به سرمایه اولیه و نقدینگی نیاز دارید. اما کسب و کاری که از فروش واسطه‌ای درآمد کسب می‌کند به هیچ هزینه اولیه‌ای نیاز ندارد و می‌توان تبلیغ محصولات را نیز با روش‌های رایگان یا کم‌هزینه انجام داد.

    بیشتر بخوانید: تجارت الکترونیک در دنیای جدید

    راحت و منعطف

    از آنجا که اساساً در افیلیت مارکتینگ، فریلنسر (آزادکار) می‌شوید، می‌توانید ساعات کاری، نحوه انجام کار، محصولات مورد علاقه برای بازاریابی و … را خودتان تعیین کنید.

     

    درآمد مبتنی بر عملکرد

    در سایر مشاغل حداقل ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنید و حقوقتان یکسان است. افیلیت مارکتینگ کاملاً بر اساس عملکرد شماست. هر آنچه را که بکارید درو خواهید کرد.

    مقاله قبلیتعامل سه‌ جانبه چاپ، بسته‌‌ بندی و کاغذ در نمایشگاه IFPEX2
    مقاله بعدیطرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس نهایی شد

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.